چرا پرونده رسوایی جنسی کلیسای کاتولیک نقطه پایانی ندارد؟

افشاگری‌های متعدد در مورد رسوایی‌های جنسی در کلیساهای کاتولیک نیز نتوانست راهی برای پایان دادن به این بحران ارائه کند.

به گزارش مشرق، در دهه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از رسوایی‌های جنسی و اغلب آزار جنسی کودکان، در کلیسای کاتولیک در سراسر جهان منتشر شده که جهان را شوکه کرده و بنیان کلیسای کاتولیک را متزلزل کرده است اما گویا این پرونده‌های سریالی نقطه پایانی ندارد.

مقیاس جهانی آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک

کلیسای کاتولیک در سه دهه گذشته بارها شاهد افشا شدن رسوایی سوءاستفاده جنسی از کودکان در نهادهای زیرمجموعه خود بوده است.

در آخرین مورد از این رشته رسوایی‌های کلیسای کاتولیک، گزارش‌ها از قربانی شدن ۲۱۶ هزار کودک در بازه زمانی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰ در کلیساهای کاتولیک فرانسه حکایت داشت.

به گزارش «الجزیره»، مهم‌ترین پرونده‌های رسوایی جنسی در کلیساهای کاتولیک عبارتند از:

- استرالیا: افشای رسوایی‌های جنسی در کلیساهای کاتولیک استرالیا در سال ۲۰۱۳ سبب تشکیل کمیسیونی برای تحقیق در این مورد شد.

کمیسیون مذکور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که با بررسی ۴ هزار و ۴۴۴ مورد ادعای سوءاستفاده جنسی در کلیساهای کاتولیک، مشخص شد که هفت درصد کشیش‌های کاتولیک استرالیا در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۰ به سوءاستفاده از کودکان متهم شدند.

این کمیسیون همچنین اعلام کرد که این اتهام‌ها تقریبا هرگز مورد بررسی قرار نگرفتند.

- آلمان: براساس بررسی‌های انجام شده بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۸، بیش از ۳۰۰ کودک اکثرا پسران زیر ۱۴ سال، قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیساهای کاتولیک آلمان شدند.

گزارش دیگری نیز نشان داد که هزار و ۶۷۰ نفر بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ مرتکب نوعی حمله جنسی علیه ۳ هزار و ۶۷۷ کودک عمدتا پسران زیر ۱۳ سال شدند.

این در حالی است که گفته می‌شود قطعا آمار مذکور بسیار کم‌تر از موارد رخ داده در واقعیت است.

در عین حال، اکثر این مجرمان مجازات نشده و کلیسای کاتولیک به شکل موردی و بدون شفافیت با پرداخت غرامت پرونده‌ها را بسته است.

- آمریکا: در سال ۲۰۰۲، «بوستون گلوب» مقیاس گسترده سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیساهای کاتولیک و تلاش این نهاد برای سرپوش گذاشتن بر آن را افشا کرد.

به گفته وکلا، بیش از ۱۱ هزار شکایت علیه کشیش‌ها در موضوع سوءاستفاده جنسی در سراسر آمریکا ثبت شده است.

کلیسای کاتولیک آمریکا با تسویه حساب‌های خارج از روند دادگاه صدها میلیون دلار برای این شکایت‌ها پرداخت کرد.

انجمن قربانیان می‌گویند که چنین پرداخت‌هایی به کلیسای کاتولیک اجازه می‌دهد از عدالت فرار کند.

- ایرلند: اتهامات مربوط به جنایات جنسی در مقیاس بزرگ در موسسات کاتولیک ایرلند به دهه‌ها قبل برمی‌گردد و تعداد قربانیان زیر سن قانونی تنها بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ حدود ۱۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

چندین اسقف و کشیش متهم به پنهان کردن سوء استفاده جنسی، مجازات شده اند.

براساس یک گزارش رسمی، یتیم خانه‌ها و مدارس شبانه روزی تحت کنترل کلیسای کاتولیک در ایرلند، مکان‌های ارعاب، بی توجهی و آزار جنسی بوده اند.

ضمن این که گزارشی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که کلیسای کاتولیک ایرلند در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۴ به شکل وسواس آمیزی، رسوایی‌های جنسی خود را پنهان کرده است.

- از دیگر موارد افشا شده رسوایی‌های جنسی در کلیسای کاتولیک می‌توان به پرونده‌های شرم آور در ایتالیا، اسپانیا و آرژانتین اشاره کرد.

چرا رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک ادامه دارد؟

کلیسای کاتولیک با طیف قابل توجهی از مشکلات مواجه است.

بخش مهم و مرتبط با پرونده سوءاستفاده‌های جنسی در این نهاد را نباید جدا از مشکلات روانی کشیش‌ها و کارکنان این نهادها دانست.

شمار قابل توجهی از کشیش‌ها و کارکنان کلیساهای کاتولیک گرفتار اعتیاد به مواد مخدر یا قمار بوده یا در چارچوب پرونده سوءاستفاده جنسی، تحت محاکمه یا بازجویی هستند.

در واقع رویه همدستی، قانون «رازداری پاپی» و انکار سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در مقیاس گسترده سبب شده تا این روند ادامه یافته و کلیسای کاتولیک بتواند از عدالت فرار کند.

ضمن این که عدم پیگرد قانونی متهمان، صدور احکام سبک برای متجاوزان یا پرداخت غرامت به قربانیان در مسیرهای خارج از روند قانون، به عدم پایان یافتن بحران سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک دامن زده است.

زندگی قربانیان سوءاستفاده جنسی چگونه است؟

هیچ آمار رسمی در مورد قربانیان سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک وجود ندارد و هیچ تحقیق عمومی در این رابطه انجام نشده است.

به گزارش «ncronline»، برخی از قربانیان سوءاستفاده جنسی در کلیساهای کاتولیک، از آن دوره از زندگی خود به عنوان دوره «بردگی جنسی» یاد می‌کنند.

گذشته از افرادی که دست به طرح شکایت زده اند، شمار زیادی از قربانیان در خفا و سکوت بار این رنج را بر دوش می‌کشند.

شمار قابل توجهی از این قربانیان، به سمت مواد مخدر می‌روند، دچار فروپاشی روانی می‌شوند یا تلاش‌های مکرری برای خودکشی انجام می‌دهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • بختیاری IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    2 0
    متاسفانه به دلیل اصلی این جنایات توجه نشده. ازدواج نکردن کشیشان ! با دلیل و دروغ بزرگ مجرد بودن حضرت عیسی علیه السلام ! کلیسا و کشیشان خیلی عجیب یکی از اصلی ترین غریزه ها که خداوند به انسان عطا کرده سرکوب کردند. در نتیجه شاهد چنین جنایاتی هستند وبه احتمال زیاد اکثر کودکان بومی کانادا و کشورهای دیگر که در سکوت کلیسا و دولت های متمدن و مدافع حقوق بشر غرب وحشی سربه نیست شدند در نتیجه همین سرکوب غریزه مورد تجاوز وحشیانه قرار گرفته وکشته شدند. ننگ و مرگ بر وحشی های مدعی دروغین حقوق بشر
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    بیشترش جو سازی گروه غیر معتقدین حاکم به غرب نیست؟ بقیه هم اغلب نفوذی های بی اعتقاد خودشون در کلیسا نیستن؟ علت اینکه تموم نمیشه این نیست که مافیای حاکم به غرب نمی خواد تموم بشه؟ فیلمهاشون رو نگاه کنین پر از مطالب ضد مذهبیه
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    راهبان مسیح یا خادمان شیطان؟! کلیسای خدا یا معبد لوسیفر ؟!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    خدا ازدواج رو ممنوع نکرده. غریزه جنسی نعمتی هست از نعمت های خدا. عیسی بن مریم (ع) در اثر رسالت عظیم الهی و فقر ازدواج نفرمودند. کلیسای کاتولیک بر خلاف اراده خداوند باری به کشیشها تحمیل کرده که در توان بسیاری از ایشان نیست که خود منجر به بروز گناه شده. خدای متعال فقر و جهل که مانع از ازدواج هست رو از مومنین دور کند، آمین
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    ارتدکس ها پروتستان ها قضیه ازدواج کشیش ها را حل کردند کاتولیک ها هنوز در تجرد گیرند خب نمی توانید مانند حضرت عیسی باشید ول کنید بابا
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    اینا شاگرد سعید طوسی بودن؟؟؟! حتما خواستن انجیل رو با صدای خوش بخونن اومدن اینجا یاد گرفتن چیکار کنند!
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    روحانیون کاتولیک ،،،!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس