کد خبر 1443518
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
دلایل بروز عفونت گوش در کودکان چیست؟

یک فوق تخصص عفونی کودکان گفت: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از عفونت گوش به خصوص در کودکان و نوزادان، تزریق واکسن آنفولانزا، برای تمام سنین بالای ۶ ماه است

به گزارش مشرق، حسن پور مشتاق فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما در خصوص عفونت گوش و عوارض آن در کودکان به گفت و گو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان شایع است، بیماری‌های ویروسی و میکروبی را بیشترین علل بروز این عفونت‌ها نام برد.

وی گفت: عفونت‌های تنفسی به دنبال ایجاد التهاب در مجرای استاش گوش، باعث ایجاد. درد شدید در گوش ودر صورت اضافه شدن عفونت، باعث تب نیز می شود.

پور مشتاق در پاسخ به این سوال، که آیا می‌توان از عفونت گوش داخلی، جلوگیری کرد، گفت: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از عفونت گوش به خصوص در کودکان و نوزادان، تزریق واکسن آنفولانزا، برای تمام سنین بالای ۶ ماه است،۲ هفته بعد از تزریق واکسن آنفولانزا، مقاومت لازم بر علیه این بیماری در بدن ایجاد می شود، زیرا عفونت گوش میانی معمولاً به دنبال ابتلا به آنفولانزا در کودکان ایجاد می شود.

وی افزود: واکسن پنوموکوک نیز از دیگر واکسن‌های توصیه شده برای کودکان است، تمام کودکان مبتلا به آسم، آلرژی، مشکلات کلیوی و به تزریق واکسن پنوموکوک توصیه می‌شوند (سن تزریق این واکسن دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی است)، اگر کودک بالای یک سال باشد تزریق دو دوز واکسن پنوموکوک، به فاصله دو ماه کفایت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به والدین کودکان، بخصوص کودکانی که مدام به عفونت گوش داخلی مبتلا می شوند، توصیه کرد: در صورت ابتلاء کودکشان به بیماری‌های ویروسی و میکروبی، تا هنگام بهبود کامل فرزندشان، از حضور آنان در اماکن عمومی، جلوگیری کنند.

فوق تخصص عفونی کودکان در پاسخ به این سوال، که در صورت تشخیص عفونت گوش داخلی، درمان چیست؟، گفت: خط اول درمان، تجویز آموکسی سیلین است، که گاهی به دلیل مصرف زیاد آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت میکروبی در کودکان، داروی کوآموکسی کلاو تجویز می شود. وی همچنین از سه باکتری شایع ایجاد کننده عفونت گوش داخلی، به نام‌های: پنوموکوک، هموفیلوس و آنفولانزا نام برد و تاکید کرد: مصرف بدون تجویز و زیاد آنتی بیوتیک ها، با ایجاد مقاومت میکروبی، درمان بیماری‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

کارشناس برنامه افزود: لوزه سوم یک ریسک فاکتور برای ابتلای کودک به عفونت گوش میانی است، در این کودکان تزریق واکسن آنفولانزا و پنوموکوک برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها، ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال، که چرا بعضی از کودکان با وجود درمان آنتی بیوتیکی، بهبود نمی‌یابند، گفت: دوره درمان آنتی بیوتیکی عفونت گوش، حداقل ۱۰ روز است، اگر کودک مبتلا از آنتی بیوتیک مناسب با طول درمان صحیح استفاده کند، اما هنوز دچار علائم باشد، باید با معاینه مجدد و احتمال وجود آلرژی و یا تجمع مایع در پشت گوش، به درمان‌های اختصاصی دیگری روی آورد.

مشتاق در پاسخ به این سوال، که آیا قرمز شدن لاله گوش، نشانه عفونت گوش است؟، گفت: قرمز شدن لاله گوش نشانه آلرژی، حساسیت و یا اگزما می‌باشد و با درمان‌های موضعی و یا سیستمی آلرژی بهبود می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس