کد خبر 1443037
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
راهکارهای خانگی برای درمان سرفه

در این خبر به چند راهکار خانگی برای تسکین سرفه پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، برای همه ما پیش آمده که با عفونی یا تحریک شدن بدن، دچار سرفه شویم. سرفه کردن اتفاقی طبیعی بوده و بدن برای پاکسازی خود از عفونت‌ها و آلرژن‌ها، از آن استفاده می‌کند. میزان و شدت سرفه با توجه به هر نوع بیماری متفاوت است و گاهی از چند روز تا چندین ماه طول می‌کشد. اما راه‌های درمان خانگی سرفه چیست؟

دمنوش آویشن

یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای سرفه، گلودرد، برونشیت (التهاب ریه) و مشکلات گوارشی، استفاده از گیاه آویشن است. آویشن خاصیت ضد التهابی داشته و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است. برای خوردن آویشن می‌توانید از شربت آویشن و یا دم‌نوش آن استفاده کنید.

ریشه گل ختمی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان سرفه در منزل، استفاده از ریشه گل ختمی است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی موسیلاژ است که تحریکات گلو را برای سرفه کاهش می‌دهد. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده‌ای چسبناک و غلیظ است که سطح گلو را پوشش داده و آزار ناشی از سرفه را بهبود می‌بخشد.

قرقره آب نمک

همان طور که می‌دانید نمک خاصیت ضد التهابی داشته و برای جلوگیری از عفونت بدن بهترین ماده به شمار می‌آید. به همین دلیل قرقره محلول نمک برای زنده ماندن باکتری‌ها بسیار توصیه می‌شود.

شیر و زردچوبه

از خاصیت‌های زردچوبه می‌توان به درمان بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی اشاره کرد. امروزه خواص دیگری نیز از این ماده شگفت‌انگیز کشف شده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و در تسکین التهاب، درمان سرفه به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید دو قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه کرده و دو بار در روز میل کنید.

زنجبیل

یکی از اولین راه‌هایی که برای درمان سرفه بسیار پیشنهاد می‌شود، خوردن زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته و برای تسکین گلو درد و مجاری تنفسی بسیار مناسب است. برای درمان سرفه می‌توانید عصاره زنجبیل تازه را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. چند قطره از این مخلوط برای درمان و بهبود سرفه معجزه می‌کند.

چای عسل

یکی از بهترین مواردی که در درمان سرفه موثر است، چای عسل است. عسل بیشترین تاثیر را در درمان سرفه داشته و خاصیت ضد التهابی دارد. برای تهیه چای عسل می‌توانید دو قاشق چایخوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و ولرم یا دمنوش آویشن حل کرده و میل کنید. برای اثر گذاری بیشتر، این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید.

مایعات گرم

طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن مایعات هم دمای اتاق، در درمان سرفه، آبریزش بینی و عطسه بسیار کارآمد است. از نوشیدنی‌های گرم می‌توان به آبگوشت، مرغ یا سبزیجات (یا انواع سوپ‌های رقیق)، دمنوش‌های گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم و آب میوه‌های گرم طبیعی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس