بیانیه پایانی دهمین دور گفتگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها در ژنو

دهمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ­‌ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها در ژنو با صدور بیانیه‌ ای به کار خود پایان داد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای جهانی کلیساها (WCC) و مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (CID) موفق شدند دهمین دور گفتگوهای بین دینی را در مؤسسه جهانی بوسی سوئیس، برگزار کنند.

این نشست که در روزهای ۵ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۴ تا ۱۶ آذر برگزار شد، با هدف تجلیل از دوستی، گفتگوی محترمانه و همکاری بین WCC و CID که از ۲۸ سال پیش آغاز شده بود، نگاهی به نشست های گذشته، تامل درخصوص اوضاع بین دینی کنونی در سوئیس و ایران از دیدگاه‌ های الهیاتی؛ اخلاقی و بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات آینده برای گفتگو و همکاری داشت.

اعضای هیأت شورای جهانی کلیساها در این نشست متشکل از؛ کشیش یوان سائوکا، دبیر کل جدید WCC، کشیش جری پیلای، هایدی هادسل، کشیش ژان کلود باست، کشیش جکی مانوپوتی، کشیش هانس اوکو و کشیش آبراهام سیلو ویلار بود و هیأت ایرانی را حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید حسن اسلامی اردکانی، مهدی اصفهانی، زهرا رشیدبیگی و محمود کریمی بنادکوکی تشکیل می‌ دادند.

رهبر هر یک از گروه‌ ها با سخنرانی‌ های خود این دور از گفتگوها را افتتاح کردند و در ادامه سایر نمایندگان مقالات خود را ارائه و در طول جلسات به بحث در مورد نظرات و دیدگاه‌ های شرکت کنندگان پرداختند.

همچنین، نشستی با رهبران مذهبی در سوئیس برگزار شد. کشیش یوان سائوکا در سخنرانی خود با ابراز نگرانی عمیق WCC در مورد ناآرامی‌ های جاری در ایران، برای برقراری عدالت و صلح ابراز امیدواری کردند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور بر لزوم بحث عادلانه در خصوص مسائل دشوار تأکید کرد و با اشاره به شکاف بین واقعیت و آنچه در صفحات اجتماعی به نمایش گذاشته می‌ شود، ابراز کرد: مداخلات خارجی صرفا حل مشکلات را پیچیده‌ تر می‌ کند.

کشیش جری پیلای در سخنان خود، بر اهمیت موضوع پیشنهادی WCC «عدالت، اتحاد و مصالحه» به عنوان پایه‌ ای برای مشارکت WCC در این گفتگو تأکید کرد.

شرکت کنندگان در مورد موضوعات آینده گفتگوها بحث و تبادل نظر کردند و نکات مختلفی از جمله تمرکز بر نگرانی‌ های نوظهور شامل نارضایتی بسیاری از جوانان درخصوص سنت‌ های دینی شان، ایمان به دنیای چند دینی و سکولار و رویکردهای دینی به مسائل زیست محیطی مورد بحث قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌ پور هم در سخنانی، بر اهمیت توجه به نقش رسانه‌ ها و تصاویری که از دین و دینداری در شبکه‌ های اجتماعی ارائه می‌ شود، تاکید کرد.

شرکت کنندگان چنین برنامه ریزی کردند که هر دو هیأت دینی یک گروه کاری کوچک با تمرکز بر تحقیق و پژوهش تشکیل دهند و یک نشریه مشترک سالانه تولید کنند.

در پایان مقرر شد؛ نشست بعدی این دور از گفتگوها در سال ۲۰۲۴ میلادی در تهران برگزار شود و موضوع این نشست بر روی «جوانان و ایمان» متمرکز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس