کد خبر 1443679
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
راز زیگزاگی بودن رعد و برق فاش شد

تصور می‌شود که صاعقه تقریباً ۵۰ بار در ثانیه در سراسر جهان رخ می‌دهد، اما راز زیگزاگی بودن این پدیده زیبا به تازگی کشف شده است.

به گزارش مشرق، هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد برق فوق‌العاده زیبا و پرانرژی صاعقه وجود دارد. یکی از معماهای دیرینه این است که چرا صاعقه با درخشیدن در آسمان شکل زیگزاگی به خود می گیرد و اکنون دانشمندان استرالیایی توضیحی ارائه کرده اند و این پدیده را ناشی از برخورد بین الکترون ها و برخی مولکول ها دانسته اند.

محققان در سال های اخیر اطلاعات جالبی در مورد پدیده صاعقه جمع آوری کرده اند. از جمله اینکه پرتوهای گامای تولید شده از طریق این رویداد می توانند در هوا پاد ماده ایجاد کنند، شواهدی مبنی بر اینکه میدان الکترومغناطیسی صاعقه می تواند اثر محافظتی بر سلول های زنده داشته باشد وجود دارد.

اگرچه دانش ما از این رویداد آب و هوایی همچنان در حال بهبود است، اما ماهیت فیزیکی صاعقه و توالی رویدادهایی که زیربنای آن است، مشخص نیست. این سوال که چرا رعد و برق از ابرها سرچشمه می گیرد و مسیری زیگزاگی به سمت زمین را دنبال می کند، دانشمندان را برای نیم قرن متحیر کرده است، اما دکتر جان لوک، فیزیکدان پلاسما از دانشگاه استرالیای جنوبی، اکنون آنچه را که به عنوان توضیح قطعی توصیف می شود، ارائه کرده است.

لوک می‌گوید: «کتاب‌هایی در مورد رعد و برق وجود دارد، اما هیچ کدام توضیح نداده‌اند که چگونه روند زیگزاگی آن شکل می‌گیرد، چرا ستون رسانای الکتریکی که صاعقه را به ابر متصل می‌کند تاریک می‌ماند، و چگونه رعد و برق می‌تواند کیلومترها راه را طی کند.

همانطور که رعد و برق از یک ابر خارج می شود، مسیری به طول حدود ۵۰ متر را طی می کند و مرتب جرقه می زند تا به زمین می رسد. اگرچه این مسیرتا حد زیادی با چشم غیرمسلح دیدنی نیست، اما عکاسی با سرعت بالا دانشمندان را قادر می سازد تا این زنجیره دراماتیک تخلیه الکتریکی را ثبت کنند.

اما چرا این مراحل به روشی که انجام می‌شوند شکل می‌گیرند، و چگونه می‌توان یک اتصال الکتریکی مداوم را در بررسی کرد؟ در تحقیقات جدید نقش مولکول‌های اکسیژن شبه‌پایدار در این زمینه ثابت شده است. این مولکول‌های پرانرژی زمانی ایجاد می‌شوند که الکترون‌ها با مولکول‌های اکسیژن برخورد می‌کنند و باعث جدا شدن آنها و توزیع مجدد میدان الکتریکی می‌شوند.

نتیجه این فرایند ایجاد یک ستون رسانا است که ارتباط خود را با ابر حفظ کرده و مسیری را به سمت زمین ایجاد می کنند. این امر با برانگیختگی مولکول‌های اکسیژن تسهیل می‌شود و وقتی به تعداد کافی از آنها وجود داشته باشد، شرایط پایدار شده و هوا قادر به هدایت الکتریسیته خواهد بود.

بنابراین مراحل شکل گیری رعد و برق زمانی رخ می‌دهد که شرایط پایدار به اندازه کافی برای جدا کردن تعداد قابل توجهی الکترون ایجاد شود. این روند ظرف ۵۰ میلیونیوم ثانیه، برای هدایت الکتریسیته شکل می گیرد. به گفته دانشمندان، درک بهتر روند برخورد صاعقه با زمین می تواند منجر به اقدامات حفاظتی بهتری برای ساختمان ها، هواپیماها و افراد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس