ماهواره‌بر ایرانی - نمایه

نشریه ۱۹۴۵ می‌نویسد: ایران از فعالیت‌های فضایی برای پوشش ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌کند، اما اعتقاد بر این است که در حال ساخت این نوع موشک‌هاست که مستقیماً خاک آمریکا را تهدید می‌کنند.

سرویس جهان مشرق - اگرچه هیاهوی بین‌المللی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران در رسانه‌ها بیش‌تر سروصدا کرده است، اما آن‌چه دولت آمریکا را بیش‌تر نگران کرده و حتی یکی از اصلی‌ترین عوامل تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران بود، پیشرفت‌های چشم‌گیر و اجتناب‌ناپذیر در برنامه‌ی موشکی ایران است. یکی از جنبه‌های این پیشرفت، ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست که به شکل بالقوه توانایی حمله‌ی مستقیم به خاک آمریکا از داخل ایران را در اختیار تهران قرار می‌دهد. اگرچه هنوز خبرهای گسترده‌ای درباره‌ی دستیابی ایران به فناوری ساخت این‌گونه موشک‌ها منتشر نشده، اما کارشناسان بین‌المللی معتقدند هیچ مانعی پیش روی ایرانی‌ها وجود ندارد که بتواند آن‌ها را از ساخت موشک قاره‌پیما منع کند. به عبارت دیگر، ساخت این موشک‌ها ممکن است دیروزود داشته باشد، اما سوخت‌وسوز ندارد. نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «گفته می‌شود ایران دارد موشک بالستیک قاره‌پیما می‌سازد تا موسومریکا را هدف بگیرد[۱]» نوشته تهران با استفاده از پیشرفت‌هایش در برنامه‌ی فضایی، می‌تواند ماهواره‌برهایش را با انجام برخی تغییرات، تبدیل به موشک قاره‌پیما کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش ۱۹۴۵ است.

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

کاوشگر زیرمداری «سامان» پیش از پرتاب موفقیت‌آمیز توسط ایران. غربی‌ها ادعا می‌کنند دست‌کم بخشی از فعالیت‌های فضایی ایران در حقیقت با هدف دستیابی به فناوری ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما پیگیری می‌شود. (+)

توضیحاتی درباره‌ی کاوشگر زیرمداری «سامان» و تصاویری از لحظه‌ی پرتاب این کاوشگر


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیقائدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


برنامه‌ی موشکی ایران به طرز قابل‌توجهی کم‌تر از برنامه‌ی هسته‌ای[۲] این کشور مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که این برنامه می‌تواند به طور مستقیم خاک آمریکا را تهدید کند. ایرانی‌ها تلاش خود برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما[۳] را تحت عنوان تلاش برای توسعه‌ی فناوری فضایی پنهان کرده‌اند؛ که بی‌شباهت به سیاست شوروی درباره‌ی «اسپوتنیک» در سال ۱۹۵۷ نیست. «مؤسسه‌ی صلح آمریکا[۴]» [نهاد وابسته به دولت فدرال این کشور که وزیر دفاع و وزیر خارجه‌ی آمریکا عضو هیأت‌مدیره‌ی آن هستند] ماه ژوئن گذشته [سال ۲۰۲۲] نوشت: «برنامه‌ی فضایی سپاه پاسداران[۵]، که جدا از برنامه‌ی فضایی دولت ایران است، موضوع را پیچیده می‌کند. برنامه‌ی فضایی سپاه پاسداران در ابتدا کم‌وبیش به عنوان پوششی برای توسعه‌ی فناوری‌های موشکی دوربرد عمل می‌کرد، اما به نظر می‌رسد اخیراً هدف بزرگ‌تری پیدا کرده باشد. صرف‌نظر از قصد تهران، همزمان با ساخت راکت‌های توانمندتر توسط ایران برای پرتاب ماهواره، احتمالاً نگرانی‌های بین‌المللی در این‌باره افزایش خواهد یافت، زیرا کشورها می‌ترسند این راکت‌ها، با مقداری دستکاری، به عنوان موشک بالستیک دوربرد مورد استفاده قرار گیرند[۶]

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در کنار ماهواره‌ی نظامی «نور»، در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، در حالی که ماهواره‌بر «قاصد» برای پرتاب «نور» آماده می‌شود. (+)

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

برد شماری از موشک‌های بالستیک ایران طبق گزارش «آژانس اطلاعات دفاعی» زیرمجموعه‌ی وزارت دفاع آمریکا (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

›› حمله موشکی ایران به عین‌الاسد/ اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که فقط «سردرد» داشتند

نظارت اطلاعاتی بر برنامه‌های تسلیحاتی ایران

گزارش ارزیابی تهدید جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد[۷] که برنامه‌ی فضایی ایران موجب «کوتاه شدن مسیر» این کشور برای رسیدن به موشک بالستیک قاره‌پیما می‌شود، زیرا آن‌ها از «فناوری‌های مشابه» استفاده می‌کنند. [روزنامه‌ی اسرائیلی] هاآرتص ماه دسامبر [سال ۲۰۲۲] گزارش داد که اسرائیلی‌ها نیز به نتایج مشابهی درباره‌ی اهداف برنامه‌ی موشکی بالستیک ایران رسیده‌اند[۸]. برخی بر این باورند[۹] که آشتی اخیر ایران با عربستان ممکن است منجر به افزایش تمرکز این کشور بر توسعه‌ی فناوری‌های جدید، مانند موشک‌های مجهز به پیشران جامد، شود که می‌توانند در برنامه‌ی این کشور برای ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما مورد استفاده قرار گیرند. بسیاری معتقدند[۱۰] کره‌ی شمالی به فناوری کوچک‌سازی سلاح‌های هسته‌ای و سوار کردن آن‌ها روی موشک‌هایش دست یافته است. با توجه به سابقه‌ی اشتراک [و انتقال] فناوری میان ایران و کره‌ی شمالی[۱۱]، اقدام کره‌ی شمالی در به اشتراک گذاشتن این فناوری با ایران خارج از دایره‌ی امکان نیست. یک منبع وابسته به دولت آمریکا، سپتامبر ۲۰۲۰، به [خبرگزاری انگلیسی] رویترز گفت ایران و کره‌ی شمالی در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با یک‌دیگر همکاری دارند[۱۲].

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۷» ساخت کره‌ی شمالی با برد عملیاتی تخمینی ۱۵,۰۰۰ کیلومتر و توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای به وزن تخمینی ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرم و توانایی احتمالی حمل چند کلاهک با قابلیت شلیک و هدف‌گیری مستقل. رسانه‌ها و مقامات غربی سال‌هاست ادعا می‌کنند ایران و کره‌ی شمالی در زمینه‌ی فناوری‌های موشکی با یک‌دیگر تبادل فناوری دارند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ماه فوریه[ی سال ۲۰۲۳] اعلام کرد[۱۳] که آمریکا معتقد است روسیه ممکن است در ازای دریافت کمک اقتصادی از ایران، برای پیشرفت در فناوری موشکی به این کشور کمک کند. برنز گفت: «چیز دیگری که شاهدش هستیم، نشانه‌هایی است مبنی بر این‌که... روسیه به ایرانی‌ها پیشنهاد کرده تا در برنامه‌ی موشکی به آن‌ها کمک کند و همچنین دست‌کم امکان ارائه‌ی هواپیماهای جنگنده به ایران را در نظر بگیرد.» قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پی توافق هسته‌ای ایران، موسوم به «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام)، به تصویب رسید، از ایران می‌خواهد از توسعه‌ی موشک‌هایی که می‌توانند برای حمل سلاح هسته‌ای استفاده شوند، خودداری نماید[۱۴].

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

پرتاب ماهواره‌ی ایرانی «خیام» با پرتابگر «سایوز-۲/۱بی» روسیه. در تصویر بزرگ‌تر، پرچم ایران روی کلاهک و پرچم روسیه روی بدنه ماهواره‌بر، چسبیده به زیر کلاهک، قابل‌مشاهده است. منابع غربی، همکاری فضایی ایران و روسیه را یکی از جنبه‌های «خطرناک» گسترش تعاملات میان دو کشور می‌دانند. (+)

گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره‌ی گسترش روابط ایران و روسیه +عکس و فیلم

نمایی نزدیک‌تر از لحظه‌ی پرتاب ماهواره‌بر «سایوز ۲/۱بی» روسیه از تأسیسات تحت کنترل این کشور در قزاقستان، که ماهواره‌ی ایرانی «خیام» را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. آمریکایی‌ها آن‌قدر نگران گسترش همکاری‌های فضایی-نظامی میان ایران و روسیه هستند که ادعا می‌کنند تهران قصد دارد از این ماهواره برای نظارت بر تحرکات نیروهای اوکراینی استفاده کند. این در حالی است که تهران کمک به روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. (+)

توضیحات «ویلیام برنز» رئیس سی‌آی‌ای، در کنفرانس «انجمن امنیتی اَسپِن» وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی اَسپِن» درباره‌ی فروش پهپادهای ایرانی به روسیه (جزئیات بیش‌تر)

در همین‌باره بخوانید:

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه

›› از سفر پوتین به تهران تا ارسال پهپاد به روسیه/ ایران در کانون توجه «انجمن امنیتی اسپن»

ایران به پیش می‌تازد

ایران اولین ماهواره‌اش را آوریل ۲۰۲۰ سوار بر راکت قائم-۱۰۰ در مدار قرار داد. هم سپاه پاسداران و هم سازمان صنایع هوافضای ایران از این پرتابگر استفاده می‌کنند[۱۵]. این راکت از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که احتمالاً از سری موشک‌های «هواسونگ» کره‌ی شمالی برگرفته شده‌اند. ایران ماه نوامبر [سال ۲۰۲۲] دوباره قائم-۱۰۰ را با موفقیت آزمایش کرد[۱۶]. دولت‌های بریتانیا، آلمان، و فرانسه در نامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند، تخمین زده بودند[۱۷] که این راکت می‌تواند با انجام برخی تغییرات، برای حمل یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی مورد استفاده قرار گیرد؛ اگرچه این نامه، ادعاهای ایران مبنی بر برخورداری قائم-۱۱۰ از بردِ میان‌قاره‌ای را زیر سؤال برده بود.

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

شلیک آزمایشی موشک بالستیک قاره‌پیمای هسته‌ای «هواسونگ-۱۸» کره‌ی شمالی در اواسط ماه آوریل سال ۲۰۲۳. در حالی که هنوز مشخصات دقیق این موشک افشا نشده، اما تخمین زده می‌شود هواسونگ-۱۸ برد عملیاتی ۱۳,۰۰۰ کیلومتری داشته باشد و بتواند کلاهکی به ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرمی را با خود حمل کند. این موشک، سه‌مرحله‌ای است، از سوخت جامد استفاده می‌کند، و می‌تواند تا ۳۰۰۰ کیلومتر ارتفاع بگیرد. (+)

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

پرتاب یک فروند ماهواره‌بر «سیمرغ» از پایگاه فضایی امام خمینی در سمنان. ایران ماهواره‌برهای متعددی دارد که هر کدام مجهز به فناوری‌های خاصی هستند و برای کاربردهای متفاوتی قابل‌استفاده‌اند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

›› اعراب خلیج فارس هیچ پاسخی مقابل موشک‌ها و سپاه پاسداران ایران ندارند

ایرانی‌ها ماه ژوئن گذشته [سال ۲۰۲۲] راکتی به نام ذوالجناح[۱۸] را نیز آزمایش کردند[۱۹]، که پرتابگری دومرحله‌ای [و ترکیبی] با پیشرانه‌ی مایع و پیشرانه‌ی جامد است. به نظر می‌رسد اظهارات مقامات ایرانی، نگرانی‌های غرب درباره‌ی اهداف برنامه‌ی فضایی ایران را تأیید می‌کند. سید مجید موسوی، جانشین فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نوامبر ۲۰۲۰، در تلویزیون ایران مدعی شد[۲۰] که تهران فناوری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را در اختیار دارد. «نصیر حسینی» نماینده‌ی رهبر عالی ایران [نماینده‌ی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه‌ی شهر یاسوج]، نیز طی خطبه‌ی نماز جمعه در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد[۲۱] که موشک قائم-۱۰۰ یک موشک قاره‌پیما و ماهواره‌بر است که از سوخت جامد استفاده می‌کند. طبق ترجمه‌ی [اندیشکده‌ی آمریکایی-اسرائیلی] «مؤسسه‌ی تحقیقات و رسانه‌های خاورمیانه»، حسینی گفت: «این پیامی برای دشمنان این سرزمین است. برد این موشک حدود ۱۲,۰۰۰ کیلومتر است، در حالی که آمریکا حدود ۱۱,۰۰۰ کیلومتر [با ما] فاصله دارد. دشمنان ما فهمیده‌اند که اگر کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب شوند، پاسخ ما سخت و مخرب خواهد بود.» حسینی همچنین مدعی شد قائم-۱۰۰ می‌تواند به هر هدفی در زمین یا فضا حمله کند و از پدافند موشکی بگریزد.

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

برخی از ویژگی‌های منتسب به ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ (+)

نشریه آمریکایی: ایران دارد موشک قاره‌پیما می‌سازد؛ برای حمله به آمریکا! +عکس و فیلم

یک فروند ماهواره‌بر «ذوالجناح» (چپ) در کنار یک فروند ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰». چنان‌که در این تصویر نیز (که تقریباً همسانی مقیاس در آن رعایت شده) مشخص است، قائم-۱۰۰ اندازه‌ی کوچک‌تری از ذوالجناح دارد، اما از فناوری‌های پیشرفته‌تری برخوردار است. (+)

سردار «سید مجید موسوی» جانشین فرمانده‌ی نیروی هوافضای سپاه پاسداران، می‌گوید ایران پیشاپیش از موشک قاره‌پیما برخوردار است

«مهدی بختیاری» دبیر سیاسی خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران، نوامبر گذشته [سال ۲۰۲۲]، در تلویزیون ایران ادعا کرد این کشور هر زمان که بخواهد می‌تواند یک موشک قاره‌پیما بسازد[۲۲]. بختیاری گفت: «هر لحظه که [مقامات ایران] بخواهند، می‌توانند یک موشک قاره‌پیما با برد حدود ۱۱,۰۰۰ کیلومتر با کلاهک چندصد کیلوگرمی بسازند. ما اکنون ماهواره‌بر قائم-۱۰۰ را داریم. ان‌شاءالله تا چند سال دیگر پرتابگر قائم-۱۲۰ را خواهیم داشت. این همان پرتابگری است که شهید «تهرانی مقدم[۲۳]» در نظر داشت و ان‌شاءالله ما را به مدار ۳۶,۰۰۰ کیلومتری زمین خواهد رساند[۲۴]

«مهدی بختیاری» کارشناس حوزه‌ی دفاعی و دبیر سیاسی خبرگزاری «تسنیم»، می‌گوید ایران با دستیابی به فناوری ساخت ماهواره‌بر، عملاً فناوری ساخت موشک قاره‌پیما را نیز در اختیار دارد.
«مهدی بختیاری» کارشناس نظامی، می‌گوید ایران با موشک‌های فراصوت (هایپرسونیک) می‌تواند از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی جهان عبور کند.

پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای تل‌آویو/ آیا موشک‌های ایران می‌توانند اسرائیل را نابود کنند؟ +عکس و فیلم

سربازان اسرائیلی، ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۶، در جریان مانور مشترک «جونیپر کبرا» میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی «ختسور» متعلق به نیروی هوایی این رژیم در مرکز فلسطین اشغالی، از کنار یک پدافند هوایی اسرائیلی «گنبد آهنین» (چپ)، یک پدافند موشکی آمریکایی «ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت» (وسط)، و چند فروند موشک ضدبالستیک آمریکایی-اسرائیلی «پیکان ۳» (راست) رد می‌شوند. مانور جونیپر کبرا هر دو سال یک بار با هدف تقویت آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات بالستیک احتمالی از سوی ایران و ایجاد هماهنگی بیش‌تر میان ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود. با این وجود، هیچ‌کدام از این پدافندها در مقابل موشک‌های فراصوت و قابلیت‌های «حمله‌ی فوجی» ایران کاری از پیش نخواهند برد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است


[۱] Iran Believed To Be Developing ICBM To Target America Link

[۲] CIA director: Iran's nuclear program advancing at "worrisome pace" Link

[۳] Iran's Ballistic Missile Program Link

[۴] مؤسسه صلح ایالات متحده لینک

[۵] Have Iran’s space ambitions taken a worrisome new turn? Link

[۶] Part ۱: Explainer - Iran's Space Program

[۷] Annual Threat Assessment of the U.S. Intelligence Community Link

[۸] Iranian Space Tech Brings Tehran Closer to ICBM Capabilities, Israeli Officials Say Link

[۹] Russia, N. Korea missile tests are increasing, may influence Iran, MidEast – analysis Link

[۱۰] Fears, questions about N. Korea’s growing nuclear arsenal Link

[۱۱] North Korean Solid-Fuel ICBM Increases U.S. Vulnerability Link

[۱۲] چرا ایران اکنون از موشک قاره‌پیما حرف می‌زند؟ لینک

[۱۳] CIA director says Russia is offering to help Iran's advanced missile program in exchange for military aid Link

[۱۴] Resolution ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) Link

[۱۵] How the Ghaem-۱۰۰ Rocket Puts Iran’s Space Program on a New Trajectory Link

[۱۶] #Iran has successfully tested #Ghaem_۱۰۰ #space launcher Link

[۱۷] Europeans say Iranian satellite launcher could be intermediate-range ballistic missile Link

[۱۸] ماهواره‌بر ذوالجناح لینک

[۱۹] Exclusive: Despite Iran’s Claim, Satellite Rocket Exploded After Launch Link

[۲۰] سردار موسوی- امروز موشک قاره پیما داریم... لینک

[۲۱] Friday Sermon In Yasuj, Iran By Khamenei's Representative Nassir Hosseini... Link

[۲۲] Mehdi Bakhtiari...: Whenever Our Leaders Decide, We Can Turn Our Satellite Launchers Into ICBMs Link

[۲۳] حسن طهرانی‌مقدم لینک

[۲۴] بختیاری: ایران به‌راحتی می‌تواند موشک قاره‌پیما بسازد/ موشک‌های هایپرسونیک ایرانی بازار آمریکا در منطقه را کساد می‌کند لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 153
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    53 36
    تا چشتون دربیاد🤣💪. میخوایم بزودی کاخ سفید را حسینیه کنیم. ان شالله
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      9 4
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 1
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      15 3
      در نظر داشته باشید بدهی رو به فزون تیلیارد دلاری آمریکا از صدها موشک اتمی قاره پیما برای آمریکا خطرناک تره و همچون بمب ساعتی عظیمی در انتظار انفجار و بلعیدن آمریکا
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      8 18
      خخخخخخخخ زرشک
    • بنده خدا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      6 8
      دل خوش سیری چند؟؟؟
    • مسعود IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 7
      من گشنمه
    • تبربک IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      7 24
      16:03 برا همینه مردم شون تا کمر تو سطل اشغالین و نگرانن نفت شون فروش نره
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      این افتاب لب بوم های البانی باز پیداشون شد
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      این افتاب لب بوم های البانی باز پیداشون شد
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    60 16
    ایران کابوس امریکا💪. ایران دارد خود را برای نظم نوین جهان آماده می‌کند
  • طاها IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    70 10
    موشک قاره پیما که هیچ ما حتی اگر بمب اتمی هم بسازیم آمریکا و اروپا غلط کردن ادعا کنن
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    59 23
    آمریکا اسراییل ما داریم می آییم💪🤩. ایران کابوس امریکا و اسراییل💪. الحمدالله
    • aeensf PT ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 21
      کابوس؟ ببینم با 5244 بمب اتمی که امریکا داره چطور میخواین مقابله کنین:))
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 5
      ۱۵:۰۲؛ نابغه، سازمان همکاری شانگهای! روسیه 6000 هزارتا، چین، هند و...؛ سلطه دیگه تموم شد آمریکا باید گمشه بره بخش شمال قاره آمریکا در واقع باید از اونجاهم به خاطر اشغال خانه سرخپوستان بومی گمشن برن تو منطقه انگلو ساکسونیشون توی انگلستان!
  • قریشی بوکانی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    75 3
    اگر بده چرا امریکا و انگلیس و فرانسه دارند، اگر خوبه چرا ما نداشته باشیم؟!!!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      5 5
      دوستان فروشگاه جانبازان مرغ میدن! صبح زود برید تموم نشه
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      2 0
      پت شاپه میدون اصلی تیرانا البانی واسه مجاهدین غذای سگ با تخفیف توزیع میکنه ...تازه خودسوزیم بکنی مجانی بهت میدن
  • یزدان SG ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    24 66
    موشک بدون پشتوانه مردمی یعنی پوشک
    • nima IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      21 9
      حالا تو از کجا فهمیدی که پشتوانه مردمی نداره ؟ حتما با دیدن همون چهارتا چلاغی که سال گذشته ریختن تو خیابونا . سوال مهم اینجاست که اگه اونا همه مردم هستند پس چرا تا حالا نظام تغییر نکرده ؟ و یا سوال مهم تر اینکه تعداد موافقان نظام که پشتوانه نظام هستند بیشتر یا مخالفان ؟ همین که تا الان هم نظام سرپا هست به پشتوانه مردم هست ؟
    • nima IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      13 7
      حالا تو از کجا فهمیدی که پشتوانه مردمی نداره ؟ حتما با دیدن همون چهارتا الاغی که سال گذشته ریختن تو خیابونا . سوال مهم اینجاست که اگه اونا همه مردم هستند پس چرا تا حالا نظام تغییر نکرده ؟ و یا سوال مهم تر اینکه تعداد موافقان نظام که پشتوانه نظام هستند بیشتر یا مخالفان ؟ همین که تا الان هم نظام سرپا هست به پشتوانه مردم هست ؟
    • nima IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      11 5
      حالا تو از کجا فهمیدی که پشتوانه مردمی نداره ؟
    • nima IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      10 7
      حتما با دیدن همون چهارتا الاغی که سال گذشته ریختن تو خیابونا .
    • ح IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 4
      نام اثر: شاه میبخشه ولی شاه قلی«نوکر شاه» نه! حقیقت اون چیزی نیست که تو فرانسه دارن بهتون میگن!
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      11 2
      مردم تویی؟
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      9 6
      دو کلام هم از مادر عروس
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 4
      ۱۲:۵۷ مسعله ریختن تو خیابون نیست عزیزم
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    64 6
    اقتدار به این می گن نه اون برجام افتضاح
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    5 78
    ما ارتش پیروز ایالات متحدهUSA به زودی با تمام توان بر شما ایرانیان لجن خواهیم تاخت
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      24 1
      لجن هفت جد و ابادته
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      13 5
      بیا یا ما سر شما را طاق کوبیم یا شما سر ما را به دار تمام
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 1
      اخه جوجه تو رو امریکا راه می دن که حرف می زنی،البته شاید به عنوان برده.....
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      13 1
      ارتش ایالات متحده پوشک یادت نره
    • حسین IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      6 1
      مالیدی.
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      8 4
      سگ اسقاطیلی داره پاره میشه
    • اوئد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      6 1
      برو این کلکا قدیمی شده خودتو جای دیگری جا نزن
  • حسين DE ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    37 1
    اين نشريه دوزاريش دير افتاده 🤣🤣🤣
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    67 7
    ترکیه هم اواخر دهه شصت با ایران ساخت موشک را شروع کرد و دو نوع موشک چینی را خرید و با نام خان و ایلدریم مونتاژ کرد. هنوز هم همان مونتاژ کار باقی و مانده ذره ای پیشرفت نداشته است. سال گذشته موشک ktssm کره جنوبی را خرید و با نام تایفون مونتاژ کرد و ادعا کرد خودش ساخته است. اما ایران همه سدها را از پیش رو برداشت و به این مراحل رسیده است.
    • ارشد شریف FR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 29
      متاسفانه باید بگم تعداد زیادی از دانشمندان موشکی ترکیه در اصل ایرانی هستن!!..همین ترکیه تا 5 سال دیگه در ساخت ماهواره بر و موشک هم از ایران جلو می زنه
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    13 76
    مسیری که شماها در پیش گرفته اید اگر مردم همین طور خاموش بمونند نهایتا میرسید به کره شمالی اما مردم ایران با مردم کره شمالی فرق دارند
    • ح IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      11 4
      مسیری که شما در پیش گرفتید به جمهوری آذربایجان ختم میشود و مطمئنا مردم ایران با مردم جمهوری آذربایجان فرق دارند!
    • ح IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      12 1
      مگه آمریکا و اسراییل و فرانسه و انگلیس و ترکیه و ژاپن و آلمان و..... موشک ندارن؟ فقط کره شمالی موشک داره؟ آمریکا چرا ابرقدرت دنیاست؟ چون سلاح میسازه! با این رویه آمریکا که نه ولی حتما فرانسه میشیم!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      9 1
      سوزش یک اوور دوزی تیرانایی سر منقل
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      7 2
      بیخود کردی غرب گرا، هیچ فرقی هم ندارن.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    32 2
    ترکیه هم اواخر دهه شصت با ایران ساخت موشک را شروع کرد و دو نوع موشک چینی را خرید و با نام خان و ایلدریم مونتاژ کرد. هنوز هم همان مونتاژ کار باقی و مانده ذره ای پیشرفت نداشته است. سال گذشته موشک ktssm کره جنوبی را خرید و با نام تایفون مونتاژ کرد و ادعا کرد خودش ساخته است. اما ایران همه سدها را از پیش رو برداشت و به این مراحل رسیده است.
  • عمیر IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    30 7
    پس وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد. نشستن و کامنت بازی بس است
  • عمیر IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    28 9
    پس وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد. نشستن و کامنت بازی بس است
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    8 48
    اگر موشک امنیت میاورد روسیه و کره شمالی اینقدر بدبخت و ذلیل نشده بود
    • ح IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      6 2
      روسیه ذلیله؟ به نظرت چرا اکراین جرات حمله به خاک روسیه رو نداره؟ به نظرت چرا روسیه رییس شورای امنیت شده؟ اصلا می‌دونستی روسیه ۱۱ امین اقتصاد دنیاست و محبوبیت پوتین در بین مردم روسیه ۷۱ درصده؟ از از قبل جنگ بیشتر شده؟ ذلیل اونیه که آمریکایی ها تو کشور خودش نیروهای امنیتی اش رو بگردن! برو خونه تون! تنها مشکل کشور ما نفوذ زیاد غربگرایانه و لیبرال هاست!
    • ح IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 2
      آمریکا و فرانسه و انگلیس و ترکیه و ژاپن و آلمان و... هم موشک دارن!
  • فرصت اخر IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    46 7
    ای جانم ! فاصله ایران تا بمب اتم فقط چند هفته. حالا میشه گفت ارزش این همه سختی و تحریم رو داشت.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 6
      من مطمئنم بی همیتی مثل تو حتی یه ذره سختی تحریم های خردکننده روی مردم ایران رو نچشیده.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      با منابع غنی ایران بایدتویکسال ازهمه چیز بی نیاز میشدیدنه اینکه ۶۵درصدزیرفقردرست میکردید،
    • امیر IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 0
      65 درصد؟ بنظرم راحت باش بگو 99 درصد😐 آمار رو از کجا در میاری؟ خود سازمان ملل گفته 30 درصد
  • امیر IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    30 7
    فرموده خداوند به مسلمین در مقابل دشمنان تا میتوانید سلاح واسب جنگی فراهم کنید تا بدینوسیله دردل دشمنان رعب ووحشت افکنید برای ایستادگی در مقابل شیطان زور گویی مثل آمریکا باید قوی شد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      عزیزم اون آیه مربوط به جنگ بدر هست که چند روز قبل از رفتن به جنگ نازل شد
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      0 0
      اشتباه نکنید! آیه "به مناسبت" جنگ بدر نازل شده، نه اینکه مخصوص جنگ بدر باشه و در جنگ های دیگه کاربردی نداشته باشه.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    3 26
    موشک نازکیه
  • AT ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    26 0
    پرتاب ماهواره های گوناگون به فضا نشانۀ نیرومندی و قدرت یک کشور در جهان است،>ایران باید ماهواره بری بسازد که توانایی پرتاب ماهواره ای مانند خیام را داشته باشد،>شوربختانه دیرگاهی است که سازمان فضایی ایران دیگر موشک ماهواره بری را آزمایش نکرده و خبری از پیشرفته کردن ماهواره بر سیمرغ نیست :((
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    37 2
    تا چشتون دربییاد
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    14 1
    یک عقل سالم در امریکا نیست؟ چرا باید ایران امریکا را هدف قرار دهد ؟
  • مهندس مکانیک IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    7 20
    اولآ طول موشک قاره پیمای DF-41 چین فقط 11 متر هست در حالی که ماهواره بر قائم که ادعا میشه قاره پیما هست طولش به 25 متر می رسه!!! به خاطر همین انجمن فیزیک امریکا توانایی حمل کلاهک 500 کیلویی بالای 5500 متر رو چه برای این موشک چه ذوالجناح چه حتی سیمرغ غیر ممکن دانسته! علت واقعی این مضوع هم موتورهای با سوزش پایین در مراحل سوم هست که باعث میشه هدف تزریق ماهواره در مدار باشه نه حمل کلاهک برخلاف چیزی که این مقاله با ناشی گری میگه ایران هنوز به فناوری موشک قاره پیمای واقعی نرسیده اون موشک سوخت مایع کره شمالی هم اصلا ربطی به موشک های سوخت جامد خانواده قائم و ذوالجناح نداره و اصلا ایران فناوری موتورهای سوخت مایع پر انرژی RD250 روسی کره ای رو هنوز تست نکرده و نوع موتورهای سوخت مایع ایران کم انرژی هست این مقاله مخاطب رو اصولا چی فرض کرده
    • nima IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      21 6
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی . اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • nima IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      18 3
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی .
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      14 2
      اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      13 2
      این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • nima IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      19 4
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی . اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • nima IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      17 2
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی . اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • nima IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      20 3
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی . اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • nima IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 3
      مهندس پر مدعای بی سواد که شاید حتی سواد نداشته باشی و الکی اینجا اسمتو مهندس گذاشته باشی . اول و آخر این مقاله مال ایران نیست . نویسنده آمریکایی هست ؟ ایرانی ننوشته که از خودش تعریف کرده باشه . یه آمریکایی نوشته . اینو می تونی بفهمی و البته در پاسخ به این سوال که امثال تو رو چی فرض کرده باید گفت : که سالهاست همه دنیا امثال شما رو الاغ فرض می کنن . این دیگه مشکل ما نیست برو از همون آمریکایی ها بپرس
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      میخوره بهت حرف دروغ تحویل بدی حرف راستو اززیرزبون نخبه هابکشی اونم تواین سایت میدونی که کم نیستندندونندایران چی داره ونداره وچه خبره اینجاواونجاش
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    40 2
    از قدیم گفتند وقتی چوب را بلند میکنی گربه دزده فرار میکند . حالا وقتی ملت ایران ماهواره به فضا پرتاب میکند امریکای جنایتکار میگه نکنه میخواهند بعد از موشک ماهواره بر موشک جنگی بسازند و به سمت امریکا نشانه بگیرند و داد و فذیاد و آخ و اوخ را سر میدهد
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    8 2
    طول موشک قاره پیمای DF-41 چین فقط 11 متر هست در حالی که ماهواره بر قائم که ادعا میشه قاره پیما هست طولش به 25 متر می رسه!!!
    • FR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 0
      هدف طراحی قائم اصلا قاره پیما نیست به خاطر همین طول دراز و قطر کمی داره
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    5 46
    دها کشور دنیا دارن ماهواره بر میسازن حتی ترکیه هم داره نسخه ای مشابه راکت وگا رو می سازه که تقریبا سه برابر ذوالجناح و قائم-100 وزن داره و می تونه ماهواره 500 کیلویی به لئو ببره نه یک اسباب بازی 100 کیلویی
    • ح IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      35 1
      از همین کامنت میشه فهمید ذره ای از چیزی خبر نداری تنها ۱۰ کشور دنیا توانایی داشتن چرخه کامل فضایی رو دارن تازه ایران با تحریم ها به این نقطه رسیده بعدشم اینکه ماهواره ساخت کشور یک کشور باشه و ماهواره بر ساخت یک کشور دیگه و فقط تو پولش رو بدی رفیق بهش نمیگن چرخه فضایی پانترک آبله!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 24
      خیر ترکیه در ساخت ماهواره نیم تنی از ایران که اسباب بازی صد کیلویی میسازه جلوتره
    • FR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      2 1
      مغول اگر دیپلم شود باز هم کلاس اول است!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    46 3
    فقط میخوام بگم رهبرمون حق داره میگه اینا همون وحیشهای درگذشته هستن که آدم کشتن براشون مث آب خوردن
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    16 5
    تنها موشک ایران که می تونه تبدیل بشه به یک قاره پیمای سبک 7-8 هزار کیلومتری سیمرغ هست که با روی کار آمدن دولت سید محرومان پرتاب های اون متوقف شده!
  • مهرداد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    28 7
    باعث افتخار کشوره ولی مواظب باشید به هر دلیلی با مردم که پشتوانه اصلی کشور هستند درگیر نشوید ، مثلی می گوید هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار ، مردم را دشمن خود نکنید کااینکه حالا هم خیلی دارید دشمن تراشی می منید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 13
    بنده به عنوان یک دانشمند فضایی با افتخار به ناسا خواهم رفت حتی پنتاگون و اسپیس اکس
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 0
      راه باز جاده دراز.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      18 1
      با کدوم میخوای بری صنعتی یا سنتی،؟؟؟
    • ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      0 0
      اگه دانشمند فضایی هستی پس چرا گوشهای تو این قدر دراز و اویزان هستند؟
  • 🤓 IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 2
    برا زدن آمریکا موشک نیاز نیس خودش از درون میپاشه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    6 11
    ای کاش این دروغ ها راست بود
  • سمیه 13 ساله از تهران IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    5 20
    هر وقت ایران یک موشک سوخت جامد با قطر حداقل 2.5 متر و وزن بالای 80 تن ساخت میشه گفت قاره پیمای امریکا زن ساخته...قائم 100 قطرش حتی 1 مترم نیست
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      32 5
      برو دخترکم برو جانم برو متانول سممه مصرف ننما
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    3 4
    قرار بود رکورد پرتاب ها در دولت رئیسی شکسته بشه چی شد؟ در طول دو سال گذشته کلا دو تا پرتاب مداری داشتید!!
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    16 3
    همین نشریات تندروی و امریکاییهای افراطی و تندروهای داخلی موجب میشوند روابط ایران و امریکا در حد متعارف شکل بگیره ما مخالف روابط عمیق با امریکا هستیم ولی روابط متعارف با امریکا که منافع ایران شکل بگیره و هم بلوک شرق هم روابط محترمانه تری با ایران داشته باشند ایرادی نداره
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    26 4
    خداروشکرکه ایران داره موشک قاره پیمامی سازه،اما چرادقت نداریم که حضوریک۱فروندزیردریایی اتمی اقیانوس پیمای ایرانی درکنارشهرهای ساحلی آمریکا ترس وحشتش درنظریانکی های جنایتکاروتروریست هزاربرابربیشترازموشک قاره پیمای ایرانه
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      2 0
      فقط«پیشران هسته ای»ونصب آن برروی زیردریایی آینده اتمی اقیانوس پیمای ایران بیخ گوش شهرهای ساحلی وبندرهای مهم آمریکا،کاملانامرئی ورادارگریز
  • ح IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    5 1
    در برخی کامنت ها نوشتن که موشک خوب نیست و حتی نوشتن که بخاطر همین که ما با آمریکا دشمنیم مشکل اقتصادی داریم! درحالی که این حرف خیلی مسخره است روسیه ۳ برابر ایران تحریمه و حتی درگیر جنگ با ناتو که تا الان ۱۶۰۰۰۰ نفر نیرو و هزاران دستگاه جنگی توش از دست و این یعنی جنگ بزرگیه و تنش های روسیه با آمریکا در یکسال اخیر ۵ برابر شده اما ۱۱ امین اقتصاد جهانی برابری قدرت خریدش ۷ امه و حتی ارزش روبلش بعد جنگ بالاتر هم رفت میدونید چرا؟ چون غربگرایان رو از کابینه اش حذف کرد چون غربگرایان نه برای مردم بلکه برای خوش آمد اربابان غربیشون کار میکنن!مشکل اقتصادی و معیشتی امروز مردم ما نه بخاطر ساخت موشک و هسته ای بلکه بخاطر اینه که 8سال کل تکیه مون بر غرب بود وقتی می‌گفتیم با روسیه و چین ارتباط بگیرید می‌شدیم روسگرا و چینگرا و کمونیست وقتی می‌گفتیم با آفریقا رابطه داشته باشید میگفتن نه آفریقا قاره فقیریه خو اگر فقیرن چرا غربی ها خودشون تو این کشورها حضور دارن؟ وقتی می‌گفتیم روابط با آمریکای لاتین میگفتن نه باعث ایجاد تنش میشه وقتی می‌گفتیم جنوب شرق آسیا میگفتن اونا وضعشون از ما بدتره و 8 سال روابط مون رو با همسایه هامون خراب کردیم! تو همین ۸ سال که تکیه دولتمداران ما بر آمریکا و اسراییل و اروپا بود چین و ترکیه و روسیه و هند داشتن تو آفریقا و خاورمیانه بازاریابی میکردن و الان ما تازه شروع کردیم! حالا فهمیدید واقعا چرا به این وضع افتادیم؟ چرا قبل از روحانی وضع اینقدر بحرانی نبود؟ چون به نام ارتباط با دنیا ارتباطمون رو با ما دنیا قطع کردیم چون دنیا رو فقط اروپا و آمریکا دیدیم! اما خب مثل همیشه غربگراها هر وقت گند میزنم بای. بندازن گردن انقلابی ها و کسایی که کارشون رو درست انجام دادن!
    • ملک خوب IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      کاملا متین و دقیق و درست میفرمایید...
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    11 2
    ۱۹۴۵ ساختیم بزار از حیطه بندی خارج بشه رونماییش می کنیم
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 4
      با تشکراز کره شمالی بخاطر هواسانگ و پدونگ و چین برای سی 704و802
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    3 1
    قاره پیمای اصلی باید قاعم 120 باشه منهای مرحله اولش که سه و نیم متر قطر داره نوبت شادی ما نزدیک است
  • آرش IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    6 6
    وزیر دفاع هم که خرید سوخو ۳۵ رو هم تکذیب کرد و فرمودند ما خودمان تولید کننده جنگنده ایم ودیگران برای خرید به ما مراجعه میکنند! سطح سواد وزیر دفاع!
    • علی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 2
      تکذیب نکرد ولی گفت ما خودمون توان تولید جنگنده رو داریم و قراره یک دسته جنگده کوثر به زودی به نیرو هوایی تحویل بشه
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 5
      ساقیت رو عوض کن . کی وزیر دفاع چنین حرف هایی زد؟
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 3
      آرش ، پینوکیو هم اینقدر دروغ نمی‌گفت که تو میگی
    • صفار IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 3
      پاسخ علی کجای کاری پنج شش ساله گذشته تنها بک فروند تازه ساخت تحویل شده
  • عمیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 1
    مرگ بر متجاوز
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    2 2
    آرزو بر شیره ای ها پای پیک نیک عیب نیست🤣🤣
  • ژذپم ب IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    اینا به دنبال بهانه هستند و آماده سازی اذهان عمومی مردم آمریکا
  • TR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    30 3
    احیای امپراطوری ایران تنها راه برقراری صلح در جهان در دوران قبل از ظهور است.
  • ش. AE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    25 2
    تا چشمتون کور بشه اولا دوما فضول بردن جهنم گفت هیزمش تر سوما هر چقدر میخواید واق واق کنید کسی محل سگ هم به اراجیف شما گوش نمیده و سخن آخر کاخ سفید رو حسینیه میکنیم
  • FR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    2 28
    در پنج سال گذشته بالای 100 نفر از اساتید هوا-فضای مهم ایران مهاجرت کردن به همین ترکیه!..10 سال دیگه می بینید این کشور به کجا رسیده
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      10 2
      همین چند روز پیش این خبر رو شنیدم شوکه شدم! فقط توی یکی از شرکت های هوا-فضای ترکیه بالای 28نفر نخبه ایرانی مشغول به کارن!!..بعد میگن چرا ترکیه داره از ایران رد می کنه!..
    • ر IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      1 1
      پانترک نوکر ترکبه و ترکیم نوکر اسقاطیل گم برو
  • صنم IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 1
    یادش بخیر شوروی هم خیلی داشت!!حتی بیشتر از هرکشوری!!!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      3 1
      الآن امریکا هم از همه بیشتر داره..
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    3 0
    نشریه 1945 دیگه کدوم خراب شده ایه خخخخخ
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      14 1
      یه نشریه هست مثل سایت های اصلاح طلب و اصول گرای داخلی
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    9 2
    مردم دیگه مرغ و گوشت هم نمیتونن بخورن
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 17
    کاش میشد بعضی چیزها رو گفت ، فقط اینرو میگیم که خیلی خوبه که نشریه آمریکایی اطلاعاتش قدیمیه
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    7 1
    ما برای 45 سال توسط آمریکایی ها به حمله نظامی و اتمی تهدید شدیم اما برد موشکی را روی 2000 کیلومتر نگه داشتیم تا به دنیا نشان بدیم که کشور ما یک کشور مهاجم نیست اما عقل حکم می کند که دست هایمان را باز نگه داریم یعنی ایران هم در لبه گریز هسته ای است اما کلاهک اتمی ندارد و هم توانایی ساخت موشک های قاره پیمای بالای 10 هزار کیلومتر را دارد اما هنوز نساخته درواقع ما داریم به آمریکا هشدار می دیم که هر رفتی یک برگشتی هم داره بزنید ما زیر یک هفته تولید می کنیم و نیویورک و واشنگتن و ... را جوری با موشک های هسته ایی می زنیم که 100 سال بعد هم برنگردن ما را مجبور کردند به چنین روشی و الا کسی با ما کاری نداشت انقدر مورد تهدید و حمله نمی بودیم اصلا انقدر در بحث های نظامی پیشروی نمی کردیم اما وقتی دائما تهدید موجودیتی می شیم گریزی جز پیگیری راه حل هایی منجر به بازدارندگی نداریم .
  • گرین IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    13 2
    نفت. بهترین پهپادو با قیمت مفت می دیم عوضش سه هزار کامیون کاماز وارد می کنیم
  • صفدر مص. IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 1
    دیروز: ما کامیون بالگرد رزمی جنگنده موشک هوا به هوا سامانه پدافندی خودمون می سازیم امروز: کاش روسها اس400 و میل17و26 و کامیون نظامی و سوخو و موشک یاخونت بدن بهمون
  • جانباز جنگ FR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    5 18
    به عنوان یک مخاطب 15 ساله مشرق نیوز باید بگم ما هنوز با یک موشک قاره پیما با توانایی حمل 2 تن کلاهک های چند گانه فاصله داریم اگر به نسخه های چینی روسی یا کره شمالی نگاه کنید قطر اونها اکثرا بالای 2 تا 2.5 متر هست در حالی که قائم-100 قطری حدود 1.2 متر و وزنی کمتر از 40 تن داره!...شاید در بهترین حالت سیمرغ رو بشه با تغییر مراحل دوم و سوم تبدیل کرد به یک قاره پیما که برد آنهم به امریکا نخواهد رسید نهایتا به اروپای شمال غربی برسه با هفت هزار کیلومتر اما برای رسیدن به امریکا با فناوری ایران به موشکی با قطر 3 متر در سوخت جامد و 4 متر در سوخت مایع نیاز هست مانند نسخه های کره شمالی ما نباید از تعریف دشمن فریب بخوریم و متوقف بشیم در هسته ای هم فریب این تعریف ها رو خوردیم
  • جانباز جنگ FR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    4 1
    به عنوان یک مخاطب 15 ساله مشرق نیوز باید بگم ما هنوز با یک موشک قاره پیما با توانایی حمل 2 تن کلاهک های چند گانه فاصله داریم اگر به نسخه های چینی روسی یا کره شمالی نگاه کنید قطر اونها اکثرا بالای 2 تا 2.5 متر هست در حالی که قائم-100 قطری حدود 1.2 متر و وزنی کمتر از 40 تن داره!...شاید در بهترین حالت سیمرغ رو بشه با تغییر مراحل دوم و سوم تبدیل کرد به یک قاره پیما که برد آنهم به امریکا نخواهد رسید نهایتا به اروپای شمال غربی برسه با هفت هزار کیلومتر اما برای رسیدن به امریکا با فناوری ایران به موشکی با قطر 3 متر در سوخت جامد و 4 متر در سوخت مایع نیاز هست مانند نسخه های کره شمالی ما نباید از تعریف دشمن فریب بخوریم و متوقف بشیم در هسته ای هم فریب این تعریف ها رو خوردیم
  • مهدوی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    8 1
    پنجاه تا طرح داریم همه هم نصفه نیمه یاد ستاری و ثنایی ها به خیر
    • آرش IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 0
      اگر شهید ستاری الان بود اوضاع فعلی نیروی هوایی اینجور نبود و حداقل چند اسکادران سوخو ۲۷ و سوخو۳۰ داشتیم!. روحش شاد
    • شهید بزرگوار ستاری بود IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      14 0
      شهید ستاری اگر بود اف14 و فانتوم و 707 و سی130 رو هم مهندسی معکوس کرده بودیم...روحش شاد دلسوز وطن و نهاجا
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    15 0
    امیدوارم این موضوع صحت داشته باشه. چون آمریکا دیر یا زود به ما حمله می کنه و ما باید قدرت پاسخگویی داشته باشیم.
  • حسين DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    در زمان هاى نه چندان دور يادم مياد كه يه شيخى بود كه ميگفت: دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك ، ياللعجب.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    نیازی نیست با ارزان کردن گاز به فکر صنایع پتروشیمی باشید اگر راست می گویند شفافیت حقوق و پاداش ها را انجام دهند. رانت و یارانه به شرکت هایی که به جای هزینه برای توسعه ، حقوق و پاداش های نجومی را حق خود می دانند فایده ای ندارد . به جامعه مهندسی کشور با این رانت ها بی احترامی شده چرا که عده ای با سودجویی و کسب قدرت های ناحق حتی حقوق مردم مناطق اطراف صنعت خود را هم زیر پا می گذارند
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    بورس با تغیر حجم مبنا از سال ۹۹ دیگر نوسانات عاقلانه ای ندارد
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    16 1
    جای نگرانی‌ نیست، روحانی با یکی مثلش میاد باز تعطیل میشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    13 0
    مقامات ارشد سیاسی مانع تولید موشک دوربرد هستند چه برسد قاره پیما.
  • بسیج لشکر خدا IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    18 0
    ما خودمون ماهواره بومی از پایگاه ایرانی پرتاب موفق می کنیم گردن کسانی که به روس حقه باز بسپارن می شکنیم
  • مهدی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    11 0
    ما می توانیم
  • Ali IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    کسی میتونه بگه قائم 100 میتونه تا چه وزنی رو با چه بردی به آمریکا حمل کنه؟ میتونه به برد هواسونگ 18 با کلاهک 2 تنی تا 3تنی برسه
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      1 0
      قائم-100 خیلی کوچیکتر از غول های سوخت مایع کره شمالیه!وزن و ابعاد و قطر اونها چند برابر قائمه! شاید فقط قائم-120 بتونه یک کلاهک نسل اول اورانیومی 500 کیلویی رو تا امریکا ببره!..نسخه های کره شمالی امکان حمل کلاهک های چند گانه اتمی تا دو سه تن رو دارند!!..
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    20 1
    ساخت موشک قاره پیما و بمب اتم آرزوی ماست.
  • البپت IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 2
    سلام،برا اضطراب شدید چه دارویی باید مصرف کنم،20 عدد کلونارپام 2 میل با فاصله سه ساعت در یک روز خوردم،فایده نداره، خواهشا ریسی قیمت داروهای اعصاب و روان خارجی رو بیمه سلامت کنه داخلی ها عین گچ هستن،شغل بیکار،مجرد 33 ساله،از بدو تولد مستاجر
  • جاوید ایران اتمی US ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    1 1
    برید ببینید تلگرام بیسیم چی چی منتشر کرده!! یه زنیکه آشغال جلوی پلییییییس مملکت داره زبان درازی میکنه!!!!!!!! مگه چنییییییییین چیزی توی دنیا میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا‌ً اعصاب آدم خورد میشه، زبان دراااااازی در برابر پلییییییییس؟؟؟؟؟؟؟چرا اون زن کثیف هرزه رو همونجا بازداشت نکردن؟؟؟؟؟ اصلاً حجاب به کنار، به جررررررم زبان درازی و توهین به پلیس باااااااید همونجا دستگیر میشد، این چه وضعشه واقعاً، اصلا‌ اگه قراره اینجور صحنه هارو ببینیم بهتره دیگه مقابله با بی حجابی رو رها کنید قانون رو تغییر بدید که دیگه حجاب درکار نباشه هر کسی خودش بدونه حجاب میکنه یا نه، این وضع بدتر هست، زیر سوال بردن ابهت پلیس مگه میشه؟؟؟؟؟ فوراً باید اون زنیکه دستگیر بشه و حسابی گوشمالی هم داده بشه که به غلط کردن بیفته، باید حتماً کتک هم زده بشه، البته باید بشدت دقت بشه که به هلاکت نرسه چون پیراهن عثمانش میکنن. اصلاً این بعضی دخترا خیلی دیگه وقیح و پر رو شدن، باید زبونشون هرطور شده بریده بشه، این حد از پر رو شدن یعضی دخترا قابل تحمل نیست دیگه.
  • سینا IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    2 0
    اولا ما بمب اتم نمیسازیم دوم موشکها صرفا چنبه دفاعی دارد و هرگز شروع کننده جنگ نیستیم ما به شهرها و مردم بی گناه هر کشوری حمله نمیکنیم امریکا در هیروشیما جنایت کرد ما فقط تاسیسات نظامی اونم اگه حمله کرد
  • DE ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    1 1
    اینکه ایران به تسلیحات پیشرفته برای دفاع از خود دست پیدا کند فقط کشورهایی را ناراحت می کند که ایران ضعیف برای تهاجم را می خواهند مطمئنا ایران هیچگاه اجازه نخواهد داد چنین آرزویی از سوی دشمنان جامعه عمل پوشانده شود ملاک تولید سلاح در ایران برتری یا برابری با همان سلاح دشمنان است مثلا اگر از خاک آمریکا موشکی بتواند به ایران برسد و اهدافی را با سرجنگی های مختلف مورد حمله قرار دهد پر واضح است ایران نیز در همان کلاس چنین سلاحی را با دقت و توان تخریب بالاتر تولید خواهد کرد حالا می خواهد این سلاح ، موشک قاره پیما باشد یا هر سلاح متعارف یا غیر متعارف دیگر باشد دکترین نظامی ایران همین است دشمنان از این دکترین نظامی ایران چنان به وحشت افتاده اند که برای خنثی کردن این دکترین روی مذاکره با عوامل نفوذی و غربگرا و فشار بر اقتصاد کشور با تحریم ها حساب باز کردند که خوشبختانه نفوذی ها و وغربگراها حذف شدند فقط مورد اقتصادی مانده است که باید در این راه گام های مفید و مؤثرتری برداشته شود
  • هوخشتره IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    3 2
    اینایی که می گن ترکیه، ترکیه یک گوشی هم نتونسته تو مدار قرار بده. برین تصاویر ماهواره نور۲ رو ببینین که از پایگاه خودمون و توسط فرستنده متحرک به فضا با موفقیت پرتاب شد
    • ایران کهن IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      1 2
      ترکیه فعلا از ایران عقبه اما به خاطر کند شدن سرعت ایران در فضایی مثل پهپادی زرهی دریایی و هوایی تا چند سال دیگه مثل برق از ایران عبور می کنه تعداد زیادی از دانشمندانشون هم در اصل ایرانی هایی هستن که حس می کنن در ایران بازی خوردن و مهاجرت دارن می کنن به ترکیه
    • مرگ بر دجال IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      0 0
      کی گفته
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    1 1
    دروغشون درباره ایران و کره شمالی همین بس که ایران ماهواره به فضا پرتاب میکنه ولی کره شمالی هنوز نتونسته
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      3 0
      بی خیال! قطر موشک های کره شمالی به سه چهار متر می رسه و وزن اونها به بالای 150تن!..شما دو تا قائم-100 بعلاوه ذوالجناج رو روی هم بزاری وزن سه تای اینها 100تن نمیشه!!..قائم-100 حتی سی تن هم نیست ذوالجناج هم چهل پنجاه تن..اصلا این موشک ها قاره پیمای واقعی که بالای 500 کیلو کلاهک اتمی رو حمل کنه نیستن..
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    3 1
    سایت پرتاب ماهواره خسته نشدید مدام تمیز میکنید و رنگ میزنید :))))
  • سمیه IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    2 1
    یه فکری برای مهاجرت نیروهای کلیدی پروژه های فضایی به ترکیه بکنید
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    3 0
    راه رفع گشنگی کار و تلاش است نه تنبلی و مفتخوری
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    2 1
    ایران باید علاوه بر ساخت موشک های قاره پیما ، بمب اتمی هم داشته باشه
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    1 1
    به نظرم ایران کاری بدتر از موشک داره انجام میده احتمال میدهم ایران واسطه صلح ژاپن و روسیه شده تا روسیه 4 جزیره ای که در پایان جنگ دوم از ژاپن گرفت را به ژاپن برگرداند که ژاپن را هم به مجموعه ایران چین و روسیه خواهد اورد و در ان صورت امریکا از شرق اسیا هم باید بای بای کند و اسیا میشود قطب اول دنیا. فکر خوبیست اگر پوتین چراغ سبز داده باشد امنیت روسیه بیشتر خواهد شد. فکر من درسته این دعواهای زرگری جند روز پیش ایران و روسیه و جزایر سه گانه الکی بودند.
  • ۳۰۱ IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    1 0
    ما خطای محاسباتی داشتیم اگر با غرب رابطمون بهتر بود همین روسیه بهترین سلاح هاشو به ما می داد بهترین سو۳۰ ها رو به هند و مالزی داد که با غرب هم رابطشون خوبه ولی به کره شمالی چرا نداد؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    گرا می ده به خارج؟
  • توکل کوهی ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    الحمدلله. به موازات توسعه غرورآفرین دفاعی،متغیرهای اقتصادی را هم اصلاح کنید که انسجام ملی بیشتر تقویت شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس