تراموا

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص احداث تراموا در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: باید قانون هوای پاک تغییر کند.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا گریبانگیر تهرانی است. شهروندان خسارات زیادی از آلودگی هوا می بینند و همچنین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بالاست.

توسعه حمل ونقل عمومی می توانند باعث کاهش آلودگی هوا شود اما عقب ماندگی جدی در این زمینه از دوره قبل مدیریت شهری داریم.

دولت هم باید به وظایف قانونی خود در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی کمک کند در ادوار گذشته این امر به درستی انجام نشده است.

در خصوص آلودگی هوا، قانون هوای پاک، وظایف سازمان ها در زمینه آلودگی، توسعه حمل ونقل عمومی و .... با احمد صادقی عضو شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

چند روزی است که شهروندان تهرانی هوای‌ آلوده تنفس می‌کنند. مشکل آلودگی هوا چندین سال است که گریبانگیر پایتخت‌نشینان است. چرا راه‌حل اساسی برای رفع این مشکل تا کنون در نظر گرفته نشده است؟ متولی رفع آلودگی هوا کیست؟

آلودگی هوا یک حرف قدیمی است/آلودگی هوا یک متولی خاص ندارد/برخی از دستگاه‌ها هم می‌گویند برای رفع آلودگی هوا بودجه و پول ندارند/بیش از ۴۰ دستگاه در زمینه آلودگی هوا وظایف دارند

بحث آلودگی هوا مهم است دقیقاً موضوع آلودگی هوا یک حرف قدیمی است دستگاه‌های متعددی در زمینه آلودگی هوا تصمیم‌گیری می‌کنند. دستگاه‌ها هر کدام یک نظری دارند و آلودگی هوا یک متولی خاص ندارد. برخی از دستگاه‌ها هم می‌گویند بودجه ندارند، پول ندارند، که البته این موضوعات هم درست است اما آلودگی هوا یک متولی خاص ندارد.

بیش از ۴۰ دستگاه در زمینه آلودگی هوا وظایف دارند این دستگاه‌ها باید مثل عقربه‌های ساعت هماهنگ عمل کنند تا بتوانند خروجی مناسبی داشته باشند که این امر تا کنون امکانپذیر نبوده است.

قانون هوای پاک سال‌هاست که تصویب شده است اما این قانون از سوی مسؤولین‌ آن به درستی اجرایی نشده و شاهد هستیم که هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. چرا تا کنون این قانون خوب اجرا نشده است؟

قانون هوای پاک باید تغییر کند /دستگاه های متولی آلودگی هوا نمی توانند وظایف خودشان را هندل کنند/نباید تصمیم‌گیری‌های غلط در خصوص آلودگی هوا انجام شود/نظرات غیرکارشناسی باعث شده آلودگی هوا کم نشود

بله، در قانون هوای پاک بسیاری از دستگاه‌ها مسؤولیت دارند اما قانون هوای پاک باید تغییر کند و در ان قانون هر کدام از دستگاه‌ها وظیفه‌ای دارند اما نمی‌توانند کارها را هندل کنند. در خصوص مسؤولیت آلودگی هوا هم باید بگویم نباید تصمیم‌گیری‌های غلط در خصوص آلودگی هوا انجام شود و دستگاه‌های مختلف نظرات غیرکارشناسی بدهند که همین امر باعث می‌شود نه تنها آلودگی هوا کم نشود بلکه اقدامات مقطعی هم تأثیرگذار نباشد.

یکی از اقداماتی که مسؤولین در هنگام آلودگی هوا انجام می‌دهند تعطیلی مدارس است. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدامات به صورت مسکن مقطعی است و تأثیرگذار نیست، حتی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هم اعلام کرد، با وجود اینکه مدارس مجازی شده‌اند اما میزان مسافران کم نشده است بفرمایید تعطیلی مدارس چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد؟

آمارها نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ترددهای درون‌شهری در حوزه آموزش است/مدارس را تعطیل می‌کنند اما به این موضوع توجه نمی‌شود که ۵۰ درصد ترددها در حوزه خدماتی است/ تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و بسیار مقطعی است

بله، مدارس را تعطیل می‌کنند، آمارها نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ترددهای درون‌شهری در حوزه آموزش است که از این ۲۵ درصد، ۵ درصد مربوط به دبستان، ۱۰ درصد مربوط به دانشگاه‌ها، ۱۰ تا ۱۳ درصد هم کلیه مقاطع تحصیلی را در برمی‌گیرد. مدارس را تعطیل می‌کنند اما به این موضوع توجه نمی‌شود که ۵۰ درصد ترددها در حوزه خدماتی و مراجعه شهروندان به بانک‌ها، ادارات، خرید و ... است این موضوعات لحاظ نمی‌شود و فقط تردد آموزشی کاسته می‌شود و تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و بسیار مقطعی است.

یکی دیگر از مشکلات در اعلام تعطیلی مدارس این است که به درستی این امر اطلاع‌رسانی نمی‌شود تا شهروندان بدانند باید چه کنند؟

سیستم‌ها بگونه‌آی است که می‌توانند پیش‌بینی کنند تا ۱۰ روز آینده آیا وزش باد و باران وجود دارد یا خیر/با وجود سیستم شناسایی تغییر شرایط جوی باز هم شهروندان را بلاتکلیف می گذارند/دانش‌آموزان را یک روز یک روز تعطیل می‌کنند و این موضوع خیلی در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار نیست

دقیقا همین طور است. بالاخره آمارها و سیستم‌ها بگونه‌آی است که می‌توانند پیش‌بینی کنند تا ۱۰ روز آینده آیا وزش باد و باران وجود دارد و تغییرات جوی چگونه است با این که می‌توانند این موضوع را بررسی کنند اما شهروندان را بلاتکلیف می‌گذارند مردم نمی‌دانند باید از شهر خارج شوند یا نروند، تصمیم‌های درست به جایی گرفته نمی‌شود تا بتواند بر روی کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد این‌ها دانش‌آموزان را یک روز یک روز تعطیل می‌کنند و این موضوع خیلی در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار نیست و شاید ۱۰ تا ۱۳ درصد باعث کاهش آلودگی هوا شود این در حالی است که مردم در شهر برای انجام کارهای خدماتی تردد می‌کنند ضمن اینکه مدارس تعطیل می‌شود ادارات تعطیل نیست در نتیجه شهروندان نمی‌توانند از شهر خارج شوند تا قدری آلودگی کاهش پیدا کند.

باید حمل ونقل عمومی توسعه یابد/باید شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کند

باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و همچنین جذابیت سفر در حمل و نقل ایجاد شود تا شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کند.

در صورتی که شهر هوشمند شود چقدر در کاهش الودگی هوا تأثیر دارد آیا برنامه‌ای برای این موضوع در کلانشهر تهران وجود دارد؟

در چین برنامه دارند ه از ۱۸۰ میلیون سفری که انجام می‌شود به ۷۰ میلیون سفربرسند/سازمان تأمین اجتماعی با راه‌اندازی یک سایت ۷۰ میلیون مراجعه را کم کرد

ببینید در چین برای کاهش آلاینده‌ها یک برنامه ۱۰ ساله دارند که از ۱۸۰ میلیون سفری که انجام می‌شود به ۷۰ میلیون سفر تا سال ۲۰۳۰ برسند. بررسی کرده‌اند نقاط پرتردد مشخص شده است. قوانینی صادر کرده‌اند تا بتوانند آلودگی را کاهش دهند. حتی بخش‌هایی از شهر هوشمند شده است چند وقت پیش سازمان تأمین اجتماعی گزارشی ارائه کرد که با راه‌اندازی یک سایت ۷۰ میلیون مراجعه کم شده است یعنی ۱۴۰ میلیون سفر کاهش پیدا کرده و این بسیار خوب است. با هوشمندسازی می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. البته شهرداری تهران برای هوشمند سازی برنامه های دارد.

چرا فقط داروخانه های ویژه در تهران است/باید میزان مراجعات در پایتخت کم شود/باید برای آلودگی هوا فکر اساسی کرد

ما باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم و نقاط پرتردد و پر مراجعه مشخص شود در تهران ۴ تا ۵ داروخانه ویژه وجود دارد مانند ۱۳ آبان، هلال‌احمر، ۲۹ فروردین و ... چرا باید فقط این داروخانه‌ها در تهران باشند؟ خب در سایر استان‌ها هم این داروخانه‌ها ایجاد شود تا مردم مجبور نشوند برای تأمین دارو به تهران بیایند با این کار میزان مراجعات هم کاهش پیدا می‌کند این فقط یک مثال ساده است.

امروز را تعطیل می‌کنند و می‌گویند برای سال آینده خدا بزرگ است باید برای آلودگی هوا فکر اساسی کرد.

آیا دولت به وظایف قانونی خود درجهت کاهش آلودگی هوا عمل می‌کند و بودجه‌های لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی را پرداخت می‌کند؟

چند میلیون موتورسیکلت که نقش بالایی در آلودگی دارند باید برقی شوند/دولت باید برای توسعه حمل ونقل عمومی ورود کنند/آلاینده‌های متحرک نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارند

دولت وظایفی در این زمینه دارد باید اتوبوس‌ها برقی شوند و چند میلیون موتورسیکلت که نقش بالایی در آلودگی دارند باید برقی شوند. با توانی که شهرداری دارد شاید یک دهم را بتواند برقی کند و باید دولت ورود کند و اگر دولت در این زمینه وارد کار نشود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

آلاینده‌های متحرک نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارند ما باید برای این‌ها فکری کنیم.

چرا تا کنون موتورسیکلت‌ها در پایتخت برقی نشده‌اند.در ادوار گذشته هم مدام از برقی شدن موتورسیکلت‌ها می‌گفتند اما این امر رخ نداد دلیل عدم انجام این کار چیست؟

باید دولت ورود جدی داشته باشد

همه می‌دانند حتی یک بچه کلاس اولی هم می‌داند موتوری که دود می‌کند آلوده است و بهتر است غیردودی باشد باز هم می‌گویم باید این موضوعات جدی گرفته شود و دولت ورود کند.

برخی می‌گویند کارخانه‌ها در نیمه دوم سال به دلیل برخی از مشکلاتی که دارند مازوت‌سوزی می‌کنند کدام کارخانه‌ها دست به مازوت‌سوزی می‌زنند؟

گزارشاتی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که تا قبل از آلودگی هوا مازوت‌سوزی انجام نمی‌شده است/ به دلیل سکون و جریان هوا با افزایش‌ آلودگی هوا روبه‌رو هستیم

مصوبه‌ای وجود دارد که مازوت‌سوزی انجام نشود البته گزارشاتی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که تا قبل از آلودگی هوا مازوت‌سوزی انجام نمی‌شده است.ما می‌دانیم که هر ساله در فصل سرد سال به دلیل سکون و جریان هوا با افزایش‌ آلودگی هوا روبه‌رو هستیم.

در خصوص خسارات ناشی از آلودگی هوا توضیح دهید و اینکه چه تعداد از افراد بر اساس آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؟

آلودگی هوا کشنده است/آمار جدید از کشته های آلودگی هوا ندارم/موضوع آلودگی هوا چیز جدیدی نیست

آمار جدید ندارم اما فقط کافی است به بهشت‌زهرا مراجعه کنیم و ببنییم میزان فوتی‌ها نسبت به ماه قبل افزایش داشته است آلودگی هوا کشنده است مخصوصا برای اشخاصی که حساس هستند و کودکانی که در معرض آلودگی قرار می‌گیرند به آینده آنها آسیب وارد می‌شود ببینید موضوع آلودگی هوا چیز جدیدی نیست باز هم تأکید می‌کنم آلودگی هوا کشنده است.

در سال جاری میزان بودجه‌ای که دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی در نظر گرفته بود کم بود آیا رایزنی می‌کنید در سال آینده این بودجه افزایش پیدا کند؟

برای افزایش بودجه حمل ونقل از سوی دولت رایزنی می کنیم/قراردادهای شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی بسته است/ قراردادهایی برای تأمین اتوبوس با خودروسازان بسته شد/باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری برقی شود

ما رایزنی نمی‌کنیم بلکه دعوا می‌کنیم اما اتفاقی رخ نداد البته باز هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. قراردادهای شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی بسته است ما امیدواریم اقدامات خوبی انجام شود و نتایج مشخص شود قراردادهایی برای تأمین اتوبوس با خودروسازان بسته شده امسال تعداد کمی خودرو وارد شد اما تا یک و نیم سال آینده این خودرو وارد چرخه می‌شوند تأکید می‌کنم این اقدامات توسط شهرداری انجام شده است. باز هم می‌گویم که باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری برقی شود و تفاهم‌نامه‌ای هم با وزارت صمت، بانک عامل و مدیریت شهری هم بسته شده و تا زمانی که کار عملیاتی شود قدری زمان می‌برد.

چه برنامه ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی دارید و بحث واگن‌های اجاره‌ای در شهرداری به کجا رسید؟

در خصوص تراموا هم مباحثی مطرح شده و مناقشه‌ای در این زمینه وجود دارد/ سرعت تراموا هم بالاتر است در نتیجه مقرون‌ به صرفه است

بحث واگن‌های اجاره‌ای مطرح است و پیگیری می‌شود. بحث برقی کردن اتوبوس‌ها هم در دستور کار است همچنین در خصوص تراموا هم مباحثی مطرح شده و مناقشه‌ای در این زمینه وجود دارد اما اگر بخواهیم مترو بزنیم قیمت آن ۲.۵ برابر تراموا است و سرعت تراموا هم بالاتر است در نتیجه مقرون‌ به صرفه است و همچنین حمل و نقل پاک است و مطالعات اولیه در خصوص تراموا انجام شده است.

باید بحث تراموا در کمیسیون عمران شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد/ باید دستگاه‌های مسؤول به وظایف خود در زمینه قانون هوای پاک عمل کنند

البته باید در این زمینه رایزنی‌هایی انجام و موضوع در کمیسیون عمران شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد باز هم تأکید دارم باید دستگاه‌های مسؤول به وظایف خود در زمینه قانون هوای پاک عمل کنند.

شنیده شده که قرار است در بودجه سال آینده به بحث توسعه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌تری شود در اینباره توضیح دهید.

در سال جاری توجه ویژه‌ای به موضوع حمل و نقل عمومی شد/ موضوع حمل و نقل عمومی،‌هوای پاک و بدمسکنی اولویت‌مان است

بله، قرار است اتفاقاتی رخ دهد هر چند در سال جاری توجه ویژه‌ای شده است ما موضوع حمل و نقل عمومی،‌هوای پاک و بدمسکنی اولویت‌مان است و برای همه این‌ها کار ویژه‌ ای انجام می‌دهیم و بودجه سال آینده را جوری می‌بندیم که به این اولویت‌ها رسیدگی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 7
    زمین تهران قابلیت احداث تراموا را ندارد
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 2
    قدیم که اتوبوس برقی نبود می صرفید الان از کجا ده میلیارد دلار میخواهید بیارید برای تراموا
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 1
    این شهرداری تهران باید برند کابل تا بالاترین مدیریت شهری را به جهانیان اثبات کنند.......
  • FI ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 1
    تراموا بهانه است، احتمالا یک راه جدیدی برای بخور بخور، آقازاده های اصلاح طلب
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 1
    انتقال پایتخت تنها چارس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس