کد خبر 1443523
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
چه عواملی باعث تشدید سردرد می‌شود؟

عوامل کمتر شناخته‌شده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند باعث بروز یا تشدید سردرد بشوند.

به گزارش مشرق، شرایطی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، مشکلات بینایی یا دوره قاعدگی ممکن است عامل ایجاد سردرد باشند. با این حال عوامل کمتر شناخته‌شده دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.

وضعیت بدنی نامناسب

قسمت بالای کمر، شانه‌ها و گردن به‌ دلیل وضعیت نامناسب بدنی دچار تنش می‌شوند و این شرایط می‌تواند به سردرد تنشی در قاعده جمجمه یا پیشانی منجر شود. برای پیشگیری یا کاهش درد این نوع درد سعی کنید از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت در یک وضعیت خودداری کنید و همیشه صاف بنشینید.

اضطراب پاییزی

اضطراب پاییزی، نوعی اختلال عاطفی فصلی (SAD) است که با تغییر فصل مرتبط است. افزایش علائم اضطراب در ماه‌های پاییز که معمولا به‌ دلیل دریافت کمتر نور خورشید ایجاد می‌شود علاوه بر تغییرات عاطفی و خلقی می‌تواند عامل سردردهای مکرر نیز باشد. دریافت بیشتر نور خورشید به بدن کمک می‌کند ویتامین ‌D و هورمون‌هایی مانند ملاتونین و سروتونین تولید کند که نقش بسیار زیادی در کاهش اضطراب دارند. ورزش و مصرف غذاهای غنی از ویتامین ‌D و تریپتوفان هم می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

وعده‌های غذایی نامنظم

حذف یک وعده غذایی و ساعت‌های متمادی غذانخوردن، سطح قند خون را کاهش می‌دهد و بدن در پاسخ، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که سیگنالی مبنی بر گرسنگی به مغز می‌فرستد. این هورمون‌ها می‌توانند رگ‌های خونی را سفت کنند و به سردرد یا حتی میگرن منجر شوند. این نوع سردردها را می‌توان با غذاخوردن و نوشیدن آب تسکین داد. با این حال ممکن است غذاخوردن برای کاهش میگرن مرتبط با گرسنگی کافی نباشد. مصرف کمی کافئین هم گاهی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

هوای سرد

هوای سرد می‌تواند باعث کاهش فشار هوا شود و درد گوش یا سردرد سینوسی را تحریک کند. همچنین هوای سرد و خشک با خشک‌کردن غشاهای سینوسی باعث سردرد و تشدید میگرن می‌شود. به‌ویژه افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (نوعی سندرم درد مزمن) در معرض خطر سردرد ناشی از تغییرات آب‌وهوا هستند. رژیم غذایی متعادل، هیدراته‌ماندن، مدیریت استرس و استراحت کافی در کاهش یا جلوگیری از این نوع سردرد مؤثرند.

آرامش بعد از استرس

آیا در طول روزهای پرمشغله کاری احساس خوبی دارید اما در تعطیلات آخر هفته با سردرد شدید از خواب بیدار می‌شوید؟ دلیلش این است تنشی که در طول هفته انباشته شده، آخر هفته فروکش می‌کند و سطح هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد. این شرایط می‌تواند به آزادشدن سریع انتقال‌دهنده‌های عصبی، ارسال تکانه‌هایی به رگ‌های خونی، انقباض و سپس انبساط آنها منجر شود و سردرد ایجاد کند. سعی کنید آخر هفته‌ها از دیرتر بیدارشدن در هنگام صبح خودداری کنید، چون زیادخوابیدن ممکن است به سردرد منجر شود.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس