اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد خواستار سازوکاری مشترک با دمشق و مسکو برای تسریع روابط دیپلماتیک است.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت که خواستار دیدار سه‌جانبه با «بشار اسد» و «ولادیمیر پوتین» همتایان سوری و روسی خود است.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از ترکمنستان توضیح داد که به پوتین پیشنهاد داده تا سازوکاری را با روسیه و سوریه برای تسریع مسیر دیپلماتیک تدوین کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «ما می‌خواهیم گام‌هایی را به‌صورت سه‌جانبه بین ترکیه، روسیه و سوریه اجرا کنیم. برای این کار باید ابتدا جلساتی بین سازمان‌های اطلاعاتی، سپس وزرای دفاع و سپس وزرای خارجه برگزار کنیم».

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: «توافق سوچی و روند آستانه تصریح می‌کنند که ۳۰ کیلومتر از مرز جنوبی ما باید گذرگاه امنیتی ما باشد. همچنین ما اقداماتی برای حفظ امنیت خود در منطقه‌ای که نیروهای ائتلاف (آمریکایی) در سوریه حضور دارند، انجام می‌دهیم».

اردوغان با بیان اینکه چاه‌های نفت سوریه تحت حفاظت نیروهای ائتلاف هستند، گفت: «آن‌ها این نفت را به سفارش شبه‌نظامیان کُرد می‌فروشند. ما تا الان صبور بودیم. اما صبرمان تمام شد».

به نوشته آناتولی، وی درباره انتقال گاز ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا نیز تصریح کرد: «رئیس جمهور ترکمنستان اوایل سال آینده به ترکیه سفر می‌کند و سپس نکات نهایی را در این زمینه بیان می‌کنیم».

رئیس جمهور ترکیه همچنین افزود: «وزرای انرژی ترکیه، [جمهوری] آذربایجان و ترکمنستان به زودی درباره جزئیات انتقال گاز به اروپا گفت‌وگو خواهند کرد و من به وزیر [انرژی ترکیه] دستور دادم که این موضوع ظرف یک ماه نهایی شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    دقت کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس