کد خبر 1443530
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
سرما چه فوایدی برای پوست دارد؟

به طور کلی باور عمومی بر این است که سرما و فصول سرد تنها سبب اختلال در عملکرد طبیعی پوست می‌شوند؟ اگر اینگونه نیست، پس فواید سرما برای پوست چیست؟

به گزارش مشرق، در فصول و آب و هوای سرد به علت کم شدن رطوبت هوا به دلیل سردی، پوست بدن نیز در تامین مقدار آب مورد نیاز بافت پوست دچار مشکل می‌شود. از طرف دیگر محیط بیرون سرد و محیط داخل هوا گرم است و پوست باید به سرعت با این تغییر دما (با ورود به محل سربسته و گرم) تطابق یابد که خود از علل آسیب به پوست است. از جهت دیگر هم خون‌رسانی پوست و خصوصا اندام‌هایی انتهایی مثل انگشتان در سرما کمتر می‌شود، چراکه اولویت بدن خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی مثل قلب است. تمامی این موارد می‌توانند روی خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن آن اثر بگذارند.

اما فواید سرما برای پوست را هم نباید نادیده گرفت. یکی از بارزترین این فواید، خاصیت ضد پیری یا «anti-aging» سرما است. در ادامه مطلب این فواید را بررسی می کنیم.

فواید سرما برای پوست

فواید سرما طبف وسیعی دارند. یعنی تنها به مفید بودن برای پوست ختم نمی‌شود. به طور مثال در ایجاد گردش خون بهتر در بدن یا ایجاد خواب خوب تاثیر دارند. این موارد خود در بهتر شدن پوست دخالت دارند. در ادامه چند مورد از فواید را به صورت جزئی‌تر بررسی می‌کنیم:

پاکسازی منافذ پوستی

هوای سرد می‌تواند مانند یک عامل قوی در پاکسازی منافذ پوستی اثر کند. همچنین سرما در کاهش ترشح “سبوم” دخالت ندارد. باز شدن منافذ پوستی که پاکسازی شده‌اند و از طرف دیگر کاهش سبوم یا چربی پوست، از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری می‌کند.

سبوم چیست؟ نوعی ماده چربی گونه است که از غدد خاصی در بدن ترشح می‌شود. این ماده وظایف زیادی دارد. اما وظیفه اصلی آن محافظت از پوست و حفظ و ایجاد رطوبت در آن‌ است. به اصطلاح می‌توان از آن به عنوان بخش اصلی “روغن بدن” که در عموم شنیده می‌شود، نام برد.

زمانی که مجاری و منافذ در اثر تشرح زیاد سبوم یا عوامل دیگر بسته می‌شوند، سد دفاعی بدن در برابر باکتری و قارچ‌ها (منظور از سد همان سبوم است) از بین می‌رود. این فرصت را برای ایجاد جوش و آکنه ایجاد می‌کند.

خواب بهتر در شب

خواب کامل یکی از مهمترین علل بهبود پوست و مو است. خواب خوب در کاهش سیاهی یا گودی زیر چشم و همچنین داشتن پوستی خوب و شفاف موثر است. برای همین توصیه به داشتن خواب کاملِ شبانه زیاد است. هوای گرم تابستانی معمولا سبب ایجاد اختلال در الگوی خواب می‌شود. اختلالاتی مثل دیر به خواب رفتن، تغییر ساعات خواب یا خواب ناکافی و نامناسب از این دست هستند. کمک به خواب کافی از جمله فواید سرما برای پوست است.

به طور کلی دمای پایین یا هوای سرد تقلید کننده، دمای داخل بدن یک یا دو ساعت پس از خوابیدن است. پس از اینکه انسان به خواب می‌رود، رفته رفته دمای داخلی بدن کاهش می‌یابد. در برخی منابع نیز گفته شده است که دمای بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد (دمای محیط خواب) سبب کالری سوزی بیشتر می‌شود.

کاهش پف یا التهاب و ورم

معمولا پس از ایجاد آسیب در هر قسمتی از بدن، بر روی آن یخ می‌گذارند. هوای سرد خود مانند کیسه یخ عمل می‌کند. هوای سرد خود با این همین روش سبب کاهش التهاب پوست خصوصا روی صورت می‌شود. از طرف دیگر گردش خون صورت را بهبود می‌بخشد. تمام موارد ذکر شده سبب کاهش پف و ورم چشم می‌شوند.

جوانسازی صورت

شست‌وشوی صورت با آب سرد در صبح سبب می‌شود تا منافذ و مجاری پوست کوچک‌تر یا حتی بسته شوند. از طرف دیگر پوست را درخشان، شاداب و محکم تر می‌کند. طبیعتا با کوچک شدن مجاری و منافذ، چربی، کثیفی و… کمتر در آن‌ها نفوذ می‌کنند. آب سرد با همین روش در جوانسازی پوست نقش دارد. دوش گرفتن با آب سرد نیز با همین روش در بهتر شدن پوست نقش ندارد. برعکس آب گرم تمایل به خشک کردن پوست دارد. شاید یکی از مهم‌ترین فواید سرما برای پوست نیز همین مورد باشد.

سرخی گونه

این نکته بیشتر مربوط به استفاده آرایشی از سرمای هوا است. در سرما با افزایش میزان جریان خون پوست صورت (پاسخ بیشتر رگ‌های صورت به سردی هوا برای گرم کردن صورت)، معمولا گونه‌ها شروع به قرمز شدن می‌کنند. می توان کمتر از رژ ژگونه در فصل سرما استفاده کرد. نوعی آرایش طبیعی است.

اثرات ضد پیری و کاهش سرعت پیری

فرایند پیر شدن در سلول‌های بدن نیز وجود دارد. یعنی سلول‌ها ایجاد می‌شوند، کم کم پیر شده و از بین می‌روند. اما دلیل اینکه فرد ۲۰ ساله پوستی شاداب و بدون چین و چروک و… دارد، نحوه و سرعت جایگزینی و تولید سلول‌های جدید است. با افزایش سن روند جایگزینی کندتر می‌شود. سرما با استفاده از روش‌هایی که گفته شد (محکم، شاداب کردن و اثر بر روی منافذ پوست) در جوانسازی و درخشندگی پوست نقش دارد. از طرف دیگر سرما سبب تنگ شدن رگ‌ها می‌شود و با همین روند در کاهش ورم و التهاب پوست نقش دارد. این مورد نیز از دیگر فواید سرما برای پوست است.

استفاده از سرما در درمان‌ها هم کاربرد دارد. به عنوان مثال “کرایوتراپی” یا “Cryotherapy” یا “سرما درمانی”. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع، دما را تا حد یخ زدگی یا حوالی آن پایین می‌روند. فرد با استفاده از دستگاهی در معرض سرما قرار می‌گیرد. البته روش گفته شده، یکی از متدهای انجام کرایوتراپی یا سرما درمانی است. ممکن است برای سرما درمانی صورت از وسایل مختلفی استفاده شود. چراکه کرایوتراپی تنها برای درمان پوست نیست.

کرایو تراپی یا سرما درمانی با استفاده از دستگاه مخصوص در یک زن جوان.

افزایش سوخت و ساز و کالری سوزی

مکانیسم و توضیح این مسئله بسیار ساده است. در هوای سرد، دمای مرکزی بدن پایین می‌آید. برای همین بدن باید بیشتر انرژی مصرف کند تا دمای بدن را بالا ببرد. سرما سبب می‌شود تا “چربی قهوه‌ای” با سرعت بیشتری بسوزد تا دمای بدن بالا رود. سرما یک عامل تشدید کننده برای افزایش کالری سوزی است. این مورد نقشی هم در کنترل وزن دارد. این مورد نیز یکی دیگر از فواید سرما برای پوست است.

چربی قهوه ای (Brown Fat) چیست؟ یکی از انواع چربی در بدن است که در هنگام سرما (سرد شدن بدن) فعال می‌شود. وظیفه آن نیز کمک به حفظ دمای بدن در شرایط سرما است.

پاکسازی منافذ پوست
جوانسازی پوست
ایجاد خواب بهتر شبانه
افزایش کالری سوزی
سرخی گونه
کاهش التهاب، ورم و پف کردگی
کاهش سرعت پیری

آیا سرمای هوا باعث کالری سوزی می شود؟

بله. در هوای سرد، دمای مرکزی بدن پایین می‌آید. برای همین بدن باید بیشتر انرژی مصرف کند. در ادامه چربی‌ها با سرعت بیشتری می‌سوزند.

خواب مناسب چگونه روی پوست اثر می گذارد؟

خواب خوب در کاهش سیاهی یا گودی زیر چشم و همچنین داشتن پوستی خوب و شفاف موثر است.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • BE ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    خزعبلات اروپایی ها برای اینکه ملتو تو نبود گاز آروم کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس