کد خبر 1448366
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
احتمال لغو نشست وزرای خارجه مسکو، باکو و ایروان

در شرایطی که انسداد گذرگاه «لاچین» همچنان خبرساز است، مسکو اعلام کرد که ایروان از حضور در نشست سه جانبه وزرای خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه امتناع کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه (امروز) از احتمال لغو نشست سه جانبه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

منابع رسانه‌ای از روسیه خبر دادند که وزارت خارجه این کشور توضیحاتی درباره برنامه از پیش اعلام شده برای برگزاری نشست مشترک وزیر خارجه این کشور با همتایان ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی خود ارائه داد.

به گزارش راشاتودی، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که نشست وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تدارک برای امضای معاهده صلح برای فردا برنامه ریزی شده بود اما ایروان از شرکت در آن امتناع کرده است».

اطلاع رسانی مسکو درباره احتمال لغو این نشست سه جانبه در شرایطی انجام شده که مقام‌های ایروان و باکو تاکنون درباره اینکه نشست سه جانبه برگزار می‌شود یا خیر، اظهارنظری نکرده‌اند.

طی روزهای اخیر انسداد گذرگاه «لاچین» باعث ایجاد تنش‌های تازه در روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان شده است. بر همین اساس، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز با انتقاد از انسداد گذرگاه لاچین، از هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) درخواست کرد که در قره‌باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین مستقر شوند.

پاشینیان سپس با قدردانی از درخواست جوامع بین‌الملل برای بازگشایی گذرگاه لاچین گفت: «ما باید تلاش‌های متحد خود را در این مسیر بیشتر کنیم. اقدامات جامعه بین‌المللی در حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی باید به طور قابل توجهی افزایش یابد».

وی سپس خواستار استقرار کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گذرگاه لاچین شد و گفت: «باید فعالانه در جهت اعزام یک هیأت حقیقت‌یاب از سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا یا گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به قره‌باغ کوهستانی و به گذرگاه لاچین همکاری کنیم».

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: « اقدامات جمهوری آذربایجان در بستن گذرگاه لاچین غیرقانونی است و به شدت ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور، یعنی مفاد بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ است».

محاصره گذرگاه لاچین موجب شده که بسیاری از ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با مشکل کمبود سوخت مواجه شوند. این اقدام جمهوری آذربایجان واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته و حتی اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار بازگشایی این گذرگاه شده‌اند.

باکو طی روزهای گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره‌باغ کوهستانی را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به این منطقه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    5 0
    ترکیه با اختلاف چند برایری رکورد دار آذری کشی در جهان است. رکورد دوم ترکیه که ارمنستان آن را ندارد این است که ترکیه آذری های ایرانی‌کشته.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 3
      با این حرف ها نمی‌تونید بین تورک ها اختلاف ایجاد کنید در ضمن آذری نداریم ما تورک هستیم
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 0
      🇮🇷🇬🇷🇦🇲🇮🇶🇷🇺🇸🇾🇹🇯🇱🇧🇨🇳
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 1
      من آذری ایرانی هستم وبرای ایران عزیزباهرقوم وقبیله گرای فاشیستی مقابله خواهم کرد.درضمن مطمئن باش کم نیستندآذری های ایرانی که عاشق کشورشان هستند. زنده بادایران
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      شما ربات نشریف داری که در تمام خبرها ، این چرت و پرت ها را کپی پیست می کنی ؟
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      درودبرایران بزرگ و پاینده دوستی ایران ومتحدانش
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      زنده بادایران وایرانی گور بابای هرچی دشمن وطن فروش
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      توچی کار دیگه ای نداری که فقط آماردیگران رومیگیری
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    معنی نداره آذربایجان از خاک خود کریدور به ارمنستان بدهد که آزادانه وارد قره باغ که بازهم خاک آذربایجان است بشود . باکو باید هر چه سریع تر باقیمانده قره باغ و خانکندی را هم آزاد کند به ارامنه شناسنامه آذری بدهد و برای تردد به قره باغ ویزا صادر کند
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      آرتساخ جز باکو نیست. این رو اگه علی‌اوف فهمید تو هم میفهمی
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      پای معاهده امضا کرده که باید کریدور بده به ارمنستان به قره باغ. به همین سادگی
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      چرت وپرت های بی پشتوانه وغیرمنطقی امثال تو معنی نداره
  • بابک IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 2
    علت حمایت ایران ازارمنستان غاصب و کودک کش چی بگیدتاماهم بدانیم
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 0
      علت حمایت رژیم صهیونیستی از رژیم باکو چی هست؟ احسنت هر دو کشور جعلی تازه تاسیس هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس