کد خبر 1448199
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
حسین شریعتمداری

وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند «‌در حال حاضر چشم‌انداز خوبی برای احیای برجام نمی‌بینند، مگر آن که مقامات جمهوری اسلامی از برخی خواسته‌های خود دست بردارند»!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت:

الف-‌ این روزها، بار دیگر سخن از مذاکرات هسته‌ای به میان آمده است و مسئولان محترم کشورمان برای ازسرگیری مذاکرات متوقف شده وین با گروه کشورهای ۱+۵ (بخوانید گروه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان‌) اعلام آمادگی کرده‌اند. درباره علت توقف مذاکرات وین، پیشنهادات باج‌خواهانه آمریکا و اروپا و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران و این که قرار است مذاکرات از کجا آغاز شود و هر یک از دو سوی مذاکره روی کدام خواسته‌ها اصرار دارند و... گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم و در این مختصر فقط به چند گزاره خبری اشاره می‌کنیم و از دست‌اندرکاران محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان پاسخ این سؤال را انتظار داریم که با توجه به گزاره‌های خبری یاد شده، از مذاکرات پیش‌روی چه دستاوردی را انتظار می‌کشید؟! بخوانید!

۱- ساعتی قبل از نوشتن این وجیزه، وزارت امور خارجه آمریکا به بهانه شب یلدا بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بر تعهد دولت آمریکا در حمایت همه‌جانبه از آشوبگران تاکید کرد!

۲- اول آذر ماه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «‌در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای احیای برجام وجود ندارد و توجه جامعه جهانی به اعتراضات شجاعانه زنان و جوانان ایران معطوف است. ما از این حرکت با تمام توان حمایت می‌کنیم‌»!

۳- جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز ۲۶ آذرماه با تاکید بر ضرورت حمایت از اغتشاشات در ایران و به عنوان فقط یکی از این‌گونه حمایت‌ها، نوشت: «‌در 3 ماه اخیر ما ۳۰۰ شخصیت و نهاد جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار داده‌ایم»!

۴- ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز 26 آذر ماه با اعلام دوباره حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران گفت:«به صراحت گفته‌ایم که در حال حاضر روی برجام متمرکز نیستیم‌»!

۵- روز ۲۶ آذر ماه فرانسیسکا اوبرمایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

«‌در حال‌حاضر هیچ نقطه شروعی برای از سرگیری مذاکرات برجام با ایران وجود ندارد»!

۶- امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علی‌رغم پروتکل‌های دیپلماتیک که بر حفظ‌ پرستیژ و جایگاه ریاست جمهوری تاکید دارند، با یک مشت از اراذل دم‌دستی ضدانقلاب ملاقات می‌کند و بر حمایت از اغتشاشگران اصرار می‌ورزد!

۷- جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی اعتراف می‌کند: «‌اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته، از کردستان عراق وارد ایران می‌شوند و معترضان (دنباله‌های داعش) در حال مسلح شدن هستند»!

۸- روز ۳۰ مهر ماه، آنتونی بلینکن و کاترین کولونا وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند «‌در حال حاضر چشم‌انداز خوبی برای احیای برجام نمی‌بینند، مگر آن که مقامات جمهوری اسلامی از برخی خواسته‌های خود دست بردارند»! گفتنی است بلینکن در همان کنفرانس خبری در پاسخ خبرنگاری که از او درباره آینده مذاکرات سؤال کرده بود، می‌گوید: «‌در حال حاضر چشم جهان به تظاهرات ایران دوخته شده است»! و...

ب- اکنون این سؤال از دست‌اندرکاران محترم مذاکرات هسته‌ای کشورمان در میان است که آیا در مواضع رسماً اعلام شده از سوی آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان کم‌ترین تردیدی هست؟‌ اگر تردیدی نیست -که نیست- با توجه به موارد یاد شده، از مذاکراتی که درپی انجام آن هستید، چه انتظاری دارید؟! و کدام دستاورد را دنبال می‌فرمایید؟! در اعلام رسمی و علنی آمریکا و ۳ کشور اروپایی درباره مذاکرات چه دیده‌اید که برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌اید؟! آیا نتیجه مذاکرات را بیرون از آنچه حریف به صراحت بر آن تاکید ورزیده است ارزیابی می‌کنید؟!

آقایان لطفاً بفرمائید «‌به کجا چنین شتابان‌»؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    30 7
    همین مسئولین نمیدونم ساده لوح .یا خدای ناکرده... فروشنده .واقعا چه باید گفت چرا ملت ایران وکشور ونظام اینهمه ذلیل میکنید. باید خیلی چیزباشیم که هنوز طرفامونو نشناخته باشیم . نمیتونید درجواب بگید ما عجله ایبرای مذاکره نداریم.لال بشید انشا الله .بهرکه اعتماد کردیم نمیدونم غربیها چی بخورد اینها میدن . تقاضای عاجزانه وملتماسانه داریم که رهبرعزیزمون یه راهمنائی یاداوری بکنن .احه تاکی ذلت. مامردم که داریم بدبختیهارو تحمل میکنیم شما هم که درحد نیازتون برداشت ......................... دارید پس چه مرگتونه.خدا ازت نگذره مشرق اگه سانسور کنی
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      3 5
      حنای آمریکا ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون آگاهی بخشی برای جوانان ؛ مهمترین اولویت جهاد تبیین می باشد. اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    4 7
    دارای یک فرزند
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    15 5
    تحریم تنها سلاح غرب است هیچ کس خود را خلع سلاح نمی کند پس غرب تحریم را رفع نخواهد کرد. فقط وقتی رفع می کند که کارایی خود را از دست داده باشد در آن صورت هم اصلا رفع آن لازم نیست. پس حرف از مذاکره زدن و دل به آن بستن یک حماقت محض است. تجربه های گذشته مذاکرات گویای مدعای من است. من باشم حتی یک ثانیه هم به مذاکره فکر نمی‌کنم.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    5 26
    برای اینکه 4 سال دیگه رای بیارن،حاضرن هر کاری بکنن!!!!!همونطور که توی قضیه مهسا امینی پشت پلیس رو خالی کردن!!! دولت ریاکار
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    17 14
    مقاله استاد شریعتمداری عالی بود.فقط نیازمن شنیدن وعمل است
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    21 11
    این افتضاحات نتیجه پاکسازی نکردن دولت انقلابی جناب رییسی از نفوذی های غربگرای دولت بنفش است
    • سید IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      3 11
      به نظر ایران با بازی با کلمات در واقع به دنبال سردرگم نگه داشتن دشمنان کشور است و با سیاست بازی در پی وقت گذرانی حداکثری برای دستیابی به بیشترین میزان پیشرفت در برنامه هسته ای خود است! نه برای دستیابی به توافق! و مصاحبه ها و اظهار نظر مقامات سیاسی کشور بیشتر از جنبه انداختن توپ در زمین حریف است نه احیای برجام آن هم طبق خواست غربی ها! چیزی که تاکنون در این یکی دو سال دیده ایم و ناامیدی یانکیستان و فرنگستان و انگلستان هم دقیقاً از همین موضوع حکایت دارد!
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      3 13
      پاکسازی رو قبول دارم. بله باید دولت سیزدهم از عناصر دولت بنفش پاکسازی شوند لیکن مذاکره با پنج به علاوه یک اشکالی نداره بلکه لازم هست. بله مذاکره با ذلت اشکال داره. ولی دولت سیزدهم نشان داد از موضع عزت و قدرت مذاکره میکنه و این مذاکره باید ادامه یابد تا تحریم های ظالمانه حتی کمی لغو شود. البته احترام نظرات حاج حسین لازمه ولی این نظر ایشان نظری صحیح نیست.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    8 9
    آقای شریعتمداری فرق است بین سیاستمدار اصلاح طلب و اصولگرا با سیاستمدار انقلابی
  • TR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    10 27
    شریعتمداری = پلیس بد؛ و امیرعبداللهیان = پلیس خوب!!!
  • US ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    10 6
    منافع ملی فدای منافع حزبی. در ایران تا بوده چنین بوده، به جای اینکه آقایان بفرمایند که جهان باید یک ایران هسته‌ای را قبول کند و از این جور حرفا! پالس التماس می فرستند
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    3 7
    افرین واقعا موضوع به همین روشنی وشفافی است ولی اقایان فقط مذارکره را راه برون رفت از شرایط فعلی کشور میدانند ان هم با کی با مسببان ('یا حداقل حامیان اصلی) وضع فعلی !!!
  • DE ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    7 1
    دشمن دشمن است و این را هر لحظه بیااد داشته باشیم. هدف در مقابل دشمن پیروزی است. پیروزی ایران استقلال و اقتدار است.
  • FR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    4 7
    حالا دیدید که حسن روحانی بهایی تفاوتی با این‌ها ندارن
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    6 1
    دم شما گرم. به جهنم چنین شتابان! جدی میگم. مسئولینی که در دستگاه‌های اداری خود هضم شده‌اند و با محافظه‌کاری پیش می‌روند، تصور می‌کنند خدمت می‌کنند، اما سر از جهنم بر می‌آورند. به قول اهل معرفتی، مسئولین می‌خواهند براندازی کنند، اما مردم نمی‌گذارند.
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    9 5
    رفتاروگفتار تیم مذاکره کننده خصوصا وزیرخارجه فقط دشمنان روگستاخترمیکند
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    8 4
    تیم مذاکره کننده و وزارت خارجه مشغول کسب ذلت وگستاخ کردن دشمن هستندوزمانشناس نیستندوبا میدان هماهنگ نیستند!سردارقاآنی عزیز مواضع انقلابی ومیدانی به روز داره واین آقایون دنبال دشمن موس موس میکنن مثل دولت قبل!
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    7 9
    برجام خیانت است چرا باید سراغ برجام رفت حقوق نجومی و کاسبان تحریم بخورند کم شد مال ملت بخورند بمیرند
  • US ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    5 4
    به سوی باج دادن
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    18 5
    جناب آقای شریعتمداری عزیز وزارت خارجه مملو از غرب گراها شده. در اکثر ادارات و سازمانها غرب گراها زمام امور را در دست دارن. فرمایشات حضرتعالی کاملا صحیح اما مگه فرصتی برای شنیده شدن نظر شما هست.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    2 0
    ظاهرا
  • سید IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    4 10
    به نظر ایران با بازی با کلمات در واقع به دنبال سردرگم نگه داشتن دشمنان کشور است و با سیاست بازی در پی وقت گذرانی حداکثری برای دستیابی به بیشترین میزان پیشرفت در برنامه هسته ای خود است! نه برای دستیابی به توافق! و مصاحبه ها و اظهار نظر مقامات سیاسی کشور بیشتر از جنبه انداختن توپ در زمین حریف است نه احیای برجام آن هم طبق خواست غربی ها! چیزی که تاکنون در این یکی دو سال دیده ایم و ناامیدی یانکیستان و فرنگستان و انگلستان هم دقیقاً از همین موضوع حکایت دارد!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    9 1
    هر کی به ملت خیانت کنه به زمین گرم بخوره و شتابان به قبرستون بره
  • مسعود دیپلمات FI ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    26 2
    انها دارند ما را بازی می دهند. استراتژی راهبردی آمریکا در منطقه از دیرباز ، نابودی ایران بوده و هست، همانگونه که ما در پی نابودی ناسرائیل بوده و هستیم. فهم ای مطلب چندان هم مشکل نیست. ولی این که آقایان در دولت قبل و کنونی همچنان بدنبال توافق با شیطان بزرگ هستند قابل فهم نیست! توافق پایدار که موجب اقتدار ایران اسلامی گردد، خواست کنگره و مردم آمریکا نمی باشد. لذا این مهم بسادگی بدست نمی آید مگر با قدرت : لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ﴿۳۳﴾
  • کیا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    اسلام بر مبنای دانش و ادب استوار است
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس