کد خبر 1446161
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

‏در سفر رئیس جمهور چین به سعودی یک بیانیه با سعودی منتشر شد که مورد خاصی برای ما نداشت.اما از بیانیه مشترک با اعراب خلیج‌فارس یک جمله اش برجسته شد که همه محکوم کردیم اما موضوع را باید از سطحی‌نگری و نگاه عاطفی عبور داد و به مدلی برای فهم رسید.

‏چین به دنبال"جهان چینی شده"به جای "جهان غربی شده‌"از طریق اقتصاد نه از طریق سیاست و فرهنگ و ایدئولوژی(کمونیست- کنفوسیوس)است. به همین دلیل با١٧۶کشور سند امضا کرده است.در سویس به دنبال"منطقه آزاد بانکی"و در سرزمین های اشغالی فلسطین و در حیفا به دنبال"منطقه آزاد فناوری"است.

‏بیانیه با اعراب به عربی ٣٠صفحه و٨۶محور است که فقط ما متوجه یک جمله شدیم.چین دنبال کشیدن فرش از زیر پای آمریکا در منطقه است و طبیعی است که باید بتواند برای اعراب جایگزینی همتراز او باشد.

برای القای این جایگزینی طبیعی است مشابه آمریکا عمل و لگدی هم به ما بزند تا هم اعتماد اعراب را جلب هم آمریکا را تحریک نکند با همان نگاه جهانی، بعد از تثبیت خود در سرزمین های عربی و جلب اعتماد، نوبت پل سازی بین ما و اعراب خواهد بود.این کاری است که چین می تواند وآمریکا نمی تواند. ایفای این نقش خوشایند اعراب هم خواهد بود که باید منتظر آینده بود.نگاه عاطفی در سیاست خارجی اشتباه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 48
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصحی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    جناب گنجی نگاه خودپندارانه به سیاست خارجی هم ستودنی نیست. این که براساس معیارهای شناخته شده انتطاراتی برای خود ایجاد کنیم به شدت ساده لوحانه است. آن چه که در بیانیه شورای کشورهای خلیج فارس آمد و نسبت به جزایر سه گانه ایرانی فضولی شد موضع گیری دقیق مبتنی بر سه اصل بنیادین نظام اسلامی یعنی عزت، حکمت و مصلحت ، جناب رئییسی بود که در دیدار با نخست وزیر چین اعلام شد و اگر این گونه مسائل ناموسی به خودپنداری برگزار شود نتایجی بس تلخ در پی خواهد داشت همواره نظام اسلامی با صدای بلند عنوان کرده نه ظلم می کنیم نه ظلم می پذیریم. جناب گنجی از باب فی التاخیر آفات سیاست ورزان نظام از همان قدم اول کج چین موضع گیری صریح کردند.زین پس هم خواهند کرد.البته خردمندانه و با حفظ روابط متقابل.
  • FR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    20 4
    چی چی میگوی؟
    • علی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
      4 1
      مسئولی که فرزندی در خارج دارد نباید پست داشته باشد لطفا این را قانون کنید...
  • رضا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    13 4
    دائى از گداها در قاموس ما ايرانى ها نيست !
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    0 0
    احسنت ولی مواظب باشید این نگاه عاطفی را شما هم جناب گنجی نسبت به مواضع دیپلماتیک چین نداشته باشید...کلمه عرصه سیاست یعنی هوشمندی تمام
  • رمضانعلی محمدیان IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 1
    بسم الله. ضمن هوشمندانه دانستن تحلیل فوق بایستی عرض کنم نگاه عاطفی نه تنها هیچ وقت اشتباه نیست بلکه این ندیده انگاری حرف مفت چینی ها هم نتیجه نگاه عاطفی است که نویسنده به منافع ملی دارند که خود معطوف نگاه عاطفی است که به دینی دارد که میفرماید ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه و منشاء اراده را تنها یک قلب میداند یعنی ظرف عاطفه و در باب مظروف آن هم میفرماید کلمة الله هی العلیاء اما اینکه رئیس جمهور چین مرتکب این خطای استراتژیک در منطقه شده هم باید نه چین که همه ببینند برای ایران اسلامی دفع ظلم اهمیت دارد نه نوع ظالم لا اله الا الله نه لا امریکا الا چین یا روسیه که الحمدلله دولت به عنوان پرچمدار نظام اسلامی در روابط خارجی نشان داد که مسئله نظام خود امریکا یا چین نیست بلکه حرمت حریم ام القرای اسلام ظل ولایت اهل بیت علیهم السلام میباشد که به فضل الهی این نگاه توحیدی عدالت خواه نه شرقی نه غربی مغناطیس جذابی برای تمام مظلومین عالم و جهانگیری و جهانداری اسلام عزیز بوده هست و خواهد بود و امروزه خاک ایران همان فدکی است که با خدشه به این خاک نه ایران که اسلام عزیز از دست خواهد رفت این را دشمن خوب میداند که دنبال تجزیه ایران هر چند در توهم فضای مجازی است تا لطمه به صدور انقلاب به نام خدا بزند واین بزرگترین دلیل محارب بودن اغتشاشگران هم هست .والسلام
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      0 0
      احسنت،جمهوری اسلامی حرم است.شیعه خانه اهل بیت علیهم السلام است و واقعا"نیازی به شرق وغرب ندارد وداشته ها وموفقیت های اصلی خودرا با توکل به خدا و یاری حضرت حق زمانی به دست آوردکه شرق وغرب وهمه عالم باایران درمخاصمه وجدال بودند واین مملکت صاحب دارد واگر مسئولان ارشدنظام حتی در مخیله و ذهن خودمرتکب شرک خفی شوند خداوندآنان را به همان باطل واگذارخواهدکرد واین همان لااله الا الله است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس