پهپاد کمان

نسخه جدید پهپاد کمان ۱۲نیروی هوایی ارتش در حالی مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک شده که این پرنده به دلیل برد هزار کیلومتری خود می‌تواند مکمل مناسبی برای پهپاد ضدرادار امید جهت اجرای ماموریت خود باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه نیروی هوایی ارتش حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نمونه هایی از پهپاد را برای تمرین‌های مختلف در اختیار داشت، اما تا حدود یک دهه پیش نهاجا توجه و تمرکز ویژه ای را برای بهره گیری از پرنده های بدون سرنشین در سازمان رزم و یگانهای خود اختصاص نمی داد. کم کم، ردپای برخی طرح های نوآورانه و خلاقانه مانند پهپاد «سفره ماهی» و چند نمونه دیگر، در برنامه های این نیرو دیده شد که نشان می‌داد توجه بیشتری به مدلهای جدید و توانایی ساخت پهپاد در این نیرو، به وجود آمده است. بر این اساس، در اواخر دهه ۱۳۸۰، نیروی هوایی ارتش تصمیم به گسترش یگان پهپادی خود و انتقال بخشی از مأموریت‌های پرنده‌ های سرنشین‌ دار خصوصا در زمینه شناسایی، به پهپادها گرفت و به موازات آن، طراحی‌ های اختصاصی برای پهپادها در این نیرو آغاز شد.

در گام های اولیه و بر اساس برخی اطلاعات منتشره، پهپادهایی چون مهاجر، ابابیل-۳ و کرار، جزو اولین پرنده هایی بودند که به ناوگان پهپادی نهاجا ملحق شدند و در برخی تمرینات و رزمایش های این نیرو در دهه ۹۰، نشان دادند می توانند به خوبی ایفاگر وظایف مهمی در ساختار نیرویی باشند که دهه ها بود، با هواپیماهای سرنشین دار مانوس شده بود.

گزارشی از خط سیر نهاجا در حوزه پهپاد؛ از «شاهین» تا «کمان۲۲» طی ۱۰ سال

پهپاد سفره ماهی و پهپاد همراه آن در رژه ۲۹ فرودین ۱۳۸۹

اگرچه تا به امروز اطلاعات بیشتری از برخی از این طرح‌ها همچون پهپاد سفره ماهی منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که پژوهشگران نهاجا در جهاد خودکفایی این نیرو، علاوه بر انتخاب چند پیکربندی کاملاً متفاوت در ساخت پهپادهای گذشته، قصد آزمودن مزایا و معایب مدلهایی را داشته‌اند که با توجه به اینکه اکثر پهپادهای مذکور دو موتوره بوده و رعایت اصول پنهان‌کاری راداری در طراحی بدنه و فرم بال‌های آنها و هماهنگی زوایای بال و دم قابل مشاهده بود، قرار است تبدیل به کانسپت هایی برای ساخت هواپیمای سرنشین دار شوند.

بیشتر بخوانید:

نمایش عضو جدید شاخه مخفی نهاجا +عکس

پای «پهپادهای انتحاری» به امرپ و جایروپلن‌های سپاه هم باز شد/ تست موفق یورش فوجی به سامانه‌های دشمن با مهمات سرگردان «معراج» +عکس

اما پهپادهای خریداری شده از صنایع دفاعی نیز، حضور موثری در نیروی هوایی ارتش طی سالهای گذشته داشته اند. به عنوان مثال، پهپاد «ابابیل-۳» به عنوان یکی از نمونه‌های متداول در بین نیروهای مسلح، در نهاجا به دوربین‌های عمودنگر با قدرت تفکیک (رزولوشن) بسیار بالا مجهز شده و امروزه نمونه‌های مسلح این پهپاد نیز در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار دارد که امکان رها کردن بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» (دارای چند گونه مختلف) و موشک شلیک کن-فراموش کن «الماس» با برد ۸ کیلومتر را دارند. پهپاد «کرار» متعلق به نیروی هوایی ارتش نیز انواع مهمات معمولی و هدایت شونده را حمل می کند که از جمله آنها بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ است.

از مهاجم تا کمان؛ نیروی هوایی وارد کارزار تولید پهپاد می شود

اما یکی از مهمترین و مشهورترین گامهای نیروی هوایی ارتش برای طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین، به نمایشگاه خاص چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یعنی نمایشگاه اقتدار۴۰ در بهمن ۱۳۹۷ باز می گردد. این پهپاد با نام «کمان۱۲»، نشان داد نمونه های قبلی ساخته شده در نهاجا، پله هایی بودند که توانست هدف مهم رسیدن به این پرنده را تسهیل کنند. بررسی های تخصصی نشان می داد، تجربیات کسب شده در پرنده ای به نام «مهاجم۹۲»، به کمان۱۲ منتج شده است. پهپاد «مهاجم۹۲» در نمایشگاه هفته دفاع مقدس در سال ۱۳۹۴ به نمایش گذاشته شد و در این پرنده، برخی ویژگی‌های مهم مانند بال دو تکه، نشست و برخاست از باند به واسطه ارابه فرود و دم دوگانه ، قابل توجه بود.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد مهاجم ۹۲

در پهپاد جدید نهاجا یعنی کمان ۱۲، بال دو تکه، بدنه غیر دایروی، دماغه برجسته و شکل دم عقب، شباهت‌های قابل توجهی به «مهاجم۹۲» داشت اما دو برابر شدن ابعاد کلی، یکی از ویژگی هایی بود که نشان داد نیروی هوایی ارتش به دنبال طرح های پرجسارتی است. در واقع، به کار بستن تجربیات کسب شده در «مهاجم۹۲» با تغییرات لازم برای حرکت به سمت یک رده بالاتر از نظر برد و مدامت پروازی، به کمان۱۲ منتهی شده بود. طبق اولین اطلاعات رسمی، «کمان۱۲» پهپادی با مقیاس متوسط با مداومت پروازی تا ۱۲ ساعت و قابلیت پرواز تا ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا یعنی حدود ۵۵۰۰ متر با موتور ملخی پیستونی با توان ۶۰ اسب بخار بود. دهانه بال حدود ۱۰ و طول کلی ۵.۴ متر، سرعت بیشینه ۲۰۰، سرعت کروز ۱۶۰ بر ساعت، ۱۰۰ کیلوگرم محموله، جرم خالی ۲۲۰ و جرم نهایی ۴۵۰ کیلوگرم و شعاع عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگی‌های پهپاد کمان۱۲ است.

در رزمایش های سالهای گذشته، پهپاد کمان‌ــ‌۱۲ قابلیت حمل سه موشک اخگر یا بمب‌های همرده با آن رونمایی شد. البته در رزمایش مشترک ذوالفقارــ‌۹۹، پهپاد کمان‌ــ‌۱۲ در نقش‌های شناسایی، هدفیابی و نظارت نیز وارد عمل شده بود.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد کمان‌ــ‌۱۲؛ سامانه الکترواپتیکی پایدارشده زیر دماغه قابل مشاهده

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

تصاویر ارسالی از اهداف و قفل اپتیکی روی آن

پای کمان ۱۲ به شهر زیرزمینی ارتش باز شد

خردادماه امسال، پایگاه سری و زیرزمینی پهپادی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به نمایش درآمد؛ ظرفیتی جدید در حوزه قدرت پهپادی کشور که این قدرت نوظهور طی ماه‌های گذشته به شکل فزاینده‌ای در مرکز توجه‌ها به ویژه توجه دشمنان کشورمان قرار داشته است. این پایگاه بزرگ عملا نشان داد امروز در حوزه سامانه‌های بدون سرنشین، از ریزپرنده‌هایی با ابعاد بسیار کوچک تا پرنده‌هایی با طول بال چندین متر و با ابعاد یک جنگنده، در اختیار یگان‌های مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که هرکدام از این پرنده‌ها ماموریت خاص خود را انجام می‌دهند.

یکی از ویژگی های مهم این رونمایی، مشاهده پهپاد کمان ۱۲ با سامانه های جدید جنگال بود. با توسعه سامانه‌های پدافندی در بردهای مختلف برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه پهپادهای انتحاری و پرسه‌زن، یکی از تهدیدهایی که برای انجام عملیات‌های پهپادی وجود دارد، احتمال هدف قرار گرفتن آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی است که برای مقابله با این تهدید، روش‌های مختلفی از جمله اقدامات جنگ الکترونیک و ایجاد اخلال روی رادارهای سامانه‌های پدافندی وجود دارد.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

سامانه خودحفاظتی نصب شده روی پهپاد کمان ۱۲

در پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش، برای نخستین بار یک پاد خودحفاظتی بر روی پهپادهای کمان ۱۲ به نمایش درآمد که علاوه بر قابلیت ایجاد اخلال بر روی رادارهای سامانه‌های پدافندی دشمن، این امکان را دارد که اگر هم موشکی به سمت پهپاد شلیک شود، با پرتاب Chaff/Flare موشک شلیک شده را که چه راداری و چه حرارتی باشد منحرف کند. برخورداری از چنین قابلیتی باعث می‌شود تا هواپیماهای بدون سرنشین ارتش بتوانند در فضایی امن‌تر و با دقت بیشتری عملیات خود را که می‌تواند عملیات بر علیه اهداف ثابت و متحرک و ... باشد را اجرا کنند.

در حقیقت، این پرنده بومی نشان داد با قابلیت هایی چون مقابله با پهپادهای انتحاری و پرسه زن، منحرف کردن موشکهای راداری و حرارتی و نیز ایجاد اخلال روی رادارها و سامانه های پدافندی دشمن با کمک جنگ الکترونیک، قرار است عهده دار ماموریت های مهمی در نیروی هوایی ارتش باشد.

رخ‌نمایی از کمان ۱۲ با سامانه های ویژه جنگال

رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حالی در شهریورماه امسال برگزار شد که صنایع دفاعی کشورمان بخشی دیگر از برنامه های خود برای مسلح کردن پرنده های بدون سرنشین را به نمایش عمومی گذاشت که از جمله آنها، تجهیز برخی پهپادها به سامانه های جنگ الکترونیک بود. ضمن آنکه شرکت بیش از ۱۵۰ فروند انواع پهپاد در این رزمایش و همچنین گستردگی منطقه عملیات که تمام مناطق کشور بویژه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را شامل می‌شد، موجب پیچیدگی برگزاری این رزمایش بود که با عملکرد مناسب سامانه‌های فرماندهی و کنترل رزمایش انجام شد.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد کمان ۱۲ مجهز به غلاف ویژه جنگال

یکی از مهمترین پرنده های حاضر در این تمرین عملیاتی، کمان ۱۲ بود که با مجهز شدن به پاد ویژه جنگ الکترونیک، نقش جدیدی را برای خود معرفی کرد. با توجه به اینکه بحث اخلال و سرکوب سیستم های راداری دشمن را می توان یکی از بزرگترین چالش های ارتش های جهان از دوره جنگ ویتنام به این طرف به حساب آورد، لذا اگر یک طرف قابلیت شناسایی متقابل و سرکوب توانایی راداری سمت مقابل درگیری را داشته باشد برتری خاص و قابل توجهی به نسبت دشمن خواهد داشت. بخصوص اینکه به صورت سنتی در ارتش های جهان بحث کشف، اخلال و نابودی فیزیکی رادارهای دشمن عمدتا بر عهده یگان های پروازی سنگین است که به موشک های ضد رادار یا تسلیحات هدایت شونده خاص مجهز هستند، اما با ابتکار جدید نیروهای مسلح کشورمان، این مدل دچار تغییرات مهمی شده است.

با این ابتکار جدید، کمان ۱۲ می تواند علاوه بر موقعیت یابی و اخلال روی رادارهای دشمن، وظیفه کمک به پرنده های بدون سرنشین ایرانی را نیز بر عهده بگیرد که برای نابودی رادارها و سامانه های پدافندی وارد عمل می شوند و این شناسایی و بویژه اخلال، راه را برای عملیات اصلی پهپادهای انتحاری، هموار می سازد. ضمن آنکه در تصاویر قبلی منتشره از پهپاد بزرگتر از کمان ۱۲ یعنی کمان ۲۲ نیز نمونه ای از غلاف جنگال روی آن دیده می شد که نشان می دهد این خانواده، وظیفه ویژه ای را برای اجرای عملیات های جنگ الکترونیک و اخلال، بر دوش دارند.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر نمونه های متنوعی از پرنده های بدون سرنشین از جمله پرنده های ضدرادار، در کشورمان ساخته شده است، ترکیب این دو پرنده می تواند ماموریت های ویژه ای را به سرانجام برساند. به عنوان نمونه، یکی دیگر از پهپادهایی که حضور آن در پایگاه زیرزمینی ارتش قابل توجه بود، پهپاد انتحاری و ضدتشعشع امید است. امید جدیدترین دستاورد ارتش در حوزه پهپادهای انتحاری محسوب می شود که اولین بار در رژه روز ارتش سال جاری به نمایش درآمد و رونمایی از آن سر و صدای زیادی در محافل خبری و تحلیلی جهان به راه انداخت.

رونمایی از نسل جدید پهپادهای ویژه جنگ الکترونیک در ارتش/ ترکیب «کمان ۱۲» و «امید» برای نابودی رادارها تا برد هزار کیلومتر +عکس

پهپاد ضد رادار امید

"امید" علاوه بر اینکه قابلیت حمله به انواع اهداف ثابت و متحرک را دارد، ماموریت خاص هدف قرار دادن رادارها و سامانه‌های پدافندی دشمن را بر عهده گرفته و با برخورداری از جستجوگرهای خاص، می‌تواند تشعشعات ساطع شده از سامانه‌های راداری دشمن را کشف و به سمت آنها برود. با توجه به اطلاعات ماهواره ای که در اواخر تابستان امسال منتشر شد، مشخص شده عملیات درخشان و کم نظیر یگانهای یمنی برای نابودی سامانه پدافندی پاتریوت به وسیله پهپاد، با موفقیت انجام شده و لذا می توان اطمینان داشت استفاده توامان از پرنده های اخلالگر همچون کمان ۱۲ یا کمان ۲۲ و پهپاد امید، می تواند ماموریت هایی به مراتب سخت تر را به نتیجه برساند.

در اساطیر باستان، کمان سلاح اصلی ایرانیان محسوب می شد و اگر روزی، دفاع از این آب و خاک با کمان سلحشوران ممکن بود، امروز این کمان های جدید ایرانی هستند که وظیفه دورکردن چشم و نظر شوم هر دشمن را از این سرزمین و مردمانش، بر عهده خواهند داشت؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    5 43
    این کار وظیفه جنگنده‌های نیروی هوایی است نه پهپاد ولی چون ایران به نیروی هوایی اعتقادی نداره مجبور شده این کارو روی پهپادها پیاده کنه
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      44 9
      حالا مثلا روسیه با دومین نیروی هوایی مدرن جهان چه کرد در اوکراین! دوران آشغالی به نام طیاره سرنشین دار خیلی وقته تمام شده..این نسل پنج و شش هم یک سوسول بازی هالیودی جدید هست برای دویشدن گاو های شیر ده
  • گانگستر GB ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    9 77
    اسباب بازی های جالبی هستند .
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      52 1
      تو کدومش رو دوست داری کوچولو
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      25 0
      اون اسباب بازی رو خواهر مریم و داداش نتانیاهو استفاده کردن راضی بودن اگه خودتم خواستی بگو بدیم استفاده کنی .خلاصه هرکی برده راضی بوده
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      21 1
      فقط معلوم نیست چرا اربابانت از این اسباب بازی ها مثل سگ میترسند و به تو و امثال تو دستور دادند که این مطالب را بنویسید؟ برای ضربه زدن به یک ناو هواپیما بر نیاز نداریم که بمب و موشک گران قیمت هزینه کنیم . کافی است که تجهیزات راداری و ارتباطی انرا از کار بیاندازی . دیگر ان ناو از عملیاتی شدن خارج میشود و مثل یک سیبل در برابر موشک های نقطه زن بی دفاع میشود
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      17 0
      فعلا که کشورهای مورد علاقه شما از وحشت این اسباب بازی ها دارن خودشان را خیس میکنند
    • آشنا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      18 0
      فعلا که دو تا ابرقدرت جهانی درگیر این به قول شما اسباب بازی ها هستند! یکیشون میگه بده یکیشون میگه نده!
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      11 0
      اره اتفاقا بزرگترات میگفتن فتوشاپه تا چنان خورد تو سرشون که الان میگن جنگ رو تغییر داده با اوکراین .ان شا اله روز بهتر شما هم ضرب شصت این اسباب بازی ها رو میچشید . البته دیگه فکر نمیکنم بعدش بتونید ابراز ندامت کنید .
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      9 0
      آره دادیم دست اربابت باهاش بازی کنه حوصله اش سر نره
    • مختار IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      8 0
      با لطف و عنایت خدا, و به کوری چشم دشمنان نه تنها زمین بازی دست ماست بلکه اسباب بازیهای زیاد و ترسناکی هم داریم که البته همشون مردونه ست.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      9 0
      فعلا اسباب بازی ها داره پدر اوکراین را در می آورد !!!! اوکراینی که انواع سامانه های دفاع هوایی شوری سابق و به روز غربی را دارد !!!!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      7 0
      امتحانش ضرر نداره
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      2 0
      شبیه اسباب بازی های امریکایی
    • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      11 0
      یعنی انگلیس و آمریکا و اروپا دنبال تحریم اسباب‌بازی‌اند؟!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      7 0
      اوکراین هم همین رو میگفت الان داره زجه میزنه :)
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      9 0
      عمو جون میخواهی باهاشون بازی کنی بیارم خدمتتون تو لندن ....
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      5 0
      آره دادا، درکت می کنیم.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      4 0
      همین اسباب بازی آمریکا بلانسبت ابرقدرت را از افغانستان و عراق بیرون کرد ناو هواپیما را فراری داد و خواب را از بلانسبت ابرقدرت امریکا گرفته است و آل سعود را به آل سقوط تبدیل کرد ونفس ژریم صهیونستی را گرفته و گنبد اهنینش را به اهن پاره تبدیل کرده است اتحادیه اروپا و ناتو با آن همه دب دبه از ترس خود را خیس کرده و ادعا می کند پهپاد ایرانی ورق جنگ اوکرین را به نفه اوکرین برگردانده و سلاحهای غربی را بی تاثیر کرده است
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      3 0
      همین اسباب بازی آمریکا بلانسبت ابرقدرت را از افغانستان و عراق بیرون کرد ناو هواپیما را فراری داد و خواب را از بلانسبت ابرقدرت امریکا گرفته است و آل سعود را به آل سقوط تبدیل کرد ونفس ژریم صهیونستی را گرفته و گنبد اهنینش را به اهن پاره تبدیل کرده است اتحادیه اروپا و ناتو با آن همه دب دبه از ترس خود را خیس کرده و ادعا می کند پهپاد ایرانی ورق جنگ اوکرین را به نفه اوکرین برگردانده و سلاحهای غربی را بی تاثیر کرده است
    • farhad SE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      5 0
      گانکستر ..همین اسباب بازی ها که تو میگی فعلا لرزه به اندام بی رگ و ریشه اربابات در اروپا و آمریکا انداختند که از پسش نمیاند یه نگاهی به اکراین بندازچه بلائی سرش آوردند افتاد بیمغز منافق
    • صادق IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      3 0
      گو اضافه بخور
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      6 0
      اگر اسباب بازی بودند که اربابهایت را به شیون و زاری نمی انداختن
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      پس چرا اوکراین از این اسباب بازی ها گورخیده .
    • علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      1 0
      اربابت زلنسکی نتونست یکی از این اسباب بازی هارو بگیره مجبور شد فتوشاپ کنه...
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 24
    منظورتون همون پهبادهایی هستش که قطعاتشو از بازار سیاه به چند صد برابر خریدید
    • علی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 0
      پهپاد ها در روسیه مونتاژ شدن و پولشونم خود روسیه داد.حالا تو زجه بزن...
  • farhad SE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    17 1
    یا علی... ماشاالله....مرگ بردشمنان ایران اسلامی
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    5 0
    قبلا جنگنده ها وقتی به ماموریتی می رفتند با خطراتی مثل توپ های 23 م م , پدافند در برد نرمال و شکاری های دشمن رو برو بودند که خلبان می توانست با اقداماتی این خطرات را کمتر کند یا پلن حمله , می توانست ریسک حمله را کاملا کم کند مثل عملیات بی نظیر حمله به پایگاه های الولید در مرز اردن . امروز یکسری پرنده شناسایی الکترونیک وجود دارد که فرودگاه ها را از فواصل حتی 400 کیلومتری زیر نظر می گیرند یعنی جنگنده روی باند می آد شناسایی می شه و بعد سرعت و جهتش را می گیرند آواکس ها خیلی تواناتر شدند فناوری های ماهواره ایی بسیار پیشرفت کرده توانایی سامانه های پدافندی هم از هر نظری خیلی بیشتر شده حتی سامانه های پدافندی متحرک هم شدند چنانکه اوکراینی ها سامانه های پدافندی متحرک خود را خاموش نگه می دارند سمت و سرعت پرنده های روسی را از ناتو می گیرند همان لحظه روشن می کنند می زنند و سریعا حرکت می کنند البته ما زمان جنگ هم چنین کارهایی می کردیم امروز حتی سامانه هایی مثل توپ 23 م م هم به تجهیزات دقیق اپتیک و شناسایی و قفل مجهز شده یعنی خطراتی که برای یک جنگنده وجود دارد 100 برابر قدیم است خود آمریکا هم تمام تلاشش اینه که بجای استفاده از جنگنده ها , حتی الامکان از پهبادها استفاده کنه هزینه داشتن اسکادران های جنگنده هم به نسبت قدیم خیلی بیشتر شده امروز یک جنگنده نسل 5 حدودا 100 میلیون دلار قیمت داره هزینه آموزش خلبان , تعمیر , نگه داری , تجهیز , ارتقا , تسلیح و ... را هم حساب کنید به هزینه های میلیارد دلاری در سال می رسید خود ساخت و توسعه این ها و سقوط های همیشگی هم هست مرگ یا اسارت خلبان هم بدبختی بزرگیه هر جنگنده ایی هم که بیفته روحیه نیروهای زمینی را پودر می کنه می خوام بگم اون کشورهایی قدرت بزرگ نظامی محض خواهند شد که توجه هاشونو از روی جنگنده بردارند و روی پهبادی بگذارن که اگر چنین باشد آنقدر این قدرت پهبادی رشد می کند که بتواند طی سال های بعد یک جنگنده تمام عیار بدون خلبان باشد خیلی از همین قدرت های امروز, آرزوی داشتن اسکادران نسل 6 را با خود به گور خواهند برد و اسکادران های نسل 5 هم باعث فشار بسیار به اقتصاد حتی قدرت ها می شه خیلی زود این ها مجبور می شن که بودجه های نظامی خود را کم کنند تا به فروپاشی و سقوط نرسن اما یک شاهد 136 ,200 هزار دلار قیمت داره می تونه بره و همان اهداف را بزنه.
  • نام IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    4 3
    کم کم باید تجهیزات را به ونزوئلا منتقل کنیم و از آنجا به طور مستقیم به خاک آمریکا حمله کنیم و پرچم جمهوری اسلامی را در دستان مجسمه آزادی نصب کنیم و برای نظامیان آمریکا کارت بسیج صادر کنیم
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    12 0
    الان وقتشه که ارتش با طراحی ماهواره و استفاده از موتور ماهواره بر سیمرغ سیستم موقعیت یابی جهانی خوش رو تولید. طشداشته باشند ما نباید فقط به گلوناس تکیه کنیم، ضمنأ اکثریت پهباد های ما موتور پیستونی دارن، مگه RQ170 رو غنیمت نگرفتیم، چرا موتور جت برای پهباد ها تولید انبوه نمیشه.. روسها اختونیک B رو ساخت و داره با سوخو ۵۷ هماهنگ میکنه ، ما بخاطر کمبود بودجه عقب موندیم
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    7 0
    خداوند را هزاران بار شکر بابت همه نعمت ها از جمله وجود دانشمند و متخصص و توانگر و مردم با هوش و دانا که در همه زمینه و حوزه ها با ایمان بخدا و اتکا بنفس و دانش توانسته بیش از چهل سال با انواع دشمنی ها مقابله کنند و در کنارش مملکت و نیازهایش را بسازند که بسیار اهمیت و ارزش دارند بمانند پهپاد هر چند وقت یکی معرفی میشود که نشان دهنده بینش و دانش متخصصان چیره دست آینده نگر در نیروهای مسلح مقتدر کشورمان است الحمدالله
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    13 0
    طبق اسناد کمان آرش از اینورحداقل تا یمن رسیده بهمین مقدار شعاع را اندازه بگیرید ماشاءالله چه پهنه پهناوری آفرین به آرش و کمان اساطیریش و حقیقت یافته امروزی
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    12 0
    ماشاءالله به برو بچه های ارتش جمهوری اسلامی جانم به نبوغ و هوش و استعداد متخصصان ارتش و نیروی هوایی ارتش که در علم و فناوری نظامی خصوصا پهپادی و صد البته شجاعت وفاداری و وطنپرستی یکِ بِینُلید شما باعث غرور و افتخار و اقتدار و امنیت ملت و مملکت و انقلاب ایران هستید با لطف و عنایات ویژه خداوند متعال و امام عصر عج و دعای خیر ملت همیشه سلامت و موفق و پیروز باشید
  • US ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    36 0
    به کوری دشمنان داخلی و بهاییان کثیف و ترکیه و اروپا و غرب
  • IM ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 3
    حتی منتقدان توانمندی بازداذنگی نیروهای مسلح ستوده و جزء زیرساختهای مهمی داشتند، نوسنده صراحتا از این توانای حمایت میکند، خواهان حفظ انها حتی در صورت تغییر حکومت است و خطر ادامه اعترضات و عدم توجه به پاسخ و اجابت خواست برحثقمعترضان خطر تجزیه جنگ داخلی تایید دارد
  • SE ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 4
    جهان سومی بحای نشون دادن پهباد و موشک و هواپیمای جنگی و جنگ الکترونیک دو تا تحلیلگر ورزشی دعوت میکردی که در آستانه مسابقه بعدی نقاط قوت و ضعف تیم رو بررسی و تجزیه تحلیل کنن!!
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 5
    تشکر راستی پراید کشنده تر نیست؟ اما خوردو های مان نسل پرایدیزیروس!!!است
    • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      نه فقط پراید بلکه ۴۰۵ و سمند هم از تولید معاف کردیم چون جون مردم برامون مهمه.نرخ تولیدم بردیم بالا(که پرایدو تیبا و سمندو و ۴۰۵ و...توش نیستن)
  • یامهدی عج IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 0
    ایشاالله: یعنی خدا را به خاک سپردیم. (نعوذبالله) (استغفرالله) . انشاالله: یعنی ما خدا را ایجاد کردیم.(نعوذبالله) (استغفرالله) . ان شاءالله: یعنی اگر خداوند مقدر فرمود.(به خواست خدا) .
  • یامهدی عج IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    پهپاد کمان 12 اصلا پهپاد جدیدی نیست! البته این پهپاد برای نیروی هوایی ارتش یک پیشرفته بزرگ در ساخت پهپادهای شناسایی-رزمی است... خلاصه ویژگی های پهپاد کمان 12 مشخصات کمان 12 طول کلی: 5.4 متر دهانه بال: حدود 10 متر وزن خالی: 220 کیلوگرم قابلیت حمل محموله: 100 کیلوگرم حداکثر وزن هنگام برخاست: 450 کیلوگرم حداکثر سرعت پرواز در سطح دریا: 200 کیلومتر بر ساعت سرعت گشت: 160 کیلومتر بر ساعت سرعت استال یا واماندگی این پهپاد: 90 کیلومتر بر ساعت شعاع عملیاتی: 1000 کیلومتر برد یک طرفه: 2000 کیلومتر برد خط دید رادیویی پهپاد: 100 کیلومتر مداومت استاندارد پروازی: 10 ساعت محدودیت تحمل شتاب: 2- تا 5+ قابلیت برخاست از باند‌هایی با طول کمتر از چهارصد متر ضمنا اینجا | https://www.mashreghnews.ir/news/1353045 یکی از بهترین فیلم هایی که درباره پهپاد کمان 12 منتشر شد قابل مشاهده است! یا علی
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    سامانه خود حفاظتی جالب بود، شکل این مهندسا است که کیف سامسونایت دستشونه میرن سر کار :)
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 5
    مقدمه اول ..... مشکل را با آمریکا فقط باج دادن دائم حل می‌کند. مقدمه دوم ......ما هرگز باج نمی دهیم . نتیجه اینکه.... مشکل ما با آمریکا حل نشدنی است .. جواب ... اول ... مقدمه اول از چه طریقی حاصل شده است ؟ آیا کشورهایی مانند اندونزی و مالزی و سنگاپور و ژاپن و کره جنوبی و امارات و عمان و ترکیه و مصر و هند و.... به صورت همیشگی دارند به آمریکا باج می دهند . دوم ... بسیاری از مردم آمریکا مثل ترامپ معتقدند این آمریکا است که بانک دنیا شده و همه کشورهای دنیا دارند آمریکا را می پوشند . سوم .ماهاتیر محمد گفت آمریکا مثل یک گاو است و بعضی کشورها خود را درگیر شاخ او کرده آند ولی ما از شیر او استفاده می کنیم . چهارم .آیا ایران نیست که دارد آمریکا را می دو شد و از او باج می گیرد ؟ این امکانات جهانی مثل جی پی اس و ... که ایران رایگان استفاده می کند را چه کشوری تهیه کرده است ؟ آیا همین پرونده اتمی باج گیری ایران از آمریکا نیست . ساخت بمب اتم که حرام است پس چرا بابت نساختن چیز حرام از دنیا باج می خواهید ؟؟؟؟؟؟ ما دوست و برادر شما هستیم .لطفا انتقادات ما را به دل نگیرید .فقط می خواهیم شما را نصیحت کنیم .لطفا با دنیا مدارا کنید .مدارا کردن باج دادن نیست بلکه یک فضیلت اخلاقی است. لطفا دلیل اصلی جنگ شما با آمریکا را بیان بفرمایید .
    • مهدی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      جواب امثال تو را خود ترامپ داد که گفت عرب ها گاو شیرده آمریکا هستند و هروقت شیرشان تمام شد گوشتشان را استفاده میکنیم
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 0
    الحمدللّه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 2
    در خصوصافزایش نرخ ارز و مسکن و..هم مطلب بنویسید.در سکوت خبری هرروز گرانتر از دیروز؟
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 3
    شما مگه اساطیر ایران باستان هم براتون مهمه ؟؟؟!!!!!!!!
    • ح IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      1 0
      ما اول خدا و چیزهای واقعی برامون مهمه بعد نژاد و استوره براشما جی مهمه؟ که میخواید تجزیه کنید کشور رو؟؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 6
    لطفا با دنیا مدارا کنید .مدارا کردن باج دادن نیست بلکه یک فضیلت اخلاقی است.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      2 0
      اگر سخنان مقام معظم رهبری حفظه الله را با دقت گوش میدادید و کمی هم سواد تاریخ سیاسی خودتان را بیشتر می کردید ، جوابتان را می گرفتید . معنی آیه( اشداء علی الکفار و رحما بینهم) را میدانید ؟!!! مدارا با کسانیکه اهل مدارا نیستند چه فضیلت اخلاقی دارد؟!!! ندیدید و نحواندید که شیطان بزرگ آمریکا با مردم عراق و افغانستان و سوریه و فلسطین و یمن و لبنان و کوبا و ویتنام و کره و ژاپن و .... هزار جای دیگر در آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین و حتی بومیان آمریکای شمالی چه کرد؟!!! آیا از نظر شما آنها اهل مدارا هستند؟!!!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    4 0
    همش آب مقطره! همش فتوشاپه! همش ماکته! (ارادتمند: گوساله پای ماهواره)
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 3
    ای کاش هواپیماهای قدیمی مثل F-4 و F-5 را با نصب دوربین و تجهیزات کنترل از دور به پهپاد یعنی هواپیمای بدون سرنشین تبدیل می کردیم. این بهترین استفاده از این هواپیماهای قدیمی است تا جان خلبانان حفظ شود.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    4 0
    احسنت ، خدا قوت
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 1
    در دوران پهلوی همسایه ای داشتیم به نام اتحاد جماهیر شوروی . و همسایگانی که متحد شوروی بودن مث عراق و افغانستان . به همین خاطر سیل اسلحه وارد ایران میشه . اف۱۴ و ... اما در نظم کنونی هیچ کشوری به ایران دسته بیل هم نمیده با پهپاد و موشک هم نمیشه مملکت نگه داشت . پس تا دیر نشده از ایران به اسرائیل حمله ی موشکی کنید و نظم فعلی جهان رو به فنا بدید
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      1 1
      دقیقا علت بی اهمیت شدن ایران برای غرب همین افول روسیه بعد از تجزیه شوروی در کنار تقویت خطر چین و شرق آسیا برای دنیا هست چیزی که رهبران ایران حاضر نیستن قبول کنن و فکر می کردن با تقدیم هسته ای در سینی می تونستن غرب رو راضی به اهمیت دادن به ایران در حوزه های مختلف کنن
    • ح IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      0 1
      بی اهمیت شدن ایران برای غرب؟؟ بخاط همین تا دارو ها رو هم تحریم کردن و کلی خرج برا شبکه ماهواره ای کردن ولی خرج برای ایجاد تروریسم شهری؟؟ احمق روسیه دیگه کیه الان ما ابرقدرتیم که به روسیه پهباد میدیم!!!
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      1 0
      باهوش ایران محاصره شده چون برخلاف روسیه و حتی پاکستان و کره شمالی قدرت مهمی نیست و اونی هم که بوده بعد برجام رفته بالا ارزش پول ایران رو کافیه با پول روبل روسیه یا کره شمالی و پاکستان مقایسه کنیم می فهمیم که ایران برای غرب ارزشی نداره همانطور که جوزف بورل گفت ایران هیچ نقشی در انرژی اروپا نخواهد داشت البته از بیست سال پیش مشخصه
  • مغز متفکر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    بسوز بسوز
  • محقق IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 1
    مشکل ایران فناوری نیست مشکل اصلی ما مشکل حجم کم بودجه نظامی هست فقط پولی که ترکیه برای توسعه بخش جنگنده سرشنین دار نسل 4++ و 5 و توسعه برنامه فضایی و پهپادیش گذاشته بالای 30 میلیارد دلار هست! به راحتی هم از دنیا سفارش می گیره مثل پهپادهاش که سه میلیارد دلار سفارش گرفته در حالی که کل بودجه نظامی ما 6 میلیارد دلاره که تازه با این تاخیرهای بسیار شدیدی که در تحویل تولیدات توسط وزارت دفاع داره صورت میگیره به نظر حتی از این هم کمتر باشه هر ناوچه کلاس موج رو داریم با ده سال تاخیر تحویل می دیم!!! ریشه مشکل حجم کوچک اقتصاد هست و با این وضع ما در بخش متعارف امکان رقابت با اقتصاد های چند تریلیون دلاری اعراب و ترک ها و همزمان اسراییل و پاکستان و..رو نداریم و شاید بهتر باشه روی بازدارندگی اتمی کم هزینه با تعداد یه میلیارد دلار موشک قاره پیما و یه میلیارد دلار کلاهک اتمی سرمایه گزاری کنیم تا دها و صدها میلیارد دلار پول بیت المال که باید در بخش های بی پایان هوایی و دریایی زمینی و زیر زمینی هزینه کنیم
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    میگم پس رونمایی های روز نیروی دریایی چی شد مگه قرار نبود ناوچه دماوند و خلیج فارس رونمایی بشه. همش همین خوب قبلش هم میدونستیم که پهپادهامون غلاف حمل میکنند چیزی جدیدی نیست که
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    2 1
    بازم خوبه اسامی ایرانی دارند و اسمشون جاسم ۱ و یا عبود ۲ نذاشتن
  • حامد IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا ماشالله
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    0 0
    این پهپادها بد بخت کرده ناتو رو
  • سین IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 0
    اون احمق هایی که زیر هر مطلب می نوشتند چرا از اسامی ایرانی استفاده نمی کنید کجا هستند؟
  • ناهید IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    1 0
    کم کم باید بگوییم مرگ بر چین. آمریکا از عربستان رفت. تندروها آیا می گویند مرگ بر چین مسلمان کش. چین مسلمان‌های داخل کشورش رامی کشد ولی ایران و سعودی با چین همکاری می کند . و این یعنی ایران طرفدار مستضعفان نیست. ایران طرفدار تجار گرانفروش است. پسته گردو سیب در ایران تولید می شود اما مردم نمی توانند بخرند. حتما علت گرانی پسته گردو سیب آمریکا است!!!!!!!خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس