توییتر به جنگ اپل رفت

افشاگری ایلان ماسک درباره کارکرد گذشته توئیتر، هر چند با سکوت سیاستمداران آمریکایی مواجه شده اما دموکراسی را زیر سوال می‌برد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: ایلان ماسک، زمانی که سکان هدایت شبکه توئیتر را در دست گرفت، گفت با استفاده از اطلاعات موجود در دفتر این سازمان، اسناد مرتبط با دخالت توئیتر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را فاش می‌کند. او تاکید کرده بود توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی آمریکا در آن انتخابات به شدت از کاندیدای دموکرات (جو بایدن)‌حمایت کرده و اجازه نداده بودند پست‌ها و اطلاعات مربوط به جمهوری‌خواهان و نامزد آنها در این شبکه اجتماعی منتشر شود.

این کار البته با همکاری و هماهنگی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از جمله «اف‌بی‌آی» انجام شده بود و حالا بعد از گذشت ۲ سال از روی کار آمدن بایدن، می‌تواند نشان دهد انتخابات سال ۲۰۲۰ چطور توسط رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به دموکرات‌ها مهندسی شده بود.

به گزارش روزنامه وطن‌ امروز، از هفته گذشته تاکنون، ایلان ماسک و مایلک شلنبوگ، روزنامه‌نگار آمریکایی، در رشته توئیت‌هایی، اطلاعات موسوم به «پرونده‌های توئیتر» را برای افکار عممی آمریکا منتشر کرده‌اند جدا از برخی از اطلاعات فنی راجع به اینکه برخی اکانت‌ها چطور به صورت نامحسوس محدود یا حذف شده‌اند و چطور این کار به گردش اطلاعات برخلاف منافع جمهوری‌خواهان پیش رفته، در این پرونده، نام‌های جالب توجهی به چشم می‌خورد که همگی نشان می‌دهد سیاستمداران دموکرات چطور از شبکه‌های اجتماعی برای مهندسی افکار عمومی در آمریکا استفاده کردند.

مایکل شلنبرگ، روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارش خود آورده که چطور فشارهای درونی در توئیتر (یعنی فشار مدیران به هیئت مدیره) و فشارهای بیرونی (مانند شخصیت‌های برجسته دموکرات) باعث تعلیق اکانت ترامپ وحذف او از این شبکه اجتماعی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شد.

در این گزارش آمده است اکانت دونالد ترامپ یک روز پس از آنکه میشل اوباما و سایر دموکرات‌ها خواهان «حذف دائم» او از توئیتر شدند، حذف شد. براساس مدارک به دست آمده از توئیتر، سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۹۶، ۹۸ و ۹۹ درصد کمک‌های مالی کارمندان توئیتر به سیاستمداران حزب دموکرات تعلق گرفته بود. براساس این اسناد، بعد از مدتی کارمندان توئیتر به وضوح دریافته بودند منافع شخصی و جناحی‌شان در تضاد با منافع شرکت قرار داد و به همین دلیل سعی می‌کردند محتواهای مخالف دیدگاه سیاسی‌شان را از این شبکه اجتماعی حذف کنند.

مسئله جالب توجه دیگر در اسناد توئیتر، اسناد مرتبط با حذف پست‌های مربوط به لپ‌تاپ «هانتر بایدن» پسر بایدن از این شبکه اجتماعی است. در روزهای پایانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، اسنادی را که از لپ‌تاپ هانتر بایدن به دست آمده بود، منتشر کرد.

روزنامه نیویورک‌پست در آن زمان با انتشار عکسی بزرگ در صفحه یک خود، از اسنادی نوشت که نشان می‌داد هانتر بایدن زمانی که پدرش معاون اوباما بود، چطور از رابطه‌اش با ریاست جمهوری آمریکا استفاده کرد تا پروژه‌های بزرگی را از دولت‌های خارجی مانند اوکراین یا چین بگیرد. ترامپ معتقد بود این اسناد، کار بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ یکسره می‌کند اما با شگفتی تمام متوجه شد هیچ شبکه اجتماعی‌ای این اسناد رامنتشر نمی‌کند، زیرا آن را مخالف قوانین جدید خود می‌دانند.

اسناد توئیتر در عین حال نشان می‌دهد تیمی از مدیران که در این شبکه اجتماعی لیست‌های سیاه ایجاد می‌کردند، مانع ترند شدن برخی توئیت‌ها می‌شدند و عمداً با ایجاد محدودیت‌هایی، از بازدید برخی موضوعات پرطرفدار جلوگیری می‌کردند همچنین تمام این فعالیت‌ها بدون اطلاع کاربران انجام می‌شد.

به نظر می‌رسد انتشار این اسناد، ابتدای راه ایلان ماسک برای تاثیرگذاری بیشتر بر فضای انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۲۴ باشد. او که در انتخابات کنگره نیز صراحتاً از مردم خواسته بود به نامزدهای جمهوری‌خواه رای بدهند، حالا برای این حزب شبکه‌ای اجتماعی را مدیریت می‌کند که می‌تواند در انتخابات بعدی آمریکا به شدت روی افکار عمومی تاثیرگذار باشد.

لیبرال‌ها اما با وجود سکوتی که اختیار کرده‌اند، از این مسئله هراس دارند. که مدیریت افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی از دست‌شان خارج شود. حرکات توئیتر موجی از درخواست‌ها برای شفافیت در سایر پلتفرم‌های اجتماعی را به وجود آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس