کد خبر 1448119
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
چین

سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: چین قاطعانه از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، چانگ هوآ روز چهارشنبه در دیدار با استاندار هرمزگان با اشاره به حضور در بندرعباس برای بازگشایی سرکنسولگری این کشور، افزود: از تلاش دولت ایران تشکر می‌کنم زیرا این یک رویداد بزرگ در روابط دوجانبه به شمار می رود و نه تنها در حوزه تجاری و گردشگری بین ۲ کشور مهم است، بلکه تسهیلاتی برای صدور ویزای شهروندان چینی محسوب می شود.

سفیر چین بیان کرد: بسیاری از شرکت های چینی در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و کشتی‌های چینی در این نقطه از ایران فعال هستند، بنابراین فعالیت سرکنسولگری ما نقش مهمی ایفا می‌کند.

چین و ایران در زمان‌های سخت به همدیگر کمک می‌کنند و سران ۲ کشور تأکید کردند که اراده دولت‌ها برای توسعه روابط دوجانبه تغییر نخواهد کرد
هوآ ابراز داشت: چین و ایران در زمان‌های سخت به همدیگر کمک می‌کنند و سران ۲ کشور تأکید کردند که اراده دولت‌ها برای توسعه روابط دوجانبه تغییر نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: روسای ۲ کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی این روابط راهبردی را آغاز کردند، سال گذشته هم ۲ کشور همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله را امضا کردند و مسوولان عالی بارها با هدف پیشبرد همکاری‌ها به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند.

سفیر چین بیان کرد: معتقدم هم در همکاری جامع راهبردی ۲ کشور و هم برنامه «یک کمربند یک جاده» طرف چین با طرف ایرانی به‌خصوص شرکت‌های مستقر در هرمزگان می‌توانند این همکاری‌ها را به پیش ببرند.

هوآ افزود: به نظرم این روابط همه‌جانبه نه تنها روابط تهران و پکن است، بلکه برای روابط محلی هم مهم است و با توجه به بهبود شرایط کرونا روابط دوستانه محلی ۲ کشور هم بهبود خواهد یافت و انتظار دارم فرصتی باشد که استاندار هرمزگان به چین سفر کند.

انتظار حمایت متقابل داریم

استاندار هرمزگان نیز در این دیدار گفت: به صورت قاطع و مستمر از تمامیت ارضی کشور چین و منافع دولت و ملت این کشور حمایت می‌کنیم و متقابلا همین انتظار را از دولت چین داریم.

مهدی دوستی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و چین از منافع حیاتی همدیگر دفاع می‌کنند و مسیر همکاری راهبردی را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: به صورت قاطع از فعالیت کنسولگری چین در بندرعباس حمایت می‌کنیم و همین امروز به همه مدیران شهرستان‌ها، جزایر و ادارات و دستگاه‌های دولتی دستور می‌دهم همکاری کاملی را با سرکنسولگری چین داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اضافه کرد: شروع همکاری‌های راهبردی ایران و چین از قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله است و بنا به دستور دولت مرکزی موظف هستم در راستای اراده دولت ایران مبنی بر گسترش روابط فعالیت کنم.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به اراده جدی رییس جمهور و دولت سیزدهم بر گسترش روابط با کشورهای دوست و به‌خصوص چین،‌ امیدوارم بتوانیم با همکاری شما به فوریت زمینه عملیاتی کردن این قرارداد ۲۵ ساله و نقشی را که برای هرمزگان و سواحل جنوبی در این قرارداد دیده شده را اجرایی کرد.

دوستی بیان کرد: بدترین چیز این است که کتاب و سندی نوشته شود و در یک بایگانی خاک بخورد، بنابراین اراده بر این است که سند مذکور را عملیاتی کنیم.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین راهبردی است

استاندار هرمزگان تأکید کرد: تاریخ فراز و نشیب بسیاری داشته است و چین در شرق آسیا و ایران در غرب قاره، این منطقه را در طول تاریخ مدیریت کرده‌اند؛ این قرارداد را موضوعی راهبردی و فراتر از همکاری‌های زودگذر می دانیم و این یک اتفاق مهم در طول تاریخ بلندمدت ۲ کشور است.

دوستی گفت: با توجه به ویژگی‌های استان هرمزگان با ساحلی به طول افزون بر یک هزار کیلومتر در کنار دریای فارس و عمان و منابع عظیم انرژی، معادن و دروازه کریدور جنوب به شمال، آمادگی داریم این فرصت‌ها را در اختیار شرکای راهبردی خود قرار داده و برای همکاری‌های بلندمدت از آن بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: ۲ منطقه آزاد کیش و قشم هم جزئی از هرمزگان به شمار می رود و وجود آن‌ها زمینه خوبی برای همکاری‌های ۲ جانبه است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    0 0
    حرف را سفیر نزده باید اون رییس جمهور گستاخشون عذرخواهی کنه
  • حسین IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    0 0
    تا وقتی سیگنال ضعف از کشور صادر بشه و مسئولین خودشون رو تشنه مذاکره و فروش نفت نشون بدهند اوضاع همینه،چین که خوبه با این بی لیاقتی ها ،دزدی ها و خزانه خالی ۲ روز دیگه افغانستان و عراق هم تمامیت ارزی ایران رو به چالش میکشند .
  • ن IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    0 0
    دستتون درد نکوند
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    0 0
    سفیر ‌‌ی چی چیه؟ بگو رییس جمهورشپن غلطش رو درست کنه
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    0 0
    غلط میکنیدنداشته باشید! درضمن رئیس جمهورتون کود خورده وخودش باید جبران و عذرخواهی واصلاح کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس