کد خبر 1444694
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد این روزها قیمت‌ خودرو از ۳عامل نرخ دلار، میزان تولید و واردات تأثیر می‌پذیرد.

به گزارش مشرق، روزنامه همشهری نوشت: آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین ۲۸.۲درصد رشد کرده است. با این حال شتاب صعود قیمت‌ها در ۲ماه گذشته افزایش یافته؛ اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد قیمت خودرو در روزهای پایانی سال تحت‌تأثیر ۳عامل قیمت دلار، میزان تولید و واردات خودروست. به گزارش همشهری، داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد نیمی از مردم ایران دارای خودروی شخصی هستند؛ آماری که نشان می‌دهد خودرو یک کالاهای بااهمیت در اقتصاد ایران بوده و نوسان قیمت آن برای خانوارهای ایرانی مهم است؛ به‌ویژه آنکه از سال ۱۳۹۷تاکنون خودرو بار دیگر به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به‌معنای اینکه مردم در کنار کاربری مصرفی این کالا، از آن به‌عنوان کالایی که می‌تواند تورم را هم پوشش دهد، استفاده می‌کنند.

در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها از روند قیمت خودروها از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین از ابتدای امسال تاکنون ۲۸.۲درصد افزایش یافته؛ البته در این میان قیمت برخی خودروها حتی بیش از نرخ میانگین افزایش یافته است. طبق این اطلاعات، قیمت ۱۱درصد از خودروهای داخلی بیش از ۴۰درصد افزایش یافته و حتی قیمت یک محصول متعلق به شرکت زامیاد تا ۴۹درصد افزایش را تجربه کرده است. در این مدت همچنین قیمت ۲۲درصد از خودروهای داخلی بین ۳۰تا ۳۶درصد افزایش یافته و ۴۱درصد از خودروهای داخلی نیز رشدی بیش از ۲۰درصد را تجربه کرده‌اند. این میزان رشد قیمت خودرو در سبد دارایی خانوارهایی که دارای خودروی شخصی هستند، تأثیر زیادی داشته است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد یافت یا خیر؟

عوامل سه‌گانه

اطلاعات موجود نشان می‌دهد قیمت انواع خودرو در ماه‌های آینده و به‌ویژه تا پایان امسال تحت‌تأثیر ۳عامل میزان تولید و عرضه، واردات و قیمت دلار است. آمارها حاکی از آن است که جمع کل خودروهای سواری تولید شده در ۸ماه امسال به مرز ۶۷۰هزار دستگاه رسیده که این میزان ۱۵درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و نشان می‌دهد تعداد خودروهای سواری تولید شده در ۸ماه امسال ۸۷هزارو ۲۶۲دستگاه بیشتر از ۸ماه پارسال بوده است. محاسبات نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز از ابتدای امسال تاکنون هر ماه به‌طور میانگین ۸۴هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند و انتظار می‌رود درصورتی که میانگین تولید در سطوح فعلی حفظ شود، میزان تولید خودروهای سواری در سال‌جاری از مرز یک‌میلیون دستگاه فراتر رود که بالاترین رکورد در چند سال گذشته محسوب می‌شود. طبق آمارهای موجود جمع تولید خودروهای سواری در سال ۱۳۹۹معادل ۹۰۰هزار دستگاه و در سال گذشته ۸۶۵هزار دستگاه بوده است. طبق این اطلاعات، میزان عرضه یا فروش خودرو نیز در سال‌جاری به تناسب تولید افزایش یافته، همه اینها به‌معنای آن است که تداوم رویه فعلی تولید و عرضه خودرو می‌تواند بر قیمت انواع خودرو در ماه‌های آینده تأثیر زیادی داشته باشد؛ زیرا سوابق سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر زمان عرضه خودرو افزایش یافته، قیمت خودرو نیز در بازار آزاد تعدیل شده است.

عامل دومی که می‌تواند بر قیمت خودرو تا پایان سال تأثیر داشته باشد، واردات خودروهای خارجی است. طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت قرار است تا پایان امسال یک‌میلیارد دلار خودروی خارجی وارد شود. برآورد می‌شود با تخصیص این میزان ارز کمتر از ۱۰۰هزار خودروی خارجی وارد بازار ایران شود. این میزان عرضه خودرو با توجه به آنکه مسئولان وزارت صنعت قبلا سطح تقاضای سالانه خودرو را در ایران بین یک تا۱.۵میلیون دستگاه ارزیابی کرده بودند، می‌تواند بر قیمت خودرو تأثیر داشته باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که برای اثرگذاری بیشتر، قیمت این خودروها بعد از ورود به ایران نباید با رشد زیادی مواجه شوند که فعلا در این زمینه تردیدهایی وجود دارد.

اثر دلار

این اما همه ماجرا نیست و عامل دیگری نیز در قیمت خودرو نقش دارد که می‌تواند حتی اثر ۲عامل قبلی را خنثی کند. به‌زعم کارشناسان عامل دیگری که اثر تعیین‌کننده‌ای بر قیمت خودروها دارد، روند نرخ دلار است.

آمارها نیز نشان می‌دهد بین قیمت‌ها در بازارهای خودرو و ارز همبستگی وجود دارد و قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته تحت‌تأثیر رشد نرخ دلار افزایش یافته است. داده‌های مربوط به بازار ارز نشان می‌دهد نرخ هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون دست‌کم ۳۷درصد رشد کرده است.

برآورد برخی کارشناسان بر این است که منحنی نرخ ارز تحت‌تأثیر رشد حجم نقدینگی، رشد کسری بودجه و افزایش تنش‌های دیپلماتیک می‌تواند تا پایان سال همچنان شیب صعودی داشته باشد. چنانچه این پیش‌بینی محقق شود، قیمت انواع خودرو می‌تواند از این ناحیه تحت‌تأثیر قرار گیرد. به بیان بهتر در شرایطی که از یک‌سو افزایش عرضه و واردات خودرو می‌تواند به کاهش قیمت خودرو منجر شود، در مقابل، رشد نرخ ارز می‌تواند این اثرات کاهشی را خنثی کند و حتی شاید روند بازی در بازار خودرو به‌گونه‌ای ترسیم شود که دست دلار برای تعیین قیمت‌ها در آینده قوی‌تر از هر عامل دیگری باشد.

سرنوشت قیمت خودرو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 0
    نمایندهای مجلسمون اگه افراد جدیدیرا نیز بخودرو سازان جهت مدیریتها وپشت میز نشینه گریها معرفی کرده باشند .حوب طبیعیست که اگه پرایدم تولید نمیشه چراغهای ساینارو کمی کوچکتر کنن 300 ملیون فعلا تاعید بکشن روش .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس