ارتقای شاخص کل بورس با کمک حقیقی‌ها/ پیش‌بینی رشد بازار سرمایه در روزهای آینده

سهامداران حقیقی امروز توانستند با معاملات خود از افت شاخص کل بورس جلوگیری کنند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه که پس از یک روز افت محسوسی داشت و به کانال ۱.۳ میلیون واحدی بازگشت، در جریان معاملات روز یکشنبه ۲۰ آذر با رشد همراه بود.

البته افزایش شاخص کل در پایان معاملات امروز توسط معاملات حقیقی رخ داد. به عبارت دیگر، بدین ترتیب روند نزولی شاخص به لطف افزایش تقاضای حقیقی متوقف شد. امروز تقاضای بازار رشد کرد و شاهد ورود پول حقیقی به نمادهایی بودیم که شاخص کل را بالا کشیدند.

کارشناسان بازار سرمایه علل ریزش بازار را افزایش ریسک‌های بازار، کاهش ظرفیت تولید صنایع بزرگ بازار به علت کمبود انرژی و خروج پول از بازار می‌دانند؛ سطح یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی که در هفته‌های گذشته یک مقاومت برای رشد بورس بوده، تبدیل به یک حمایت شده است و همین مساله با کمک سهامداران حقیقی توانست مانعی برای شکسته شدن این سطح حمایتی بوده است. به عبارت دیگر، سطح مقاومتی که شاخص به سختی از آن عبور کرده بود و حالا تبدیل به یک حمایت شده است.

برخی دیگر از تحلیلگران، بورس را در حالت تعادل نسبت به سایر بازارهای موازی می‌دانند و معتقدند که در بازه زمانی سه سال گذشته بورس تهران حدود ۳۰۰ درصد، فرابورس ۳۲۰ درصد و سکه ۲۸۰ درصد بازدهی داشته و دلار به دلایلی حوالی ۱۶۶ درصدی بازدهی به جای گذاشته است که نشان می‌ دهد بازار کمی از حباب خود فاصله گرفته است.

* بازار سرمایه به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه، اظهار داشت: اهالی بازار افت شاخص و ورود به کانال ۱.۳ میلیون واحدی را سیگنال ورود به بازار دانسته و در جریان معاملات امروز توانسته اند با معاملات خود از شاخص کل بورس حمایت کنند.

وی ادامه داد: ورود اوراق گام به بازار از دلایل خروج سرمایه از بازار سهام و صندوق‌های درآمد ثابت بوده و بانک مرکزی با این اوراق توانسته است تورم در کشور را کنترل کند. ابهامات موجود در خصوص بودجه و سیاست های اقتصادی دولت از دیگر مواردی است که اهالی بازار به آن نگاه می کنند و پرتفوی خود را بر همان مبنا می‌چینند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در نمودار شاخص، به احتمال زیاد یک الگوی مثلث نزولی کلاسیک دیده می شود و همان طور که می‌دانید الگوهای کلاسیک تا زمانی که تکمیل نشوند نمی‌توان در موردشان اظهارنظر کرد. اما می توان گفت بازار در روزهای آینده با رشد همراه خواهد بود.

* رشد یکپارجه شاخص‌های بورس

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۵ هزار و ۶۲۳ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۳۶۱ واحد رسید؛ بازدهی این شاخص مثبت ۴۱ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش یک‌هزار و ۴۱۹ واحدی در سطح ۴۱۴ هزار و ۲۵۰ واحدی ایستاد، بازدهی این شاخص مثبت ۳۴ صدم درصد بوده است، همچنین شاخص کل فرابورس، ۳۲ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۸۷ واحد قرار گرفت.

* ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۷ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶۱۶ میلیارد تومان بود که ۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۴۸ درصد بوده است.

* کاهش ۹۸ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و ۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت ۹۸ درصدی داشته است.‌

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو)، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و خاور (شرکت ایران خودرو دیزل) اختصاص داشت و در سوی دیگر نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات امروز، ۵۸ درصد نمادها با رشد قیمت و ۴۲ درصد سهام شرکت ها با کاهش قیمت مواجه شدند، در جریان معاملات روز یکشنبه، ۷۶ نماد صف خرید داشتند و ۲۱ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۹ درصدی به ۲۵۶ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۴۴ درصد افزایش یافت و ۵۵ میلیارد تومان بود.

‌در پایان معاملات نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، ونوین (شرکت بانک اقتصاد نوین) و غشان (شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر بیشترین صف فروش به غدشت (دشت مرغاب)، میدکو (توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) و فخاس (فولاد خراسان) اختصاص داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس