تاریخچه تقابل‌های فرانسه و مراکش/ خشم شیرهای اطلس گریبان‌گیر خروس‌ها می‌شود؟

حسام یونس نویسنده و خبرنگار اکادیر ۲۴ می گوید: با اصطلاح شگفتی‌ساز بودن مخالف هستم. به نظر من مراکش مستحق به حضور در نیمه نهایی است و حالا حق دارد حتی به حضور در فینال فکر کند. چرا اینگونه نباشد؟

سرویس ورزش مشرق - حسام یونس در مرحله گروهی به عنوان خبرنگار اعزامی مراکش به قطر حضور داشت و بعد از آن برای پوشش آنلاین رقابت ها به مراکش بازگشته و جای خود را به همکارانش داده است.

او از اینکه تورنمنت بزرگ جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر ۲۰۲۲ را تجربه کرده بسیار خوشحال است و می گوید: جمعیت زیادی از مراکش در این مدت و قطر سفر کرده و به نظر من ضریب شادی مردم مراکش در همین مدت کوتاه افزایش پیدا کرده است.

یونس در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت: فوتبال اکنون دوست صمیمی مراکش است و مراکش حق دارد از تا به حضور در فینال فکر کند.

* از اینکه قبول کردی به سوالات من پاسخ بدهی ممنونم. به عنوان اولین سوال به سراغ قطر و شرایط میزبانی می روم.

به نظر من قطر کشوری کوچک اما ثروتمند است. هر کشوری مشکلات خاص خودش را دارد. فرض کنید به جای قطر آمریکا میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود. آیا دیگر هیچ مشکلی در میزبانی جام جهانی وجود نداشت؟ حقوق بشر کاملاً رعایت می شد؟ خبرنگاران اجازه داشتند درباره بی خانمان ها و فقر شدید مردم در مناطقی که انسان جرات نمی کند در آن قدم بزند مطلب بنویسند؟ به نظر من قطر میزبان خوبی است و البته باید احکام و باید و نباید های دین اسلام را در این پدیده جهانی رعایت می کرد. آنها به قدر زیادی انعطاف پذیر بودند و با فیفا نهایت همکاری را داشتند در هر حال برخی امور به خاطر حکومت اسلامی باید رعایت می شد و دلخوری از برخی کشورها کاملاً بی جا بود.

با شگفتی ساز بودن مراکش کاملاً مخالفم! این تیم مستحق قهرمانی است/ فلسطین زندگی مردم مراکش است

* مراکش شگفتی‌ساز جام شده و حالا در جمع ۴ تیم برتر دنیا ایستاده است!

بله درست است. البته با اصطلاح شگفتی‌ساز بودن مخالف هستم. به نظر من مراکش مستحق به حضور در نیمه نهایی است و حالا حق دارد حتی به حضور در فینال فکر کند. چرا اینگونه نباشد؟ اصولاً اگر بگویم مردم مراکش به قهرمانی در این جام فکر می کنند شما تعجب می کنید؟ این یک تیم ملی فوتبال کامل و رویایی است و حق دارد به تکمیل رویای خود بیندیشد.

با شگفتی ساز بودن مراکش کاملاً مخالفم! این تیم مستحق قهرمانی است/ فلسطین زندگی مردم مراکش است

* مراکش کشورهایی مثل پرتغال و اسپانیا و بلژیک را شکست داده و حالا حریف بزرگی به نام فرانسه پیش روی خود دارد.

بله هر کدام از این اسم ها ممکن بود مدعی حضور در فینال جام جهانی با شد و مراکش آنها را شکست داده است. این اتفاق تصادفی رخ نداده در هر کدام از این بازی ها ما مستحق پیروزی بوده‌ایم. گاهی تیمی که شکست خورده راه را برای پیروزی ما باز کرده است. به عنوان مثال قبول دارم که اسپانیا از ما قوی‌تر بود اما در پنالتی شکست خورد.

با شگفتی ساز بودن مراکش کاملاً مخالفم! این تیم مستحق قهرمانی است/ فلسطین زندگی مردم مراکش است

* بازی با فرانسه فقط یک فوتبال نیست و از هم اکنون دو کشور به سراغ تاریخ روابط سیاسی و اجتماعی بین خود رفته اند

بله مردم مراکش البته خاطرات تلخی از دو کشور اسپانیا و فرانسه دارند. این خاطرات تلخ البته در نسل های قبل از ما تلخی مضاعفی دارد و جوانان مراکش شاید جنایات فرانسوی‌ها در خاک مراکش را فراموش کرده باشند. من معتقد هستم که نباید فوتبال سیاسی باشد اما در جام جهانی ماجرا فرق می کند و بالاخره دو ملت گاهی به بهانه فوتبال رو در روی یکدیگر قرار می گیرند. زبان رسمی مراکش زبان عربی است و البته در بسیاری از دانشگاه ها و حتی در زندگی روزمره و در ادارات به زبان فرانسوی صحبت می شود. این خودش نشان از یک نفوذ اهنگی در مراکش دارد.

با شگفتی ساز بودن مراکش کاملاً مخالفم! این تیم مستحق قهرمانی است/ فلسطین زندگی مردم مراکش است

* آیا مراکش از پس فرانسه بر خواهد آمد؟

پیش بینی چنین بازی بسیار سخت است. من همه بازی‌های مراکش را برای تحلیل اخیر خودم بازبینی کرده‌ام. این تیم فوق العاده است. بازیکنان خوبی هم دارد. مربی مراکش، فوتبال فرانسه را به خوبی می‌شناسد و تردیدی ندارم که ترسی از این تیم ندارد. بازیکنان مراکش از این که در جمع ۴ تیم برتر جهان قرار دارند، خوشحالند اما شگفت زده نیستند و به این حد رضایت نخواهند داد. به نظر من مراکش باید مراقب همه چیز باشد و بداند که اولین اشتباه در این بازی حتی در اولین دقایق آن، می‌تواند آخرین اشتباه باشد و تا آخر کار نتواند آن را جبران کند. باید محتاطانه بازی کرد اما در این احتیاط نباید افراط شود. ترس از فرانسه یعنی شکست از فرانسه.

با شگفتی ساز بودن مراکش کاملاً مخالفم! این تیم مستحق قهرمانی است/ فلسطین زندگی مردم مراکش است

* مردم مراکش، هوادارانش و البته خود بازیکنان، حامی فلسطین بوده و هستند. نظرت در این خصوص چیست؟

این افتخار مردم مراکش است. مراکش حتی نماینده فلسطین است و باید پرچم فلسطین را بالا نگاه بداریم. هر جایی که امکان داشت، پرچم فلسطین را در دست گرفتیم. این افتخار مردم مراکش است. این فقط یک اتفاق سیاسی نیست، یک تحلیل اجتماعی نیست، این زندگی مردم مراکش است، فلسطین برای مردم عزیز است و هر جا که بشود نامش را فریاد خواهیم زد. من هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان یک خبرنگار خود را در این خصوص موظف می‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فریده شیعه زاده مشهد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    4 12
    آرژانتین قهرمان میشه خدا میدونه که حقشه به لطف یزدان و بچه ها آرژانتین قهرمان میشه وای آرژانتین قهرمان میشه شده ام بت پرست تو...
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      2 0
      "بازیکنان مراکش از این که در جمع ۴ تیم برتر جهان قرار دارند، خوشحالند اما شگفت زده نیستند و به این حد رضایت نخواهند داد.... باید محتاطانه بازی کرد اما در این احتیاط نباید افراط شود. ترس از فرانسه یعنی شکست از فرانسه." چقدر گفتیم جام جهانی جای این نیست که بگویی به فلانی می بازیم و با دیگری مساوی و با دیگری برد تا صعود کنیم!! دیگه دوره این حرفها گذشته برنده کسی است که از همان بازی اول بارش را ببندد حریف هم هرکسی می خواهد باشد!
  • روجا IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    6 2
    به امید پیروزی و قهرمانی تیم شجاع مراکش و بردن جام جهانی به مراکش و غزه و اهتزاز پرچم فلسطین ...
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      0 1
      می‌دونستی حکومت مراکش با اسرائیل بله. خخخخخخ اگر انتخاباتون گزینشی است پس با مطالعه و دانش انتخاب کنید خخخخخ
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 0
    جالبه، منطقی و حرفه ای صحبت کرده برخلاف خیلی ایرانیها که بشدت سیاسی کردند و از نبرد حق و باطل گفتند و بجای مدیریت حرفه ای مدیریت‌مافیایی داشتیم که "ابروریزی نشه" و نتیجه ش را دیدیم
  • بانک اطلاعات اصناف IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    0 4
    یکم شکر خورده....بردن اسپانیا در پنالتی و پرتغال در وقت قانونی کاری بود که ما در جام جهانی قبلی می‌تونستیم انجام بدیم ولی نشد ...مراکش اگر در تقابل با برزیل آرژانتین یا حتی انگلیس بود قطعاً میباخت...پس این شگفتی بود ..
  • دانیال IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    2 0
    خیابانی می گوید دنیا طرفدار آرژانتین است. اما خیابانی بی سواد. بدان برزیل تیم پرطرفدار جهان است. عشق است پله .
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    این تیم مراکش " کپی - پیست " تیم ملی یونان در سال 2004 است که با بازی دفاعی به سبک کارلوس کیروش قهرمان یورو 2004 شد و حتی تیم ملی فرانسه را که در سال 1998 قهرمان جهان شده بود را 1-0 شکست داد.
  • دانیال IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    به امید پیروزی ام باپه مسلمان و شکست تیم صهیونیستی مسی اشغال در فینال جام جهانی.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    2 0
    فعلا که باختین حالا برو آب دو بریز همونجایی که میسوزه
  • سلمان IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    خبر شما تاریخش گذشته نمیخاین بردارین؟ خخخخ
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    شگفتی ساز فقط سکه بهار آزادی ک ۲۰ میلیونو رد کردو همه دس ب دهن موندن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس