سیمرغ

در سالهای اخیر باز طراحی سیمرغ و تولید هواپیمای ترابری از آن فرآیندی پیچیده و دقیق را طی کرده تا نهایتا به محصول نهایی که یک هواپیمای سبک است، منتهی شود و این پلتفرم، اکنون وارد تست‌های پروازی شده است

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتها بی خبری از پروژه مشهور و پر حاشیه ساخت هواپیمای ترابری با کاربری نظامی در کشورمان، هواپیمای "سیمرغ" در اواخر اردیبهشت ماه امسال توسط صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح رونمایی شد که نشان دهنده یک پرنده ترابری تاکتیکی سبک بر اساس باز طراحی مفهوم کلی از هواپیمای مسافربری آنتونوف ۱۴۰ و پروژه ایرانی آن یعنی ایران ۱۴۰ بود. اما در روزهای اخیر و پس از بازدید امیر افشین خواجه‌فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چهارمین نمایشگاه "ایران ساخت"، از زبان این مقام مسئول اعلام شد: «هواپیمای سیمرغ امروز مراحل تاکسی را انجام داده و برای پرواز آماده می‌شود.»

اپرچه به صورت رسمی و علمی تفاوت های موجود بین نمونه ساخته شده به نام "سیمرغ" از یک سو و آنچه به عنوان ایران ۱۴۰ یا آنتونوف ۱۴۰ پیش از این ساخته شده بود، برای رسانه ها و کارشناسان مشخص نشده اما بر اساس تصاویر می توان گفت باز طراحی بخش هایی از بدنه از جمله دم و بال هواپیما در نمونه سیمزغ به نسبت آنتونف ۱۴۰ صورت گرفته که هدف از آن کاهش مسافت فرود و برخاست، افزایش حجم سوخت و تناژ قابل حمل به نظر می رسد. در نگاهی دقیق تر بر اساس تصاویر، می توان علاوه بر مهم‌ترین تغییر یعنی اضافه‌کردن قسمت رمپ، تغییراتی در بال‌های عقب این هواپیما رخ داده، ضمن آنکه قسمت دم و سکان عقبی آن نیز تغییراتی داشته و سکان آن از یک سکان V شکل، به یک سکان ساده‌ تر از آنتونف ۱۴۰ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت جالب «سوزانا» هدیه گرانقیمت فرانسه به ارتش عراق/ ایران؛ آخرین آشیانه قاتل ناشناخته ناو آمریکایی «استارک» +عکس

جولان گرگ‌های جاسوس در لباس میش‌های پرنده/ گسترش تحرکات هواپیماهای جاسوسی کشورهای عربی در اطراف ایران +عکس

طراحی و ساخت بالگرد ملی آغاز شده است/ قدرت رصد ۱۵ کیلومتری دشمن توسط هوانیروز ارتش

ضمن آنکه به نظر می رسد در راستای تغییر کاربری این هواپیمای جدید، افزایش مخزن سوخت نیز در دستور کار بوده و در قسمت عقب هواپیما، این تغییر قابل مشده ه است. در عین حال، تغییر موتور نیز یکی از مهم‌ ترین تغییرات و بهینه سازی سیمرغ ایرانی نسبت به آنتونف ۱۴۰ است چراکه مشکلات موتور قبلی هواپیما در شرایط آب و هوایی ایران، قبلا مورد توجه و تذکر کارشناسان بوده است. لذا به نظر می رسد باز طراحی سیمرغ و تولید یک هواپیمای ترابری از آن، فرآیندی پیچیده و دقیق را طی کرده تا نهایتا به محصول نهایی که یک هواپیمای سبک ترابری است، منتهی شود.

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف ۱۴۰ +عکس

بخشی از تغییرات ظاهری سیمرغ در مقایسه با آنتونف ۱۴۰

تبدیل آنتونف ۱۴۰ به سیمرغ؛ سهل و ممتنع

با توجه به اینکه پس از برخی حوادث بویژه فوت تعدادی از هموطنان عزیزمان در سانحه رخ داده برای این هواپیما در تهران، همچنان زیرساخت تولید این هواپیما در کشور وجود داشت و قطعات و اجزای این هواپیما نیز در داخل کشورمان تولید می‌شد، برای جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای راه‌اندازی خط تولید این هواپیما در شرکت هسا، تصمیم به بازطراحی هواپیمای آنتونف ۱۴۰ به منظور توسعه کاربری‌ ها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفته شد. در این مرحله، اشراف و تسلط کامل به فرآیندهای طراحی و ساخت هواپیما نقش محوری و کلیدی داشت چراکه باید تغییراتی را در طراحی این هواپیما لحاظ می‌ شد تا بتوان از آن برای کاربری‌ های دیگری از جمله حمل بار استفاده کرد. متخصصان امر به خوبی می دانند در صنعت هوانوردی اعمال کوچکترین تغییرات در وسایل پرنده، نیازمند دانش فنی بالا و همچنین آزمون‌ های سختگیرانه بسیار زیادی است.

به همین دلیل است که طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ را با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته نسبت به نمونه پایه، می‌توان یکی از پروژه‌های بزرگ هوایی کشور برشمرد که توسط شرکت هواپیماسازی ایران اجرا شده است؛ پروژه‌ ای که علاوه بر آورده اصلی آن که دانش طراحی و ساخت یک هواپیمای ترابری برای کشور است، منجر به تربیت میزان قابل توجهی از نیروهای مهندسی در حوزه هوافضای کشور می‌ شود.

بر همین مبنا پروژه‌ هایی به منظور بکارگیری این هواپیما در نقش هواپیمای ترابری سبک و همچنین هواپیمای گشت دریایی تعریف شد که هواپیمای سیمرغ در حقیقت حاصل پروژه طراحی و تولید هواپیمای ترابری سبک است. ضمن اینکه باید توجه داشت که در دهه های اخیر، چه در بخش هواپیماهای تربوپراپ مثل سری سیمرغ یا در نمونه های جت، بحثی به اسم هواپیماهای منطقه ای مطرح شده که عمدتا مربوط به مدل های مسافربری با توان حمل مسافران کم تر برای مسیرهای کوتاه تر است. البته این مسئله در نمونه های جت و خصوصا با کاهش مسافران مثل مدل های VIP، به افزایش قابل توجه برد نیز منجر شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای ترابری سیمرغ

در کنار بحث حمل مسافر و کاربری غیر نظامی، پتانسیل های بالایی در این طراحی ها برای بحث های نظامی از ترابری گرفته تا اموری مثل گشت دریایی، هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) و حتی نمونه های مسلح شده برای پشتیانی نزدیک هوایی -گان شیپ- وجود دارد که سری سیمرغ می تواند در ادامه، همین نقش ها را برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.

آنگونه که در مشخصات اعلامی این هواپیما آمده، سیمرغ از دو موتور توربوپراپ برخوردار است که حداکثر سرعت آن را به ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و می‌تواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول حداقل ۱۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حداقل ۹۰۰ متر نیاز دارد و می‌تواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند که این مشخصات در مقایسه با نمونه‌های مشابه، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل می‌کند.

انواع کاربری های دریایی و زمینی در انتظار سیمرغ

برای هواپیمای ترابری سبک سیمرغ می‌توان کاربردهای بسیار زیادی در نظر گرفت که البته بسیاری از این کاربردها را روند پروژه در آینده مشخص خواهد کرد اما به طور کلی سیمرغ را می‌توان گزینه مناسبی برای بکار گیری در نیروهای مسلح از جمله نیروهای دریایی و زمینی برشمرد چراکه این نیروها به منظور جابجایی وسایل و نیرو میان یگان‌های خود در کشور نیازمند چنین ظرفیتی هستند. همچنین با توجه به رونمایی از نسخه گشت دریایی هواپیمای ایران-۱۴۰ در گذشته، می‌توان به عنوان یکی از افق‌های پیش روی پروژه سیمرغ، تلفیق ماموریت گشت و شناسایی دریایی و ترابری را برای آن تصور کرد.

هواپیمای ترابری «سیمرغ» با حضور وزیر دفاع رونمایی شد

ضمن اینکه این سیمرغ ایرانی می‌تواند در نقش‌ های مختلفی همچون هواپیمای جنگ الکترونیک و گان‌ شیپ نیز ایفای نقش کند. اهمیت این دو کاربری، بعضا نسبت به ترابری هوایی هم بیشتر احساس می‌ شود چراکه در این حوزه‌ ها، سالهاست ناوگان جدیدی وارد یگانهای رزمی کشورمان نشده و به دلایل مختلف، حضور هواپیماهای جدید احساس می شود. در نسخه گان‌ شیپ یا تامین آتش پشتیبانی از طریق هوا، در دسترس بودن هواپیماهایی با موتور توربوپراپ می‌تواند کمبود موجود در نیروهای مسلح را به خوبی جبران کند؛ البته هنوز هم برخی نسخه های جنگ الکترونیک در نیروی هوایی کشورمان حضور دارند اما سیمرغ می‌تواند یک گزینه جذاب برای ارتقاء و تقویت این ناوگان نیز باشد.

طبیعتا اگر سیمرغ تمام تست‌های پروازی را با موفقیت طی کند - که به گفته امیر خواجه وند در آستانه آغاز این تست ها هستیم- با تقویت بال‌ها و سازه بدنه و همچنین تجهیز به انواع موشک‌ ها و توپ‌های بومی، می توان قدرت رزمی هوایی کشورمان را با یک ارتقاء چشمگیر همراه کرد. در عین حال، با توجه به کیفیت و تنوع سامانه های راداری موجود در نیروهای مسلح، دستیابی به آواکس بومی نیز با توجه به اینکه مهمترین نیاز آن، در اختیار داشتن هواپیماهای متناسب با این ماموریت است، فراهم خواهد شد.

در حال حاضر دو کشور همسایه ما یعنی پاکستان و ترکیه از هواپیمایی سبیه به سیمرغ در نقش گشت دریایی بهره برده و در مدل سفارش داده شده برای ترکیه، قابلیت حمل اژدر و مقابله با زیردریایی ها نیز برای این هواپیماها در نظر گرفته شده است چراکه طیف وسیعی از سیستم های راداری، اپتیکی و البته تسلیحاتی قابلیت نصب روی این هواپیما را داشته و می توان از آن هم در زمان صلح برای بحث کنترل کل خطوط کشتیرانی و جستجو و نجات در زمان بروز درگیری نیز در بحث کنترل فضای نبرد دریایی و در صورت لزوم درگیری با شناورهای دشمن بهره برد.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل مسلح شده از هواپیمای سی ۲۹۵ شرکت ایرباس

بررسی نمونه های موجود در دنیا نشان می دهد این نوع هواپیماها بر اساس نیاز نیروهای مسلح می تواند برای نقش هایی مثل جست و جو و نجات دریایی، کنترل و فرماندهی هوابرد، جنگ الکترونیک، شناسایی و جمع آوری سیگنال های الکترونیکی و مغناطیسی و گونه مسلح شده برای پشتیبانی نزدیک هوایی نیز مجهز شود به گونه ای که حتی فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا در کنار نیروهای هوایی کشورهای اروپایی نیز از کاربران مدل های مختلف این نوع هواپیما هستند.

سرزمین پهناور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و ... را دارد؛ لذا وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگردهای امداد رسانی، نیازهای مهمی از کشورمان را برطرف می‌کند. ضمنا دستیابی به دانش طراحی و ساخت ۳۰ هزار قطعه و سامانه هوایی، پیکچرهای پیچیده و بزرگ مونتاژی، سامانه‌های تست و آزمون و تدوین بیش از هزار جلد مستندات از دیگر مزیت های این پروژه است که می تواند در خدمت طراحی و ساخت سایر پرنده های بومی نیز قرار بگیرد.

یادمان نرود هواپیمای سیمرغ ایرانی در ابتدای راه و انجام آزمایش های مربوط به ماموریت اولیه و اصلی خود یعنی ترابری سبک تاکتیکی است اما با نگاهی به توانایی های موجود در کشور می توان گفت که این پرنده می تواند در نقش های دیگر همانند نمونه های مورد اشاره در بالا نیز ظاهر شود بخصوص آنکه سیستم های اپتیکی که در سالهای اخیر در حجم قابل توجهی در کشور توسعه پیدا کرده اند، در کنار رادارها و سامانه های نقشه برداری و حتی انواع بمب ها و موشک های دورایستای هوا پرتاب نیز قابلیت تعریف شدن برای استفاده در این پرنده را دارند. مضاف بر آنکه بسیاری از این زیر سیستم ها در اندازه های کوچک و سبک تر برای نصب روی پرنده های بدون سرنشین ایرانی توسعه پیدا کرده و مشخصا در پلتفرم بزرگتری مثل سیمرغ می توان محموله هایی سنگین تر با قابلیت های بیشتر را نیز حمل و مورد استفاده قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 16
  • مهندس سابق نیرو محرکه IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    14 11
    طبق گفته منطقی رئیس مرکز ملی هوا-فضا موتور این هواپیما هیچ تغییری نکرده و فقط کاهش وزن رو دنبال کردن...امیدوارم رابطه ایران با چین به خاطر عربستان بهم نخوره چون تقریبا اکثر قطعات ما در الکترونیک موتوری مکانیک و ایرو از چین میاد و در داخل طراحی مهندسی محصول صورت می گیره در کنار مونتاژ نهایی که البته کار مهمه اما چون عربستان با مشارکت چین مشغول ساخت یکی از بزرگترین صنایع تولید موتور هواپیما بالگرد موتور پهپاد و موشک بالستیک و ماهواره بر در اطرف ریاض هست و چین قرار هست با ایجاد رقیب عربی بوئینگ کل بازار هوایی 1 تریلیون دلاری جهان عرب و افریقا رو از غرب پس بگیره و مثل ترکیه این کشور یکی از قدرت های نه فقط مونتاژ کار بلکه زیر سامانه ها رو داره دنبال می کنه عربستان البته عربستان بازار بسیار بزرگتری برای چین هست چون دروازه جهان عرب و جهان افریقاست..باید عاقلانه رفتار کنیم و دم به تله ندیم..به هر حال شروط چین اروپا و امریکا قبول شروط منطقه ای عربستان و اعراب هست
    • ناصر نصری AE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      18 4
      دقیقا چین می خواهد از عربستان با مونتاژ محصولاتش در عربستان مثل کاری که فرانسه با محصولات مونتاژی در ایران خودرو به اسم خودروی ملی در ایران کرد کل بازار تسلیحاتی جهان عرب در کنار افریقا رو بگیره..همینطور سرمایه گزاری سنگینی که در بخش هواپیماهای مسافربری و نظامی کرده رو هم با ایجاد یک بازار انحصاری در دنیای عرب به اسم هواپیمای ملی تولید عربستان مثل خودروهای ملی تولید ایران که در اصل مونتاژ قطعات ساخت چین یا فرانسه هستن رو بگیره همین هم برای عربستان گام بزرگی هست و این کشور رو قدرت اول صنعت هوایی منطقه می کنه تا ده سال دیگه شاید حتی دهم در دنیا...
    • حسن روحانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      18 43
      ایرانی ها جز ساختن لولهنگ تخصص دیگری ندارند خخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      24 7
      بالاخره به حرف من رسیدید که آواکس اوجب واجبات هست آواکس آواکس آواکس اوجب کفاعی و واجب شرعی
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      14 5
      بالاخره به حرف من رسیدید که آواکس اوجب واجبات هست آواکس آواکس آواکس اوجب کفاعی و واجب شرعی
    • علی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      13 2
      انرژی هسته ای موشک و پهپادهامومن هم اول فوتوشاپ بودند ....... بعد مجبور به پذیرششون شدن ...... ما توانستیم
    • امید IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      2 0
      چین خودش برای هواپیمای مسافربری خودش محتاج امریکاست و آمریکا جدیدا قصد داره که موتور هواپیما رو به چین نفروشه
  • شکیبا باشید IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    21 8
    سیمرغی که حالا روی باند آمده 26 سالشه پدرش هسا هم 48 سالشه با کولی باری از تجربه , تو حوادثی تلخ , چند فروند از عموزاده هاشو از دست داد اما حالا می تونه برای مردمش و کشورش سنگ تمام بگذاره ستون فقرات نظامی مملکتش باشه در حوادث و بلایا دست مردمشو بگیره و به کار و تجارت رونق بده فرودگاه ها را از سوت و کور بودن خارج کنه خب فک و فامیل های خارجی سیمرغ هر کدام 60 70 سال سن دارند و طایفه ایی برای خودشون هستند نمی شه انتظار داشت سیمرغ 26 ساله که برخلاف فک و فامیلش , تنها و خیلی سخت هم بزرگ شده فعلا در حد اونا زور داشته باشه اما عزیزه و به DNA ایرونی , مستقل و مغرور . سیمرغ حفاری عمیقی داشته تا بلندترین سازه ها را بسازد حاصل تلاشی بزرگ و بی نظیره برای خدمت به بهترین مردم دنیا و خیلی زود تو طایفشون , سری بلند و بزرگی می کنه خیلی زود .
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    16 2
    اگر موتورش بتونه گرمای غرب آسیا را تحمل کنه که بالای 50 درجه هم می ره و دچار خاموشی نشه اویونیکش ارتقا پیدا کرده باشه دفترچه دقیق فنی براش تهیه بشه خلبان ها , آموزش های دقیق و کاملی ببینن تا بتونن با توجه به مشخصات فنی , بهترین تصمیم را در لحظه بگیرند قطعا آینده خیلی روشنی خواهد داشت و می تونه عصای دست این کشور بشه آنوقت از همین مدل 70 60 فروند در انواع کاربری های نظامی و غیرنظامی نیاز داریم خب 4 فروند می تونن مجهز به تجهیزات جاسوسی الکترونیک بشن یعنی از صدها کیلومتر دورتر از خط پروازی شان , فعالیت فرودگاه های هدف و سیستم های پدافندی و ... را رصد و مخابره کنند 4 فروند می تونن نقش آواکس بگیرند 5 فروند می تونن به تجهیزات شناسایی زیرسطحی و شلیک اژدر مجهز بشن 5 فروند گشت و شناسایی باشند 4 فروند به مقر فرماندهی تبدیل بشن 10 فروند نقش گان شیپ را بگیرند 15 فروند هم نقش ترابری , نجات , پرش چترباز و ... بگیرند حدود 20 فروند هم غیرنظامی و سیمرغ به این خروجی برسه راه باز می شه برای رفتن به سمت پروژه های بزرگ تر , سیمرغ می تونه حتی تا 40 50 درصد توان نظامی ما را افزایش بده .
  • US ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    28 57
    از قاهر چه خبر ؟! رونمایی شد و نامرئی شد؟! ترکیه جنگنده نسل ۶ رو ساخت و قاهر ....؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      61 20
      آره جیگر ترکیه داره هواپیماهای نسل ۷ و ۸ و ۱۰ میسازه یعنی از حرکت چهار دست و پا یه هوووو شروع کرد به یورتمه رفتن!!!!!! فقط مواظب باش شست پاس نره تو چش کور توووووو
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      18 8
      ساعت 3:11 دقیقه بامدادتهرون بجای اراجیف زودتر کار نظافت کازینوی محل خدمتت را تموم کن الان از تو بهترونهای یانکی میرسن جایی گردگیری نشده باشه چند تا تیپا نوش جان خواهی کرد همراه با جمله پسره کله سیاه کودن
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      22 5
      قاهر مثل سوخو ۴۷ که فقط یک نمونه ازش ساخته شد و تکنولوژی اش در پهپاد ها استفاده شد ، تبدیل به نمونه اثبات تکنولوژی شد و محل تست فناوری های جدید! قرار نیس تولید انبوه بشه
    • US ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      6 55
      پیشرفت ترکیه شما رو بد جور سوزونده، بسوزید ای متحجران
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    29 2
    مبارکه!اماتامیتونیدشتاب وسرعت بدهیدبه این کار خصوصادوموضوع: اول زیردریایی باموتوراتمی محهزبه انبوه سیلوهای عمودپرتاب موشک بالستیک وکروزفراصوت ۲-نصب ماهواره درارتفاع۳۶٫۶۰۰یی وشش هزارو ششصدکیلومترواولین ماهواره پخش برنامه رادیویی تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران دراین جنگ رسانه
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    23 4
    اواکس اوجب واجبات داره به ارزوش میرسه
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      8 39
      اون منظورش آواکس واقعیه نه این آفتابه مسی.
  • محمد IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    43 7
    خدا میدونه چقدر منتظر این خبر بودم. خدا رو شکر
  • مجتبی IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    17 0
    طراحی نمونه چهار موتوره می تواند جانشین سی 130 های فرسوده نیروی هوایی شود. نمونه های بسیار خوب اوریون نیروی دریایی و هرکولس نیاز به جانشینی دارند.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    41 8
    1_ دو موتور هواپیمای ایران-140 را از توربوپراب به توربوفن تغییر دهید 2_ طول بدنه آن را افزایش دهید تا بشود 20 صندلی به آن اضافه کرد و یک هواپیمای 80 نفره بشود 3_ کابین آن را تمام دیجیتال کنید 4_ دهها فروند از این هواپیما بسازید و هم نیاز داخلی را برطرف کنید و هم بدنیا صادر کنید. پیشاپیش به مشنگ های پای ماهواره توصیه می کنم آن را یک آب مقطر!! یا فتوشاپ جدید!! نامیده و آب رو بریزن همونجا که... زنده باد جمهوری پرقدرت اسلامی که مثل کوه زاگرس پرشکوه و باصلابته و شیاطین نمی تونن 1 میلیمتر تکونش بدن.
    • ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      24 1
      ایران رو فقط ایرانی(خائن) می تواند نابود کند و نه کس دیگر.در تاریخ هم هر جا ایران نابود شده پای یک ایرانی(خائن) در میان بوده.هیچ قدرتی توانایی تعرض به ایران و نابودی ایران را ندارد مگر خود ایرانی
    • امید IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      4 3
      میشه توضیح بفرمائید موتورش رو از کجا بیاریم ؟ روسیه با اون همه دانش هوافضا و پیشینه‌ی شوروی توی موتور پی دی ۱۴ برای ام سی ۲۱ هاش مونده ما اگر الان شروع کنیم بدون در نظر گرفتن تحریم چندین سال طول میکشه بخوایم موتور داشته باشیم .
    • US ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      1 2
      چشم قربان، اطاعت. دستور دیگری نبود؟
  • علی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    15 1
    ساخت هواپیما حتی با مشخصات هواپیمای سبک گام بسیار مهمی در جهت پیشرفت در صنعت هوانوری ایران اسلامی میباشد بی دلیل نیست که چندی پیش جاسوسان اسرائیلی قصد انفجار این تاسیسات را داشتند چون هرآنچه باعث پیشرفت ایران در صنایع حساس میشود دشمن را عصبانی میکند
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    15 23
    ابر قد قد
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      12 5
      برو تو لونت مرغ بی تربیت
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      13 6
      اون که ارباب یانکی تو هست جوجه اردک زشت
  • حسین IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    38 41
    سی مرغ؟ این کلاغ هم نیست. اسباب خنده و تمسخر رو فراهم نکنید ...
    • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      17 5
      خودکفایی باید از جایی شروع شود پس نباید سرزنش کرد بلکه باید تحسین کرد این اقدام ملی را که آرزوی بسیاری کشور های دنیاست
    • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      15 4
      اسباب خنده تویی با عقایدت که بوی خودتحقیر میده پس برو تو لونت استخونت لیس بزن
    • CA ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      10 0
      تروریستهای مزدور رژیم صهیونیستی که دانشمندان هسته ای ایران رو ترور کردن، اغتشاشگر داعشی که از آلسعود مفنگی دستور میگیره و در خیابون به مردم بیدفاع حمله میکنه چرا باید از دستاوردها و پیشرفتهای ایران نسوزه.
    • علی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      2 0
      قبلا هم از شهاب یک میترسیدن.اما الان دارن از شهاب ۶(موشک رونمایی نشده)میگن و از ترس دارن سکته میکنن.پیچ سخت پیچه اوله.بقیه سرازیریه... برو با مونتاژستان ببخشید ترکیه حال کن که با همه ی بلوفاش هیچ جا ورود ایدئولوژی جغرافیایی نداره
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    18 3
    هر قدمی که برداشته میشود ایران را به موفقیت نزدیک تر میکند . امیدواریم در اینده ای نزدیک با همین تجربیات بتوانیم هواپیماهایی با توانایی هایی بهتر را بسازیم و در خدمت مردم قرار دهیم. از همه عزیزان تشکر میکنم و از دور دست و بازوی انها را میبوسم و خدا قوت میگویم. .....رزمنده و جانباز دفاع مقدس
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    17 14
    داریم به برادران رایت نزدیک می شویم.
  • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    11 6
    کجایی ای کسی که می گفتی اواکس از اوجب واجبات است
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    4 9
    در شرایط فعلی و افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو و مسکن و... این سیمرغ ها به طور قطع برای ملت اصلا اب و نون هم به حساب نمی آید.
    • محمود IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      5 3
      هم باید فکر آب و نان باشیم هم پیشرفت نظامی با این دشمنان قسم خورده اطراف ایران که زمان شاه معدوم هم مزاحم و موی دماغ ایران بودند باید با قدرت رفتار کرد و الا جنگ ۸ ساله دیگری را باید تحمل کنیم
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    7 10
    ما یه لباسشویی۱۵کار سامسونگ داریم روی چشامون نگهش داشتیم.ببینی میگی نوهست.هنوزم پیشرفته تر از مدلهای اکبند دربازاره.ولی از درون خسته ست وهر ماه خرابه با هزینه های سرسام اور بورد و... .اینا که انتونوف وبرای۳۰۰سال قبل ودستکاری شده توسط غیرشرکت سازنده(خودشرکت سازندشم مالی نیست البته) هست.کلا هرچیزی صفرش خوبه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    5 7
    این هواپیما با دخالت سفیر وقت ایران در اکراین که بعد رییس سازمان هواپیمایی کشوری شد به ایران فروخته شد که تکنولوژی ناقصی هم داشت مسئولین وقت آن موقع مدعی بودند که با این هواپیما پرواز می کنند اما پس از اون پرواز معروف نماینده های مجلس که هواپیما صدای وحشتناکی داد دیگر هیچ مسئولی با این هواپیما پرواز نکرد. پس از کباب کردن مسافران در اتوبان کرج در مرداد آن سال که سقوط کرد و معلوم شد موتور هلی کوپتر در ان هواپیماها نصب شده پروازش ممنوع شد. حالا مشخصا روی همان پلت فرم اگر قراره تولید مجدد رخ بده واقعاکار مهمی انجام نشده بلکه اتلاف منابع هست
  • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    14 2
    امید وارم جنگنده ایرانی هم ساخته بشه ،اعتماد به روسها و سرمایه گذاری روی روی جنگنده های روسی اشتباهه.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    9 3
    چقدر رنگ آمیزی تاثیر داره و چقدر ما غافلیم...
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      3 0
      این رنگ سبز رنگ آستره. رنگ نهایی کاملا متفاوته.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    5 20
    شما اتوبوس بین شهری نمیتونی بسازی دنبال جنگنده ای؟
  • همکار مغز متفکر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    14 0
    همکار بنده نیستن من جای ایشون عرض میکنم : آواکس ، آواکس از اوجب واجبات است
    • رضی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      6 0
      خخخخ باحال بود
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    7 6
    سیمرغ و شتر مرغ
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 1
    آنتونوف اوکراین هست که
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    5 2
    از خودرو ساخت ترکیه چه خبر؟؟؟ تاگ قرار بود تا امسال چند صد هزار تولید بشه فقط یک مدل مفهومی بیرون اومد بازم به شاهین و تارا
    • ح IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      1 1
      میدونستی شاهین و تارا و دناپلاس صادر شدن روسیه؟؟
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 3
      داره تولید انبوه میشه. زیاد سختی درضمن تاگ نیست توگه
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      1 1
      بدنه اش رو ساختن(یعنی بهشون یاد دادن چطور بسازن). الان منتظرن موتورش هستن. ولی خوردن به تحریم😂
  • امید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 6
    این همون ایران 140 است که باید اول چندین سال ترابری میبود برای رفع مشکلاتش ولی به محض ورود مسافر بری شد هوپیمایی که در اولین پروازش به ایران 44 نفر از سازنداهش کشت ولی بازم مجوز پرواز گرفت ودر دو سانحه دها ایرانی کشت بازهم تجربه نشد واین باربه اسم سیمرغ باید پرسید چرا این هواپما باز مجوز گرفته یا باید کنار گذاشته بشه یا حداقل یه موتور خوش نام از پایه باید روش نصب بشه این هواپیما برای هر نیرویی درد ساز هست تمام حوادث مربوط به موتور کم توانش هست که مطلق به هلی کوپتر هست موتوراشو خارج کنید خط تولید به هلی کوپتر تعویض کنید با ساختن هلی کوپتر پیشرفته مثل میل دست کمی از هواپما نداره
  • Mahdi IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    3 0
    انشالله تولید انبوه سازی هم بکنیم و موتور های مختلف هوایی هم بسازیم
  • CA ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    منطقی هر جا رفته اونجا به خاک سیاه نشانده از ایران خودرو بگیر که کاملا ورشکسته تحویل داد تا هسا که کلی پول بدون هیچ دستاوردی هزینه کرد
  • مهدی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 0
    ما می توانیم
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    پاسخ به چشم قربان! شما نوکر مملکت خودت باش و به بیگانه افتخار نکن از پیشرفتهای مملکت خودت هم نسوز !
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    2 0
    ققنوس از خاکستر برمیخیزد نه سیمرغ ! 😂😂😂
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق
  • جواد فخاري IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام لطفا تو یک گزارش توضیحی درباره پروژهای تولید جنگنده در ایران بدهید و توضیح بدهید که آیا خرید سوخو ۳۵ پایان آن پروژه هاست یا مکمل همدیگر هستند یا مساله ای دیگر در میان است تشکر
  • مهندس IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    میدونم که این رو منتشر نمیکنید ولی میگم ، ما یک پرنده رو بازطراحی کردیم (که در اونم حرف و حدیث بود و گفتن موتورش همون آنتونوف مونده) بعد از دانش فنی و نیروی متخصص حرف میزنیم ، ولی یه نگاه به مهندسی ب 52 و یا اس آر 71 بندازید ، آدم دیوانه میشه از این حجم مهندسی و دقت ... تفاوت مهندسی دانشگاه های اونا با دانشگاه های ما تو همین چیزا دیده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس