بازدید رئیسی از پروژه طرح نهضت ملی مسکن پرند

بیش از نصف احکام برنامه ششم توسعه در بخش مسکن، از سوی دولت روحانی اجرا نشد. در همین دوره ساخت‌وساز در بخش مسکن به ۴۱ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:ماده «۵۹» قانون برنامه ششم توسعه کشور در چهارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (۱۳۸۷)، بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری و روستایی را در دستور کار دولت قرار داده بود. دولت موظف بود در طول برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) به بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله، نوسازی و مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ساخت یا خرید حداقل صدوپنجاه هزار واحد مسکن اقشار کم‌درآمد (با اولویت شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) در سال اقدام کند.

اما به گزارش روزنامه ایران، اقدام‌های انجام شده توسط دولت گذشته با اهداف برنامه ششم توسعه فاصله دارد، به‌طوری که فقط برای ۴۸ درصد از محلات هدف، برنامه اقدام تدوین شده است. از این میزان ۴۰.۶ درصد از پروژه‌های مصوب خاتمه یافته‌اند. درخصوص مسکن روستایی، از مجموع یک میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده در برنامه، ۶۷.۲۸ درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و تنها ۲۸ درصد از واحدهای مسکونی نوسازی و بهسازی شده‌ است.

نوسازی واحدهای فرسوده را می‌توان تنها برنامه مشخص بخش مسکن در دولت قبل عنوان کرد که آن را قانون برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف کرده بود و به جز این برنامه، طرح مشخصی برای تولید و تأمین مسکن در سال‌های گذشته به چشم نمی‌خورد، این در حالی است که بیشترین رشد قیمت مسکن در همین سال‌ها به ثبت رسیده است، اما اطلاعات مربوط به برنامه نوسازی نشان می‌دهد دولت همین برنامه را هم اجرا نکرده و حداقل ۵۰ درصد آن را نیز به سرانجام نرسانده است، در حالی که براساس برآورد شرکت بازآفرینی شهری، نوسازی واحدهای مسکونی ظرفیت تولید حدوداً ۷.۸ میلیون واحد مسکونی را در کشور ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، تا پایان برنامه ششم توسعه، بازآفرینی ۱۳۳۴ محله به مساحت ۶۶ هزار هکتار (بافت فرسوده، بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی) هدف‌گذاری شده و از مجموع ۱۳۳۴ محله هدف (براساس اهداف کمی پیش‌بینی شده در طول برنامه ششم توسعه)، برای ۶۴۹ محله در ۲۳۵ شهر و ۳۱ استان، برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری تدوین شده بود.

هدف کمی شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان متولی اجرای برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده، نوسازی و تولید سالانه ۱۰۰هزار واحد مسکونی است، بر این اساس طی ۲.۵ سال (۱۳۹۸ تا نیمه اول ۱۴۰۰) تنها ۲۶.۵ درصد از اهداف شرکت در زمینه مسکن محقق شده است.

همچنین براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود سالانه دویست هزار واحد مسکونی روستایی را با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت (سود ۵ درصد) بهسازی و نوسازی کند.

اما نوسازی مسکن روستایی در طول سال‌های گذشته (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) عملکرد موفقی را نشان نمی‌دهد و در مجموع تنها ۲۸ درصد برنامه نوسازی مسکن روستایی محقق شده است، در حالی که بر اساس گزارش بنیاد مسکن، از سال ۱۳۸۴ حدود ۱.۹ میلیون مسکن روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده اما از این تعداد فقط ۵۰ هزار واحد آن در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (زمان برنامه ششم) نوسازی شده است.

به گزارش روزنامه ایران، قیمت مسکن در یک دهه گذشته رشد ۱۷ برابری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 1
    دولت روحانی دنبال تسلیم ونابودی اقتصاد ایران بود او اسب تروا غرب بود ودنبال تسلیم ایران مقابل امریکا بود اما امروز اووتیمش به جای محاکمه در دادگاه دارند به ریش انقلاب وکشور می خندند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس