عصرانه داستان

حمله‌ی مغول به ایران برحه‌ی تاریخی حسرت‌برانگیزی ست که اگر اتفاق نمی‌افتاد یا موفق به فتح ایران نمی‌شدند، کتاب‌سوزی‌ها و ویرانگری‌های تمدنی انجام نمی‌دادند، احتمالا اکنون با ایران دیگری مواجه بودیم.

به گزارش مشرق، چهل و یکمین عصرانه‌ی داستان حوزه هنری قم، در آذر ماه ۱۴۰۱، با نقد و بررسی رمان «مست جنگ، یورش سرد» با حضور مسعود آذرباد، نویسنده اثر، محمد فائزی فرد، منتقد و اجرا و کارشناسی رویا حسینی، در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

اگر مغول‌ها به ایران حمله نمی‌کردند، ایران چه شکلی داشت؟!

مست جنگ، نخستین رمان مسعود آذرباد است که در نشر کتابستان به چاپ رسیده است. این رمان که در زیرژانر تاریخ جایگزین کار شده است، جزو دسته‌ی رمان های علمی تخیلی محسوب می‌شود که دوره‌ی تاریخی حمله‌ی مغول به ایران را کار کرده است.

آذرباد علت انتخاب این ژانر را علاقه‌ی شخصی خود به ادبیات گمانه‌زن و همچنین تاریخ ایران اعلام کرد و گفت: حمله‌ی مغول به ایران برحه‌ی تاریخی حسرت‌برانگیزی ست که اگر اتفاق نمی‌افتاد یا موفق به فتح ایران نمی‌شدند، کتاب‌سوزی‌ها و ویرانگری‌های تمدنی انجام نمی‌دادند، احتمالا اکنون با ایران دیگری مواجه بودیم؛ و همین اگرها، مبنای ایده‌ی من برای نگارش این رمان بودند.

همچنین او افزود: "مست جنگ" یک مجموعه‌ی سه جلدی خواهد بود که فعلا جلد اول آن به نام "یورش سرد" به چاپ رسیده‌ است و جلدهای بعدی بزودی نوشته خواهند شد.

در ادامه‌ی جلسه، محمد فائزی فرد، ژانرنویس و منتقد ادبی، رمان را کار خوبی در این ژانر ارزیابی کرد که نثر همراهی دارد و با ریتم مناسبی، داستان را پیش می‌برد.

اگر مغول‌ها به ایران حمله نمی‌کردند، ایران چه شکلی داشت؟!

او همچنین افزود که نویسنده در این رمان، شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاهی را به یک قهرمان تبدیل کرده است که در یک چهارم پایانی داستان، لایق عشق و اعتمادی می‌شود که تاکنون نداشته است. او در طی روایت داستانی تحول درونی پیدا کرده و رشد می‌کند، و پیروزی او با شکست مغولان در جنگ، به نمود بیرونی می‌رسد.

همچنین فائزی فرد گفت: پایان‌بندی داستان، کشش لازم را برای پیگیری خواننده در جلدهای بعدی به همراه دارد.

در پایان نشست عصرانه داستان، برای نقد و بررسی ماه آینده، دی ماه ۱۴۰۱، کتاب "پرواز اسب سفید" ، اثر" سیده عذرا موسوی"، معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 39
  • غیر قابل انتشار: 10
  • تیمسار IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    54 18
    اگر در قادسیه شکست نمیخوردیم
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      اگه در قادسیه شکست نمیخوردیم الان با خواهر و مادرمون ازدواج میکردیم
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      34 3
      علت اصلی شکست ایران در قادسیه نبود پشتوانه مردمی به علت نارضایتی از حکومت بود
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      6 23
      اونوقت هنوز داشتید ازدواج محارم میکردید خخخ
    • Surena IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      26 8
      تو شاید با خواهر مادرت ازدواج کنی ولی کس دیگه ای نمی کرد چه سندی داری که ساسانیان با خواهر مادر خودشون ازدواج میکردن تهی مغز
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      6 2
      علم ماه و ستاره ی ساسانی رسید به عثمانی 🇹🇷
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    78 7
    حیف که فیلمی از این قهرمانان ملی ساخته نمیشه و همین روزاست که این قهرمان توسط ترکیه و آذربایجان مصادره بشه
    • ح IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      15 3
      اتفاقا ساخته شده!! انیمیشن جوانمردان
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      41 2
      متاسفانه در این خصوص بسیار کوتاهی شده، امثال آذربایجان و ترکیه در حال اسطوره‌سازی جعلی هستند، آن وقت ما یک فیلم یا سریال در این خصوص نساختیم. اولین سریال این حوزه باید یک داستان پرکشش داشته باشد در خصوص جدا کردن آذربایجان و قفقاز از ایران و تلاش‌های اولیه مردم آن خطه برای بازگشت به مام میهن
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    8 17
    بله درسته اگه مغولان به ایران حمله نمی کرد ایران ایرانستان بود. اکثریت مردم می گفتند ما ایرانی عقب افتاده هستيم چرا؟اگه ایران بدست مغول غارت نمی شد. در زمان دفاع مقدس جلوی متجاوزان گرفته نمی شد بعد ها می گفتند ایران عقب افتاده می گفتند
  • بابک IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    45 46
    کتاب سوزی را عربها انجام دادند .نه مغول‌ها.کمی تاریخ بخوانید
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      34 26
      هیچ منبع معتبری حتی در منابع غربی هم در مورد کتاب سوزی توسط اعراب مسلمان وجود نداره. در ضمن بهتره بدونی که رنسانس اروپا ناشی از ترجمه کتاب های عربی موجود در آندلس بوده…
    • ح IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      5 3
      کتاب سوزی؟؟ پس نهضت ترجمه چی؟؟ باید کتابی باشه دیگه تا ترجمه بشه!! این چیزی که تو میگی گفته یه مورخ مسیحی 500 سال بعد از فتوحاته یعنی زمان جنگ های صلیبی!! که خودشون 3 میلیون کتاب رو در لبنان و 400 هزار کتاب رو در کوردوبا آتیش زدن و خواستن ماله کشی کنن!! حالا یه آمار جالب بزنم برات (1.کتابخانه بغداد 4 میلیون کتاب 2.کتابخانه طرابلس لبنان 3 میلیون کتاب 3.کتابخانه سلطنتی مصر 1 میلیون کتاب 4.کتابخانه کوردوبا 400 کتاب کتابخانه ری 300 هزار کتاب ) خوردی؟؟ حالا کی کتاب میسوزونه؟؟ خدایی تاریخ یکم بخونید!!
    • ح IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      28 4
      پانترک جان مغول ها کتاب خانه بغداد رو تخریب کردن و کتب رو در دجله انداختن به طوری که دجله تا یه مدت رنگ جوهر بود!!! شهر نیشابور بعد از بغداد بزرگترین شهر بود و 42 محله و 4 تا دروازه داشت!! بلخ درآمد و اقتصادش با مکه مقایسه میشد!! سمرقند و بخارا و ری هم از قطب های علمی ایران بودن که همه نابود شدن!! اگر میبینی چیزایی هست مال زمان ایلخانیانه که توسط ایرانی ها مسلمون شدن و رام شدن!! ساقی ت رو عوض کن!!
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    29 13
    حمله مغول تنبیه مسلمانان بود. عاقلان دانند.
    • ح IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      5 6
      تنبیه؟؟ خب توضیح بده بیشتر فیض ببریم از حضور پر دود تون!!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    26 15
    مغولها هنوز هم در ایران هستند البته با تغییر نام به کارگزاران و اصلاحات که صد البته همان غارت مغولها را در قالب غارت کشورو تحریم ملت ایران برای اربابانشان اروپا و آمریکا و رژیم حرومزاده صهیونیستی انجام می دهند.
  • ... IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    37 9
    اصلا هم فرقی نمیکرد ژاپن بعد بمب اتم کشورشو بازسازی کرد اما ما هنوز نتونستیم خرابه های جنگ تحمیلی رو بازسازی کنیم
  • یوسف از همدان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    15 38
    هیچ فرقی با الان نداشتیم چون ذهنیت مردم هیچ فرقی نکرد. مغول ها به مصر که نرسیدند چرا با وجود تمدن عظیم باز یک کشور عقب مانده است؟ مغول ها به هند هم نرسیدند (گورکانیان فرزندان امیر تیمورند و ازبک)ولی باز هند عقب مانده است
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    35 7
    الان فرزندان آنها در پسمانده عثمانی و پادوهای داخلی آنها هنوز هم دست بردار نیستند. حمله مغول همچنان ادامه دارد.
  • H IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 18
    حمله مغول به ایران دروغ تاریخیست حمله مغول با حمله روسیه به اوکراین مقایسه کنید فاصله 4 هزار کیلومتر متر با ایران بعد وجب وجب تصرف میکنند غیر ممکنه اون با اسب غذا سربازان چطور تامین کردند
  • حمید IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    9 8
    تقصیر رو گردن دیگران نیندازیم و برهه رو برحه ننویسیم.لطفا یک نظر در خود فکن تا کیستی
  • ح IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 2
    دوستان یه جواب به من بدید!! 1. اگر اعراب کتاب سوزی میکردن پس نهضت ترجمه و آغاز عصر طلایی تمدن اسلامی چی؟؟ میلیون ها جلد کتاب و هزاران مدرسه و دانشگاه در سراسر جهان اسلام چی؟؟ این همه دانشمند که بزرگترین اختراعات رو کردن(و امروز کفار میخوان به نام خودشون مصادره شون کنن) چی؟؟ 2.اگر اعراب برای مسلمون کردن ما حمله کردن چرا فقط 10 درصد جمعیت خلافت اموی مسلمان بود؟؟ مگه زور نبوده؟؟ چرا بقیه به دین خودشون موندن؟؟ 3. چرا اعراب یک دهم ساسانیان از ایرانی ها جزیه میگرفتن؟؟ 4. چرا حکومت ساسانی در 4 سال آخر خودش 10 تا پادشاه عوض کرد و فرمانده هان نظامی و شاهزاده ها جنگ راه انداخته بودن!! 5. چرا ایرانی ها اواخر ساسانی هیچ میلی به زرتشتیت نداشتن؟؟ شرق ایران مانوی بودن غرب ایران مسیحی و مرکز ایران اصفهان و اراک و شیراز عموما یهودی؟؟ 6. اگر ایرانی ها میلی به اسلام نداشتن چرا اولین حکومت شیعه علویان طبرستان بودن؟؟ چرا بعضی منابع میگن یعقوب لیث بخاطر اسلام راستین قیام کرد؟؟ چرا منابع معتبر یعقوب لیث رو از عابدان و چشم و دل پاکان و صدقه دهندگان به حساب میارن؟؟ چرا ابو مسلم خراسانی بخاطر عباسی ها قیام کرد؟؟ چرا آل بویه که بغداد رو تصرف کرد شیعه 12 امامی بود؟؟ خدایی میخواین جواب بدین از تراوشات مشیری چرند نباید تحقیق کنید بعد بیاید جواب بدید!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    18 94
    اولا عرضه داشتین شکست نمیخوردین !! بعدش بیشتر اثار تاریخی واسه همان دورانه!! نادر حمله می کرد میشد فتوحات مغولان حمله کردن شد بد ؟؟؟
    • ح IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      26 3
      ترکان خاتون مادر سلطان جلال الدین خیانت کرد کمی تاریخ بخون!!
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    22 22
    گند و ننگ حمله تازیان از همه بدتر بوده و هست
    • عبدالله IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      1 2
      منگ ناسیونالیزم و نظام ماسونی نشویم که از اوکراین و خلیج تا امریقا سران عالم را چنان بردۀ زرخرید نمود که با افتخار گویند: صهیونی اند قبل از آنکه رئیس کشورشان باشند! ما ملّت ایران اسلامی هم افتخار می‌کنیم اتباع سلالۀ پیشوایان إلٰهي مهدی موعود عج باشیم که جانشین خداست. «وَ نُريدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى اللَّذينَ اسْتُضْعِفو فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَّ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ» و میخواهیم بر مستضعفین زمین منّت نهاده ایشان را پیشوا و وارث گردانیم ﴿قصص ٥﴾. تو برو پی هویّت خود باش! اگر کمبودجۀ بر خواهر جسته مشمئز کننده بود لا اقل نوشروان ناعادلی هست که نگذارد کفشگر با جبران هزینۀ لشکر هم درس بخواند. اصلًا چرا خودت گم‌نشوی؟ که برای این کشور و ملّت ایران اسلامی از حجاب تا پرچمش هیچ ارج و حرمتی قائل نیستی وگرنه نمی‌سوزاندی. گرچه هرجا روی باز آسمان خدا همین رنگه. اَللَّهُمَّ عَظُمَ سُلْطانُکَ وَ عَلا مَكانُکَ وَ خَفِيَ مَكْرُکَ وَ ظَهَرَ أَمْرُکَ وَ غَلَبَ قَهْرُکَ وَ جَرَتْ قُدْرَتُکَ وَ لا يُمْكِنُ الْفِرارُ مِنْ حُكومَتِکَ: خدایا پادشاهیت سترگ و جایگاهت والا و ترفندت نهان و فرمانت پیدا و زبردستیت چیره و نیرویت پویاست و ز قلمروت نتوان گریخت (دعای کمیل). و تو ای نابخرد سیاسی تف سربالا مکن! که گر بندگان خدا جدا شوند ناباور ناسپاس را عذابی دردناک خواهد بود «لَوْ تَزَيَّلو لَعَذَّبْنَا اللَّذينَ كَفَرو مِنْهُمْ عَذابًا أَليماً» ﴿فتح ٢٥﴾. و السلام
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      3 13
      بزرگترین دستاوردش این بود که از ازدواج محارم نجاتت داد
  • NL ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    7 66
    پهلوي ها که تفکرات فاشیستی و نژاد پرستی. داشتند کتاب های ترکی آتش زدند وسوزاندن ...ما آذربایجانی این جنایات فراموش نخواهیم کرد
    • Surena IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
      26 1
      سند داری ؟ اخه چه کتابی چه دانشی چی داشته که کسی بخواد بسوزونه همه رو مث خودتون ابله ندونید
  • . IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    چه شکلی میشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس