کد خبر 1445421
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
تاثیر استرس بر سفید شدن موها

مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد توسط گروهی از متخصصان مغز و اعصاب انجام شده، نشان می‌دهد که استرس به دلیل تاثیر بر عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک باعث ایجاد موهای سفید می شود.

به گزارش مشرق، مدت طولانی است که مردم تصور می‌کنند استرس باعث ایجاد موهای سفید می شود. با این حال، این فرضیه بدون یک پایه علمی به یک باور عمومی تبدیل شده است. اکنون، گروهی از محققان دانشگاه هاروارد ثابت کردند که این مساله واقعیت دارد.

داستان‌های مختلفی در تاریخ وجود دارد که در آنها ذکر شده استرس باعث ایجاد موهای سفید می‌گردد. یکی از مشهورترین آنها ماری آنتوانت، ملکه فرانسه است که با یک گیوتین در جریان انقلاب فرانسه کشته شد. گفته می‌شود فقط در یک شب تمام موهای او سفید شده است.

افسانه مشهور دیگر افسانه توماس مور است که گفته می شود تنها در یک شب رنگ موهای وی دچار تغییر شدید شده و به رنگ سفید درآمد. در حقیقت، بسیاری از افراد دیده اند که وقتی فردی دچار بحران شخصی شده و مدتی را در این شرایط به سر می برد پس از آن پیرتر به نظر می‌رسد. امروز، ما می‌دانیم که این امر، درست است: استرس باعث ایجاد موهای سفید می شود.

گروهی از دانشمندان از دانشگاه هاروارد در ایالات متحده، به رهبری دکتر یائو چیه هسو، تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کردند. در این تحقیقات، آنها اظهار داشتند که پس از چندین آزمایش و مطالعه، نتیجه گرفته‌اند که استرس در واقع باعث ایجاد سپیدی در موها می شود.

جالب ترین نکته این است که تیم متخصصان مغز و اعصاب نه تنها تأثیر مستقیمی را که استرس بر موهای سفید دارد تأیید بلکه مکانیسم‌های ایجاد این اثر را نیز شناسایی کردند. این یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. استرس یک مسئله جهانی است. در چند دهه اخیر مطالعات زیادی در مورد این پدیده انجام شده است. استرس ارمغان بسیاری از گرفتاری‌ها و بیماری‌های ماست. تأثیرات ظاهری و فیزیکی استرس، آشکار به نظر می رسید اما این مطالعه فراتر از آن بوده و چند نقطه دور از هم را بهم متصل می کند.

یک آزمایش روشن‌کننده

برای رسیدن به این نتیجه گیری، دانشمندان هاروارد ابتدا آزمایشی بر روی موش‌ها انجام دادند. آنها به دنبال تأثیرات احتمالی استرس بر روی رنگ موها بودند و همچنین تغییرات مختلف فیزیولوژیکی ناشی از اضطراب را مورد بررسی قرار دادند.

محققان با القای وضعیت استرس در موش ها شروع به کار کردند. برای این کار به آنها ترکیبی بنام رزینیفاراتوکسین تزریق کردند. این ماده تولید کورتیزول، معروف به هورمون استرس را تحریک می کند.

کارشناسان با این فرضیه شروع کردند که استرس باعث حمله ایمونولوژیکی در بدن حیوانات شده و این امر در سلولهای تولید رنگدانه تأثیر گذاشته است. در مواجهه با این وضعیت، دانشمندان تصمیم گرفتند غدد فوق کلیوی بعضی از موش‌های سفید را بیرون بیاورند تا آنها قادر به تولید کورتیزول نباشند. سپس آنها را در معرض شرایط استرس‌زا قرار دادند که اتفاقی غیرمنتظره رخ داد: رشد موهای سفید آنها ادامه داشت.

چرا این تأثیر اتفاق می افتد؟

تحقیق این گروه از متخصصان مغز و اعصاب روی سیستم عصبی سمپاتیک تمرکز دارد. اعصابی که این سیستم را تشکیل می دهند از هم جدا شده و در هر فولیکول موی روی پوست وجود دارد. دانشمندان پس از رفع چندین ابهام، دریافتند که هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا، این اعصاب، ماده‌ای شیمیایی به نام نوراپی نفرین را تولید می‌کند. این ماده توسط سلولهای بنیادی که رنگدانه های مو را بازسازی می‌کنند جذب و در نزدیکی این اعصاب یافت می‌شود.

نوراپی نفرین باعث فعال شدن بیش از حد این سلول ها می شود. آنچه در مرحله بعد رخ می دهد این است که همان سلول بیشتر از حد لازم رنگدانه تولید و ذخایر خود را تخلیه می کند. وقتی این اتفاق بیفتد، این سلولها نمی توانند بازسازی شوند. بنابراین، از ذخایر رنگدانه استفاده کرده و موهای بدون رنگدانه شروع به سفید شدن می‌کنند.

دانشمندان اظهار داشتند که این وضعیت غیرقابل برگشت است. بنابراین، پس از از بین بردن این سلولهای بنیادی، دیگر هیچ برگشتی وجود نخواهد داشت: اثر دائمی است. با این حال، این تحقیقات یک پیشرفت بزرگ است زیرا باعث شده دانشمندان پروژه‌های تحقیقاتی جدیدی درباره تأثیر استرس بر روی بافت های مختلف بدن پیشنهاد دهند. این تحقیق به پاک کردن راه درک کامل استرس و اثرات آن کمک می کند.

منبع:بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسن روحانی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    من خودم یک تنه موهای یک ملت هشتاد ملیونی را سفید کردم خخخخخخخ
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    کاش سفید میشد رنگ میکردیم همه از استرس و ناراحتی ریخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس