تل‌آویو: ایران با فناوری فضایی خود قادر به تولید موشک‌های بین‌قاره‌ای است

مقام‌های رژیم صهیونیستی با اعتراف به توانمندی موشکی ایران، گفته‌اند که فناوری فضایی ایران قادر به تولید موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای با برد بسیار بالا است.

به گزارش مشرق، مقام‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته (چهارشنبه) با اعتراف به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری فضایی تصریح کردند که جمهوری اسلامی ایران قادر است از فناوری‌ای که برای موشک‌های خود در برنامه فضایی مورد استفاده قرار می‌دهد، برای ساخت موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای، استفاده کند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این خصوص گزارش کرد مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ایران قادر به استفاده از فناوری فضایی برای توسعه قابل توجه برد موشک‌های متعارف خود است. بر اساس این گزارش، مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین تأکید کرده‌اند که دو موشک‌ «ذوالجناح» و «قائم-۱۰۰» که ایران برای پرتاب ماهواره به مدار تولید کرده، قابلیت‌های مشابهی از جمله موتورها و مخازن سوختی دارد که قادر است سوخت جامد را در خود جای دهد و در نتیجه ایران از طریق آن‌ها درس‌هایی را خواهد آموخت که بتواند در مقاصد نظامی استفاده کند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین بر این باورند که اگر ایران نسخه نظامی هریک از دو موشک را تولید کند، این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک نیم تنی در مسافتی بیش از چهار هزار کیلومتر خواهد بود.

روزنامه هاآرتص در ادامه گزارش خود درباره فناوری فضایی ایران نوشت که «ساخت موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای با چنین بردی، یکی از اهداف راهبردی ایران است که این موشک‌ها احتمالاً اروپا را در فهرست کشورهایی قرار می‌دهد که به وسیله سلاح‌های متعارف یا اتمی ایران تهدید خواهد شد».

ایران در ماه نوامبر از «مرکز پرتاب موشک شاهرود» موشک قائم-۱۰۰ را شلیک کرد. موشک ذوالجناح در ماه ژوئن از پایانه فضایی امام خمینی (ره) شلیک شد.

هاآرتص با اشاره به این موارد ادامه داد که استفاده از سوخت جامد به طرز چشمگیری قابلیت ایران برای آماده‌سازی موشک‌هایی برای شلیک در لحظه فرمان پرتاب را تقویت می‌کند و همچنین توانایی آژانس‌های اطلاعاتی خارجی برای شناسایی یک پرتاب از قبل را به ‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

این روزنامه صهیونیستی در بخشی از گزارش خود همچنین مدعی شد که «ایران در کنار پیشرفت‌های خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، در سال‌های اخیر به دنبال توسعه زرادخانه‌ موشک‌هایی بوده که قابلیت حمل بمب را داشته باشند؛ با این حال، تصور می‌شود که هنوز تصمیمی برای ادامه برنامه هسته‌ای نظامی وجود ندارد».

به نوشته هاآرتص، ایران موشک‌هایی با بردهای مختلف دارد که برد برخی از این موشک‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است که برای رسیدن به نزدیک‌ترین همسایگان ایران یعنی کشورهای حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی و عراق کافی است. این روزنامه همچنین نوشت که حزب‌الله لبنان نیز می‌تواند با استفاده از این موشک‌ها، رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین موشک‌هایی با برد یکهزار تا دو هزار کیلومتر نیز دارد و طبق گزارش‌هایی، ایران ۱۶ مدل مختلف از موشک‌هایی با بردهای مختلف دارد و چهار مدل دیگر نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد که بهترین مدل شناخته شده موشک‌های ایران، موشک بالستیک «سجیل» است؛ این موشک بردی معادل دو هزار کیلومتر دارد و مورد دیگر، «شهاب-۳» است که بردی معادل یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر دارد.

هاآرتص در ادامه به قابلیت‌های موشک ذوالجناح نیز اشاره کرد و نوشت که ذوالجناح که گمان می‌شود مورد استفاده برخی آزمایش‌های فضایی ایران است، برای پرتاب ماهواره‌ طراحی شده و هنوز عملیاتی نشده است اما در صورتیکه عملیاتی شود و برای اهداف تهاجمی مورد استفاده قرار گیرد، انتظار می‌رود که بردی بسیار طولانی‌تر و معادل چهار هزار کیلومتر یا بیشتر داشته باشد و بعلاوه این یکی از چندین موشک‌های ایران است که از سوخت جامد استفاده می‌کند که قابلیت آن برای حرکت بسیار سریع‌تر،‌ شناسایی آن سخت‌تر و ذخیره سوخت برای مدت زمان طولانی‌تر را افزایش می‌دهد.

پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری فضایی و موشکی موجب نگرانی بسیاری از کشورهای غربی شده اما جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌ که طبق توافق هسته‌ای و همچنین طبق قوانین بین‌المللی، می‌تواند برنامه فضایی خود را بدون محدودیت ادامه دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    14 2
    هزار ماشاالله بچه های باغیرت نیروهای مسلح باعث اقتدار و افتخار کشور و مردم هستند. هرکس هم که چشم دیدن ندارد چشمانش کور باد ، مرگ بر دشمنان ایران و ایرانی
  • هوشنگ IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    3 10
    خخخخخخ کدوم فن آوری فضایی ؟ هنوز نتونستند اولین هواپیما مسافری کاملا ایرانی را بسازند
    • ح IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      هواپیمای مسافربری چه ربطی به سپاه داره کودن؟؟ زر نزن ببین وقتی هیچی نمیدونی مجبور نیستی زرر بزنی!!
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      چه ربطی داشت
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      خود تحقیر برو کفش صهیونیستها را بلیس.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    6 4
    قیمت پرایدمون که جهان پیما شده 😂
    • ح IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      یادتونه میگفتید با روحانی به جهنم می‌روید ولی با رئیسی بهبهشت نمی‌روید؟؟ خب تبریک میگم 8 سال تلاش تون نتیجه داده به جهنم خوش آمدید مارم جهنمی کردید!!
  • ش. AE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    8 2
    تا چشمتون کور بشه کفتارهای صهیونیست
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    8 2
    برای زدن جزیره دیگو گارسیا که یکی از مراکز فرماندهی و پایگاه بمب افکن های بی 1 لنسر و بمب افکن بی 52 استرافورتس و موشک های کروز میان برد هوا پایه ایالات متحده آمریکا است. چیزی به حدودا 4500 تا 5000 کیلومتر برد موشکی نیازمندیم(شلیک از سمنان و استان های شمالی) حتی اسرائیل هم میدونه ایران نیازمند موشک قاره پیماست در عجبم از برخی افراد مطرح! که چرا برد موشک های کشورمون را افزایش نمیدهند. ایران به 2 نوع موشک در 2 برد- برد بلند 4500 کیلومتر مشابه RS-26 روسی و قاره پیمای MGM 134 آمریکایی نیازمند است. من الله توفیق
  • وحید لر IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    4 2
    به کوری چشمتون بی شرفا به زودی موشک قاره پیما هم می‌سازیم و نابودیتون رو حتمی میکنیم
  • حسين DE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    1 1
    در مورد موشك هايپر سونيك مون چرا چيزى ننوشته ؟
  • وحید IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    0 3
    تیتر دروغ سامانه لیزری در یک لحظه همه را شکار میکند
    • ح IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      اهل کدوم کشوری؟؟ آخه بعید میدونم یه ایرانی از پیشرفت کشورش بسوزه!!
  • علی افصحی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    3 2
    خب پس یواش یواش باورشان شده که دستاوردهای معجزه آسای هوا فصا و یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عزیز واقعیت داشته و «فتو شاپ»نبوده و «تردید!»هم نمی شود کرد. البته ادعای فتو شاپ بودن پیشرفت های موشکی و پهپادی ایران اسلامی فرصتی ساخت تا دانشمندان جوان ولابی ما بی هیچ مانع و رادعی حرکت پر شتاب خود را ادامه داده و ناگهان دشمن را با مجصولات بسیار کارآمد در دفاع و تهاجم مؤثر روبه رو سازند که به فرموده قرآن «فبهت الدی کفر»کافران و منافقان و البته اصلاح طلبان فاسد بهتشان برده و اکنون فقط تنها کاری که می توانند بکنند ارائه فهرست و عناوین انواع و اقسام موشک ها و پهپادها را بدهند که در صورت فقط یک اشتباه ، همه هستی دشمنان در کسری از ثانیه به فنا خواهند برد. حالا می توان اشارات سردار رشید اسلام سردار حاجی زاده را جدی تر از چندی پیش گرفت که موشک های قاره پیما آماده عملیات شده.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    3 2
    خواهید دید با علم دانشمندان خود به مریخ هم خواهیم رسید انشاءالله
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      2 0
      علم اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس به آن خواهند رسید.
  • مهران فر IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    عالی، البته این اطلاعات هاآرتض مربوط به دو سال پیش است.
  • حسین IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 1
    موشک قاره پیما بدون کلاهک اتمی مثل اسلحه ژ۳ با فشنگ مشقی هست.
  • علی خوش روان IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    الان که اسرائیل اذعان به پیشرفت برنامه موشکی وقاره پیمای ایران میکند مواظب تحرکات منفی انها باشیم چون این اذعان شاید هدفی پشتش نهفته باشد!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس