موشک بالستیک سپاه

پیش از اعلام این دستاورد مهم نیز برخی موشکهای ایرانی همچون قیام، دزفول و زهیر مجهز به کلاهک هایپرسونیک بوده و قطعا، بررسی ویژگی‌ها و نحوه عملکردشان تاثیر زیادی روی دستیابی به موشک هایپرسونیک داشته است

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه روند خودکفایی نظامی و ارتقاء توان بازدارندگی کشورمان، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم، از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توسط متخصصان این نیرو خبر داد و اعلام کرد که "این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. " به گفته این مقام ارشد نیروهای مسلح، قرار است موشک مذکور به زودی رونمایی و رسما معرفی شود.

باید توجه داشت که موشک های بالستیک، هنوز هم به عنوان اصلی ترین ارکان توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، از دوره پس از جنگ تحمیلی تا به امروز معرفی شده و مشخصا تا سالها بعد نیز این سلاح به عنوان ستون اصلی دکترین دفاعی کشور به حساب خواهد آمد. اگرچه تنوع و کیفیت موشکهای کشورمان، موضوع جدیدی محسوب نمی شود اما هر از چند گاهی، یک دستاورد جدید در این حوزه معرفی می شود که نشان می دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، روی ارتقاء موشکها، برنامه ای مستمر و فناورانه دارند.

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی سومین تولیدکننده موشک پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر در جهان +عکس

بذرهای مهمتر از «گل شمعدانی» که پهپادهای ایرانی در ذهن مردم دنیا کاشت

«زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

تعریف و انواع موشک هایپرسونیک

تعریف این موشک های نسل جدید، بر مقایسه سرعت آنها استوار است. براساس تقسیم‌بندی‌ها موشک‌هایی با سرعت حدودا ۱.۵ تا ۵ ماخ در محدوده سوپرسونیک یا زبرصوت قرار می‌گیرند. موشک‌هایی با سرعت ۵ تا ۱۰ ماخ در محدوده هایپرسونیک قرار دارند و موشک‌هایی که سرعت‌هایی بین ۱۰ تا ۲۵ ماخ دارند نیز در محدوده High-hypersonic قرار می‌گیرند. موج صوتی، با سرعتی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند؛ به طور مرسوم، به سرعت‌های بالاتر از یک ماخ مافوق صوت می‌گویند و در صورتی که موشک، سرعتی بیش از ۶ هزار کیلومتر در ساعت داشته باشد در دسته بندی هایپرسونیک قرار می گیرد.

در حال حاضر کلاهک برخی از موشک‌های بالستیک نیز سرعتی در حد هایپرسونیک دارند اما این سرعت را باید مربوط به کلاهک جدا شده از موشک دانست و نه خود آن. از سوی دیگر این سرعت مربوط به زمان ورود به جو است و در حین برخورد به دلیل اصطکاک با لایه‌های جو که در نزدیکی زمین غلیظ‌تر می‌شوند، کاهش می‌یابد. اما موشک‌های هایپرسونیک نه فقط در بخش کلاهک، بلکه خود دارای سرعتی در محدوده ۵ تا ۱۰ ماخ هستند.

موشک هایپرسونیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شبیه سازی امکان حرکت موشکهای هایپرسونیک پس از خروج از جو

این موشک‌ها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته موشک‌های کروز هایپرسونیک هستند که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و فاصله‌ شان از سطح زمین بین چند صد متر تا چند ده متر نوسان می‌کند. دسته دوم اما حرکتی گلایدری دارند. در این حالت، معمولا موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک، تا ارتفاع چند ده کیلومتری زمین صعود کرده و سپس از آن جدا می‌ شوند. در طول مسیر تا هدف، موشک حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌ کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد.

کدام موشکهای ایرانی کلاهک هایپرسونیک دارند؟

همانطور که اشاره شد، پیش از اعلام این دستاورد مهم نیز، برخی موشکهای ایرانی مجهز به کلاهک های هایپرسونیک بوده و قطعا، بررسی ویژگی ها و نحوه عملکردشان، تاثیر زیادی روی دستیابی به این محصول جدید داشته است. به عنوان مثال، در یکی از آخرین ارتقاء های صورت گرفته روی موشکهای بالستیک ایرانی که دی ماه سال گذشته، خبر آن منتشر شد، معلوم شد که یکی از ویژگی های مهم نسل جدید موشک قیام، سرعت بالای این موشک است. سرعت اعلام شده برای این موشک، مربوط به مرحله نهایی و برای سر جنگی جدا شده آن بوده و عدد اعلام شده، ۲۹۳۵ متر بر ثانیه یعنی حدود ۸.۵ ماخ می باشد.

با این سرعت، سر جنگی موشک مورد نظر در زمان شیرجه نهایی در وضعیت پرواز با سرعت هایپرسونیک قرار می گیرد که دفاع در برابر آن را اگر نگوییم غیر ممکن ولی برای هر مدافعی بسیار سخت و تقریبا محال است.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

اطلاعات مربوط به از موشک بهینه شده قیام

در عین حال، در بخشی از توضیحاتی که پیرامون موشک "زهیر" یا همان نسل جدید موشک "رعد ۵۰۰ " در سالجاری بیان شده، با احتساب مقدار تحمل دما اعلام شده برای کلاهک موشک یعنی قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای سه هزار درجه سانتیگراد، می توان اینگونه تخمین زد که این موشک بالستیک و نقطه زن سپاه نیز توان تحمل حرکت تا سرعت ۱۰ ماخ را در فاز ورود مجدد و شیرجه نهایی روی هدف را دارد که دستیابی ایران به کلاهکهای هایپرسونیک، در سالهای گذشته را اثبات می کند. نکته مهم قابل توجه دیگر این است که معمولا از پوشش های کامپوزیتی برای حفاظت از سرهای جنگی موشک های قاره پیما بهره گرفته می شود که در فاز نهایی از خارج از جو زمین به سمت هدف روانه شده و با سرعت های بسیار بالا به سمت هدف حرکت می کنند. این سرعت بیشتر در عین حال باعث می شود که در زمان برخورد انرژی وارد شده به هدف بسیار بیشتر شده و در نتیجه تخریب حاصل از انرژی جنبشی، جدای از میزان سر جنگی بسیار بیشتر باشد که در موشک های جدید سپاه هم از این موضوع مهم بهره گرفته شده است و با چنین توانمندی صنعتی، گلوگاهی از نظر فنی و عملیاتی برای ساخت موشک هایپرسونیک توسط سپاه پاسداران وجود نداشته است

یکی از نکات مهم و کلیدی در خصوص موشک رعد ۵۰۰ استفاده از فناوری ها و مواد پیشرفته در ساخت آن است. چراکه این موشک نه فقط در بخش بدنه، بلکه در بخش سیستم پیشران نیز به سامانه کامپوزیتی مجهز است که این سیستم پیشران کامپوزیتی "زهیر" نام دارد. این مسئله به این معنی است که هم در سیستم پیشران و هم بدنه به طور کامل از مواد کامپوزیتی با استفاده از فناوری الیاف کربن استفاده شده که باعث کاهش شدید وزن این موشک نسبت به گونه های دیگر در خانواده فاتح ۱۱۰ می شود. الیاف کربن یکی از مهم ترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا (بین ۷ تا ۱۰ برابر فولاد ساختمانی بسته به گرید الیاف)، چگالی پایین (حدود دو سوم آلومینیوم)، رسانایی الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم و پایداری در برابر حرارت آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می سازد.

 «زهیر»؛ جدیدترین موشک عملیاتی سپاه با برد ۵۰۰ کیلومتر/ مدرن‌ترین نسل خانواده فاتح به سواحل خلیج‌فارس رفت +عکس

موشک بالستیک رعد ۵۰۰

خواصی که به آن اشاره شد باعث می شود تا گستره بسیار وسیعی از وسائل نظامی را بتوان با استفاده از الیاف کربن ساخت. جلیقه های ضد گلوله و کلاهخود سربازان، بدنه پهپادها و انواع هواپیماهای جنگی و مسافربری، ناوشکن ها و زره تانک ها از جمله بخش هایی به حساب می آید که در آنها می توان از الیاف کربن استفاده کرد و به نظر می رسد در موشک هایپرسونیک ایرانی نیز باید شاهد استفاده از این فناوری مهم و کم نظیر کاملا بومی باشیم.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

موشک های فاتح -۱۱۰ (بالا)، ذوالفقار و دزفول

گزینه های بعدی، دزفول و ذوالفقار هستند که در سالهای قبل تر رونمایی شدد. یکی از مصادیق دستیابی کشورمان به دانش طراحی و تولید کلاهک های هایپرسونیک، تغییر شکل دماغه موشکهای ذوالفقار و دزفول است. با مراجعه به منابع معتبر علمی در اینترنت در زمینه دانش موشک ها می توان دید این شکل زمانی استفاده می شود که سرعت موشک، هایپرسونیک (بالای ۵ برابر سرعت صوت) بوده و برای کاهش حرارت تولیدی در این سرعت ها، راهکار افزایش انحنای نوک دماغه به کار گرفته می شود که سبب انتقال حرارت کمتری به موشک می شود.

البته در اینجا نیز، تکرار این نکته بسیار مهم است که غربی ها تلاش داشتند در سالهای گذشته و با انتشار دروغ های همیشگی، اجازه ندهند کشورمان به فناوری الیاف کربن دست پیدا کند که این موضوع حتی مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان در ملاقات مسئولین کشوری در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اینگونه فرمودند: "توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید. "

چرا دستیابی به موشک هایپرسونیک، اهمیت فوق العاده ای دارد؟

اواخر آذرماه سال گذشته، زمان برگزاری هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان برگزاری این تمرین مهم عملیاتی، به تمرکز ایران برای عبور از سامانه‌های ضدموشکی، از طریق مانورپذیر ساختن موشک‌ها اشاره کرد و گفت که ایران موفق شده تا با مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک و قابلیت تغییر جهت آنها پس از شلیک، سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را بی‌اثر سازد. با این‌حال منظور از شیوه‌ای که ایران در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ به کار گرفته بود به‌طور دقیق مشخص نبود؛ تا اینکه اطلاعات جدید از محصول مدرن موشکی سپاه، توسط سردار حاجی زاده طی روزهای اخیر اعلام شد. هرچند که در رزمایش سال گذشته، عمده مباحث به مانورپذیری موشکها در داخل جو می‌پرداخت و امروز، سخن از موشک های نسل جدیدی است که در خارج از جو، قابلیت مانوردهی پیدا کرده اند.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

بخشی از موشکهای تست شده با سناریو مانورپذیر ساختن موشک‌ها

به گفته وی، "این موشک جدید از همه سامانه های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. در یکی از فروض عملیاتی، این موشک سامانه های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است. " همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، استفاده از کلاهک پروازی در موشکهای هایپرسونیک به جای کلاهک پرتابی مورد استفاده در موشکهای بالستیک مرسوم، سلاح را قادر می‌سازد در مسیر میانی و نهایی، با دست زدن به مانور، دشواری بزرگ و ناکامی برای سامانه پدافند هوایی را موجب شود. این برتری مطلق برای موشک ایرانی، علاوه بر آنکه انهدام هر هدفی را در بردهای مرسوم تضمین می کند، بلکه با نابودی سامانه های مهم پدافندی دشمن، راه را برای شلیک انبوه پهپادها و سایر موشک های بالستیک و کروز کشورمان نیز باز خواهد کرد.

اشاره فرمانده نیروی هوافضای سپاه به قابلیت مانور موشک هایپرسونیک ایرانی در خارج از جو، ارتقاء و جهش مهمی بود که نشان داد احتمالا این نسل جدید، از فناوری مشابه با موشک های دارای "کلاهک هایپرسونیک گلاید کننده" خارج از جو، بهره می برد که جزو خاص ترین و مدرن ترین نسل های موشکی در تمام دنیا محسوب می شود.

ضمن آنکه تصاویر گرافیکی مربوط به زمان رونمایی موشک ذوالفقار، نشان دهنده این مسئله بود که بخش سر جنگی این موشک مجهز به یک سیستم پیشران مستقل است. با توجه به داشتن برد بیشتر و این که موشک دزفول نیز از نظر طراحی کلی، خصوصا در بخش سر جنگی و دماغه شبیه به ذوالفقار است احتمالا سر جنگی دزفول نیز به این سیستم پیشران مجهز است. دلیل این مسئله، رسیدن به سرعت ۵ ماخ و بیش از آن و به قول معروف، ورود به کلاس تسلیحات هایپرسونیک از نظر سرعت است.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

نمایش گرافیکی جدایش سرجنگی موشک ذوالفقار که دستیابی ایران به این فناوری مهم را تایید می کرد

اما چرا این نکته مهم است؟ موشک پاتریوت ۳ به عنوان اصلی ترین سلاح ضد بالستیک مستقر در اطراف ایران، توان نهایی درگیری با موشک هایی با سرعت ۵ ماخ را دارد. این که این موشک بتواند آیا موشک های با سرعت کمتر یا ۵ ماخ را رهگیری کند خود یک بحث است ولی زمانی که صحبت از سرعتی بیش از ۵ ماخ می شود عملا بر اساس اعلام خود طرف سازنده نیز موشک پاتریوت از دور خارج شده و عملا توان رهگیری خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، سایر سامانه های مشهور غربی همچون تاد نیز توان رهگیری و انهدام موشکهای هایپرسونیک که خارج از جو حرکت می کنند را ندارند و فعلا طرح های مفهومی یا اصطلاحا کانسپت برای مهار این موشکها با سرعت بالا در حد ایده هایی چون دفاع لیزری فضاپایه هستند.

با چنین اتفاق مهم و سرنوشت سازی که ایران را در میان ۳-۴ کشور دارنده موشکهای هایپرسونیک در جهان قرار داد، می توان با اطمینان بیشتری گفت که قدرت موشکی جمهوری اسلامی، فراتر و عظیم تر از چیزی است که تاکنون به نمایش گذاشته شده و در حقیقت، فشارها و تحریم ها برای تضعیف قدرت نظامی کشورمان، با رونمایی از چنین دستاوردهایی تبدیل به مزیتی برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش از نیروهای مسلح و ضنعت دفاعی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    146 6
    ماشالله
    • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      یه آب مقطر دیگه!!!!!!
    • SE ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      81 7
      قبلا میگفتین فوتوشاپه! انگار پیشرفت کردید و به اب مقطر رسیدید باریکلا همینطور ادامه بدید خیلی باحالید به جان بن یابو و بن اره
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      50 1
      خدا را شاکریم . ولی نباید از کید و حیله و برنامه دشمن قافل باشیم. یقینا انها به دنبال برنانه هایی خواهند رفت که از شلیک موشک های ایران جلوگیری کنند . شناسایی و انهدام زاغه ها . شناسایی و انهدام سیلو ها و سکوهای پرتاب. و... پس بیایم برای جلوگیری از برنامه های دشمن سناریوهای دشمن را شناسایی و عقیم کنیم. حفاظت از اطلاعات کارش بسیار مهم است
    • ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      80 8
      ۰۵:۳۶ آب مقطر ؟ یک شیاف دیگه برای رفع سوزش امثال شما لازم است
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      37 3
      اقا بی بی سی و اینترنشنال خارجی رو وللش یک فکری به حال سایت برترینها و عصر ایران کنید که در داخل خاک ایران هستن.
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      47 4
      فوتی های کرونا اینجا با آب مقطر صفر شد تو کشورایی که حاضری سگشون باشی( که البته قبولت نمیکنن!) با واکسنای واقعیشون تا چند وقت پیش اوضاع کرونا چطور بود؟!
    • اصغر آقا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      36 7
      آب مقطر را بریز رو مغزت کمتر بسوزه!
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 17
      خرسون چیو ثابت کرد ؟ که موشک و پهباد تعیین کننده پیروزی خط مقدم نیست
    • ع IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      15 4
      خرسون چیو ثابت کرد؟ خیانت فرماندهان و بی روحیگی متجاوزان رو نه بی حاصلی پهپادها و موشکها ک نتیجش قطعی برق و سوخت در کیف هستش. ظاهرا پیشرفت نظامی ایران زیاد بهتون فشار آورده
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 3
      خرسون واقعیات استراتژیکی و تاکتیکیی رو در جنگ نشون میدهد. حمله پهباد و موشک به پشت خط مقدم هیچگاه اثری در نتیجه هیچ جنگی نداشته . ما خودمون با همین تاکتیک روسی که توسط صدام روی ما انجام شد تجربش کردیم . از بزرگترهات سوال کن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      7 0
      ماشاءالله ای والله
    • شاکی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      14 2
      اصلا اب مقطر . جرات و شهامت و دانش مقابله با اب مقطر رو هم ندارید . خائنین وطن فروش
  • Vessle IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    60 4
    اقتدار ایران
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    81 74
    تازه این دستاورد بزرگ هنوز پیشرفته ترین و قدرتمندترین سلاح ما نیست چون طبق اصول نمایش دستاوردهای نظامی باید آخرین دستاوردهای نظامی کماکان مخفی باقی بمانند.
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      11 32
      ۰۰:۳۲ یعنی یه روده راست تو شکمتون نیست.هههه
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    70 9
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای سرورمان مهدیِ فاطمه خواهند جنگید.
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      16 32
      البته اونایی که شستشوی مغزی دادینشون.هههههه
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      23 24
      ما با کفار هخامنشی حرفی نداریم. ما مسلمان هستیم ما محدود به یک اب و خاک نیستیم
    • ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      32 8
      چرا چرت میگی کفار هخامنشی چیه دیگه اگه ایرانی هستی که همان هخامنشی میشن نیاکانت و اگر ایرانی نیستی غلط می‌کنی در مورد ایران و ایرانی نظر میدید کفار هم آن مغز معیوبته ایرانی ها از 7000سال قبل از اسلام یگانه پرست بودن یک کم شعور و سواد هم بد نیست تو حتما ایرانی نیستی که چنین حرفی در مورد ایرانی ها میزنی بی سواد
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      8 43
      6.53 شست شو مغزی (البته اگه چیزی توش باشه ) فقط سالومه و قمی کلاه طرف دستشویی کرد شما کشیدید بالا خخخخخ
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      12 8
      ۰۷:۴۱ - اتفاقا من از هخامنشی هایی هستم که نماز میخونم مثال شما دو رو و ریاکار نیستم که بخوام سو استفاده کنم
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      2 0
      ۰۹:۴۳ شعور وسوادت دیگه بیشتر از این قد هم نمیده
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      4 1
      وزیز کوروش کسی نبود به جز دانیال نبی
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 4
      بن سلمان و اردوغان هم به هخامنشیان فحش میدن تو هم فحش میدی؟
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      7 2
      ایرانی آدم رو شستشوی مغزی بده سگش شرف داره به اینکه محمدبن اره که هنوز خودش رو با کلوخ تمیز کنه مغزآدم رو شستشو بده!!!؟ یعنی تا ابد براتون همین ننگ بس که محمدبن اره از شما سواری گرفت و غلام حلقه به گوش عربستان شدید!!؟
  • DE ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    13 44
    مشرق عزیز همه میدانند که این تکنولوژی (هایپر سونیک )حتی توسط آمریکا با آن همه سرمایه گذاری نتوانسته هنوز به آن دست یابد چگونه ممکن است که سپاه یک شبه به آن مجهز شده باشد !! مگر آنکه فن آوری آن توسط روسیه به ایران انتقال یافته باشد . چرا ؟ چون باید توازن قوا روی کاغذ با رژیم غاصب صهیونیستی حفظ شود تا این رژیم با سرکار آمدن نتانیاهو جرات عملیات فیزیکی را به خود راه ندهد که البته سیاست درستی است تا زیر ساختهای ایران مصون مانده وزمان بیشتری برای تقویت بنیه دفاعی کشور فراهم آید .
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      16 20
      ۰۰:۴۱ نادان همه میدونن که امریکا بسیار به روزتر وپیشرفته تر از روسیه هست اونوقت(هایپر سونیک) را امریکا نداره بعد روسیه داره برو بخواب خوابهای خوش ببین !!!!!!!!
    • ح IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      9 5
      حالت خوبه؟ آمریکا چین روسیه ایران این چهار کشور موشک هایپر سونیک دارند اون وقت تو میگی آمریکا نداره؟ زودتر از همه آمریکا بهش رسید دیوانه جان. بعدشم فرمانده گفته تولید داخله کا حرفش رو قبول داریم حتی بر فرض اینکه از روسیه کمک گرفته باشیم مشکلی وجود نداره تبادل تکنولوژی بین کشورهای متحد تو دنیای امروز مرسومه یعنی تو فکر میکنی صفر تا صد جنگنده های انگلیس رو خود انگلیس می‌سازه؟ خیر از فرانسه آمریکا و حتی روسیه قطعات وارد میکنه! الان تو باید از این پیشرفت خوشحال باشی نه اینکه اینطور لگد پرانی کنی آمریکایی که نیستی روس که نیستی ایرانی هستی رفیق برای امنیت خودته و نتیجه اش میشه روزهای بدون تحریم های اقتصادی در آینده
    • محمد IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      1 2
      پدرجان اگه کار روسیه باشه که به هیچ کس دیگه غیر ایران فناوریش رونمیده
    • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      19 48
      نادون خودتی. امریکا خودش گفته داره هایپر سونیک تست میکنه و هنوز نتونسته بسازه بعد تو میگی ساخته؟؟ درضمن تویی که میگی از روسیه هایپرسونیک گرفتیم،داداش این موشک بسیار مهرمانه و سری هستش...شاید حتی سوخو ۵۷ یا ۷۵ رو بفروشن اما موشک های هایپرسونیکو هیچ وقت نمیفروشن..چه برسه به اینکه فناوری ساختشو بهمون بدن.قدرت اولیه ی موشکیمون هم نتیجه همکاری با کره شمالی بود اما الان داریم خودمون میسازیم...
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      19 2
      ۰۸:۰۷ نادان تویی که از خودت حرف در میاری کی امریکا گفته من هایپر سونیک تولید نمیکنم ونمیتونم ویا درحال تست کردن هستم!!!!
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    30 2
    الحمدللّه ربّ العالمین
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    33 3
    موشک های کروز را می شود با سامانه های پدافندی هدف قرار داد اما زدن موشک های بالستیک یک افسانه است 100 درصد محاله که پاتریوت بتونه موشک بالستیکو بزنه ضمن اینکه وقتی ما پهبادهای انتحاری داریم می توانیم با چنین گزینه هایی ابتدا سامانه پدافندی را بکوبیم یا مشغول کنیم بعد موشک اصلی را رها کنیم یعنی رسیدن ما به چنین فناوری ابدا مفهوم منطقه ایی ندارد ما درواقع زمان رسیدن موشک هایمان به عمق اروپا و خود خاک آمریکا را کم کردیم بله امروز رسما ایران موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر ندارد اما ماهواره بری که تست شد این فناوری هایپرسونیک و قرارگرفتن ایران در لبه گریز هسته ایی این پازل را می سازد که خاک ما را بزنید 1 هفته نشده نیویورک و واشنگتن و ... را خواهیم زد اتمی بزنید اتمی خواهیم زد این قضیه فوق العاده مهمه چون قدرت هایی مثل آمریکا , فرانسه و انگلیس در سراشیبی سقوط هستند و لحظه آخری ممکنه تو پوست خر فرو برن همچنین خیلی زود مجبور می شن نیروهاشونو از غرب آسیا و سرتاسر دنیا جمع کنن و ما باید دست های بلندتری داشته باشیم درواقع ما سطح بازدارندگی منطقه ایی خود را , که ما را بزنید 10 هزار سربازتان در منطقه را افقی خواهیم کرد بردیم روی سطح بازدارندگی جهانی که خاک ما را بزنید خاک تان را همانجوری خواهیم زد یعنی فکر کردیم به 10 تا 30 سال بعد , ضمنا ایران با همین دست فرمان جلو برود تا 1405 می تواند اکثر مشکلاتش را حل کند تا 1410 دیگر گزینه براندازی و نابودی جز تهاجم نظامی برای غرب نخواهد ماند ما از الان یهشون یک افق دادیم !
  • US ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    39 3
    وقتی ایران عین الاسد رو زد یک سری از اکراد پست و تروریست گفتند موشک های ایران چند عدد در مسیر سقوط کرده!!!نگو نمی دانند که سر جنگی رفته و بدنه آن جدا شده
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    13 5
    در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ شاه اسماعیل ای شیرشاه شیعه به سکوت مظلومانه ات قسم انتقامت را خواهیم گرفت
  • US ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    39 3
    به کوری چشم ترکیه، عربستان و امارات و اسرائیل و آذربایجان.
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 16
      تو با همین خیالات وتوهمات سرگرم باش موقش که شد میفهمی یه من ماست چقد کره داره
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      17 1
      آذربایجان نه. جمهوری باکو!
    • ح IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      14 1
      موقعش کیه؟ زمانی که حمله کردیم مثل سگ از خاک بادکوبه انداختیتمون بیرون نرید بگید ایران نقض حقوق بشر کرد ضعیف کشی کرد خلاصه مثل اکراین به هفتادجا وصل نشید اگه راست نیوید تنها و بدون کمک دیگر کشور ها روبروی جمهوری اسلامی ایران وایسید
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 7
      عرزشی عصبانی باش و از عصبانیت بمیر
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    23 2
    الحمد لله رب العالمین. شکر نعمت نعمت افزون کند.
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    15 1
    افرین، در حوزه نظامی پیشرفت عالی، اگر در حوزه اقتصادی و اجتماعی عدالت را نهادینه کنیم و مسولین شفاف و پاسخگو باشند ایران به الگو برای مردم جهان و مبارزه با نظام سلطه تبدیل میشود.
  • آمریکا ابرقدرته IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 21
    آمریکا 3750 بمب اتم داره . . .
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      11 2
      روسیه هم 6800 موشک هسته ای داره...
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      8 0
      خب برداشتت از این حرف چیه؟! فکر کردی هر کی بمب اتم داره دیگه میتونه همه رو بزنه؟ وقتی بمبی تو دستت باشه ممکنه تو دست خودت هم منفجر بشه! کره شمالی هم پس داره!!
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      6 2
      ۰۷:۳۸ پس به خاطر همین بود که از اوکراین پا به فرار گذاشت؟!!!!! ههههه
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      9 2
      ایران هم هزاران موشک نقط زن داره که برای تخرب وانهدام کل استبارکافیه صدزاراتانقطه زن کرهشت هزارتااتم رومیکنه
    • محسن IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      4 0
      مگه کسی گفته نداره؟!! ما طبق عقیده مون چه بمیریم و چه دشمن رو شکست بدیم و بکشیم، پیروزیم. پس باید تا میتونیم قوی بشیم. اگر پیروز ظاهری شدیم که خوب، اگر هم کشته شدیم بازهم پیروزیم
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    33 0
    بی صبرانه منتظر رونمایی هستیم، درود بر امپراتوری نوین ایران. الهام علیف داره بدجور گستاخی میکنه هااااا، با درنظر گرفتن همه جوانب باید درس فراموش نشدنی بهش داده بشه.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      4 2
      جان مادرت خنده مونننداز الهام اگه مرد جنگ بود باباش اسمش رو الهام نمیگذاشت!!؟ اون بنده خدا هم میدونست که از این بچه آبی گرم نمیشه !!؟ البته خود حیدر بزرگ مردآذری شیعه وغیور بود .اعتقاد داشت ما خودمون باید با سربازان آذربایجان قره باغ رو آزاد کنیم.
  • DE ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    20 2
    دستتون رو میبوسم مدافعان عزیز اسلام و انقلاب. خدا بر توفیقات شما بیفزاید.
  • عبد الله IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    12 0
    اینها علی برکت الله دارند برادر حسین فریدون
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    17 0
    قرار نیست گستاخی فرانسه و مکرون رو پاسخ بدیم!!؟؟ دیگه از حد گذرونده این مردک فرانسوی، گویا ایران رو با جای دیگه اشتباه گرفته که تا این حد وقاحت به خرج داده.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 0
      چیکار کرده ؟
  • محمود IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    15 0
    حالا چند وقت دیگر اصلاح طلبها اعلام می دارند به جای این موشک‌ها فضای مجازی و فیلترینگ را آزاد کنید.چون راه ارتباط با همفکران آن طرف آبی هی قطع و وصل میشد
  • احمد US ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    20 0
    برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی / که در نظام طبیعت ضعیف پامال است.
  • منتظر ظهور IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    23 0
    بگو ماشاالله لاحول ولا قوه الا باالله
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    20 0
    بن سلمان بدبخت شدی. میلیارد میلیارد از تو بخاطر خرید اسباب بازی های بی مصرف آمریکایی نابود شد.
    • ح IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      8 0
      الان تازه شده اسباب بازی؟ قبلشم بود وقتی پاتریوت با اون همه دبدبه و کبکبه نتونست پهپاد های یمنی رو تو حمله به آرامکو بزنه
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      40 13
      ۰۷:۰۸ قید یمن را بزن عزیزوم چون با عربستان داداشی شدن وهمچنین حزب الله واسرائیل وحماس هم دیگه دنبال ماجراجویی وشر تو منطقه نیست شدین تنهای تنها.هههههههه
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      6 46
      حماس وحزب الله دنبال شرنبوددنبال کندن شرهست عزیزم شیاطین صهیونیست بلعمی های زمان فاسدین جلادباشاهرگشون تقاص پس میدن
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      1 2
      ۱۴:۰۴ -چرا بهت فشار میاد؟!!هم پیمانانتون با دشمنانتون هم پیمان شدن واقعیت را قبول کن عزیزوم.هههههه
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 11
    البته در جریانید که تمام زرادخانه موشکی ما نمونه غیر هایپر سونیک هست و از نظر اقتصادی ده ها سال ژول میکشه تا جایگزین بشه اون هم از زمان تولید انبوه نه همین امروز... پس برید بخوابید فعلآ باید همین قدیمیها رو یکجوری از سد پدافند و سپر موشکی عبور بدید و په ها سال بعد که نمام زرادخانه رو هایپر یونیک کردید اونها یک سپر دفاعی بهتر رونمایب کردن
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      8 1
      نگران نباش، قبلی ها رو میدیم به لبنان، عراق، سوریه و یمن و از اونجاها روی اربابت آمریکا، خراب میشن.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      10 36
      موشک های هایپرسونیک یک تکنولوژی خاص و فوق پیشرفته هستن قرار نیست ما همه موشک هامون هایپر سونیک بشن.الانم قطعا به اندازه کافی هایپرسونیک تولید شده و قطعا در ادامه هم تولید شده و هزاران کلاهک هایپر سونیک ذخیره میشه‌.احتمالا ایران این فناوری رو از چند سال قبل داشته که الان رونمایی میکنه.میدونی که در دکترین نظامی ما هیچ وقت و هرگر و هرگز آخرین فناوری رونمایی نمیشه.ما سال ۹۰ دارای موشک دوربرد با برد بیش از ۱۴ هزار کیلومتر بودیم اما هرگز رونمایی نشد.شهاب ۶ حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر برد داره اما رونمایی نشده.قطعا موشک هایی با برد بیشتر ام داریم اما بنا به دلایلی از جمله تحریم ها و عدم تیجاد رقابت تسلیحاتی رونمایی نشدن.
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 0
      همون قدیمیها از عین الاسد عبور کردند و گلوبال هاوک را هم انداختند و پنتاگون و ترامپ را به التماس انداختند. یعنی همون قدیمیها کاملأ کافی است. این هم به قول سید حسن نصرالله یک حرکت معنوی است.
  • SE ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    14 0
    زیبا ترین چیز برایم در این دنیا دیدن اقتدار ایران اسلامی است ماشالله هزار ماشالله
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    57 15
    از برادران روسی-چینی و مخصوصا کره شمالی که بودجه کشورمان را صرف موشک پرانی کرده اند متاسفیم اینها عامل قدرت نیستند و قدرت واقعی از آن مردم هست که جمهوری اسلامی هیچ پایگاهی در بین مردم ندارد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      11 33
      اشباه میکنی عزیزم تشییع شهیدسلیانی روندیدین که همه اهرنوعی اومده بودند وعزاراداربودند ورشدانقلااسلامی درجهان رونمیبینین
    • ابوالفضل دادبین IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      8 4
      اگه منظورت از مردم .همین ارازل و اوباش هست که درسته..ولی مردم واقعی ما هستیم که اگه هر کدوممون یه آب دهن بریزیم امثال شماهارو آب میبره...از قدیم گفتن قلک خالی سر و صداش زیاده ...مثل امثال غربگداها
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      0 4
      ابولفصل دادبین ،توی خونتون هم ، پدر و مادرت ، با این لحن و کلام با تو صحبت کردن و تربیتت کردن ؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      1 1
      ابولفضل دادبین ،کدوم ادم اب دهن روت ریخته که یاد گرفتی ؟
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    10 1
    سپاه باساخت موشکهای هایپرسونیک رسماسامانه های آمریکلیی تاد و پاتریوت باز نشسته کرد
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      4 0
      انصارالله پاتریوت باز نشته کرده بود دورود برپویندگان راه حق
  • مصطفی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 0
    ماشاالله صدباریک الله به همت وتوان و قدرت وتوانایی واستعداد جوانان غیور این سرزمین . زنده و پایدار باشید .
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 15
    سالها باداشتن این موشکها وپهپادها به کجا رسیدیم وکدام استکبار غارتگر صهیونیسم اشغالگر ووهابیهای نوکر وقاتل را نابودکردید .ه حالا هایپر سونیک تئوریتون بتواند-عرضه نداشتید به بمب اتم برسید وهزینه های جانی ومالی وهمه چیز را بتن کردید-حالا دنبال مسخره بازی ترقه بازی وموشک پرانی بیفایده هستید
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      7 1
      والا هم طیفان و هم فکران شما که اعتقاد داشتن صنعت هسته ای یک چاه فاضلابه و رفتن با بتن چاه رو پر کردن و صنعت فضایی رو هم ۸ سال تعطیل کردن.حتی در سال ۱۳۸۲ هم همین طیف ۲ سال صنعت هسته ای رو تعلیق کرده بودن.بعد شما اناظار داری بمب اتم بسازیم.از یه طرف بتن میریزن توش از یه طرف بمب اتم میخان با خودتون چند چند هستید.ایران اگه بخواد بمب اتم بسازه قطعا توانایی ساخت رو داره.حتی اگه علم هم نداشته باشیم میشه فناوری اون رو از کشورهایی مثل کره شمالی و پاکستان و روسیه خرید.با احتمال ۱۰۰ میشه از کره شمالی تکنولوژی رو راحت خرید.مثلا تکنولوژی ساخت پهباد رو به کره شمالی یاد بدیم و هسته ای رو بگیریم‌.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      2 5
      والا بخوره تو کمرت-همین قسمها ودروغهایتان.......... مملکت را نابودکرد
  • جوان IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 13
    عمر جوونهای این مملکت تموم شد ما هنوز تو پیچیم!! کی این پیچ تموم میشه خدا میدونه!
    • امیر IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      9 2
      مثلا میخواستی چکار بکنی که نتونستی با عمرت بکنی ؟؟؟؟ عمر موقعی تلف میشه که به بطالت بگذرونی... یاد گرفتید هی میگید عمرمون تلف شد ... ارزش انسان رو در حد یه ماشین آوردید پایین
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      1 1
      امیر// با عمرمون همونکاری میخواستیم بکنیم که هم سن و سالهای ما الان در جهان آزاد خارج از ایران ، وکیل و دکتر و مهندس و نماینده مجلس شدن و الان با چشم میبینمشون
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      2 1
      امیر// الان به یک جوون ۲۰ ساله بخواهی بگی چند درصد احتمال داره تا سال آینده یک شغل با حق بیمه داشته باشه و درآمد اون شغل طوری هست که بتونه قسط وام ازدواج و خرید یک اپارتمان ۱۰۰ متری در شهر خودشون بده ، میگی چند درصد احتمالش هست ؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 9
    دارو تو داروخونه پیدا میشه ؟ تخم مرغ کیلویی چنده ؟ برنج ایرانی دارین؟ پوشک بچه بسته ای چند؟ سرعت صعود دلار چند ماخ هستش دقیقا؟ کره شمالی رفتین تا حالا؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 6
    دروغ بزرگ
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    8 1
    دمشون گرم
  • آریایی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 7
    شتر در خواب بیند پنبه دانه!! مگه آمریکا و ناتو مرده باشند. روسیه هم از این بلوف ها زیاد میزد اما سرانجام در باتلاق اوکراین گیر کرد..
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 3
    میگن دستش خیلی کم و نقطه زن نیست
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 1
    قرص مسکن و تب بر قوی (( فتوشاپه)) تنها نسخه قابل اطمینان برای براندازها و اربابشون هست
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 6
    دنبال چی هستید وقتی قدرت چانه زنی ندارید؟اینها همش هزینه اضافی است همان شهاب 3 کفایت میکند . زمانی اینها مطرح است که گفتگو کنید و بتوانید امتیاز بگیرید و امتیاز بدهید و گرههای تجاری را حل کنید صرف ساختن موشک به چه درد میخورد مثل میلیاردی میماند که در گاو صندوق خود حبس شد و مرد.شما هم بالاترین موشکها داشته باشید شکم گشنه و اقتصاد ویران به چه درد می خورد
  • mazaher IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 0
    سلام خدایا شکرت،ای کاش ایران خودرو هم اینطوری پیشرفت می کرد.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 0
    یه چندتاییش را استفاده کنید حالشو ببریم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 0
    امیدوارم به برد موشکهام اهمیت داده شود و به زودی شاهد موشکی سوخت جامد با برد ۱۲ هزار کیلومتر مجهز به کلاهک چندگانه باشیم. چون سرعت کلاهک موشکهای قاره پیما بیش از ۲۰ ماخ است.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    6 0
    پیشرفت باعث افتخاره انشالله متوازن باشد در همه زمینه ها مخصوصا اقتصاد و اجتماعی وفرهنگی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 4
    هایترسونیک پیشکش مشرق .....کارت ملی رو دریابید که بعد از دوساله هنوز نیومده.......
  • IQ ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 1
    الان تو کشورهای حاشیه خلیج فارس اوراقی ها شون حوار میکنن آفتابه شکسته بشکه کهنه سیستم دفاع موشکی خریداریم سیستم پاتریوت قراضه آمریکایی خریداریم بزارید دره کوزه آبش رو بخورید شد آهن پاره باید بدید ضایعاتی ببره بدبختها ی گاو شیرده
  • DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 0
    کاش چندتا سپاهی مقتدر هم در وزارت خارجه داشتیم . الهام ریغو با لباس نظامی به ایران هشدار میده و آقایون وزارت خارجه صحبت حسن همجواری میکنند و بدتر از ظریف میخندن .
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 1
    حالا دلار چند ریال بی ارزشترین ارز دنیا این مهم است بدون ریشه درخت خشک میشود
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 1
    ***فقط موشک قاره پیما *** برای مقابله با جزیره دیگوگارسیه به موشک 4500 کیلومتری نیاز است و.برای مقابله با آمریکا موشک 10 تا 12 هزار کیلومتری نیاز است. البته با کلاهک چندگانه.
  • US ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 6
    باز با یه موشک بازی می‌خوابید بگید هیچ خبری نیست ؟؟ خخ
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 1
    من هنوز سر حرف خودم هستم ....ما نیاز به ریزمهمات فضای داریم .....اونم تولید انبوه مثل شاهد 136 .....
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 3
    وقتی نظر مخالف را منتشر نمی کنید یا تحریف می کنید نوشتن نظر بی فایده است . تمام
  • ملت امام حسینیم IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 1
    اقا همشون فتوشاپن میگین نه ی توک پا برین اوکراین از رییس جمهورش بپرسین موشک فتوشاپی پهپادهای فتوشاپی سامانه ۱۵ حرداد فتوشاپی باور فتوشاپی وااای سامانه پدافند آرمان فتوشاپی ......نترسین هوای حیفا و تل اویو و ریاص و جده رو داریم باکو هم ک مال خودمونه میمونه ارامکو ک اونم برادران حوثی رو انداختن ما دخالت نکنیم......دمت گرررررم امیرعلی حاجی زاده روحت شاد حسن تهرانی روحت شاد احمد کاظمی روحتون شاد شهدای ایران
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 2
    روسبه از روز اول در اوکراین بکار برد ،بدردش نخورد جز هزینه زیاد و بدنامی
  • شهرام IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 2
    پس چرا مثل موشک های قبلی فیلمی ازش نشان ندادند که از روی سرعت لانچش بشه فهمید چه سرعتی داره ؟ نکنه فقط شعاره ؟
  • سعید IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 0
    احسنت یدالله فوق ایدیهم
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 2
    حالا که نظر منتشر می کنید بدانید کشوری که مردم آن در ابتدایی ترین آموز زندگی مثل ادوات کشاورزی و حمل و نقل و دارو و درمان لنگ هستند و اغلب جوانان بیکار هستند نباید پول کشور را خرج رقابت تسلیحاتی با آمریکا کرد . تازه هر قدر سلاح قوی تر داشته باشید دشمن بیشتری پیدا می کنید .ضمنا خدای نکرده اگر جنگی شود باز این مردم پا برهنه هستند با دست خالی به جنگ دشمن می روند . چرا شاخ تو شاخ آمریکا می گذارید که بخواهید سرمایه ملت را فنا کنید . شر را رها کنید شر هم شما را رها می کند. از ما گفتن از شما نشنیدن . به فکر زندگی روزمره مردم باشید . ما از کشور خودمان با همین سلاح های متعارف حفاظت می کنیم.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 2
    ملت اقتدار نظامی نمی خواهند ما اقتدار انسانی و اسلامی می خواهیم .ما از نظامی گری متنفریم . ما انسانیت می خواهیم .اگر کره جنوبی و روسیه بمب اتم نداشتند بهتر بود .اصلا اگر بمب اتم نبود بهتر بود .
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 1
      ما نه فقط خودت. بیجا کردی میگی ما.
    • بهزاد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 0
      شما که اقتدار نظامی نمی خوای , اگر این اقتدار نظامی نبود الان تروریست ها شلوارت و سرت کشیده بودن خواهشن چرند بلغور نکنید
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 3
    اگر این موشک ها بدرد بخور بود وضع ما این نبود که الهام علیف مارو تحدید کنه ترکیه با صنعت نظامی مونتاژی سالی چند میلیارد صادرات نظامی داره شما این همه ادای نظامی گیری میکنید هیچ کس ازشما سلاح نمیخره جز روسیه بدبخت در باتلاق اوکراین دست و پا میزنه اونم ناچار بود و گرنه عمرن میخرید
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 2
    ابولفضل دادبین بی تربیت
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 7
    پوتین تلاش می کنه همه اروپا مال روسیه باشه . اردوغان تلاش می کنه همه ترک ها یکی بشن .و امپراطوری عثمانی تشکیل بشه . ایران هم می خواه همه دنیا مالش باشه . این وسط آدمها رها شدن .همه دارن آواره و در بدر می شن . گمراهی از این آشکار تر ؟؟؟
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 1
      ایران اگه میخواست دنیاروبازوربگیره که الان تموم مستضعفهاطرفدرمکتب انسان سازوازادی دهنده وضدفسادوجنایتش نشده بودند اونی که میخوادباتحمیل نژادباکشتارمردم رونابودکنه صهیونیستهاهستند که شماغیرعمداشاره نکردین
    • NL ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      3 1
      این چرتها چیه؟ :)) اون آمریکای پدرسوخته شیطان بزرگه که میخواد همه دنیا مالش باشه ولی ایران جلوش واستاده میگه اینجا از این خبرا نیست!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    نیم نانی گر خورد مرد خدای .بذل درویشان کند نیمی دیگر . ملک اقلیمی بگیرد پادشاه .همچنان در بند اقلیمی دگر.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    ممنون از نشر نظریات مخالف
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 1
    حداقل یک موشک هایپرسونیک ساخت خودمان را نشان بدهید!؟
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 0
    نگاه کنید. نظامی ها و انقلابی ها با کمترین بودجه اینچنین شاهکاری میسازن. ولی بخش دیگه کشور که بیش از 90 درصد بودجه در اختیار دارن... و... چه کسی یا چه کسانی خیانت میکنن. پس هم پول هست و هم تکنولوژی ولی بخاطر... و... کشور مشکل داره
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 0
    سپاه چرا تنگه هرمز را نمیبندی خسته شدیم از تحریم و گرانی از بهانه های دولتمردان هی تحریم‌های ظالمانه را بهانه میکنند بابا تنگه هرمز را ببندید
  • دانیال IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 0
    الله اکبر و درود و سلام خدا بر همه مجاهدان و جان بر کفان.
  • Mahdi IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    باید برد عملیاتی موشکهای کروز بالستیک هایمان رو هم افزایش دهیم
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    چه دلیلی داره قبل ازرونمائی فاش کردید
  • احمد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    باسلام و درود فراوان به عزیزمان در صنایع دفاعی کشور ومخصوصا عزیزان مشغول در صنایع موشکی قطعا زحمات شما اگر در حد روزه و نماز نباشد کمتر نیست خداوند در درجه اول دشمنان تا ن راخاروخفیف کند وبدستان برکت بدهد اما بدانید ما دشمنانی بی شرافت خبیث، جنایتکار، بی رحم نامرد ودشمن بشریت داریم به نام آمریکا شما باید بروید بطرف موشکهای هسته‌ایی پر قدرت فقط اتمی شدن میتواند امنیت واقعی وپایدار برای این ملت در پی داشته باشد این سلاح ها خوباند اما نه در برابر آمریکا واروپای شما رابه قرآن وقت تلف نکنید الان که با روسیه درگیرند بزرگترین فرصت برای ایران خداوند فراهم کرده است تعلل نکنید با توکل به ذات لایزال الهی پیش بروید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس