کد خبر 1446289
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ادامه آلودگی هوا در تهران تا دو روز آینده

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت:در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در حاشیه برگزاری دوازدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی درباره تأثیر گذاری مدیریت شهری در آلودگی هوا گفت: متأسفانه در تأمین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات متعددی روبه رو هستیم اما در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف منجر به یک دوگانه شده است گفت: یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم یا باید در برخی استان‌ها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به طبع آلودگی هوا را به همراه دارد و این مشکلی است که امروز با آن مواجه هستیم.

سروری تصریح کرد: البته با وجود تمام این مشکلات تا جایی که ممکن بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در کلانشهر تهران نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند اما باتوجه به کاهش دما شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و همین موضوع منجر به آن شده تا تأمین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها به سختی انجام شود.

وی با اشاره به ورود شوراها به مباحث آلودگی هوا و مازوت سوزی گفت: شوراها در حد توان خود می‌توانند با تعیین نقش فرهنگی و در بستر ارتباط مستقیمی که با مردم دارند نقش آفرینی کنند برای مثال در تهران با تشکیل کارگروه‌های مختلف با دستگاه‌های مرتبط و مؤثر تعاملات جدی برقرار کرده‌ایم البته این موضوع تنها به مدیریت شهری مربوط نیست.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: برای رفع معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط بایکدیگر هم افزایی داشته باشند و تدابیر لازم را اتخاذ کنند وقتی از یک سو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم نیست یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است.

سروری ادامه داد: اگر صنایع متوقف شوند تولید آسیب می بیند و عرضه افزایش پیدا می‌کنند و به طبع آن قیمت کالاها بالا می‌رود و باز هم مردم آسیب می‌بینند و به همین دلیل نیاز است اولویت بندی انجام شود و با فرهنگ سازی مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با ااشاره به راهکار قطع مازوت سوزی بیان کرد: بی تردید اگر مردم امروز هم در مصرف توجه بیشتر داشته باشند شاید دیگر نیاز به مازوت سوزی در کشور و قطع برق نباشیم.

سروری با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است گفت: مدیریت شهری با وجود تمام مشکلات مالی با تأمین منابع مالی لازم اقدامات گسترده و مؤثری را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در سال‌های اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود بر داشته است اما برای موتورسیکلت‌ها باید تصمیم ملی اتخاذ شود.

وی افزود: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای جایگزینی موتورهای کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ شهرداری‌ها می‌توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم کنند ولی اتخاذ تصمیماتی که منجر به اقدام مؤثری شود باید توسط دستگاه‌های بالاسری و تعامل دولت و مجلس انجام شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مدیریت شهری با حساسیت و جدیت موضوعات مربوط به آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها را دنبال خواهند کرد گفت: مدیریت شهری تمام ظرفیت‌های موجود را برای سلامت شهروندان به کار خواهد گرفت که تحقق این مهم نیز به حرکت درآمدن چرخ نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور است که با حساسیت دنبال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    حتما راست میگید..فقط کافیه به یکی از نیروگاهها سری بزنید،از دود خروجی کاملا مشخصه سوخت چیه!
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    0 0
    خودروها را خاموش کنید، هوا پاک می‌شود. نگران مازوت سوزی نباشید. به خودتان دروغ نگویید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس