کد خبر 1444579
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴

گرجستان یا به زبان گرجی ساکارتولو، کشور ماوراء قفقاز بوده که در انتهای شرقی دریای سیاه و در جناح‌ های جنوبی تاج اصلی کوه ‌های قفقاز بزرگ قرار دارد. به عبارتی دیگر این کشور توسط کوه ‌های قفقاز بزرگ و قفقاز کوچک احاطه شده که بخشی از مرز طبیعی بین اروپای شرقی و آسیای غربی را تشکیل می دهند.

گرجستان یا به زبان گرجی ساکارتولو، کشور ماوراء قفقاز بوده که در انتهای شرقی دریای سیاه و در جناح‌ های جنوبی تاج اصلی کوه ‌های قفقاز بزرگ قرار دارد. به عبارتی دیگر این کشور توسط کوه ‌های قفقاز بزرگ و قفقاز کوچک احاطه شده که بخشی از مرز طبیعی بین اروپای شرقی و آسیای غربی را تشکیل می دهند. از آنجایی که مرز اروپا و آسیا را اساساً یک «ساخت تاریخی و فرهنگی» می ‌دانند موقعیت قرارگیری گرجستان بسیار متفاوت است. در پاسخ به این سوال که گرجستان کجاست و در کدام قاره قرار گرفته این نکته مهم را باید عنوان کرد که امروزه این کشور به عنوان بخشی از قاره اروپا در نظر گرفته می شود.

گرجستان کجاست و در کدام قاره است؟

موقعیت جغرافیایی گرجستان

ساکارتولو که رسماً از 1990 تا 1995 به نام جمهوری گرجستان شناخته شد. این کشور که یک ایالت کوهستانی خودمختار است از شمال و شمال شرقی به روسیه، از شرق و جنوب شرقی به آذربایجان، از جنوب به ارمنستان و ترکیه و از غرب به دریای سیاه محدود است. این کشور شامل سه منطقه قومی به نام های آبخازیا در شمال غربی (شهر اصلی سوخومی)، آجاریا در جنوب غربی (شهر اصلی باتومی) و اوستیای جنوبی در شمال (شهر اصلی تسخینوالی) می شود. پایتخت گرجستان را تفلیس می نامند. بنابر همین جغرافیای زیبا که گرجستان در دل آن قرار داشته، سالانه گردشگران بسیاری با خرید تور گرجستان لحظه آخر از این جاذبه فرهنگی و تاریخی دیدن می کنند.

لازم به ذکر بوده که با وجود تفاوت در موقعیت جغرافیایی، نزدیکی گرجستان به بخش عمده اروپا، همراه با ویژگی های مختلف تاریخی، فرهنگی و سیاسی به طور فزاینده ای منجر به گنجاندن آن در اروپا گردید. این کشور به سازمان ‌های اروپایی مانند شورای اروپا و یوروکنترل پیوسته و در صورت تمایل، در آینده واجد شرایط درخواست عضویت در اتحادیه اروپا است. همه این عوامل می توانند نشان از قرارگیری این کشور پرطرفدار در قاره اروپا باشند.

در رابطه با اینکه گرجستان کجاست و در کدام قاره است، در اروپا قرار داشته یا آسیا، باید گفت که به عوامل بسیاری مانند اتحادهای جهانی، اشتیاق شهروندان و نفوذ فرهنگی بستگی دارد. از آنجایی که کوه های قفقاز گاهی به عنوان شرقی ترین مرز اروپا در نظر گرفته می شوند، پس کشور گرجستان از نظر فنی در آسیا واقع شده است. با این حال از نظر فرهنگی، بسیاری از مردم گرجستان خود را بخشی از اروپا می دانند. حقیقت این است که این کشور اوراسیا بسته به تعریفی که برای آن استفاده می کنید، می تواند در اروپا یا آسیا قرار گیرد.

طبیعت زیبای پر تضاد گرجستان

گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی متنوع بوده و از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است. زمین گرجستان عمدتاً کوهستانی و بیش از یک سوم آن را جنگل یا چوب‌ های براق پوشانده اند. تنوع قابل توجهی از مناظر در این کشور وجود دارند. ترکیبی از منطقه آلپ در کوه‌ های قفقاز و سواحل نیمه گرمسیری دریای سیاه در غرب گرجستان تا یخ و برف خط تاج قفقاز، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌ کند؛ زیرا این کشور هم یک پیست اسکی عالی و هم یک استراحتگاه دریایی عالی به حساب می آید. چنین تضادهایی با توجه به منطقه نسبتاً کوچک این کشور بسیار مورد توجه قرار دارد.

از دیگر جذابیت های این کشور می توان به این نکته اشاره کرد که شرایط آب و هوایی می تواند بسیار متنوع باشد (حتی در طول یک روز!). گرجستان با وجود مساحت کوچک خود یکی از متنوع ترین توپوگرافی های جمهوری های شوروی سابق را از آن خود کرد که سبب شد یکی از کوهستانی ‌ترین کشورهای اروپا به حساب بیاید. شایان ذکر است که در کنار همه این جذابیت ها برخی مشکلات نیز وجود دارند که به عنوان مثال بسیاری از روستاهای کوهستانی آن به دلیل ارتفاع و زیرساخت ‌های حمل ‌و نقل ضعیف، عملاً در طول زمستان از جهان جدا می‌ شوند. البته ناگفته نماند که تور تفلیس گرجستان یا تور باتومی بسیاری از این دردسرها و نگرانی ها را برای گردشگران کاهش می دهند زیرا تمامی جوانب پیشش از سفر سنجیده خواهد شد.

گرجستان کجاست و در کدام قاره است؟

فرهنگ و جاذبه های گرجستان

ریشه‌ های مردم گرجستان در اعماق تاریخ است. میراث فرهنگی آن ها نیز به همان اندازه کهن و غنی به حساب می آید. گرجی ‌ها پیش از پذیرش الفبای گرجی که توسط فارنواز اول پادشاه ایبریا اصلاح شد، از الفبای یونانی و آرامی استفاده می‌ کردند که مستقیماً با هیچ الفبای دیگری در جهان مرتبط نیست. لازم به ذکر است که کلیسای ارتدوکس حواری گرجستان در قرن اول تأسیس گردید و یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسیحی جهان به شمار می رود. در کلیساها، زنان باید سر خود را با روسری یا کلاه بپوشانند، در حالی که مردان باید کلاه خود را بردارند.

در گرجستان هر شهروندی از حق دین برخوردار بوده و دین نزدیک به 85 درصد از مردم این کشور مسیحیت ارتدوکس است. مسلمانان بزرگ ترین اقلیت های مذهبی در گرجستان را تشکیل می دهند. از جاذبه های گرجستان می توان به غارهای واردزیا، تاکستان های کاهکتی، کلیسای گرگتی و موزه استالین در گوری و مناظر خیره کننده قفقاز بزرگ اشاره نمود. اگرچه گرجی ها خود را اروپایی معرفی می کنند، اما فرهنگ آن ها هویتی آسیایی دارد. تجارت، موسیقی، معماری و غذای گرجستان ویژگی های بارز منشاء آسیایی را شامل می شوند. گرجی ها مانند سایر مردم قفقاز در هیچ یک از دسته بندی های اصلی آسیا یا اروپا قرار نمی گیرند. زبان گرجی نه سامی، نه هندواروپایی و نه ترکی است.

چند برابر شدن تمامی این جذابیت ها تنها زمانی اتفاق می افتد که در سفر به این کشور بهترین شرایط از آن شما باشد که شامل بازدید از جاذبه ها، راهنمای مناسب، اقامتی پر آرامش و... می شود که تور تفلیس گرجستان لحظه آخر پکیجی کامل از این موارد را ارائه می دهد.

گرجستان کجاست و در کدام قاره است؟

سخن پایانی

در سال 1917 پس از یک انقلاب، گرجستان یا به قول شهروندان ساکارتولو، اولین جمهوری در جهان را ایجاد نمود که امروزه به یک مقصد گردشگری بسیار محبوب تبدیل گردیده است و اغلب افراد برای سفر به این کشور تور باتومی را انتخاب می کنند. این کشور یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان بوده که بلندترین سکونتگاه در اروپا، عمیق ترین غار در جهان و زبان الفبایی غیر معمولی را شامل می شود. برای پاسخ به این سوال که گرجستان کجاست و در کدام قاره است باید از دو جنبه به این موضوع پرداخت. در واقع گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی در آسیا قرار داشته اما مردم این سرزمین تاریخی کهن و پر از تضاد جذاب طبیعی خود را از نظر فرهنگی وابسته به اروپا می دانند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس