کد خبر 1447363
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل در خدمت امارات

تحقیقات منتشر شده توسط مجله آمریکایی «فارین افرز» نشان می دهد که امارات برای فعالیت های جاسوسی در خارج از مرزهای خود، از نرم افزارهای ساخت شرکت های رژیم صهیونیستی بهره می گیرد.

به گزارش مشرق، تحقیقات «فارین افرز» نشان می دهد که نرم افزارهای جاسوسی پیشرفته، دنیای جاسوسی را تغییر داده و در این میان چند کشور از جمله امارات متحده عربی در راس فهرست فعالیت های جاسوسی قرار دارند.

براساس این تحقیق، ترکیب یک صنعت غیرقابل کنترل فناوری های جدید با یک سیستم محیطی دیجیتال فراگیر که در آن گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌هایی که خصوصی ترین اطلاعات کاربران را دارند، امکان رصد و ردیابی تقریباً هر کسی را در هر نقطه از جهان فراهم می کند.

دولت ها هم متوجه این موضوع شده اند، برای مثال رژیم اسرائیل با دادن مجوز صادرات نرم افزار «پگاسوس» شرکت صهیونیستی " NSO" و فروش نرم افزارهای جاسوسی به کشورهای خارجی، نفوذ دیپلماتیک جدیدی را در کشورهای مختلف مانند هند و پاناما به دست آورده است.

در همین حال تحقیقات «نیویورک تایمز» هم نشان می دهد که معاملات گروه NSO به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل کمک کرد تا توافق سازش موسوم به "ابراهیم" با بحرین، مراکش و امارات را منعقد کند.

در مقابل، کشورهای طرف قرارداد معامله خرید پگاسوس، از این نرم افزار نه تنها علیه گروه‌های مخالف، روزنامه‌نگاران و سازمان‌های غیردولتی (NGO) بلکه علیه رقبای ژئوپلیتیکی خود نیز استفاده می کنند.

آزمایشگاه تحقیقاتی Citizen Lab در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ متوجه شد که چندین دستگاه متعلق به مقامات وزارت خارجه و کشورهای مشترک المنافع بریتانیا با استفاده از نرم افزار پگاسوس هک شده و یکی از مشتریان شرکت NSO از این نرم‌افزار جاسوسی برای هک کردن یک سیستم در مقر اقامت نخست وزیر انگلیس در خیابان داونینگ استفاده کرده است.

شرکت اپل هم نوامبر ۲۰۲۱، به ۱۱ کارمند سفارت ایالات متحده در اوگاندا اطلاع داد که گوشی آیفون آنها با استفاده از همین نرم افزار هک شده اما شرکت ارائه دهنده نرم افزار جاسوسی در واکنش به این خبر، به کلی در قبال سوء استفاده احتمالی مشتریان، از خود سلب مسئولیت و از اظهارنظر خودداری کردند.

شرکت صهیونیستی NSO در آوریل ۲۰۲۲ به روزنامه نیویورکر مدعی شد: بارها با تحقیقات دولت ها، در رابطه با ادعاهای موثق همکاری کرده ایم و با درس گرفتن از هر یک از این تجربه ها تلاش کردیم ضریب اقدامات حفاظتی و حفظ محرمانگی را در فناوری های خود بهبود ببخشیم.

این شرکت همچنین مدعی شد که «طراحی فناوری های این شرکت برای کمک به دولت ها در تحقیقات مربوط به حوزه جنایات و تروریسم صورت گرفته» اما اکنون نقش نرم افزارهای جاسوسی پیشرفته در حوزه نقض حقوق بشر و جاسوسی بین‌دولتی در ده‌ها کشور مشخص شده و شرکت‌های برنامه ریز این نرم افزارها، به تعهدات قانونی برای شفافیت عمومی یا پاسخگویی به افکار عمومی پایبند نیستند.

واگذاری حوزه های فعالیت مرتبط با امنیت ملی در برخی کشورها به بخش خصوصی، یکی دیگر از دلایل پاگرفتن نرم افزارهای جاسوسی است. دولت ها همانطور که برای عملیات نظامی پیچیده یا بحث برانگیز به پیمانکاران خصوصی روی آورده اند، متوجه شده اند که می توانند کار رصد و جاسوسی را به عوامل بخش خصوصی مجهزتر و کمتر شناخته شده برون سپاری کنند.

شرکت‌های تولید کننده نرم افزارهای جاسوسی پیشرفته نیز مانند عناصر مزدور، درآمد را بر اصول اخلاقی ترجیح می دهند و محصولات خود را بدون توجه به سیاست‌های مشتریان خود به فروش می‌رسانند، این واقعیت موجب ترویج به اصطلاح " نرم افزار جاسوسی مزدور" شده و مانند پیمانکاران، همکاری این شرکت ها با آژانس‌های امنیتی دولتی نیز پنهانی و بدون اطلاع افکار عمومی انجام می شود.

علاوه بر این، همانطور که پیمانکاران نظامی مشاغل پرسود بخش خصوصی را به نظامیان کهنه‌کار ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی واگذار می کنند، شرکت‌های نرم افزارهای جاسوسی و سرویس‌های امنیتی دولتی نیز اقدام به همکاری و مشارکت سودمند متقابل می کنند و همین امر موجب رونق صنعت تولید نرم افزارهای جاسوسی می‌شود.

به عنوان مثال، بسیاری از اعضای ارشد شرکت صهیونیستی NSO از کهنه نظامیان اطلاعاتی رژیم اسرائیل از جمله نخبه های اداره اطلاعات نظامی این رژیم هستند.

اگرچه به دلیل عدم شفافیت، تخمین ارزش سرمایه یا درآمد شرکت مزبور دشوار است، ولی روزنامه نگاران این رقم را سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده اند.

قبل از شکست‌های مالی اخیر ناشی از افزایش تعداد پرونده‌های قضایی علیه این شرکت صهیونیستی، ارزش شرکته NSO، دو میلیارد دلار تخمین زده می شد، ضمن اینکه بازیگران عمده دیگری نیز در بازار فعالیت دارند.

درحال حاضر چندین شرکت درحوزه تولید نرم افزارهای جاسوسی پیچیده از جمله Cytrox که در مقدونیه شمالی تأسیس شد و اکنون در مجارستان و رژیم اسرائیل فعالیت دارد، Cyberbit و Candiru در رژیم اسرائیل، Hacking Team مستقر در ایتالیا (اخیرا منحل شده) و گروه انگلیسی-آلمانی Anglo-German Gamma Group فعالیت دارند که هریک از آنها می توانند به مشتریان زیادی ارائه خدمات کنند.

ارمنستان، مصر، یونان، اندونزی، ماداگاسکار و صربستان از جمله کشورهایی هستند که به نظر می رسد از نرم افزارهای جاسوسی Cytrox's Predator بهره گیری کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    موشک فضایی امارات رو هم‌که روسیه تامین‌میکنه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    ایران هم یک کشور ناظر در منطقه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس