گذرگاه تجاری جدید ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب

وب سایت روزنامه فرامنطقه ای اماراتی "العرب" چاپ لندن در شماره امروز(پنجشنبه) خود مدعی شد که «ایران و روسیه برای مقابله با تحریم های غرب در حال راه اندازی گذرگاه تجاری جدیدی هستند.»

به گزارش مشرق، روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره ای چند میلیارد دلاری هستند که به دور از هرگونه مداخله خارجی یا مزاحمت های غربی برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالاها در امتداد رودخانه ها و راه آهن های متصل به بنادر از شرق اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد.

العرب خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به حرکت کشتی ها به دست آمده توسط ماهوارها ها نشان می دهد که هم اکنون ده ها کشتی ایرانی و روسی در حال رفت و آمد در مسیر تجاری جدید شکل گرفته توسط دو کشور بسر می برند و بدین ترتیب تهران و مسکو توانسته اند تحریم های غربی را به چالش بکشند.

تحلیل گران تاکید کردند که این امر نشان می دهد شبکه های تجاری جدیدی در اقتصاد جهانی در حال شکل گیری هستند و اقتصاد بین الملل به سرعت در حال خارج شدن از حالت تک قطبی و مبدل شدن به اقتصاد چند قطبی رقیب یکدیگر در صحنه جهانی بسر می برد.

آنان خاطرنشان کردند که فشار حاصل از تحریم ها باعث شده تا ایران و روسیه توسط یک کریدور تجاری جدید به طول ۳ هزار کیلومتر به یکدیگر روی آورده و هر دو به سوی شرق روی بیاورند تا تجارت خود را از دخالت های غربی در امان نگه داشته و روابط جدیدی با اقتصادهای غول پیکر و در حال رشد و توسعه فزاینده در آسیا تشکیل دهند.

در همین رابطه "ماریا شاگینا" کارشناس تحریم‌ها و سیاست خارجی روسیه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن در گفت وگو با خبرگزاری "بلومبرگ" گفت: این امر از شکل گیری زنجیره های تقویت مقاومت در برابر تحریم های ظالمانه غرب علیه دو کشور در طول مسیر حد فاصل میان آن دو حکایت دارد.

شاگینا پیش بینی کرد که میزان سرمایه گذاری ایران و روسیه برای شکل گیری این گذرگاه تجاری داخلی به ۲۵ میلیارد دلار بالغ خواهد شد و باعث می شود تا روند صادرات و واردات کالا میان دو کشور آسان تر صورت گیرد.

این کریدور تجاری از دریای "آزوف" واقع میان شبه جزیره کریمه و ساحل جنوب شرق اوکراین از جمله بندر ماریوپل و دهانه رود "دون" آغاز شده و با عبور از دریای خزر به خلیج فارس و از آنجا پس از پشت سر گذاشتن مسافت چند هزار کیلومتر به اقیانوس هند ختم می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس