پاتریوت

در حالی که اشکالات فنی پنهان در سیستم راداری سامانه آمریکایی پاتریوت، باعث نابودی بخش زیادی از مجموعه آرامکو عربستان شد، نسل جدید رادارهای این سامانه با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آماده فروش شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از چالش های جدیدی که بسیاری از ارتش های جهان را با مشکل و دغدغه جدی روبرو کرده، بحث نحوه دفاع در مقابل حملات پرنده های بدون سرنشین است. در سالهای اخیر چندین حمله مهم و اثرگذار با استفاده از پرنده های بدون سرنشین، در منطقه غرب آسیا رخ داده و در بسیاری از موارد با وجود سیستم های دفاعی پیشرفته و پر ادعا که درباره ویژگی های آنها مقالات و گزارشات فراوانی نوشته شده بود، این مهاجمین بودند که بر مدافعین تا دندان مسلح پیروز شدند.

بیشتر بخوانید:

طلسم دستیابی ایران به سلاح لیزری شکسته شد/ دفاع سریع‌تر و راحت‌تر در برابر کروزها و پهپادهای بیگانه با نسل جدید سامانه‌های پدافندی +جزییات

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر

اگرچه در نبرد میان اوکراین و روسیه نیز، موارد مختلفی از اثرگذاری سامانه های پدافندی، قابل مشاهده است اما همچنان از بسیاری جهات، تجاوز ارتش سعودی به یمن را می توان بزرگترین میدان عملی مقابله سیستم های دفاع هوایی و موشکی مشهور و پرادعای غربی در برابر موشک های بالستیک، کروز و پرنده های بدون سرنشین دانست. پس از مدتی دفاع، حملات چند سال اخیر مقاومت یمن به عمق خاک سعودی از جمله حمله معروف سال ۲۰۱۹ به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو نشان داد که دفاع هوایی عربستان علی رغم سرمایه گذاری چشمگیر سعودی ها و حمایت مستقیم آمریکا، در برابر حملات چقدر ضعیف است.

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

بخشی از نتیجه حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات آرامکو

در بحث دفاع هوایی موثر در مقابل تهدید پرنده های بدون سرنشین، هنوز هم کارشناسان و تحلیلگران، ارتش عربستان را به عنوان یک مورد مهم مثال می زنند. نه فقط در ماجرای حمله پهپادها و موشک های کروز یمنی به پالایشگاه های آرامکو بلکه در موارد حملات دیگر به فرودگاه ها، پایگاه نظامی و خطوط انتقال انرژی، اصولا سامانه های راداری و پدافندی سعودی ها از جمله پاتریوت ساخت آمریکا در سکوتی کامل به سر برده و سعودی ها فقط وقتی متوجه می شدند که صدای انفجار آن ها را از حمله ای مطلع می کرد.

راه حل موقت عربستان برای جبران مشکلات پاتریوت

حتی با وجود هواپیماهای آواکس، نتایج نشان می داد هم باز کاری از دست پاتریوت ها برنیامد و در نهایت سعودی مجبور به ایجاد گشت های گسترده هوایی با هواپیماهای جنگنده اف ۱۵ شده و توانستند معدود موفقیت هایی را علیه پهپادهای یمنی کسب کنند. البته اینکه در زمان حمله به آرامکو که توان تصفیه و صادرات نفت این کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، آواکس ها و جنگنده های مدرن و مشرف به کل آسمان عربستان و یمن، کجا بودند هم از سوالات مهم و بی پاسخ است که بخش زیادی از تبلیغات سابق در خصوص آنها را غیرواقعی نشان می دهد!

تاکتیک جالب ارتش یمن برای تنبیه اقتصادی و ورشکستگی متجاوزان سعودی/ پرواز شبانه‌روزی جنگنده‌ها و شلیک موشک‌های میلیون دلاری از ترس پهپادهای ارزان قیمت +عکس

جنگنده اف ۱۵ سعودی

با وارد شدن پای پرنده های بدون سرنشین و موشک های کروز، مشخص شد پاتریوت اصولا در این زمینه کاری از پیش نخواهد برد. به دلیل ضعف عمده پدافند کوتاه برد زمین پایه سعودی ها، بحث رهگیری و مقابله با پهپاد ها و موشک های کروز یمنی به گردن جنگنده های سعودی افتاده است اما این تاکتیک هم هزینه های فراوانی به همراه داشته و بحث افزایش ساعت های پروازی در سالهای اخیر به منظور حفظ یک چتر حفاظتی علیه پهپادها و موشک های کروز، سریعتر رسیدن به زمان تعمیرهای دوره ای و اورهال ها در کنار هزینه های پرواز هواپیماهای پشتیبانی مثل آواکس ها و سوخت رسان ها، خصوصا که آمریکا نیز پرواز های پشتیبانی را در این بخش قطع کرده بود، هزینه و فشار زیادی را بر روی ناوگان سعودی ها داشته و سخن از صدها میلیون دلار هزینه برای پروازهای سالهای اخیر این پرنده های با سرنشین مطرح می شود.

باید اشاره کرد موشک های پاتریوت سعودی در ابتدای جنگ از مدل موسوم به پک ۲ بوده که در ادامه به مدل پک ۲ – GEM ارتقاء یافته و در نهایت مدل پک ۳ نیز به دارایی سعودی ها اضافه شد. سری پک ۲ به نوعی قابلیت چند منظوره در برابر اهداف هوایی مثل هواپیما، بالگرد، پهپاد و موشک های کروز و بالستیک داشته و مدل ۳ بیشتر به صورت تخصصی به روی مسئله دفاع ضد بالستیک تمرکز دارد. بر اساس اعداد و آمار منتهی به سال گذشته شمسی، عربستان بیش از ۲ هزار تیر از انواع مدل پک ۲ و هزار تیر پک ۳ در اختیار داشته است.

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

پاتریوت های سعودی - پرتابگر سمت چپ مدل PAC ۳ و دیگر پرتابگرها مدل PAC-۲

ضمن آنکه طبق اخبار منتشره در تابستان امسال، حکومت سعودی در قراردادی به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد دلار، تعداد ۳۰۰ تیر موشک پاتریوت از مدل PAC-۲ GEM-T را خریداری می کند که در کنار این موشک ها، پشتیبانی های فنی و قطعات یدکی لازم نیز وجود دارد. به صورت کلی این تعداد موشک و رقم پرداختی از طرف سعودی ها ترجمه می شود به ۱۰ میلیون دلار برای هر تیر موشک. این رقم در حالی است که در صحبت های تابستان سال ۲۰۱۹ قانونگذاران آمریکایی اعلام شده که هر شلیک پاتریوت چیزی حدود ۵ میلیون دلار هزینه در بردارد و بهتر است ارتش این کشور به دنبال موشک های ارزان تری باشد که برای مشتریان خارجی که کاربر سامانه پاتریوت هم جذاب تر باشند!

این که چگونه، موشکی که توسط مسئولان آمریکایی با قیمت هر تیر حدود ۵ میلیون دلار، گران توصیف و باعث از دست رفتن مشتریان میشد به قیمت تقریبا ۲ برابر به عربستان فروخته شده را باید در راستای همان بحث دوشیدن گاوهای شیری در منطقه تفسیر کرد.

اعتراف آمریکا به ضعف های اعلام نشده پاتریوت

اما پس از آنکه تسلیحات ساخته شده و صادر شده توسط قدرت مملو از پروپاگاندای نظامی جهان، در چند سال اخیر بارها و بارها در مقابل تهدید پرنده های بدون سرنشین تسلیم شد، رسانه های آمریکایی، در سالهای بعد از حمله آرامکو، از برنامه ریزی برای رفع خلأها و مشکلات سامانه پاتریوت خبر می دادند. طبق این جزییات، شرکت ریتهون آمریکا به عنوان سازنده اصلی سامانه پاتریوت، در حال ساخت یک رادار جدید برای این سامانه مشهور اما با کارنامه ضعیف در سالهای اخیر بوده و نکته مهم در خصوص این رادار جدید، آن است که این پوشش آن ۳۶۰ درجه است؛ بر خلاف رادار قبلی پاتریوت که فقط ۱۲۰ درجه یعنی یک سوم فضای مورد نیاز در آسمان را پوشش می داد و اصطلاحا فقط رو به میدان نبرد کار می کرد.

این خبر که اولین مصادیق آن، از اواسط ماه مارچ یعنی اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۸ در رسانه های آمریکایی منتشر شده نشان می دهد علاوه بر ضعف فاحش و آشکار این سامانه برای پوشش و ایجاد چتر پدافند هوایی برای عربستان و طبیعتا سایر خریداران پاتریوت، عملا آمریکا آزمایش محصولات خود در میدان های واقعی و به دور از سرزمین و نیروهای خود را با از بین بردن اقتصاد خریداران این سلاح ها تکمیل می کند.

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

خبر اولیه از تلاش برای رفع مشکلات رادارهای پاتریوت

بر اساس جزییات منتشره در سالهای گذشته، نام سامانه راداری جدید Lower-Tier Air & Missile Defense Sensor یا به طور مخفف LTAMDS است و بر اساس برآوردهای کارشناسان کمپانی سازنده، تحویل آن تا سال ۲۰۲۲ به طول می انجامد. اما در روزهای اخیر، جزییات جدیدی از این برنامه ارتش آمریکا منتشر شده که زوایای جدیدی را عیان می سازد.

فاکتورهای جدید برای رفع مشکل پاتریوت در راه است

بر اساس اطلاعات جدیدی برخی ژورنال های تخصصی، قیمت رادار جدید سامانه پاتریوت با نام LTAMDS که طبق اعلام سازنده، مشکلات مربوط به کوری در برخی زوایا در آن اصلاح شده، شامل هر سامانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است و مقرر شده ۱۷ عدد از این سامانه به نیروی زمینی آمریکا تحویل شود. طراحی و ساخت این سامانه، یکی از ۳۵ اولویت اصلی نوسازی ارتش آمریکاست تا همچنان سامانه پدافندی پاتریوت قابلیت عملیاتی و فروش داشته باشد.

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

سمت چپ رادار اولیه سامانه پاتریوت و سمت راست رادار نسل جدید و ۳۶۰ درجه

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

رقم ذکر شده برای تحویل نهایی رادار جدید به ارتش آمریکا با احتساب هر راداربیش از ۱۰۰ میلیون دلار

نکته قابل توجه اینجاست که غیر از موشک سامانه پاتریوت که ارتش عربستان آنرا ۲ برابر قیمت واقعی می خرد و در بالا به جزییات آن اشاره شد، در سایر خریدها نیز قیمت ها کاملا متفاوت اس و با اضافه شدن سرفصل های شبیه به حق توحش، به عربستان فروخته می شود. به عنوان مثال قیمت هر تیر موشک "اسلم ایی آر" در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا در حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده و موشکی که باید در بدترین و شاید با سود خالص، تیری ۱ میلیون دلار ارزش داشته باشد را به بهای تیری تقریبا ۳ میلیون دلار به سعودی ها به فروش می رساند.

لذا می توان از هم اکنون تصور کرد در صورت موافقت آمریکا با فروش نسل جدید رادارهای سامانه پاتریوت به عربستان یا سایر کشورهای عربی، علاوه بر انکه رقم پایه ۱۰۰ میلیون دلار برای هر رادار، با افزایشی چشمگیر همراه خواهد بود، کشورهای دارنده این پدافند موشکی مشهور، نمی توانند گلایه ای از آمریکا داشته باشند که چرا علی رغم تبلیغات و هزینه های بالا، پاتریوت های فروخته شده نتوانسته اند امنیت هوایی آنها را تامین کنند و با شلیک موشکهای چند میلیون دلاری، فقط خزانه و زرادخانه عربستان را خالی کرده اند.

حالا بهتر می توان تاکیدات رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا را به مسوولان دولتی و نظامی متوجه شد که مدام از ضرورت حرکت به سمت افزایش توان بومی در طراحی و تولید سلاح در کنار همکاری متوازن با کشورهای دیگر در این حوزه سخن گفته اند. قطعا همانطور که در گذشته رخ داده، در آینده نیز خریداران سلاح بخصوص سامانه های پدافندی از آمریکا، بلایی که به سر عربستان آمد را تجربه خواهند کرد اما مشخص نیست این ضربات برای اقتصاد، ارتش و سیاستمداران شان قابل جبران باشد. با این اوصاف و بررسی فقط چند قرارداد کشورهای عربی با آمریکا، می توان بهتر و عمیق تر، بیانات تیرماه سال ۱۳۹۷ رهبر انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) را درک کرد که با اشاره به تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن، تاکید کردند: «هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی است و فایده و دستاوردهای ایستادگی صدها برابر بیشتر از هزینه‌های تسلیم شدن است. تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج نتیجه‌ای جز لگدمال و بی‌هویت شدن نخواهد داشت.»

نخستین بار در جهان؛ نابودی سامانه پدافندی پاتریوت توسط پهپاد انتحاری یمنی +تصاویر
پرتابگر سامانه پاتریوت سعودی قبل و بعد از اصابت پهپاد انتحاری یمنی

این نکته پایانی را هم باید در نظر داشت که با عملیاتی شدن نسل جدید موشکهای سپاه پاسداران با سرعت هایپرسونیک، عملا هیچ سامانه پدافندی حتی پاتریوت و تاد مجهز به رادارهای نسل جدید نیز قادر به رهگیری و انهدام این موشکها نبوده و چنین برنامه ریزی و اقداماتی نیز، فایده عملی و ملموس برای آنها نخواهد داشت، همچنان که در سالهای اخیر نیز در سکوت خبری، سامانه پدافندی مستقر در خاک عربستان، با اصابت دقیق پهپادهای ساده و ارزان قیمت یمنی، به طور کامل نابود شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    28 4
    خطرناک تر از موشک و ضد موشک ایجاد تفرقه بین مسلمانان است که توسط یهود و صیلبیون در حال انجام است . همچنین این نوع نگارش و طرز فکر مقاله جهت رویا پردازی خوب است ولی دشمنان یهودی و صلیبی را هیچ وقت را دست کم نگیرید.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      12 0
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    15 1
    هر تیر موشک پاتریوت در ارزان ترین قرارداد ممکن زیر 2 میلیون دلار نخواهد بود استاندارد شلیک پدافندی هم , شلیک 2 تیر موشکه که عربستان 4 تیر هم شلیک می کرد اما اگر 1 شلیک و همان 2 میلیون دلار را هم در نظر بگیریم در مقابلش شاهد 136 را داریم که نمونه عملیات در روز آن 200 هزار دلار و نمونه عملیات در شب آن 500 هزار دلار قیمت داره یعنی هر تیر موشک پاتریوت به ترتیب 10 و 4 برابر شاهدهای 136 قیمت دارن تازه کف کف قیمت را در مورد پاتریوت در نظر گرفتیم که فطعا با این قیمت ها به اعراب حاشیه خلیج فارس نمی فروشن آمریکا اگر پاتریوت را در اختیار اوکراینی ها بگذارد روس ها بالاخره جاشو پیدا می کنن و با حملات فوجی پهبادهای انتحاری نابودش می کنن به این شکل جنگ اقتصادی به نفع روس ها چرخش خواهد کرد غرب همین حالا هم برای پشتیبانی اوکراینی ها به مشکل خورده .
  • DE ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    28 4
    چندتا موشک کوچولو باید دوباره به آرامکو اصابت کنه تا صاحبکار براندازان یعنی بن سلمان آل اره ادب بشه .
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      6 28
      اره بابا جان بیان از ما افتابه دو لول بخرن!!! تکنولوژی فقط افتاباااا خ
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      19 31
      آفتابه مال زمان رزم آرا بود . الان شاهد می دهیم که رادار نمی توند آن را شناسایی کند . از زلینسکی بپرس .
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    17 1
    قشنگ سر اکراین کلاه گذاشتن انداختن جلوی روسیه مردمش بدبخت شد، دلغک هم داره صفاشو می‌کنه و از پشت دیوارها شعار می‌ده! فریب خوردگان داخل کشور که فکر می‌کنن غرب دنبال خیر آنهاست چشم‌های کورشونو باز کنن ببینن. هیچ کشور یا دولتی خیر شمارو نمی‌خواد بلکه هدفش ضربه زدن به شماست. از پای دروغ‌های ماهواره بلند بشید واقعیت ببینید. دشمن از ترس قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مغز شمارو شست و شو می‌ده تا بتونه از آب گل آلود با هزینه کم ماهی بگیره. به خودتون بیاین!
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    24 1
    تصویر پایانی پهپاد یمنی خورده سامانه رو با جاش کنده!
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    14 3
    سلاح های که قالب میکنن به نوکراشون،فقط قابلیت قمپز در کردن داره.خخخخ. پدافنداشون که تو  آرامکو،اربیل،عین السد و... زاییدن.
  • CA ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    16 1
    گاو شیرده باید همیشه شیرش رو بده.
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 2
    متاسفانه شماها و بخشی از مردم مقداری سعید حنایی در خودتون دارید و همین باعث شده به این اوضاع برسیم
  • افشاگر IL ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 19
    چین و امریکا کتبا به اردوغان و بن سلمان اعلام کردن که این دو کشور رو به عنوان قدرت های سوم و چهارم منطقه پس از اسراییل و پاکستان اتمی قبول کردن و اونها رو دارن به صنایع موشک های بالستیک پهپاد و هسته ای و فضایی و سایبری مجهز می کنن این وسط اردوغان و بن سلمان هم قبول دادن با کریدورهای لاجورد ترکی در شمال و رد مد در جنوب ایران رو در قضیه ترانزیت و انرژی دور خواهند زد در واقع ترکیه به زودی با گاز خزر و آذربایجان و ترکمنستان و اقلیم کردستان عراق و روسیه قطب گازی جهان میشه و عربستان قطب پترو شیمیایی جهان و با اتمی شدن هر دو آخرین گام رو برای رهایی از استعمار غرب و تبدیل شدن به دو ابرقدرت مستقل به کمک شرق رو بر خواهند داشت..دقیقا برخلاف ایران که تازه با برجام و گدایی از غرب هشت ساله دنبال تبدیل شدن به عربستان زمان ملک فهمد هست که یه کشور بسیار ضعیف و کوچک و حقیر بود در منطقه و دنیا...ایران و افغانستان رو هم قراره کلآ حذف کنن از خاورمیانه این دو بازوی ترکی و عربی چین و امریکا
    • CA ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      22 1
      رژیم صهیونیستی چی؟لابد مثل همیشه قطب کودکشی جهان.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      9 1
      عجب افشاگری کردی !!! موز اگر قوت داشت کمر خودش را راست می کرد . آمریکا هم اگر از این تضمین ها می توانست بدهد از افغانستان فرار نمی کرد و با طالبانی که برای سرنگونی اش به 20 سال پیش به افغانستان لشکر کشیده بود ، به توافق نمی رسید . از این حرفها آبی برای شما گرم نمی شود . فکر خودتان باشید که به قول خودتان دو دهه دیگر را نمی بینید .
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      1 1
      تو صد درصد تجزیه طلبی ادبیات آت معلومه
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      2 1
      تو صد درصد تجزیه طلبی ادبیات آت معلومه
    • افشاگر US ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
      1 0
      اسراییل هم وضعش با نزدیک شدن چین و روسیه به اعراب و ترکیه داره خراب میشه داخل اسراییل دعوا هست بین احزاب بخصوص که امریکا هم حمایت سنتی خودشو از اسراییل تا 10 سال دیگه شدیدا کم خواهد کرد و حتی احتمال تشکیل دو دولت عربی و اسراییلی جدا در اسراییل کاملآ جدی گرفته شده توسط سازمان های اطلاعاتی موساد اما فعلا اسراییل نون برنامه های ایران برای بی ثبات کردن منطقه ور می خورد برای توجیه حضور نظامی امریکا در منطقه که البته با آمدن ترامپ و بایدن و خروج امریکا از منطقه ایران کاملآ پا در هوا و تنها شده چون دیگه یاوری در امریکا نداره سرنوشت اسراییل و ایران برخلاف دشمنی ظاهری خیلی شبیه هم هست...اینو بفهمید
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    26 13
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه خواهند جنگید.
  • ایران قوی IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    4 2
    دمت گرم مشرق جان که با این خبرهای خوش شاد و دلخوش و امیدوارمون میکنید
  • صابر IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 2
    شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه؟ مفهوم و منظورش چی میشه؟ (جدی / دوستان کسی میدونه) شعبده‌بازی 180 درجه ! درسته.
  • US ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    7 34
    مشرق بی خیال این شر و ورا کارتون به اخر رسیده بهتره تا سلاخی نشودین دنبال سوراخ موش باشید از من گفتن بود
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      42 1
      تو و بقیهٔ اراذل و فواحش تیرانا بهتره بعد از خوندن این مقاله دنبال سوراخ توالت بگردین توش قایم بشین چون ممکنه یه روز صبح پاشین (!) ببینین هر تیکه تون مثل..... چسبیده به یه دیوار چون ایران کمپتونو با همین سلاحهایی که تو مقاله ذکر شده هدف قرار داده، از من گفتن بود!!
    • CA ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      43 1
      دوباره پیرپاتالهای کمپ آلبانی شروع کردن به هذیان گفتن. چهل و چندسال پیش که اول چلچلیتون بود مسعود رجوی تروریست هرچند وقت یکبار بهتون میگفت چمدونها رو ببندید که اینهفته راهی ایرانید خیلیهاتون مردید و آرزوی براندازی رو بگور بردید و بقیه‌تون هم که روانی و آلزایمری نشستید پشت کامپیوتر و هذیان میبافید. اونروزها نوکری صدام رو میکردید امروز بن سلمان ابو اره گاو آلسعود شده اربابتون. یه عمر مزدوری بیگانه معتادتون کرده. دست خودتون نیست.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      2 1
      هر هر خندیدیم
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      18 1
      از پای اینترنشنال پاشو یه وقت میبینی از تو خونت یه تیکه گوشت مونده
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    10 0
    کلا آیا این سامانه ها با این هزینه ارزشی در مقابل پهپادهای ارزان قیمت یمنی رو داره البته موشک‌های کروز و ادوات دیگر که فعلا نیازی نیست گفته شود آیا ارزش دارد که کلا با این هزینه زده شوند در صورتی که زرادخانه پهپادی و موشکی یمن چند صد برابر تیرهای سامانه سعودی هست! همین موضوع نشان میدهد که چرا بایستی اسلحه سازی بومی باشد و اینکه به کشوری حمله کنی ولی کل سیستم نظامی است غیر بومی باشد و مضافاً اینکه تجهیزات خریداری شده همه کپی و ناکارآمد باشد دیگر خودش مقوله ای مجزا هست. در ضمن گروههای جهادی منطقه ای چنان با یمن نزدیک هستند که با کوچکترین اشاره یمن خاک سعودی توسط نیروهای جهادی از صهیونیسم و طرفدارانش مبرا میگردد چه برسد به تغییر رژیم!!! شما این قایق های بدون سرنشین آمریکا رو در نظر بگیرید که از ترس باعث شده این قایقها را در این منطقه تعبیه کنند البته شرشان بطور کلی بزودی کنده خواهد شد و این منطقه خواهد ماند و عوامل وابسته آمریکا که خیلی به مردم منطقه لطمه وارد کردند
  • مصطفی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    16 1
    خوبه که اتفاقا از زرنگی آمریکایی هاست ./ ما هم باید با اکراین اینجوری تعامل کنیم یک مشت از صلاح هایی که می دونیم مشکل دارند رو بهشون بفروشیم و تا بعد ببینیم مشکلش کجاشه. بعد دوباره پول بگیریم آپدیت بدیم. باید عین خودشون رفتار کرد. بلخره اونجا باغه و اینجا جنگل
  • یاران امام IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 0
    در طول تاریخ اخیر آمریکا به هیچ یک از تعهد های نظامی و اجتماعی و اقتصادی پایبند نبود و نبوده خواهد شد. در هر قدمی از آمریکاییها بوی خیانت می ماند اینو ایران تجربه کرده است. کشوری که آمریکا را شریک اقتصادی و نظامی قرار ندادند سرشان سلامت می ماند. البته عربستان سعودی هم خیانتکار است هیچ شکی در کار نیست.
  • Mohamad IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    این سود کلان را چه کس و کدوم کشور نصیب آمریکا و ارباب خودش کرد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    15 1
    تعداد زیادی قایق بدون سرنشین در خلیج فارس پراکنده شده تا با ارتباط با سامانه دفاع هوایی و سطحی و زیر سطحی کمکی برای امریکایی ها باشند تا از موشک و حرکت پهباد ها و قایق ها و زیر دریایی های ایران اطلاعات جمع کنند .فرق امریکایی ها با ما در کم حرف زدن است . ما بعد از هر موفقیتی کلی سخنرانی میکنیم و درز اطلاعاتی داریم ولی انها ساکت هستند و به دنبال شناسایی روش های ما هستند
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    پدافند هوایی که الان هست برای مقابله با پهپاد ها طراحی نشدن بعضی کشورها شروع به ساخت سیستم های مقابله با پهپاد کردن
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    21 0
    درست است که عملکرد پاتریوت عملکرد قابل قبولی در مقابل یمنی ها از خود نشان نداده و این عملکرد نصفه و‌نیمه هم بسیار گران تمام شده ولی همین مشکل را هم را در جنگ اکراین و سیستم های شرقی قابل مشاهده است
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    نیفتادن در شاهراه اقتصادی هم از مشکلات اصلی است.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    آیا روسیه میتواند در صورت استقرار پاتریوت در اوکراین آن ها را هدف قرار بده؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    غربی ها نشان دادند در صورتیکه سلاح مورد استفاده روسیه موفق تر باشد با پروپاگاندای معروف خود بدنبالش تحریم تحمیل میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس