دانشجو

مراسم روز دانشجو با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد که تعدادی از دانشجویان دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش مشرق، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در مراسم روز دانشجو که با حضور رئیس مجلس در این دانشگاه برگزار شد، گفت: این دانشگاه با ۱۷ دانشکده و ۱۵ مرکز تحقیقاتی و پژوهشگاهی و یک پارک علم و فناوری با حضور بیش از ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان توانسته شاخص‌های تولیدات فاخر علمی را رشد داده و ارتباط میان صنعت و دانشگاه را برقرار کند، همچنین با پرورش هزاران دانشجو و پژوهشگران توانسته رتبه اول سرآمدی در میان دانشگاه‌های تحت نظر وزارتخانه‌های علوم و بهداشت کسب کند و همچنین در رتبه ۳ ارزیابی معتبر شانگهای در میان دانشگاه‌های ایران پس از دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به لزوم بازگرداندن اختیارات هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها تصریح کرد: علم، دانایی و دانش، آشکارترین وسیله عزت و اقتدار کشور و روی دیگر توانایی است. اقتصاد قوی و مولد و دانش‌بنیان نقطه قوت کشور و رکن مهم سلطه‌ناپذیری است. همچنین عدالت و مبارزه با فساد دو لازم و ملزوم یکدیگر برای مشروعیت نظام هستند و از طرفی استقلال به معنای ایستادگی در برابر زورگویی دشمنان و آزادی اجتماعی به معنای حق تصمیم‌گیری، عمل کردن و اندیشیدن برای همه مردم از ارزش‌های اسلامی و عطیه الهی به انسان‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه برای حکمرانی بهتر، مسئولان راهی جز رجوع به دانشگاه ندارند، اظهار کرد: در روز دانشجو آمادگی مجموعه دانشگاه تربیت مدرس را برای همراهی با مجلس و مرکز پژوهش‌ها اعلام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان با اشاره به ضرورت حفظ ارزش‌های ایرانی و اسلامی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی برای ظهور امام عصر (عج) تأکید کرد.

* گلایه های صریح دانشجویان در حضور رئیس مجلس

در ابتدای این نشست نیز تعدادی از دانشجویان و نیز نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

سجاد اکبری نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی در این نشست با بیان اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انجمن‌های علمی بر کسی پوشیده نیست، گفت: حضرتعالی به عنوان دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس می‌دانید که ایده‌ها، طرح‌ها و راهکارهای شگرفی از میان انجمن‌های علمی دانشجویی به منصه ظهور می‌رسد و در این برهه کارآفرینی، اشتغال و اعطای فرصت برای شکوفایی استعدادهای آن‌ها مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی دانشجویان با انگیزه بالا و عرق به وطن جهت ارائه راه‌حل‌های علمی برای حل مشکلات کشور اقدام به پژوهش می‌کنند، اما بخش زیادی از آن‌ها در مسیر پژوهش با بی‌اعتنایی نسبت به تخصص‌شان روبه رو می‌شوند، عنوان کرد: شور و اشتیاق آن‌ها در این مسیر رنگ می‌بازد و بی‌شک یکی از دلایل اصلی نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی به خارج خواهد بود، چرا که فرصت عادلانه‌ای برای شغل آن‌ها وجود ندارد.

اکبری در ادامه با طرح این سؤال که چرا طرح‌های مهمی مانند حمایت از مالکیت فکری باید در مسیر بروکراسی معطل بماند، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از طرح‌های احساسی به صورت ضربتی و بدون وقفه به تصویب می‌رسند.

این فعال دانشجویی در ادامه با بیان اینکه نهادهای دولتی چه میزان به وظایف خود عمل کرده‌اند و چگونه بر اجرای قوانین نظارت می‌شود، اظهار کرد: خواسته ما دانشجویان رفع انحصار و اعطای فرصت‌های عادلانه است، پس چرا هنوز رانت، پارتی‌بازی و بی‌عدالتی در استخدام‌ها وجود دارد.

اکبری در ادامه ضمن انتقاد از میزان ارتباط مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان رکن مشورتی و تخصصی خانه ملت با دانشگاه‌ها، اذعان داشت: مسئله‌ای که در طرح جوانی جمعیت با آن روبه رو شدیم به دلیل عدم استفاده از تجربه و ایده‌های همه متخصصین و طیف‌های علمی بود که نتایج زیان‌بار آن امروز در بیمارستان‌های کودکان است.

نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی در پایان از رئیس مجلس خواست تا راه ارتباطی فراهم شود تا دانشجویان و پژوهشگران انجمن‌های علمی دانشگاه تربیت مدرس بتوانند مشکلات را از زاویه دید خود شناسایی کرده و به نمایندگان مجلس ارائه دهند.

مهدیه نظرزاده نماینده کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست، با بیان اینکه مجلس باید مظهر عزت ملی، اقتدار و استحکام نظام باشد، چرا که مجلس منتخب عموم مردم کشور است، گفت: امام فرموده‌اند مجلس عصاره فضائل ملت است لذا مجلس نباید نماد تردید، خود کم بینی، یأس و ناامیدی باشد. آیا واقعا چنین بوده است؟ در تصویب طرح‌های شفافیت و صیانت از فضای مجازی چنین چیزی دیدیم؟

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت آقا می‌فرمایند دنبال کارهای اولویت دار بروید و واقعا پی حل مشکلات مردم باشید، یادآور شد: حضرت آقا اخیرا مکررا فرمودند تقویت بنیه کارشناسی مجلس را دنبال کنید. بسم الله! این گوی و این میدان؛ اینجا دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه مولود این انقلاب، دانشجویان هم ظرفیت‌های بالقوه تقویت بنیه کارشناسی.

نظرزاده در ادامه با اشاره به قوانین مربوط به حوزه مد و لباس، گفت: ظاهرا حجاب موضوعیت‌اش را برای قانونگذار، مجری و دستگاه قضا از دست داده است. در این زمینه صرفا قانون کارساز نبوده و نظارت بر اجرای قانون مهم‌تر است به خصوص اینکه نظارت دولتی نتوانسته کارآمد باشد.

این نماینده دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: برای هویت ملی آسیب دیده چه کرده‌اید؟ این هویت زمانی آسیب دید که قول و فعل مسئولین با هم برابر نبود و فرهنگ قناعت و ساده زیستی و مبارزه با فساد در نمایندگان کمرنگ شد.

وی ادامه داد: ما در وقایع اخیر دیدیم که سلبریتی‌ها چطور نبض احساسات یک ملت را در دست گرفته‌اند و چه کسانی تریبون داشتند که با همین نهال انقلاب پا گرفته بودند و تنومند شدند. ریاست محترم مجلس اگر قوانین مناسبی برای برخورد با این افراد بود آیا شاهد چنین رفتارهایی بودیم؟ ما دادگاه ویژه روحانیت داریم، دادگاه خانواده و سایر دادگاه‌ها را داریم اما دادگاهی برای سینما و سینماگران نداریم.

نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه تربیت مدرس در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به من گفته بودند به عنوان نماینده کانون‌های فرهنگی حرف بزنم، بله من هم از فرهنگ حرف می‌زنم؛ فرهنگ عمل، فرهنگ تلاش، فرهنگ اقدام به موقع مسئولان، فرهنگ پرهیز از تجملات، فرهنگ مقابله با فساد، فرهنگ قانونگذاری درست و به موقع، فرهنگ ایجاد عدالت اجتماعی، فرهنگ استفاده از نخبگان، فرهنگ شفافیت؛ همین فرهنگ‌ها هست که اگر درست اجرا شود باور ملت را می‌سازد که اکنون از عمل بد آسیب دیده است.

در ادامه جلسه دانشجویی پشت تریبون آمد و گفت: حال ما خوب نیست آقای قالیباف، خودکشی یک دانشجو در دانشگاه تهران موضوع تأسف‌باری بود چرا که او حتی مقاله‌ای برای نشریه «نیچر» داشت یعنی دانشجوی نخبه‌ای بود. آیا کسی محافظ روان دانشجویان بوده که به نقطه خودکشی نرسند، همچنین کمی قبل‌تر دانشجوی دیگری در تربیت مدرس و دانشجوی دکتری فیزیک در دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین تعدادی در دانشگاه پردیس تهران از این دست اقدامات داشته‌اند.

وی در ادامه خواستار تجدیدنظر در قوانین وزارت علوم شد و اظهار کرد: مقالات ما مدام رد می‌شود اما قوانین می‌گوید باید سریع دفاع کنیم تا کسر نمره نداشته باشیم؛ آیا در این موضوعات کسی در باغ هست؟!

وی افزود: برنامه ششم را مرور کنید، بندهای زیادی تصویب شده که شاخص‌های کیفی داشت و البته پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، مثلا از تولید چندهزار تنی فولاد به چند میلیون تن رسیده‌ایم اما پیشرفت‌های ما دارای تَن بزرگ با سری کوچک است.

این دانشجو خواستار تقویت بازوی نظارتی مجلس شد و افزود: در دانشگاه ما بودجه کم باعث تجهیزات کم شده است اما دانشجو به عنوان میهمان به آن تحمیل می‌شود.

* بهترین وسیله ‌های نقلیه برای مسئولان است و مردم در صف گوشت و مرغ هستند

دانشجوی دیگری در ادامه پشت تریبون رفت با بیان اینکه می‌خواهم صدای کسانی باشم که در این جمع نیستند، گفت: امام فرموده بود انقلاب برای پابرهنه‌ها است اما پابرهنه‌ها کجای انقلاب‌اند. آن‌ها ساعت‌ها پشت در اتاق مسئولان و نمایندگان می‌نشینند. بهترین وسیله‌های نقلیه برای مسئولان است و مردم در صف گوشت و مرغ هستند. آیا مسئولان از قیمت برنج و گوشتی که برای آن ها برده می شود اطلاع دارند.

* چرا کسانی که برای مملکت مدال می‌آورند نباید پول خرید کفش را داشته باشند؟

در ادامه این نشست دانشجوی دیگری که در رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی تحصیل می کرد، با حضور پشت تریبون با انتقاد از اینکه چرا کسانی که برای مملکت مدال می‌آورند نباید پول خرید کفش را داشته باشند اما اعضای تیم ملی فوتبال حواله خودرو دریافت می‌کنند، اظهار کرد: وظیفه ورزشکاران در جریان حضور در جام‌جهانی، شادی آوردن است و وظیفه دولت و مجلس نیز انتخاب وزیر لایق.

وی ادامه داد: والیبال نشسته کشورمان قهرمان جهان شد، همچنین قهرمانانی در حوزه کشتی و صخره‌نوردی داشتیم اما هیچکدام از آن‌ها حواله دریافت نمی‌کنند و از کسانی تقدیر می‌شود که باخته‌اند.

این دانشجو اضافه کرد: قیمت پراید به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده و منِ جوان چگونه می‌توانم آن را بخرم؟ قیمت یک مسکن ۴۳ متری در منطقه ۱۰، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است و من جوان دانشجوی فاقد شغل انگیزه‌ای برای آینده خود ندارم.

وی در پایان ختطرنش انتقاد کرد: کسی رئیس فدراسیون فوتبال شده که با ویلموتس قرارداد بسته و علت تأخیر در پرداخت همچنان ۱۲ میلیون دلار به او بدهکار است.

دانشجوی دیگری از میان این نشست با اشاره به قانون جوانی جمعیت و تأکیدات قانونی برای تأمین خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: تعداد خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه ۲۶۴ تا بود که به ۱۱ تا رسید و همه تبدیل به خوابگاه مجردی شد.

وفایی در ادامه این نشست، با اشاره به رویداد پارلمان دانشجویی در مرکز پژوهش‌های مجلس، عنوان کرد: باید کیفیت این پارلمان بالا برود همچنین قیمت امکانات رفاهی دانشجویان افزایش یافته اما کیفیت آن و تعداد آن کاهش داشته است ضمن اینکه لازم است رفاه اعضای هیأت علمی و اساتید تامین شود تا روحیه داشته باشند.

در ادامه این نشست یک دانشجوی کُرد از دانشگاه تربیت مدرس، گفت: شما رئیس مجلسی هستید که تائید صلاحیت و رد آن نزد مردم زیر سوال است؛ اینجا دانشجویی از صیانت گفت، کدام دانشجو صیانت دارد؟ آیا چند وقت اخیر به دانشگاه‌ها سر زده‌اید؟ به دانشگاه علوم پزشکی کردستان حمله شد و آبروی دانشگاه زیر سوال رفت.

این دانشجو در ادامه با اشاره به موضوع مافیای خودرو که آنقدر قدرت گرفته که مانع واردات خودرو به کشور می‌شود، اظهار کرد: عاملان اسیدپاشی اصفهان هیچ وقت پیدا نشدند، اما امروز هر اتفاقی می افتد عاملان آن فردایش پیدا می‌شوند.

عرفان سعادتی‌فر دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اقدامات خوب مجلس در دوره یازدهم از جمله طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها، قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: از وظایف اصلی مجلس و آن ویژگی که مجلس را در رأس امور قرار داده است تصویب قوانین و حُسن نظارت بر اجرای آن است. در تصویب قوانین و نظارت باید نکاتی را در نظر گرفت که تأثیر مثبت آن را همه اقشار احساس کنند.

وی ادامه داد: توجه و نگاه به سیاست‌های کلی نظام از جمله اقداماتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. همچنین مجلس نباید با تورم طرح‌دهی برای هر موضوع جزئی کشور طرحی داشته باشد و بیشتر باید از لایحه‌های دولت که مبنای کارشناسی به نسبت قوی‌تری از طرح‌ها که بعضا جنبه غیرکارشناسی و بخشی‌نگری دارد استفاده کند تا دولت هم در بحث مالی و سیاسی متضرر نشود.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود از عملکرد مدیریتی مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد کرده و بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تأکید کرد.

صادق نجاتی عضو شورای صنفی دانشجویان نیز در ادامه با اشاره به مشکلات کلان دانشجویان که تشویق حضار را نیز به همراه داشت، گفت: تأمین اشتغال خواست اصلی فارغ‌التحصیلان است و آماری که درباره نرخ بیکاری اعلام می‌شود با واقعیت همخوانی ندارد. زیبنده دانشجوی دکترا نیست که از طریق کارگری و رانندگی و سایر کارهای غیرتخصصی امرار معاش داشته باشد.

وی همچنین به ضرورت تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته شاهد افزایش سن ازدواج به خصوص در میان دانشجویان هستیم و این به دلیل نبود زیرساخت امنیت اقتصادی و مسکن است، متأسفانه دانشگاه تربیت مدرس با ۱۱ هزار دانشجو تنها ۱۴ واحد خوابگاه متأهلی دارد که ضعف بزرگی به حساب می‌آید.

نجاتی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها از جمله وضعیت نامناسب تغذیه، پایین بودن وام دانشجویی و کاهش سرانه فیزیکی دانشگاه‌ها و عدم پرداخت حقوق به دانشجویان دکترا از افزایش سرسام‌آور هزینه آزادسازی مدارک انتقاد کرد و گفت: اگر خواهان حفظ نخبگان باقی مانده در کشور هستید شرایط رفاهی، پژوهشی و معیشت دانشجویان را فراهم کنید و راه نگه داشتن نخبگان افزایش هزینه سرسام آور آزادسازی مدارک نیست چرا که این امر جز اسارت و انزوا برای دانشجویان ثمره دیگری ندارد. همچنین عدم دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی از جمله مشکلات دیگری است. چطور می‌توانیم با دنیا رقابت کنیم در حالی که از علم دنیا مطلع نیستیم.

بابایی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس فرد دیگری بود که پشت تریبون حاضر شد و به بیان نظرات خود پرداخت.

وی در ادامه خواهان افزایش حضور رئیس مجلس در دانشگاه و پاسخ به دغدغه‌های دانشجویان شد و گفت: آخرین حضور شما در میان دانشجویان مربوط به ۱۶ آذر سال گذشته بوده که به هیچ عنوان کافی نیست.

این دانشجو خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضع‌گیری‌های شما در خصوص اغتشاشات اخیر نباید محدود به نطق‌های پیش از دستور که مصرف رسانه‌ای دارد، شود. همچنین حضور شما در این مکان موجب دلگرمی انقلابیون، پاسخ به معترضان و دلسردی دشمنان انقلاب می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید با اغتشاشگرانی که قریب به ۳ ماه امنیت کشور را خدشه‌دار کرده‌اند مماشات شود، افزود: چرا باید با دانشجویان و اساتید که آشکارا به کشور آسیب می‌زنند صرفا به دلیل عنوان دانشگاهی‌شان مدارا شود، در کجای دنیا دانشجویان چنین مصونیتی دارند.

نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به ضرورت اجرای شفافیت آرای نمایندگان گفت: از مجلس که مزین به نام انقلابی است انتظار داریم مطالبات بر زمین مانده مقام معظم رهبری را پیگیری کنند، چند سال از ابلاغ سیاست‌های کلی قانونگذاری می‌گذرد اما بسیاری از فرمایشات ایشان مغفول مانده است.

این دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر ضرورت برخورد با نمایندگان مجلس خاطی اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب را می‌توان در جمهوری اسلامی عزل اما نمایندگان را نه! قصه پرغصه مردم است، همچنان از رئیس مجلس انتظار داریم از سخنان افتراق‌انگیز نمایندگان که صرفا برای کسب رأی انجام می‌شود، جلوگیری کنید.

میرزایی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این رابطه گفت: زیبنده حکمرانی اسلامی نیست که دانشجو و استادان به دلیل مشکلات معیشتی به اولین چیزی که فکر می‌کنند، مهاجرت است.

وی با اشاره به قدرتمندی ایران که تمام جبهه غرب و امکاناتش برای خدشه‌دار کردن امنیت ملی آن توفیقی نداشتند، گفت: اقتدار ضریب امنیت کشور را بالا می‌برد، ایران نه تنها اقتدار داخلی دارد بلکه قدرت و امنیت را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. جز این است که مردمسالاری دینی سبب اتحاد ملی و تقویت ارزش‌های دینی در جامعه و در سطوح مخلتف سیاسی شده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: حال چرا نخبگان به این ویژگی حکمرانی دینی توجهی ندارند. بی‌تردید حکمرانی دینی این اقتدار را برای کشور به همراه آورده است. در حکمرانی نوین باید عدالت و شفافیت مورد توجه قرار گیرد در حالی که در حکمرانی عملی این امر محقق نشده است و ۴۰ سال است با شعار دین‌گرایی از آبشخور خروجی دانش و فناوری استفاده کردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه زنده و متعهد ایران اسلامی را کشوری قدرتمند می‌کند، ادامه داد: ایران اسلامی در روند تکاملی خود در حال تبدیل شدن به ابرقدرتی جهانی بوده و مدعی تشکیل حکومت جهانی شیعه است.

میرزایی با طرح این سوال که آیا تنها سخن گفتن از حکمرانی نو و شعار دادن در این خصوص کفایت می‌کند، گفت: حکمرانی نوین جز با توجه به نهاد دانشگاه و حضور پررنگ نوآوران علمی و جهادی میسر نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، زیاد بودن قوانین در مجلس شورای اسلامی را یکی از چالش‌های بزرگ مجلس دانست و گفت: مجلس باید نظارت را بر قانونگذاری ترجیح داده چرا که قانونگذاری بدون توجه نظارت بر اجرای آن اثری برای کشور به همراه نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 0
    متاسفانه ایشون خودشون به کسی راه نمیدن
  • رضا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 2
    يعنى حتى يك نفر از دانشجوها هم به حضور قاليباف اعتراض نكرد ؟! خودتى مشرق !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس