موشک صیاد

اگرچه کشورهای بسیاری تلاش کرده‌اند سامانه‌های پدافند بومی تولید کنند، اما در میان همه قدرتها و نامهای بزرگ صنعتی، فقط ۲ کشور غیر از ایران موفق به تولید موشک پدافندی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه دستاوردها و برنامه‌های صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان برای تقویت توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، نسل جدیدی از موشک‌های پدافندی خانواده صیاد با نام صیاد ۴B با حضور فرماندهان و مسئولان وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی، رونمایی شد. با این رونمایی، سامانه باور ۳۷۳ نیز که از این موشک استفاده می‌کند با یک ارتقای مهم، می تواند با اهدافی در فواصل دورتر درگیر و آنها را نابود کند. به گفته امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، با این دستاورد، ایران به دومین کشور دارنده چنین سامانه‌ای با قدرت بالا و برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر در جهان تبدیل شده است.

این سامانه کاملا بومی و تاثیرگذار، پیشینه ای حدودا ده ساله دارد و در اوایل دهه ۹۰ شمسی، یک برنامه سنگین و جامع تحقیقاتی و مطالعاتی با مشارکت قرارگاه پدافند هوایی، وزارت دفاع و برخی از دانشگاه‌های مهم داخلی آغاز و پس از فراز و نشیب‌های فراوان، اولین نتایج عملی دستیابی به یک سامانه برد بلند و قدرتمند پدافند هوایی در سال ۱۳۹۷ به مرحله ای رسید که می‌توانست شلیک موشک را انجام دهد. نخستین شلیک‌های موفق باور ۳۷۳، در بردهای ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلومتر انجام شد و سپس کار ارتقاء و تحقیقات تکمیلی تا جایی ادامه یافت که در سال ۱۳۹۹، دو تست عملیاتی موفق طی یک سناریوی بسیار سخت‌گیرانه در برد ۱۵۰ کیلومتر انجام شد.

بیشتر بخوانید:

ایران؛ دومین کشور دارنده سامانه با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر +عکس

ورود شاه مهره جدید به دکترین «Anti Access» جمهوری اسلامی +عکس

دست بلند پدافند ایران آماده واکنش‌های سریع‌تر به تهدیدات شد + جزییات

ارتقاء جدید سامانه باور شامل چه مواردی است؟

بنا بر اعلام امیر سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، متخصصان صنعت دفاعی کشورمان توانستند طی یک کار فوق العاده در مدت زمان فقط ۱۶ ماه، برد ۱۵۰ کیلومتری سامانه باور ۳۷۳ را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء دهند. ضمن اینکه رادار بهینه شده این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری کشف کرده و برد رادار ردگیری این سامانه به ۴۰۵ کیلومتر ارتقاء یافته است. همچنین، برد رادار درگیری این سامانه نیز به ۴۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرده است. مزیت نسل جدید سامانه باور ۳۷۳ نسبت به نمونه‌های خارجی خود این است که قادر به رهگیری ۱۰۰ هدف در برد ۴۰۵ کیلومتری است. در حالی که S۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کم‌تر از ۲۰۰ کیلومتر بوده و سامانه S۴۰۰ نیز قادر به رهگیری ۳۶ هدف است. دیگر ویژگی این سامانه، قدرت هدف‌گیری ۹ هدف به طور همزمان است. اما،  S۳۰۰ و PATRIOT به ترتیب قادر به هدف‌گیری ۶ و یک هدف هستند.

نکته دیگر در توانایی این سامانه که می‌توان ذکر کرد این است که این محصول ارتقاء یافته، می‌تواند با انواع موشک‌های کروز و بالگردها نیز به طور موثر مقابله کند. این سامانه همچنین قادر است تا در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی، تشعشات رادیواکتیو و محیط‌های آلوده به مواد میکروبی فعالیت کند.

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان/ شکار آسان جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی با «اس ۴۰۰ ایرانی» +عکس

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان/ شکار آسان جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی با «اس ۴۰۰ ایرانی» +عکس

تصاویری صفحه رادار سامانه باور۳۷۳ در جریان تست اخیر سامانه

طبق این اطلاعات، قفل روی هدف نزدیک‌شونده در فاصله ۳۱۸ کیلومتر و ارتفاع ۴۷۰۳متر (۱۵۴۳۰پا) انجام و در فاصله حدودا ۳۰۶ کیلومتری سرنگون می‌شود

سامانه باور ۳۷۳ در جدیدترین آزمایش خود که خبر آن در روزهای اخیر اعلام شد، هدف را در ۴۵۰ کیلومتری کشف کرده، قفل اولیه در فاصله ۴۰۰ کیلومتری انجام و قفل پایدار در فاصله ۳۶۰ کیلومتری انجام می شود و پس از آن، شلیک انجام و در فاصله ۵ دقیقه‌ای به پرنده مورد نظر که یک پهپاد کرار با سرعت بالا و سطح مقطع راداری پایین است، اصابت می‌کند. طبق تصاویر منتشره، سامانه باور ۳۷۳ موفق شد در برد حدودا ۳۰۴ کیلومتری، پهپاد هدف را منهدم کند.

در گزارش منتشره از شبکه خبر رسانه ملی و معرفی برخی مشخصات موشک صیاد ۴ بی توسط فرمانده پدافند هوایی ارتش، اعلام شد این موشک سرعتی معادل ۱۸۰۰ متر بر ثانیه ( ۶.۱ ماخ) داشته و در برد بالا در فاصله حدودی ۳۰۰ کیلومتری، سرعت موشک در زمان برخورد ۱۰۰۰ متر بر ثانیه (۳.۳ ماخ) است. همچنین اعلام شد این موشک در هنگام شلیک به ارتفاع ۱۱۰ هزار پایی چیزی حدود ۳۳ کیلومتر رفته و از بالا به سمت هدف دور ایستای خود شیرجه میزند که این نحوه شکار در دنیا، نمونه های مشابه معدودی دارد. شاید در نگاه اول این اعداد، دست نیافتنی تصور می شد اما در جریان هدف قرار دادن پهپاد هدف در نمایشگر رادار هم فاصله ۳۰۶ کیلومتری هدف و هم سرعت ۳.۲ ماخ موشک در لحظه آخر در آن برد، کاملا نمایان بود و نشان داد یک دستاورد فوق العاده مهم، در صنعت نظامی ایران تولید شده است.

با اضافه شدن موشک صیاد ۴B، می توان گفت سامانه باور ۳۷۳ هم اکنون برد درگیری و برد شناسایی بسیار بیشتری نسبت به S-۳۰۰ PMU۲ دارد و در چند زمینه مهم، کاملا قابل قیاس با S-۴۰۰ است. ضمن آنکه با توجه به این موضوع که حداکثر ارتفاع درگیری موشک حدود ۳۳ کیلومتر اعلام شده، عملا پرنده ای نمی تواند از تیررس آن دور بماند.

چرا دستیابی به برد ۳۰۰ کیلومتر اهمیت ویژه ای دارد؟

موشک های سطح به هوا، بخش مهمی از سیستم دفاع هوایی هر کشوری را تشکیل داده و با توجه به نیاز نیروهای رزمی، طی سالهای اخیر مدل های مختلفی بر اساس نوع سیستم هدایت و برد آنها، توسط کشورها و صنایع نظامی مهم دنیا ساخته شده است. از سامانه های دوش پرتاب کوتاه برد با هدایت فروسرخ تا موشک های هدایت راداری برد بلند، همگی لایه های مختلفی از چتر پدافند هوایی کشور را تشکیل می دهند لکن طبق یک قاعده قدیمی اما جاری، هرچه دوربردتر و بالاتر، مهم تر و استراتژیک تر.

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان/ شکار آسان جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی با «اس ۴۰۰ ایرانی» +عکس

ساختار عملیاتی گردان باور ۳۷۳

در عرصه طراحی و ساخت موشک های ضد هوایی سطح به هوا، کشورمان در سالهای اخیر و خصوصا یک دهه گذشته، تلاش های بسیار زیادی را انجام داده و سامانه های مختلفی را وارد خدمت کرده است؛ از محصولات بومی مثل پانزده خرداد و سوم خرداد (شکارچی گلوبال هاوک) تا باور ۳۷۳ نشان داد بحث توسعه سیستم های پدافندی برد بلند بومی در نیروهای مسلح، دارای نقشه راه و تمرکز مناسبی است.

در بخش موشک های پدافندی زمین به هوای برد متوسط و برد بلند، صنایع دفاعی کشور دو موشک اصلی و چندین سامانه را عملیاتی کرده اند. سامانه هایی مثل طبس و سوم خرداد مجهز به موشک های سری طائر -به نوعی با الگو برداری از خانواده سامانه های پدافندی سری Buk ساخت روسیه- و در سوی دیگر هم سامانه های تلاش، ۱۵ خرداد و باور ۳۷۳ که با موشک های سری صیاد مجهز شده اند، به چشم می خورند. در سری موشک های صیاد بخصوص صیاد ۲، با محصولی رو به رو هستیم که نزدیک به طراحی مدل استاندارد بوده و در بحث سامانه موشکی باور ۳۷۳ و موشک صیاد ۴ یا موشک صیاد ۳ سی، با طراحی شبیه به موشک به کار رفته در سامانه پاتریوت رو به رو هستیم. البته باید گفت که در مواردی شاهد این بودیم که موشک های خانواده صیاد روی سامانه ای مثل سری طبس و یا سوم خرداد نیز نصب و پرتاب شده که این نشان از سطح بالای انعطاف پذیری این موشک های ایرانی دارد.

موشکهای پدافندی ایران از مرزهای انحصاری قدرتهای مشهور جهان گذشتند/ ورود شاه مهره جدید به دکترین «Anti Access» جمهوری اسلامی +عکس

شعاع تحت پوشش یک سامانه پدافند هوایی با برد ۳۰۰ کیلومتر به مرکزیت بندرعباس

با ترکیب کردن آنچه از داشته ها، خریدها و همچنین سرمایه گذاری های سنگین داخلی موجود بود، فناوری های مختلفی از جمله پرتابگرهای عمودی سرد و گرم، موشک های پدافندی هدایت راداری برد متوسط و برد بلند، کشنده ها و سامانه های راداری بومی تقریبا در داخل ایران تکمیل شده است. در آن زمان، سامانه باور ۳۷۳ با توجه به برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری حدود ۲۷ کیلومتر تقریبا یک سیستم کامل پدافندی با برد و ارتفاع درگیری بالا را در اختیار کشور ما قرار داد و به عنوان یک مکمل در کنار سامانه های اس ۳۰۰ در خدمت ایران که تقریبا همین مشخصات را دارند، وارد عمل شد.

نگاهی به افزایش سطح تهدیدات هوا پرتاب در جهان امروز، خصوصا در منطقه غرب آسیا نشان می دهد که حتی برد ۲۰۰ کیلومتر هم نمی توانست، یک نقطه توقف یا موفقیت ویژه محسوب شده و جمهوری اسلامی ایران بایستی به سمت پوشش بردهای بیشتری می رفت و اولین نشانه ها از رسیدن به عدد استراتژیک ۳۰۰، در سخنان امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی در اوایل امسال بود که خبر داد، این نیرو به زودی به موشک های پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر تجهیز خواهد شد.

مزیت های مهم موشک صیاد برای رسیدن به برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر

وقتی در دنیای امروز نگاهی به موشک های پدافندی با بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر داشته باشیم نامهای بسیار کمی در میان است. در عین حال بعضی از این سامانه ها مثل تاد آمریکایی به صورت اختصاصی برای درگیری با موشک های بالستیک در ارتفاع بالا توسعه پیدا کرده و به عنوان نمونه برای درگیری با یک جنگنده یا موشک کروز ساخته نشده اند. در آمریکا می توان موشک استاندارد اس ام ۶ را با برد نهایی در حدود ۴۶۰ کیلومتر یکی از برد بلندترین موشک های پدافندی جهان دانست. از طرف دیگر روسها نیز در سامانه اس ۴۰۰ خود موشکی با برد درگیری ۴۰۰ کیلومتر داشته و همچنین اعلام کرده اند برد درگیری نهایی برای سامانه پدافندی اس ۵۰۰ که ظاهرا به تازگی در این کشور عملیاتی شده، در حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود که در این صورت این موشک به عنوان برد بلندترین موشک پدافندی حال حاضر جهان شناخته می شود.

موشکهای پدافندی ایران از مرزهای انحصاری قدرتهای مشهور جهان گذشتند/ ورود شاه مهره جدید به دکترین «Anti Access» جمهوری اسلامی +عکس

سامانه پدافند هوایی اس ۵۰۰ روسیه

ذکر این نکته نیز در اینجا بسیار مهم است که موشک پدافندی استاندارد ۳ نیز با توجه به نوع هدف و مدل دقیق، توانایی رسیدن به بردهای بیش از هزار و دو هزار کیلومتر را دارد ولی عمدتا به عنوان یک سلاح ضد بالستیک و ضد ماهواره دسته بندی می شود و در دکترین و سناریوهای عمده خود نیروی دریایی آمریکا نیز آنچنان بحث درگیری های تاکتیکی با اهدافی مثل جنگنده ها یا موشک های کروز و امثال آنها برای این موشک تعریف نشده است. سامانه اچ کیو ۱۹ چینی یا پیکان ۳ ساخت رژیم صهیونیستی نیز البته با توانایی های کمتر ولی در همین کلاس قرار گرفته و صرفا در بحث دفاع ضد بالستیک تعریف شده اند. حتی با تمام تلاش ها و سرمایه گذاری ها، اسرائیل بدون کمک فنی و مالی آمریکا که حتی محل تست را نیز در اختیارشان قرار می دهد، توانایی طراحی و ساخت سامانه پدافند هوایی در برد و ارتفاع بالا را پیدا نکرده اند و خودشان نیز معترفند که هنوز هم در این بخش به یک مرحله قابل اتکا نرسیده اند.

در کشور چین و همچنین اتحادیه اروپا نیز برخی از طرح ها برای سامانه های پدافندی برد بلند وجود دارد که اولا هنوز عملیاتی نبوده و ثانیا به صورت عمده در نقش دفاع ضد بالستیک تعریف خواهند شد. برای نمونه خود کشور چین در کنار بحث توسعه سامانه های دفاع ضد بالستیک اولین خریدار و کاربر خارجی سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسی نیز به شمار می آید. با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران بعد از رونمایی و عملیاتی کردن موشک پدافندی خود با برد ۳۰۰ کیلومتر، در جمع محدود و مهم چند کشور با فناوری کامل توسعه چنین سامانه ای قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان/ شکار آسان جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی با «اس ۴۰۰ ایرانی» +عکس

بازدید وزیر دفاع از خط تولید نسل جدید موشک صیاد ۴

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان/ شکار آسان جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های راهبردی با «اس ۴۰۰ ایرانی» +عکس

محل محور دوران بالک های سامانه کنترل بردار رانش نصب شونده در خروجی موتور موشک صیاد-۴ به کمک کادرهای زرد رنگ مشخص شده؛ بالک های قرمز رنگ نیز قابلیت تحرک دارند

اگرچه عمده موشک های پدافندی در این برد عمدتا برای درگیری مستقیم با جنگنده ها یا بمب افکن ها طراحی نمی شوند چرا که در این فاصله، میزان سوخت باقی مانده موشک ها بسیار کم بوده و فرصت برای مانورهای سنگین و تعقیب هدف نیست و به طور معمول، هدف اصلی از توسعه این موشک های پدافندی، دور کردن هواپیماهای بمب افکن حامل موشک های کروز و همچنین پلتفرم هایی مثل پرنده های سوخت رسان و شناسایی از حریم هوایی کشور است، اما به نظر می رسد با توجه به اینکه موشک جدید صیاد ۴ (که مدل B۴ نامگذاری شده) توان طی مسافت بیش از ۳۰۰ کیلومتر به صورت موثر و انهدام اهداف را دارد، حتی برای انهدام چنین پرنده هایی نیز می تواند برنامه ریزی شود. لازم به ذکر است که صیاد۴، موشکی با پیشران سوخت جامد و شیوه هدایت فرمانی در ابتدای مسیر، فرمانی و اینرسی در میانه مسیر و راداری در انتهای مسیر است. شیوه کنترل این موشک نیز در ابتدای پرواز از نوع کنترل بردار رانش (TVC) با جت وین و در ادامه مسیر بالک های آیرودینامیکی است که در انتهای بدنه نصب شده و قابلیت مانور بسیار خوبی به آن می دهد.

فراموش نکنیم که دکترین رزم غربی به عنوان تهدید درجه ۱ علیه کشور ما (هرچند بسیار ضعیف و عملا غیرممکن در حالت عملیاتی) بر اساس استفاده گسترده از هواپیماهای پشتیبانی مثل انواع آواکس ها و سوخت رسان ها و همچنین هواپیماهای بمب افکن برای شلیک موشک های کروز از فاصله دور است. دور کردن هر چه بیشتر این پرنده ها از حریم هوایی کشور فضای امن بیشتر و مطمئن تری را برای نیروهای خودی فراهم خواهد کرد.

با توجه به سایر تجهیزات راداری و شناسایی موجود در کشورمان همچون رادار فلق (نمونه بومی شده رادار گاما) که بر اساس اطلاعات آشکار منابع خارجی، می تواند هدفی با سطح مقطع راداری ۱ متر مربع را تا فاصله ۴۰۰ کیلومتر و هدفی با سطح مقطع راداری ۰.۱ متر مربع را تا فاصله ۲۵۰ کیلومتر شناسایی کند، علاوه بر جنگنده هایی چون اف ۱۸ آمریکایی یا رافال فرانسوی که دارای سطح مقطع راداری یک متر هستند یا موشک کروز آمریکایی تاماهاوک که دارای سطح مقطع راداری نیم متر است، حتی بمب افکن بی ۲ ساخت آمریکا که یکی از مهم ترین دارایی های نظامی این کشور است و با هزینه سرسام آور حدود ۴۴ میلیارد دلار طراحی و ساخته شده (هزینه هر هواپیما در این خانواده از بمب افکن های راهبردی حدود ۲ میلیارد دلار است) امکان کشف و شناسایی توسط این رادار و انهدام توسط نسل جدید سامانه باور ۳۷۳ و موشک صیاد جدید را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    امپراطوری بزرگ و قدرتمند ایران توانست امپراطوری ناتو را در اکراین زمین گیر کند. امپراطوری باستانی و فرانژادی ایران دوباره زنده شده است و اینبار امپراطوری ایران برای شاه جهان مهدی فاطمه خواهد جنگید
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      داداش پاشو پاشو برو قرصاتو بخور خیلی وقته گذشته تب کردی بدو که کار میده دستت
    • ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      63 20
      ۰۹:۰۴ نمیدانم متوهم هستی یا بیماری خود تحقیری داری همین امثال شما نبودید که به گفته دروغگوی مشهور کاخ سفید استناد می کردید و میگفتید موشک ها و پهپاد های ایرانی فتو شاپند از خواب پاشو و جل و پلاست را جای دیگری پهن کن برو کوچولو
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      52 13
      خطاب به 9:04 چقدر بدبخت و مفلوکند دشمنان قسم خورده و نشان دار ایران که به وجود آدمهای احمق و حقیر و پستی مثل تو در ایران دل خوش کرده اند.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      21 8
      اگر توی بندر لنگه و بندر جاسک هر کدام یک سامانه بذارید هم خلیج فارس رو تحت پوشش دارید هم دریای عمان و شمال اقیانوس هند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      15 15
      زمان جنگ تحمیلی وقتی که آواکسهای بعثی برای بمباران شهر در آسمان ظاهر میشدن هیچ پدافندی نبود که آنها را سرنگون کنه ولی حالا با باور دیگه هیچ آواکسی نمیتونه برای بمباران در آسمان ایران ظاهر بشه خرید آواکس از اوجب واجبات هست آواکس آواکس آواکس واجب کفاعی
    • من IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      13 31
      شما که مظنه دستت است در مورد گور خوابها و زباله گردها و زیر خط فقر بودن در رتبه چندم جهانیم ؟؟
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      7 15
      گویا در سفر ارتشبد باقری به روسیه قرارداد خرید چندین فروند آواکس به امضا رسیده ولی به علت جنگ اوکراین واستفاده روسیه از آواکسها برای بمباران شدید اوکراین هنوز از تحویل آواکسها به ایران خود داری شده احتمالا بعد از جنگ حتما شاهد پرواز آواکسها در آسمان ایران ویحتمل حمله به خاک دشمن فرضی اسراییل رو شاهد باشیم آواکس آواکس آواکس
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      22 6
      اتفاقا این حرف دوستمون تیتیر روزنامه نیویورک پست بود "امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است" آمریکایی ها درسته که بد هستند ولی رو حرف هاشون خیلی دقیق هستند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      20 10
      تعداد بسیار زیاد پایگاه های نظامی امریکا در اطراف ایران نشان دهنده قدرت این امپراطوری شرقی است
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      8 9
      همه این ها درست ولی چرا نمی تونیم یه ماشین خوب برای مردم بسازیم؟ خوش انصاف باش و پراید و تیبا رو با صیاد 4 مقایسه کن.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      14 2
      ساخت پراید و البته اقتصاد 90 درصد سال ها در دست جناح اصلاحطلب بوده برای همین است پیشرفت نداریم چون امریکا به آن ها دستور داده پیشرفت نباشد
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      22 4
      ۱۲:۲۲بله وجود کارتن خوابها انکار نمی شوند ولی این را میدانم امریکا اربابت با اینکه ثروتمند است بیشترین کارتن خواب و زباله گرد در دنیا را دارد تنها در لس انجلس بیش از ۸۰ هزار کارتن خواب و زباله گردداریم باعث فقر در ایران هم همین تحریم های غرب است و هالوهایی مثل تو
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      6 1
      احسنت!!!! مخصوصاً جمله آخری که گفتی.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      5 6
      ۱۳:۵۴ چرا شما ابله هان نمیخوهید بفهمید که مشکلی ریشه ای هست وربطی جناج و اصلاح طلب نداره همینجور که در دوره شما وضعیت وخیم تر شد
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      4 1
      کارتن خواب ها امارسرانه دقیق نیست ازطرف جبهه خدانه ازملت اسیرجبهه شیطان که از350 میلیون اسیرنمادهای برده داری 25میلیون نفرکه جزوانهاافسرحکام فسادوجنایت است نیزدیده میشود
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      6 3
      اللهم عجل لولیک الفرج
    • کاظم روهنده IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      احسنت فدای نفس و قلمت
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 16
    این خیلی خوبه ولی یک مسئله که ما دنبال نمی کنیم این است که مشاهده می شود که در غرب از موشک هوا به هوا سامانه پدافندی ساخته می شود و برای افزایش برد از بوستر استفاده می شود و دلیل این کار این است که این کار از نظر اقتصادی خیلی مهم است و در ایران هم ما پلتفورم موشک فکور را می توانستیم با اضافه کردن بوستر زمین به هوا بکنیم .
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      2 7
      من یک پیشنهاد دارم به جای اینکه همه موشک ها به این بزرگی را جابجا کنیم . بخشی از این موشک ها در سیلوهای زمینی چند عدد ی قرار دهیم در بخش مرکز کشور و جزو شبکه یکپارچه باشند و این سیلوها به عنوان بخش پشتیبان نگهداری شوند و از سیلوی زیر زمینی شلیک شوند . این روش را در مورد موشک های ضد ماهواره که قطعا بزرگ تر و سنگین تر خواهند بود نیز می توان اجرا کرد .
  • ماهان IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    33 9
    در مقابل با اهریمنان دیو خو تا دندان مصلح شمشیرهای خود را تیز کنیم و آماده دفاع و نبرد باشیم ، که قطعا پیروزی با ماست .
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      6 11
      ما نباید مسیر روسیه را برویم. روسیه کشور بسیار بسیار پهناوری به طول قاره آسیاست!! روسیه برای محافظت از 9000 کیلومتر!! طول این کشور نیاز به موشک هایی با برد 500 و 600 کیلومتر دارد ولی فاصله خرمشهر تا بندر چابهار کمتر از 2000 کیلومتر است و موشک های ضدهوایی با برد 200 کیلومتر کاملا کافیست. مزیت موشک با برد 200 کیلومتر بر موشک با برد 300 کیلومتر اینست که پس از شلیک 2 دقیقه زودتر به هدف میرسد. (3 دقیقه بجای 5 دقیقه) . به نظر من ما نباید دنبال ساخت سیستمی معادل S-500 و S-600 برویم. 3 سیستم باور-373 و سوم خرداد و 15 خرداد کاملا کافی هستند. حالا هم باید سراغ سیستم های ضدهوایی لیزری برویم (برای مقابله با پهپادها و ریزپرنده ها) و مهمتر از همه برای ساخت «موشک ضدماهواره».الان اوجب واجبات پدافند ساخت موشک ضدماهواره است(بقول آقای آواکس!) بنظرم در مدت 2 سال کار 3 شیفته و جهادی شدنی ست. ایران یکی از ابرقدرت های علمی و صنعتی قرن 21 خواهد بود. شک نکن (لابد الان یه نفهم میاد از قیمت دلار میگه. مه فشاند نور و سگان غرب عوعو کنند)
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      20 10
      ۱۱:۴۶ عزیزوم وقتی صنعت تتون درحد ماشین پراید مونتاژ هست که همون بدنش هم از چین میاد دیگه میخوای صنعت نظامیت درجه یک باشه برو بخواب خواب های خوش ببینی
  • جیگر IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    43 9
    کاش همه مسئولین مثل شهید طهرانی مقدم بودند غمی نداشتیم
  • ساسان IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    29 8
    زنده باد!! احسنت و دست مریزاد خدا قوت دلاوران میهن
    • ایرانی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      6 4
      شیر مادرشان حلالم باشد.
  • US ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    15 13
    از مادر دفاع میکنیم حتی در برابر پسرعمو ها، آذری ها از مادرشان ایران دفاع می کنند حتی در برابر همزیان ها
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      11 12
      زر نزن و زیر هر خبری این مزخرفات رو ننویس
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 1
      یاشا قارداش، سنین قادان دوشسین ایرانین دوشمنلیرینین گوزینه، آنا یوردیمیز ایرانین باشی سراغ اولسون
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      10 4
      زنده باد آذری های غیرو، ترکیه بازی زنگزور رو به وطن پرستی و ناموس پرستی ترک های ایران باخت
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    19 0
    الحمدلله
  • هادی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    20 16
    این همه از توانمندی‌های باور ۳۷۳ نوشتید برای تست کاراییش ببریدش سوریه و اونجا آزمایشش کنید. اونجا جواب بده دیگه اسرائیل جرات نمیکنه بخواد غلطی کنه.
    • رهگذر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      9 5
      دوست عزیز، باور 373 با توجه به محدوده و مختصات عملیاتیش برای سوریه زیادیه. فاصله هوایی رژیم صهیونیستی با سوریه خیلی کمه و برای جبهه مقاومت موشک‌های با برد کمتر کافیه.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 5
    یک یا دو کشور امیر صباحی فر پریشب گفتند دومین کشور هستیم اینجا بدون نام در تیتر هم اشاره به دو کشور قبلی بغیر از روسیه کدام است که با ایران به سه رسیده است آیا منظور بر سر برد که تاد آمریکائی مخصوص موشک هم شامل میشود و یا برای جمع موشک و پرنده با برد بالای سیصد که ایران و روسیه قابلیت دارند
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    44 42
    چند برابر پول دادین به روسیه که این ماکت ها راخریدین ؟اینها اقتدارنیست اقتدار همراهی مردم بایک حکومت وراضی بودن از اوضاعشان هستش
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      28 31
      خخخخ ظاهرا خیلی داری می سوزی
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      20 14
      خسته نشدین از مهملات تکراری و کلیشه‌ای؟؟؟؟ خود تحقیرهای بدبخت... تا دیروز پهباد هم ماکت بود و الان ....
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      8 19
      ۰۹:۱۴ از کجا میخوری که بهت فشار نمیاد؟!!!!!
    • ایرانی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      23 32
      تو فعلاً برای خلاصی از دست ماکتها و فتوشاپهایی که الان روزگارتونو تو اوکراین سیاه کردن یه خاکی تو سرت بریز بعد بیا از ماکتها وفتوشاپهای جدید حرف بزن!!! آخه بدبخت تا کی میخوای خودت رو به خریت بزنی فکر کردی مخاطب هم مثل خودت تو تیرانا ایزوله و خر بار اومده این جوک تو رو باور کنه؟!!
    • مهدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      10 0
      درد داری ؟ حق داری خخخ
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      12 1
      آسیبی که این مملکت از تو و امثال تو تو طول تاریخ خورده از روسیه و انگلیس نخورده.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      50 1
      ۱۰:۱۷ نادان جنگ که دیگه به مرزهای روسیه کشیده شده با همون ماکت ها وفتوشاپ ها وهرچیزی هست حتی مونتاژ هم بلد نیستید.هههه
    • ایران قوی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      1 0
      آب رو بریز اونجا که میسوزه یخ هم خیلی خوبه جواب میده تا دشمن های احمقی مثل شما داریم این کشور در امن و امانه
  • BE ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    17 29
    اسمش را بگذارید جنگنده یاب مستعان۲
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      7 8
      اتفاقا همون مستعان رو که دارید مسخره ش می کنید طبق اطلاع موثق هم کار می کنه و هم در حال توسعه و پیشرفتش هستند
    • صادق IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      8 7
      جوجو خودت رو حرص نده پوستت چروک میشه، میبینی که اربابت عین خر تو گل مونده و فقط فحش میده و عرضه عمل نداره البته اربابت مثل نوکراش احمق نیست که خودش رو به خطر بندازه ولی دائم نوکران خرمغزش رو شیر میکنه که نه بابا اینا ماکته فوتوشاپه!!!😂😂😂
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      8 2
      مستعان 😂😂 یادش بخیر
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    امیدواریم شاهد رسیدن به مدار دایره ای زمین آهنگ باشیم فرقی نمیکند ماهواره بر یا پدافند هر دو مهم هستند و پهپاد هدف در تست آخر هم که نشان از تبحر و چیرگی متخصصان ما دارند و حتما ادامه خواهند داد بنحوی که زمین عرصه تنگ و کوچک بنظر بیاد و به اطراف آن به بیکران ها دست یابند این افق روشن در پیش روی دانشمندان ما از سرزمین پارس که افتخار است بگفته ای و روایتی که مد نظر و اشاره پیامبر بزرگ اسلام هم بوده خواهد بود زنده و پاینده ایران و فرزندان برومند و سرافرازش در هر کجا و مصدر و در هر تجربه تازه و نوینی که برای منافع و توان ملی شبانه روز در تلاش و خدمت هستند مایه افتخارمان
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 3
    اس ۴۰۰ ایرانی؟ این عنوان و نامگذاری و قیاس عوامانه در شان یک سایت که گزارشات و مقالات دفاعی تخصصی ارائه میکنه نیست .
  • ناشناس IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    11 28
    آخرش روسیه به بهای درگیر کردنتان در جنگ اوکراین حاضر شد این فن‌آوری را بهتان بدهد مبارک باشه! باز هم به از هیچی است!
  • BE ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 18
    ایا از احکام اسلامی و ایات و روایات برای ساخت اینطور دستاوردهایی استفاده شده؟ آیا نباید برای بقیه مشکلات، اعم از اجتماعی و اقتصادی، روی به علم بیاوریم بجای استفاده از آیات و روایات؟ ایا برای تولید سلاح، شمشیر ذولفقار رو بررسی میکنین؟
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      7 0
      مگه دین جز این که بافساد وتباهی وغارت وجنایت مبارزه کرد دین که نمیادمدارالکتریکی بهت یادبده خط مشی تعینن میکنه ایران هم باتوجه به تحریم وهجمه های مختلف شیاطین رشد13برابر یعلم خودراشروع کرده واین سازه راساخته وازالان پیشرفت راحتترخواهدبود ماباغارت واستثماررشدعلمی نداریم وبومی کارهایی کردیم که کدرتاریخ این پیشرفت ورسیدن به لبه فناوری درموشک درماهواره براقیانوس پیمانانو وهسته ای وهزاان دانش بنیان راانجام داده ایم انهم بعدازدوران سیاه کاپتالاسیون وغرات نفت ومنابعمان ونبردهای جهانی درخرمشهرومنطقه
    • صادق IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      7 0
      خدا شفات بده! الان چه ربطی داشت مگه قرآن کتاب فیزیک و شیمیه!! نادان قرآن کتاب زندگیه حداقل بفهم قران و دین مسیر رو نشون میدن و مقصد رو، عقل در نهاد همه برای ساختن و هموار کردن مسیر برای رسیدن به هدفه .
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    یه همت وغیرت دیگه به یاری خداوندبکنیدوشتاب و سرعت اولیه این موشک رو۳سه برابرکنید،یعنی پنج ۵دقیقه زمان پیمایش برای طی کردن فاصله سیصد و شصت۳۶۰کیلومتر،برسه به یک دقیقه ونیم یانود ۹۰ثانیه،یعنی سرعت موشک۵پنج کیلومتردرهرثانیه
  • SE ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    14 3
    خسته نباشید! دستتان را می بوسیم
  • طاها IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    18 1
    درود به شرف دانشمندان موشکی و درود به نیروهای مسلح افتخار می‌کنیم به ارتشی و سپاهی
  • محمود IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    17 1
    احسنت به این نابغه های ایرانی دست خدا به همراهتان برای تحقق آیه قرآن واعدولهم...هرگز نباید از تحقیق و برنامه ریزی بلند مدت متوقف شوید
  • US ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    9 23
    شما هواپيماي مسافربري را از ساير اهداف تشخيص بديد برد ٣٠٠ كيلومتري پيش كش
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 6
    بلاخره ۳۰۴ یا ۳۰۶ کیلومتر!!!
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    17 1
    چیزی جز حول و قوه الهی نیست.شکرلله و حمدا
  • رزمنده دفاع مقدس ومدافع حرم IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    19 0
    دست وپنجه نخبگان گمنام ومخلص دردنکند
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    15 0
    وعده‌ی صادق الهی، نصرت مجاهدان راه خدا است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.
  • احمد IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 13
    با آن تیتر بنظر القاء میکنید این سامانه روسی هست و کپی و ایرانی نیست!! مایه تأسفه
  • شاکی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    12 0
    ماشاا.... از این همه غیرت و استعداد و دانش و احساس تعهد و مسیولیت پذیری در راه دفاع از ملت و کشور . ماشاا....
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 22
    عمده تکنولوژی ما از روسیه میاد و با این نتایج فاجعه بار تو اکراین میشه گفت عملا عروسک میسازیم البته امیدوارم اینجوری نباشه
    • ساوالان IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      11 1
      مطمئنی برعکس نیست؟ ایران بدلیل تحریم ها یاد گرفته به دیوار هیچکس تکیه نکنه چه غرب و چه شرق ولی از تکنلوژی و تجربیات همه استفاده کرده از روس و کره شمالی و چین تا آمریکا و اسرائیل و... و با تلفیق و ترکیب آنها به مدد استعداد ایرانی سلاحهایی ساخته که شبیه هیچکدام نیست و با کمترین هزینه ها مقابله نامتقارن کارآمدی را رقم زده که امروز همه میبینند و پس از این بیشتر خواهند دید و البته اینها فقط چیزهایی است که علنی شده کوه یخ ۹۰ درصدش زیر آبه🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      2 4
      حلال اولسون دادش نتونستن هواپیما رو از کروز تشخیص بدن بهد برد و کیفیت رو مطرح مکنن
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    19 1
    شیعه امیرالمومنین علی علیه السلام باید مثل مولا بهترین سلاح رو داشته باشه، آفرین و احسنت بر شما
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 0
    خب بزنید. اگر در آسمان ایران پرواز کردند بزنید. رحم نکنید
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 17
    چندم در اقتصاد ؟
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    50 12
    کی همچنین چیزی گفته توهم زدی مشرق
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 14
    کاش آمریکا حمله میکرد تا مشخص بشه چقدر از این ادعاها راست است
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      10 13
      مجید دلبندم، اگه ضعیف بودیم، خیلی وقت پیش مثل عراق و سوریه و یا افغانستان میشدیم
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      9 7
      ۱۰:۲۰ دلبندم ضعیف که صدرصد هستید چون پشتوانه مردمی ندارید وملت هم کردید سپر خودتون به خاطر اینه که تا حالا دوام اوردید
    • فتاح IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 30
      اگر میتونس حمله میکرد مطمئن باش هیچ کاری نمیتونه بکنه
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      2 4
      تعداد بسیار زیاد پایگاه های نظامی امریکا در اطراف ایران نشان دهنده قدرت این امپراطوری شرق مقدس است
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      عراق به کویت حمله کرد . افعانستان طالبانی هم با عاملین القاعده مستقیمن به امریکا حنله کردن . ایران اصلا چنین حرکتهای متهورانه که القاعده یا صدام داشتن رو در تاریخ بعد از جنگش نداشته . حتی در زمان جنگ هم اونچنان وارد خاک عراق نشد
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    11 1
    درود خدا برشیران مردان ارتش و سپاه که مملکت را از اسیب های امریکای جنایتکار حفظ کردند . مرگ بر امریکا . ان شاء اله کاخ سفید را حسینه می کنیم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    9 18
    بابا مقتدر ، کل مملکت رو به فنا دادی که موشک بسازی؟؟؟
    • فری IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      15 10
      ... نخور حرومی
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 13
    چه کمکی به بهبود زندگی و معیشت ما می کنه ؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    8 13
    ورکورددارفساد،اختلاس،دزدی،،فقر،بیکاری،والبته جنایت
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      4 3
      اونجا که فسادواختلاس مجازشمرده میشه مثل حاکم کردن یک درصدی های خودرقیب وفاسد که رسمابودجه وبورس باسلاح شخصی والکل ومخدرتامین میکند ایران نیست اون مجرمین هم که اختلاس ورانت ونجومی بگیری خارج ازضابطه قانون دین خدایی ماانجام میدهند ازمانیستند نفوذی وفاسدومنافق هستند که باشفافیت بقیه مجرمین راهم شناسایی ومجازات میکنیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 11
    آقا چه فایده این همه موشک نشون می دین در حالی که عرضه نداریم حتی از بن سلمان انتقام بگیریم ، کاش شورای امنیت ملی به اندازه بن سلمان غیرت داشت، بن سلمان گفت آشوب رو به ایران می کشونه و کشوند ولی ما گفتیم انتقام سردار سلیمانی و شهدای شاه چراغ رو می گیریم ، اما هیچ غکاری نکردیم. مسئولین فقط حرف می زنند!!!!!!!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 9
    خنددده :))))
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    10 8
    ایران بعد از ۲۵۰۰ سال دوباره به آفریقا برگشت. امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 5
      ۰۸:۵۰ ای گل گفتی .ههه از یه مشت احمق از خود راضی بیشتر از این هم نمیشه حساب برد
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    11 2
    واعدوا لهم مستطعتم من قوه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 13
    بازم شوخی های خنده دار ایران شما جلوی ال سلول چلغوزم نمیتونید بگیرید برایتان شاخ شده همین روزها شما رو نابود میکنه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 19
    همه اینا پول مملکت و مالیات روو هدر دادنه
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      8 5
      بودجه ایران دربحث نظامی بسیارکمترازبرخی کشورهاست چون هم بومی است وهم بعدازمهندسی معکوس وافزوده نقایص برطرف شده وهم جنبه دفاعی تهاجمی داردیعنی بجای تاسیسات غول پیکرموشک انهدام این تجهیزات راهم میسازدوپدافندهای سیرام وپاتریوت دریمن خوددستگاه پدافندنقطه زنی منهدم شد
  • مهرداد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    12 2
    شما که توانایی ساخت چنین ابزارهای پیشرفته ای را دارید چرا می گذارید یه عده نفوذی در ارکان کشور رخنه کنند و جز خرابکاری وظیفه دیگری ندارند همانهایی که فرزندانشان در خارج از کشور بسر می برند اگر فکر می کنید آن کشورها آنها را برای هوششان پذیرفته اند در اشتباهید برای اینست که پدر و مادر آنها با توجه به نفوذی که دارند می توانند برای اهداف آنها مفید واقع شوند ، تنها راه علاج اخراج این گونه افراد از منصبهایشان است بدون هیچ گونه قید و شرطی و اینکه بعضی ها این سیستم را قبول ندارند ولی عاشق کشورشان هستند چرا از اینها استفاده نمی کنید باور کنید می توانند تحولی عظیم در کشور بوجود بیاورند ولی چرا استفاده نمی کنید آن دیگه بستگی به سیاست آن کسانی دارند که در بالا معرفی شده اند و به آنها دستور داده شده تا از این طریق این وزنه های مهم فراری شوند از کشور
    • محمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      4 0
      بحث صنعت دفاعی و قدرت بازدارندگی یکی از اصول اساسی هر کشوری است مخصوصا برای کشور ما که هزاران شهید داده ولیکن قبل از آن بایستی مردم کشور احساس آرامش کنند و از نظر اقتصادی و آزادی های سیاسی و اجتماعی در فشار و مضیقه نباشند. هر گاه دستیابی به موفقیت های نظامی همراه با آرامش و رفاه مردم باشد آنگاه می توان به خود بالید. با آرزوی سربلندی ایران
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 8
    طوری باید تقویتش کنید که با یک موشک هم بشه هواپیمای مسافربری را ساقط کرد
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 8
    چند سال دیگه ایشالله موشک قاره پیما و بمب اتم بسازید به کره شمالی می رسیم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 1
    امیدوارم اولین شکارش B دو باشه که سرگردانن بعضی وقت ها این ور.
  • حمید ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 1
    اقایی که میگی اینها ماکت هستنداولا که خودت رو به خواب نزن.دوم اینکه رفقای غربی شما هم تا چند وقت پیش میگفتند اینا فتو شاپه ولی دلقک اوکراینی و هم پیمانان غربیش الان دارن به ایران فشار میاورند چرا ایران به روسیه تسلیحات میفرسته.سوم اینکه مردم همونهایی هستند که میلیونی در راهپیمایی سیزده ابان به خیابونها امدند.چهارم اینکه حتما اب بریز اونجایی که داره بدجور میسوزه.خخخخخ
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    8 7
    از نظر فساد چندم هستید از نظر آزادی بیان چندمید از نظر امنیت شغلی چندم هستید
    • صالح IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      6 6
      فساد کار کسانی است که امثال تو بادشون کردید و با تبلیغات به ملت غالب کردید! آزادی بیان که چه عرض کنم امثال تو در مملکت آزادی فحاشی هم دارید! امنیت شغلی و اقتصاد هم که به برکت همون کلید داران و برجامیون باد شده توسط خودتان بوجود اومده دیگه چی داری؟ بنال😝
  • ... IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 5
    توی جنگهای مدرن موشک هیچوقت جای جنگنده رو پر نمیکنه اینو بفهمید... یعنی داریم میشیم کره شمالی ثانی!!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 1
    امروزه همه سیستمهای پدافندی در معرض حمله با استفاده از پهپادهای بسیار کوچک هستند. تا زمانی که فکری برای مصونیت در برابر پهپادهای کوچک نشود این سیستمها بسیار آسیب پذیر خواهند بود و با پیشرفت تکنولوژی پهپاد این خطر بیشتر هم می شود. لازم نیست یک پهپاد از فاصله دور پرتاب بشه! معمولا نفوذیها این کار رو از فاصله نزدیک انجام میدهند. یک روش دیگر هم استفاده از پهپادهای کوچک به صورت انبوه هست که امروزه در دنیا روش کار زیادی داره انجام میشه و مقابله با آن بسیار سخت و تقریبا غیرممکن هست.! یکی از راههای حفاظت از این سیستمها استفاده از سکوهای پرتاب زیرزمینی در زمینی وسیع که در برابر حمله های هوایی و موشکی کمتر آسیبپذیر باشند می تونه باشه که حداقل از موشکها بشه تا لحظه پرتاب حفاظت کرد. برای محافظت از سیستم راداری هم میشه از ماکتها برای گمراه کردن و یا از سیستمهای راداری شبکه ای با کلاینتهای راداری زیاد استفاده کرد تا در صورت حمله به یکی بتوان از مابقی استفاده کرد. ولی در حالت کلی حفاظت از این سیستم ها در برابر پهپادها باز هم مشکل خواهد بود. در عمل باید برای محافظ از این سیستم ها حتما از سامانه های خاص با برد کوتاه که قادر به تشخیص هر نوع پرنده در فاصله کوتاه باشند استفاده کرد که بتوان از آسیب به این سیستمها جلوگیری کرد. به همه دست اندرکاران این پیشرفتها خداقوت میگم.
  • مهدی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 1
    به کوری چشم تمام کفتارهای خارجی و داخلی که چشم دیدن رشد و پیشرفت ایران بزرگ را ندارند هرروز بهتر میشویم، چشمتان کور باد. درود خدا بر تمام دانشمندان و نظامیان و خدمتگزاران ایران عزیز
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 1
      عرصه داری ، پول نشون ملت بده
  • ساس IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 2
    برای چی رونمایی میکنید بگذارید یکبار ناتوغربی و عربی شانس و بخت خود را آزمایش کند و لشکرکشی کند این رونمایی محاسبات آنها سخت میکند خودتان را دست خالی نشان بدهید الکی التماس سیاسی کنید هی بگویید سلاح ما فقط الله اکبر است تا خداناباوران بر کشتار چاقو تیز کنند و حمله را آغاز کنند آنوقت زیر کتیبه شاپور یک کتیبه دیگر بتراشید و ژنرال های ناتو و پنتاگون و کنگره نشسته بر حال واکس زدن کفشهای سربازان ایرانی برای آیندگان به یادگار بگذارید و اینبار شما زنان پادشاهان عرب را در بازار بفروشید و پسرانسان را اخته کنید تا تاریخ انتقام هم نفس راحتی بکشد
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      قرصهات ، قرصهات ؟؟
  • مسی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 6
    اینهمه هزینه میکنید از بین المال برای کارهای دفاعی، خودتون که جرات ندارید به اسرائیل و آمریکا حمله کنید،حتی جرات ندارید به عربستان هم حمله کنید. پس اینهمه بمب و موشک برای چیتونه؟ آخرشم استفادشو روسیه می‌بره ،چرا؟
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 2
    از اسراییل غافل نشید دشمن اسراییلی خیلی وقته با واکسن ایران را شکار کرده
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 3
      اسراییل که حریفش نیستیم ، ۴۰ ساله میگیم میخوایم نابودش کنیم .
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      صهیونیست قرارنیست فعلاباموشک بی سلاح شود قراره بافلسطین ابراهیمی نابودشود
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 1
      چشم
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 1
      اسراییل نابود خواهد شد
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      اسراییل کودک کش غاصب نابود خواهد شد
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 2
    اگر قدرتمند ترین کشور جهان از لحاظ نظامی هم شویم بدون ایمان محکوم به شکستیم کاری که دشمن با فضای مجازی در حال اقدام است
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      حتمن برای فصای مجازی هم میخواهید تانک بسازید
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      اینطوری نمیشه گفت ولی انصافا در مورد رسانه باید خیلی کار کنیم
  • ارتشی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 1
    بی 52 یک بمب افکن بزرگ و بسیار قدیمی هست که علی رغم چند بار بروز نمایی بمب افکنی بسیار کند و هدفی آسان برای پدافندهاست امریکا فقط به جهت ارعاب کشورها ازین بمب افکن عهد بوق استفاده میکنه قطعا پدافندهای فرز ایران اونو سرنگون میکنند امریکا خودش در جریان هست
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 0
    دستان توانمند تلاشگران حوزه نظامی کشور را میبوسم که با سعی و کوشش فراوان هرروز در حال ساخت و آزمایش تجهیزات نظامی و موشکی هستند و بخاطر قدرتمند بودن ایران احدی جرات تجاوز به ایران اسلامی را ندارد. ایمان و اراده قوی سبب رشد صنعت نظامی شده است. خدا قوت عرض مینمایم به تمامی پرسنل زحمتکش در این حوزه.
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      4 1
      یک حساب و کتاب از خرج و مخارج هم بدن بد نیست
  • سعید IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 7
    دشمنان داخلی و خارجی را به یک چشم بر هم زدن ، به درک واصل می کنیم . چه سگ کسانی شود آن روز .
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      5 1
      اجی مجی لا ترجی
  • IQ ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    ماشاءالله توکلت علی الله و کفی بالله حسیبا
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    یا علی خدا قوت
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 1
    فکر نان کن که خربزه آب است
  • محمدهادی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بنظرم جمهوری اسلامی باید یه فکری به حال موشک های ضد رادار و درواقع شکارچیان واقعی رادار ها و پدافندها بکنه مقابله با موشکهای ضد تشعشع یا همان ضد رادار مهمترین وظیفه سیستم های پدافندی کشورمان خواهد بود ضمنا بنده فکمیکنم نیروی پافند هوایی کشور باید تعداد بسیار زیادی ماکت گمراه کننده سامانه های پدافندی بسازه تا تله ی پدافندی زیادی درست بشه تا دشمن بدرستی نتونه موقعیت دارایی های با ارزش لین مملکت رو کشف و با موشک های نحس ضد رادارشون منهدم کنه جنگ امروز جنگی بسیار پر چالش است
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 0
    پس لطفا یه دونه B52 شکار کنید باورمون بشه
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    اللن دقیقن کدوم کشور ، رسمن به ما اعلام جنگ کرده یا پشت مززهامون نیرو آماده باش داده که اینهنه هزینه رو دستمون گداشتید ؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      1 1
      هیچ کشوری انگلیس رو تهدید نکرده اما سامانه های بسیار زیادی برا دفاع از خودش داره. وقتی دشمن لیاد که مهات تولبد موشک بهت نمیده
  • Ismail IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    انشالله تولید انبوه سازی بشه و سامانه های با جنگ الکرونیک و لیزر هم بسازیم
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 1
    جنگ اکراین نشون داد برای نابودی کروزها و موشک های ضد رادار نیازمند یک پدافند کوتاه برد و میان برد بسیار چالاک و ضد جیمینگ هستیم به نظر من 2 سامانه بوک ام 3 و تور ام 2 عملکرد خوبی داشتن ایران باید به دنبال خرید بوک ام 3 بره +تور ام 2
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    برای ضد موشک JASSM نیازمند پدافند دوربرد و دقیق هستیم. باور اگر ضد جیمینگ باشد و برد موشک ان به 450 کیلومتر برسد عملا چنین تهدید ای را کم اثر خواهد کرد
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    *دستاوردهای پدافندی وزارت دفاع/پدافندهوایی ارتش و سپاه قابل ستودنه اما موضوع اینه سطح تهدیدات علیه ایران بالاست.
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    2 0
    توی رشد اقتصادی و فساد اداری و آزادی بیان رتبه چندم رو داره؟
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    2 0
    اقتدار یعنی گوش دادن به حرف ملت. یعنی همراهی مردم. یعنی دموکراسی
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 2
    نگید اس 400 ایرانی چون باور خیلی قویتر از اس400 هستش
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 0
    جوک باحالی بود خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس