«رسوایی لاوون»؛ فاش شدن برگ دیگری از توطئه اسرائیل علیه مصر

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» برای اولین بار اطلاعاتی درباره «رسوایی لاوون» منتشر کرد که از دست داشتن مستقیم رژیم صهیونیستی در انفجارهای سال ۱۹۵۴ مصر حکایت دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت برای نخستین بار در تاریخ سیاست امنیتی رژیم اسرائیل، مطالبی را در این باره منتشر کرد که پیش از این، انتشار یا افشای آنها ممنوع بود.

این روزنامه صهیونیستی با انتشار بخش هایی از بیوگرافی «بنیامین گیبلی» رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در دهه ۵۰ میلادی، به نقل از وی نوشت که به دستور مستقیم «بنحاس لاوون» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی، دستور فعال کردن یک شبکه جاسوسی متشکل از یهودیان مصری را برای انجام بمب گذاری در مصر صادر کرده بود.

گیبلی در شرح زندگینامه خود که فقط این روزنامه آن را منتشر کرده، آورده است که «لاوون پس از افشای شبکه جاسوسی در مصر، پشت مرا خالی و مانند یک گوسفند قربانی مرا طعمه سگها کرد.»

افشای بخش هایی از زندگینامه این افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، ۱۴ سال پس از مرگ او صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، در سرزمین های اشغالی از عملیات این شبکه جاسوسی مورد اشاره گیبلی، با نام های متعددی از جمله «اقدام شرم آور» و «رسوایی» و «رسوایی لاوون» نام برده می شود.

در پی بروز این رسوایی، بحث ها و جدل هایی در مورد مسئول مستقیم این اقدام مطرح شده بود.

این پرونده به عملیات واحد۱۳۱ رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۵۴ باز می گردد که با هدف انفجار در تاسیسات غیرنظامی و ساختمان های انگلیسی و آمریکایی در مصر از طریق جاسوسان یهودی مصری برنامه ریزی شده بود.

هدف از این بمب‌گذاری‌ها، تضعیف دولت «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهوری وقت مصر و وادار کردن بریتانیا به عقب‌نشینی از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از کانال سوئز بود.

تیم جاسوسی رژیم اسرائیل بمب گذاری ها را در قاهره و اسکندریه مصر انجام داد ولی در آخرین عملیاتی که در یکی از سینماهای اسکندریه برنامه ریزی شده بود، بمب منفجر نشد، بلکه شعله ور شد و در نتیجه جاسوس حامل بمب دستگیر شد. دو نفر از اعضای تیم یاد شده محاکمه و اعدام شدند، یکی دیگر از اعضای آن در زندان خودکشی کرد و بقیه به زندان محکوم شدند.

دستگیری اعضای این تیم تروریستی، جنجالی در میان رهبران سیاسی و امنیتی رژیم اسرائیل راه انداخت و موجب تشکیل یک کمیته حقیقت یاب مخفی شد.

گیبلی به این کمیته نامه ای را از «موشه دایان» رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل ارائه داد که خطاب به تیم مسئول ترور (پیش از دستگیری ) نوشته و در این نامه تصریح شده بود که لاوون مستقیما دستور فعالیت تیم را صادر کرده است.

بر اساس اعلام نتیجه بررسی های کمیته حقیقت یاب، این کمیته قادر به تعیین هویت مسئول نهایی این عملیات نیست ولی در پی این رویدادها لاوون از سمت خود استعفا داد.

تحقیقات دیگری در سال ۱۹۶۰ در این باره آغاز شد تا درباره شواهدی تحقیق کند که نشان می داد نامه ارائه شده توسط گیبلی جعلی بوده و صرفا برای این منظور ارائه شده تا لاوون را مسئول این عملیات قلمداد کند. نتیجه این روند، تبرئه لاوون توسط کمیته تحقیقات بود ولی «دیوید بن گوریون» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، حاضر به تایید نتایج تحقیقات نشد، زیرا لاوون مخالف سیاسی او به شمار می رفت، این پرونده هم به «رسوایی بن گوریون» معروف شد و بعدها موجب استعفای وی از قدرت شد.

گیبلی در زندگینامه خود نوشته است: «اگر حضور و رفتار چند نفر دشمن و مغرض نبود، سرنوشت خیلی مسائل بسیار متفاوت می شد.»

وی شکست تیم جاسوسی در مصر را به دلیل «بی لیاقتی و فساد عنصر عملیاتی مسئول» و «دخالت افراد ذی نفوذ و دارای منافع در این موضوع» دانسته ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در دهه ۵۰ میلادی همچنین بخشی از ناکامی این عملیات را ناشی از قصور افسر ناظر بر کار تیم جاسوسی به نام «آوری العاد» گذاشت که پس از وقوع انفجارها و لو رفتن تیم، مظنون به همکاری با مقامات مصری و توسط "اسرائیلی ها" به زندان محکوم شد.

گیبلی، العاد را یک «کارشناس مواد منفجره خیانتکار و جاسوس دوجانبه » توصیف کرد، اگرچه العاد زیر نظر او کار می کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس