کد خبر 1443479
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
خودرو

مانرو MK۱ یک شاسی‌بلند الکتریکی آفرودی با حداکثر ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ کیلومتر برد است که قیمت آن از ۶۱ هزار دلار شروع می‌شود.

به گزارش مشرق، شرکت مانرو ویکل (Munro Vehicles) اولین خودروی خود را با نام MK۱ معرفی کرده است. این یک شاسی‌بلند آفرودی الکتریکی است و به گفتهٔ سازنده، به همان اندازه‌ای که مقاوم و توانمند خواهد بود، دوستدار محیط‌زیست هم هست. این خودرو در نسخه‌های ۲۹۵ و ۳۷۵ اسب بخاری به بازار عرضه می‌شود و حداکثر ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت اما برخلاف اکثر شاسی‌بلندهای الکتریکی چهارچرخ محرک، در MK۱ بجای نصب موتور روی هرکدام از محورها، کل نیرو فقط توسط یک موتور تولید می‌شود.

«مانرو MK۱» شاسی‌بلند خشن برقی +عکس

مانرو علت استفاده از یک موتور الکتریکی را تمرکز شدید روی آفرود اعلام کرده است. این موتور در وسط خودرو نصب می‌شود تا به توزیع وزن تقریباً ۵۰-۵۰ کمک کرده و همین‌طور امکان توزیع کامل گشتاور را فراهم کند. با این کار، به هر چرخ گشتاور یکسانی داده می‌شود و تمام چرخ‌ها با سرعت یکسانی می‌چرخند که این موضوع در آفرود بسیار اهمیت دارد. مانرو همچنین در MK۱ از موتور الکتریکی شار محوری استفاده کرده است که نصف موتورهای رایج شعاعی وزن دارد (وزن این موتور در MK۱ تنها ۴۰ کیلوگرم است).

«مانرو MK۱» شاسی‌بلند خشن برقی +عکس

موتورهای شار محوری همچنین با دور کندتری می‌چرخند و بنابراین نیازی به کاهندهٔ درایو نخواهد بود. به لطف این ویژگی، موتور همیشه در کارآمدترین دور خود کار می‌کند و گشتاور مستقیماً از موتور به گیربکس دو سرعته و همین‌طور گیربکس کمکی منتقل می‌شود. علاوه بر این، موتورهای شار محوری در حالت معکوس هم گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که این به معنای احیای قوی‌تر انرژی ترمزها خواهد بود. هرچند MK۱ به‌وضوح روی آفرود تمرکز دارد اما به گفتهٔ مانرو، هنوز هم می‌تواند ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن روی ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

«مانرو MK۱» شاسی‌بلند خشن برقی +عکس

این شاسی‌بلند الکتریکی با پکیج‌های باطری ۶۱ یا ۸۲ کیلووات ساعتی ارائه می‌شود و حداکثر برد آن حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود. این باطری‌ها را می‌توان در طول شب تا صبح از طریق شارژرهای خانگی معمولی یا در کمتر از ۳۰ دقیقه توسط شارژرهای سریع شارژ کرد. MK۱ روی یک شاسی نردبانی فولادی گالوانیزه سوار شده که از فولادی با ضخامت ۵ میلی‌متر ساخته شده است. این خودرو ۴۸۰ میلی‌متر از زمین فاصله دارد، می‌تواند تا عمق ۸۰۰ میلی‌متری آب حرکت کند و زوایای حمله، فرار و شکست آن به ترتیب ۸۴ درجه، ۵۱ درجه و ۱۴۸ درجه است.

«مانرو MK۱» شاسی‌بلند خشن برقی +عکس

شاسی‌بلند مانرو به‌صورت استاندارد به قفل دیفرانسیل مرکزی مجهز است و قفل دیفرانسیل جلو و عقب برای آن قابل سفارش خواهد بود. این خودرو همچنین ابعاد بزرگی دارد و می‌تواند در صندوق بار خود یک پالت استاندارد اروپایی با ابعاد ۸۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر را جای دهد. MK۱ توانایی حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم بار را دارد و می‌تواند تا ۳.۵ تن را یدک بکشد. مانرو در داخل این شاسی‌بلند برای کاهش لرزش و ارتعاش از متریال نرم و لاستیکی استفاده کرده اما قسمت بار آن را با تخته‌های ضخیم چندلایه پوشانده است تا مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.

«مانرو MK۱» شاسی‌بلند خشن برقی +عکس

مانرو در ابتدا نسخه‌ای بنام Founders Edition را برای شاسی‌بلند خود ارائه خواهد کرد که اولین نمونه‌های آن در دفتر مرکزی شرکت در اسکاتلند ساخته می‌شوند و هم‌اکنون امکان سفارش آن‌ها با پرداخت سپرده وجود دارد. یک کارخانهٔ جدید اما در اسکاتلند در حال ساخت است که تولید MK۱ را در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد. مانرو در ابتدا سالانه تنها ۲۵۰ دستگاه از این ماشین تولید خواهد کرد اما درنهایت این تعداد به ۲۵۰۰ دستگاه در سال خواهد رسید. قیمت مانرو MK۱ از ۵۰ هزار پوند معادل ۶۱ هزار دلار آغاز می‌شود.

منبع:پدال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس