پیامد‌های رسوایی جنسی و نسل کشی بومیان برای کلیساهای کاتولیک در جهان

انتشار پی در پی رسوایی‌های کلیسای کاتولیک، این نهاد را در سراسر جهان تحت فشار قرار داده است.

به گزارش مشرق، افشاگری درباره کلیسای کاتولیک در سراسر جهان، چالش‌های عمده‌ای را برای این نهاد ایجاد کرده است.؛ از نسل کشی بومیان در مدارس شبانه روزی کودکان در کانادا و آمریکا تا سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان در کلیساهای کاتولیک اروپا، نمونه‌هایی از دلایل بحرانی هستند که پاپ فرانسیس را ناچار به ابراز شرمساری کرده است.

انتشار گزارش سوءاستفاده جنسی از ۳۳۳ هزار کودک توسط اعضای کلیسای کاتولیک در فرانسه در ۷ دهه گذشته، بار دیگر توجهات را به سمت این نهاد جلب کرد.

این رسوایی جنسی چنان ابعاد گسترده‌ای داشت که علاوه بر اسقف و کشیش‌های فرانسوی، پاپ فرانسیس و واتیکان نیز ناچار به ابراز شرمساری و عذرخواهی شدند.

گزارش مذکور در حالی منتشر شد که مذهب کاتولیک شاهد افت اقبال جهانی از خود در سراسر جهان غرب است.

اما افول مذهب کاتولیک و سقوط کلیسای کاتولیک در فرانسه سرعت بالاتری دارد و این نهاد در قیاس با همتایان آلمانی و آمریکایی خود تضعیف شده است.

کلیسای کاتولیک در این کشور نه تنها به حاشیه رانده شده بلکه اعتبار خود را نیز از دست داده است.

کاتولیک‌ها اکنون در فرانسه علاوه بر مشاهده تغییرات عمده در مسائل اعتقادی خود، در محاصره اجتماعی نیز قرار گرفته‎اند.

پیامدهای افشاگری در مورد کلیسای کاتولیک فرانسه

- افول مذهب کاتولیک: مذهب کاتولیک به عنوان نیروی سیاسی قدرتمند و بازیگر برجسته جنگ‌های فرهنگی شاهد کاهش اقبال عمومی است.

گزارش اخیر می‌تواند سبب واکنش شدید افرادی شود که دارای هویت کاتولیک بسیار قوی هستند.

- ایجاد تفرقه در جامعه فرانسه

- تخریب ستون‌های فرهنگ و جامعه فرانسه

- کاهش تعداد کشیش‌های فرانسوی به موازات افزایش شمار کشیش‌های خارجی: این در حالی است که فرانسه در دوران استعمار بزرگ‌ترین صادر کننده کشیش به کشورهای آفریقایی بود.

- گسترش افراط گرایی: کاتولیک‌های تحت محاصره قرار گرفته، در مقابل نقش فزاینده جامعه مهاجران مسلمان و فرزندان آن‌ها در فرانسه، به شکلی غیرمعمول طرفدار احزاب و اندیشه‌های راست افراطی شده‎اند.

- افزایش تفرقه و اسلام هراسی: با افزایش شمار کاتولیک‌های محافظه کار، تفرقه در میان فرانسوی‌ها افزایش یافته و اسلام هراسی به عنوان محور اصلی هویت فرانسوی رشد کرده است.

- کاهش منابع درآمدی کلیسا: کلیسای فرانسه برخلاف کلیسای آلمان منحصرا به کمک‌های مالی وابسته است.

انتشار گزارش‌های منفی درباره کلیسای کاتولیک می‌تواند شریان کمک‌های مالی به این نهاد را قطع کند.

ضمن اینکه کلیسا در عین مواجهه با درخواست غرامت قربانیان، با خشم عمومی ناشی اسناد دال بر دارایی و املاک قابل توجه اسقف‌ها و کشیش‌ها نیز مواجه است.

- احتمال تغییر آموزه‌های دینی کلیساها و کشیش‌ها

قربانیان کلیساهای کاتولیک در فرانسه که در ۷ دهه گذشته به دلیل نگرانی از بی آبرویی و عدم قبول صحبت هایشان توسط افراد خانواده، از صحبت در این باره خودداری کرده بودند، اکنون خواستار دریافت غرامت برای آسیب‌هایی هستند که در تمام عمر آن‌ها را آزار داده است.

باید توجه داشت که در سال‌های گذشته، شکایت شماری از قربانیان زیر سایه قدرت کلیسای کاتولیک پنهان شده و حتی مانعی مهم برای ایجاد تغییرات در ساختار این نهاد بوده است.

در واقع باید گفت که گزارش اخیر در مورد سوء استفاده جنسی در کلیسای فرانسه، کلیساهای کاتولیک را در نقطه عطفی قرار داده که کلیساهای کاتولیک را در دوراهی اصلاح یا محو شدن بیشتر قرار داده است.

اگرچه گزارش مذکور، بر کلیساهای کاتولیک در فرانسه تمرکز داشته، اما بررسی موارد مشابه در سایر کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا می‌تواند سبب افزایش چند برابری قربانیان شود.

همین احتمال سبب صدور دستور برای انجام بررسی مشابه در دیگر کشورهای اروپایی شده است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس