کد خبر 1449524
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
حماسه نه دی

وقتی از نهم دی ماه سخن به میان می‌آید مقصود یک روز نیست بلکه راهبردی است که در قالب «حماسه‌ای تکرارشدنی بر مبنای بصیرت دینی و عشق ملی» صورت گرفته و دارای کارکردهایی مختلفی است.

به گزارش مشرق به نقل از کمیته رسانه و ارتباطات شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نهم دی ماه ۱۳۸۸ وقتی خورشید آسمان ایران را روشن کرد شاید هیچ کس نمی‌دانست که آن روز قرار است چه اتفاقی روی دهد اما وقتی خورشید غروب کرد همه مردم دنیا بویژه دشمنان ملت ایران متوجه شدند:

الف: ملت مسلمان ایران همان مردم انقلابی سال ۵۷ هستند که برای اهدافی بلند قیام کرده و هنوز انگیزه لازم برای دفاع از انقلابشان را دارند.

ب:همه موانع و مشکلات برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام اسلامی بی ثمر بوده و ملت ایران همچنان بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی هستند.

ج:هشت ماه فتنه و توطئه برای انحراف در بینش مردم نه تنها مؤثر نبوده بلکه بر بصیرت ملت ایران افزوده و آنها را بر وجود دشمنان خارجی خبیث و دوستان ناباب داخلی واقف‌تر ساخته است.

د :نظام اسلامی اگر چه در برابر مخالفان خویش صبور و مقتدر است اما شکیبایی و تحمل را برای روشن شدن افکار عمومی و اثبات حقانیت خویش یک اصل لازم می‌داند.

از همین رو، نهم دی ماه ۸۸ روز بصیرت نام گرفت تا هم فرصتی باشد تا ملت ایران برای همیشه تاریخ از این حجم از بصیرت و آگاهی به خود ببالد و هم فرصتی را بیان حقایق فراروی ملت‌های مسلمان قرار دهد تا فتنه‌های گذشته را مرور کرده و نسبت به توطئه‌های دشمن در آینده به روشنگری پرداخت. نهم دی ماه یوم الله شد تا قدرت الهی بر هدایت دلها را نشان دهد. یوم الله شد تا نصرت مردان الهی برای یاری دین خدا به نمایش بگذارد.

نهم دی برای همیشه در تاریخ کشورمان ماندگار شد تا ماندگارساز انقلاب اسلامی باشد. بدین ترتیب می‌توان گفت وقتی از نهم دی ماه سخن به میان می‌آید مقصود یک روز نیست بلکه راهبردی است که در قالب «حماسه‌ای تکرارشدنی بر مبنای بصیرت دینی و عشق ملی» صورت گرفته و دارای کارکردهایی مختلفی است که در این نوشتار مورد اشاره قرار گرفته است. ضمن آنکه باید به دو نکته مهم توجه داشت: یکی مختصات و ویژگی‌های حماسه نه دی می‌باشد تا آنرا از دیگر انواع حضور و راهپیمایی متمایز می‌سازد و دوم اینکه شکل گیری چنین حماسه‌ای به الزاماتی نیاز دارد که بدون آن‌ها نمی‌توان به تکرار آن امید داشت.

الف) مختصات راهبردی حماسه ۹ دی

حماسه‌ای ملی و انقلابی در تراز نهم دی ماه ۸۸ دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

به هنگام و به جا، به وقت لزوم و زمانه نیاز، بیش از اندازه و قواره‌های معمولی

خودجوش و پرخروش، بدون برنامه ریزی قبلی و مبتکرانه

کوبنده و فصل الخطاب، فراگیر و یکپارچه، با احساس و غرورآفرین

روشنی بخش و بصیرت آفرین، امیدوار و امیدبخش

دین مدارانه و ولایت محور، وحدت بخش و اشتیاق آفرین

فتنه زدا و دشمن برانداز، بیگانه ستیز و نفاق شکن

برای خدا و مخلصانه، صادقانه و بی ریا

وحدت بخش و انسجام آفرین،

ب) کارکردهای راهبرد حماسه نه دی

در نگاهی راهبردی حماسه نه دی راهبردی است که در زمنیه های مختلف می‌تواند دارای کارکرد موثری باشد. برخی از این کارکردها عبارتند از:

راهبرد مقابله با فتنه‌های کور

فتنه براساس فرمایش امیرمومنان امام علی (علیه السلام) دو مرحله دارد: اول اقبال و دوم ادبار. وقتی اقبال می‌کند و می‌آید شبهه و تردید ایجاد می‌کند و وقتی می‌رود بیداری و بصیرت به دنبال دارد. از این رو، در سایه فتنه فضای غبارآلودی ایجاد می‌شود که تشخیص حق و باطل برای برخی مشکل شده و راه را گم می‌کنند. اگر اکثریت مردم اشتباه کنند و جانب باطل را بگیرند، فتنه پیروز می‌شود و فتنه گرانی مثل خوارج، مانند معاویه، نظیر یزید و مشروطه خواهان در تاریخ معاصر به اهداف خویش می‌رسند؛ اما اگر مردم با حضور خود حماسه‌ای نظیر ۹ دی خلق کنند، تهدید فتنه به فرصت بصیرت تبدیل شده و برای همیشه تاریخ به عنوان روز بصیرت نام گذاری می‌شود تا هم فرصتی برای بصیرت افزایی ایجاد کند هم راه مقابله با فتنه را برای نسل‌های بعدی نشان دهد.

پروژه اغتشاشات اخیر اگر چه به دلیل اصالت خارجی و کمتر به فتنه شباهت دارد اما دشمنان ملت ایران توانسته‌اند در قالب جنگ رسانه‌ای و طرح «اقلیت اکثریت پندار» به گونه‌ای وانمود می‌کنند که اکثریت مردم ایران معترض بوده و به خیابان آمده‌اند، لذا حضور پرشور ملت می‌تواند بهترین روش پایان به اغتشاش قلمداد شود.

راهبرد مقابله با انقلاب رنگی

غربی‌ها در امتداد موفقیت انقلاب‌های رنگی خود در برخی از کشورهای غرب آسیا از جمله گرجستان، لهستان، چک، کرواسی، صربستان، اوکراین و قرقیزستان، به اجرای آن در ایران اسلامی امید بسته بودند و در داخل نیز برخی به نتیجه آن امید داشتند. چنانچه سعید حجاریان در جلسه دادگاه خود می‌گوید: قرار بود از تجربه بنیاد سوروس در جهت انقلاب رنگی استفاده کنیم. کیان تاجبخش هم به عنوان مشاور سابق بیناد سوروس در ایران از دیدار مستقیم رئیس دولت اصلاحات و ظریف با سوروس در نیویورک خبرداد.

جین شارپ هم که از وی به عنوان پدر انقلاب‌های بدون خشونت و نافرمانی مدنی یاد می‌شود، اصول خود برای پیروزی انقلاب سبز ایران به جنبش سبزی‌ها دیکته می‌کند که حدود ۱۰۰ مورد از ۱۹۸ مورد آن هم عملیاتی می‌شود اما وی پس از شکست طرح خود در ایران می‌گوید: اگر مخالفان در ایران مبارزه بدون خشونت را عمیقاً مطالعه نکرده‌اند و حکومت را با دقت بررسی نکرده‌اند که بفهمند چرا اینگونه عمل می‌کند و اگر نمی‌دانند که چطور باید تفکر و عملی استراتژیک داشته باشند، نتیجه این می‌شود که اغلب برای یکی دو تا راهپیمایی برنامه ریزی می‌کنند و فکر می‌کنند سقف حکومت به شکلی معجزه آمیز فرو می‌ریزد. اینگونه موفق نخواهند شد. ما دانش استراتژیک لازم را در جزوه‌ای گنجانده‌ایم که راهنمایی است جهت برنامه ریزی استراتژیک. مخالفان گاه فکر می‌کنند همه چیز را بلدند و به همین خاطر لاجرم شکست می‌خورند چون به اندازه کافی آگاه نیستند. (روزنامه کیهان ۸ اسفند ۸۹)

اما آنچه انقلاب رنگی سوروس و توصیه‌های جین شارپ را ناکارآمد ساخت حضور حماسی مردم در نه دی ماه بود که نشان داد مانند مردم کشورهایی مانند اوکراین و گرجستان تحت تأثیر تاکتیک‌های آنها قرار نگرفته و تفاوت زیادی با آنها دارند. راهبرد حماسی ۹ دی برای همیشه و در همه جای دنیا می‌تواند خنثی کننده نقشه‌های سوروس و شارپ باشد.

راهبرد مقابله با تحریم‌های اقتصادی

هیلاری کلینتون که در جریان فتنه سال ۸۸ وزیر خارجه آمریکا بود، در کتاب خاطرات خود نوشته است که پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۸۸، آمریکا توانست کشورهای دیگر را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همراه سازد.

ریچارد نفیو معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و طراح تحریم‌ها علیه ایران در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» اذعان داشته که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸ کاخ سفید را به این نتیجه رساند که با توجه به تضعیف دولت ایران، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. او می‌نویسد: «در نوامبر ۲۰۰۹ (آذر ۱۳۸۸) اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیر خارجه (خانم کلینتون) اجازه داد تا برنامه‌های خود برای تحریم را پیش ببرند.»

روزنامه وال‌استریت ژورنال ۲۰ نوامبر ۲۰۰۹ می‌نویسد طی بازدید مخملباف از واشنگتن آقای مخملباف که سخنگوی کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران میرحسین موسوی است به اوباما پیام داده است پشتیبانی علنی خود را برای نیروهای دموکراتیک در ایران افزایش داده و به فشارهای مالی بر سپاه بیفزاید. آقای محسن مخملباف اعلام کرده است جنبش سبز ایران از تحریم‌های اقتصادی هدفمند پشتیبانی می‌کند. وال‌استریت ژورنال، به نقل از مخملباف می‌نویسد: «ما به تحریم‌های اقتصادی که فشار را بر ایران زیادتر می‌کند محتاجیم. ما می‌خواهیم اوباما بگوید او پشتیبان دموکراسی است. اگر چنین نگوید طرفداران خود را در ایران از دست خواهد داد.»

نفیو پس از ۱۳ سال مجدداً به ابراز نظر در باره نتیجه تحریم‌ها نموده و بر این باور است که اگر حاکمیت و دولت ایران تسلیم خواسته‌های ما نشده‌اند اما تحریم‌ها روی سفره مردم تأثیر گذاشته و بهترین شرایط برای استفاده از ظرفیت مردم برای تغییر نظام اسلامی را فراهم کرده است.

بر اساس اظهارات صریح نفیو هدف از تحریم‌ها ایجاد شکاف میان مردم با نظام بوده و جملات فوق را برای ایجاد اغتشاش در ایران بر زبان آورد. منظور وی فراهم بودن شرایط برای اغتشاش و استفاده از موج نارضایتی‌های مردمی بود که با حضور ۱۲ میلیونی ملت در ۱۳ آبان به حاشیه رانده شد؛ بنابراین طبیعی است وقتی مردم پا به صحنه می‌گذارند. حماسه ملی مانند ۹ دی خلق می‌کنند، دشمن را از رسیدن به هدف باز می‌دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت تحریم‌هایی که بر اثر عصبانیت دشمن از حماسه ۹ دی شروع شد با حماسه‌ای مشابه آن هم پایان می‌یابد.

راهبرد مقابله با توطئه‌های فرهنگی

یکی از فتنه‌های پیچیده امروز جلوگیری از تشکیل جامعه اسلامی به عنوان مرحله چهارم تکامل انقلاب اسلامی است که به هدف عدم تحقق تمدن اسلامی برنامه ریزی شده است. دشمنان انقلاب اسلامی راهکار ممانعت از شکل گیری جامعه اسلامی را در معادله «بی عفت سازی زنان و بی غیرت کردن مردان» می‌دانند. از این رو بر پدیده بی حجابی اصرار وزریده و تنها راه موفقیت خویش در این زمینه را ایجاد دوگانه «حجاب اختیاری – حجاب اجباری» دانسته تا حتی برخی از محجبه ها را با این عنوان که مجبور به چنین رفتاری هستند به طرف بی حجابی سوق دهند.

هدف دشمن از این دوگانه سازی ایجاد دوقطبی «با حجاب و بی حجاب» می‌باشد که در پرتو بتوانند محجبه ها و انقلابیون را علیه بی حجابی و بی بندوباری تحریک کرده و با مظلوم نمایی آنها قشر خاکستری زنان را به نفع آنها تحریک نمایند.

این طرح در شرایطی عملیاتی می‌شود که رسانه‌های وابسته به غرب توانسته‌اند حجاب را دولتی و حکومتی و بدحجابی را امر مردمی و مطالبه کف جامعه جلوه دهند. در این شرایط نتیجه این رویارویی و تقابل دوقطبی مطالبه حکومت و خواسته مردم مشخص است.

تنها راهکار مقابله با این فنته پیچیده حضور حماسی مردم و راهبرد ۹ دی می‌باشد. چراکه حرکت خودش بانوان مؤمنه و زنان با حجاب جامعه دشمن را متوجه پایگاه اجتماعی حجاب نموده و از سرمایه گذاری در زمینه اندولسیزه کردن کشور نادم می‌سازد. چنانچه تاکنون نیز از میزان زنان بی حجاب و اصرار زنان ایرانی بر حفظ حجاب به همین جمع بندی رسانده است.

راهبرد مقابله با اغتشاش و آشوب

هدف دشمن از ایجاد اغتشاش نومید سازی مردم از تأمین امنیت جامعه توسط حاکمیت است. بدون تردید مقدمه لازم هر گونه آشوب و اغتشاش، وارد کردن بخشی از اقشار جامعه به عنوان معترض می‌باشد تا اغتشاشگران بتوانند اهداف خود در حمله به جان و نوامیس مردم، هتک حرمت مقدسات، تخریب زیرساخت‌ها، اموال عمومی و خصوصی را دنبال کنند. مقصود اغتشاشگران از تخریب و ترور و ایجاد ناامنی و بی ثبات سازی در واقع نومید سازی مردم از نظام اسلامی در تأمین جان و امنیت است. از منظر دشمنان اسلام و انقلاب، نومیدی مردم از نظام سبب می‌شود تا در حمایت خود از نظام اسلامی تجدیدنظر کرده و پشتوانه اصلی نظام را کاهش دهند.

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) ضمن پیش بینی اغتشاشات سال جاری اهداف دشمن از این پروژه را به تصویر کشیده و فرمودند: یک نکتهٔ مهمّی را عرض بکنم که به نظر من مهم است. دو جزء دارد این نکته؛ یکی این است که امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدورپروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند؛ این جزء اوّل از این مطلب، از این نکته؛ جزء دوّم هم این است که این محاسبهٔ دشمن، در این مسئله هم مثل بسیاری از محاسبات دشمن غلط است.

راهبرد ۹ دی و حضور خودجوش ملت باطل السحر این خواب و خیال‌های دشمن است و حضور میلیونی مردم در خلق صحنه‌های بی بدیلی مانند نهم دی ماه ۸۸ به سادگی می‌توان پایان اغتشاش را رقم زند.

راهبرد مدیریت بحران‌های اجتماعی

بحران اجتماعی وقتی شکل می‌گیرد، وضعیت عادی جامعه را تحت تأثیر خویش قرار داده و به دغدغه اول مردم بویژه نخبگان تبدیل می‌شود. از ویژگی‌های دیگر بحران نحوه مواجهه با آنست که معمولاً مدیریت قرارگاهی اعمال شده و تاکتیک‌ها جای راهبردها را می‌گیرند. در این شرایط دولت‌های غیر دمکراتیک از قدرت و خشونت استفاده کرده و به مقابله با بحران می‌پردازند؛ اما در نظام‌های مردم سالار این نوع شیوه‌ها به وخامت اوضاع افزوده و مدیران هم برای استفاده از هر ابزار و شیوه دچار محدودیت هستند. بهترین راهکار مدیریت در چنین شرایطی استفاده از اقتدار ملی و دست برتر ملت است که با حضور یکپارچه و پرشور خود مطالبه همگانی بازگشت به شرایط عادی را خواستار شده و عاملان بحران زا را خلع سلاح می‌کند.

راهبرد مقابله با جنگ ترکیبی

در جنگ‌های ترکیبی اگرچه دشمن سعی می‌کند جنگ‌های فرهنگی، اطلاعاتی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و شناختی را به شکل همزمان و به میزان نیاز بکار گیرد، اما تمرکز اصلی این جنگ بر نبردهای شناختی است زمین آن را ذهن و سلاح آنرا رسانه‌های مجازی و حقیقی و گلوله‌های آنرا داده‌های اطلاعاتی درست و غلط شکل می‌دهند. تمامی هم و غم دشمن در این جنگ مدیریت ذهن مخاطب برای شکل دادن تصویری متفاوت از فضای حقیقی است تا بتواند وی را نسبت به آینده نومید و او را به رفتاری که انتظار دارد هدایت کند.

بدیهی است در چنین شرایطی اگر اکثریت مردم رفتاری متفاوت از آنچه دشمن انتظار دارد بروز دهند، به ناکارآمد بودن شیوه‌های خود پی برده و از ادامه جنگ منصرف می‌شود. حضور حماسی بصیرت مندانه مردم در یک روز و تکرار حماسه‌ای مانند نه دی بیانگر عدم تأثیرپذیری ملت ایران از جنگ شناختی و رسانه یا دشمن می‌باشد. بدین ترتیب می‌توان با قاطعیت بیان داشت که راهبرد حماسی حضور با الگوی نه دی می‌تواند پایان بخش جنگ ترکیبی دشمن نیز باشد.

راهبرد ترمیم شکاف‌های اجتماعی

وقتی سرویس‌های اطلاعاتی غرب امکان می‌یابند پروژه تجزیه ایران را با سوژه‌ای مانند «مهسا امینی» شروع کرده و گسل‌های قومیتی را با عنایت به کرد بودن وی، گسل مذهبی را با توجه به تعلق وی به اهل سنت، گسل جنسیتی را با توجه به دختر بودن وی و گسل نسلی با تمرکز بر جوان بودن وی فعال نماید، بدون تردید شکاف‌های اجتماعی تشدید شده و می‌تواند دشمن را به مقصود نهایی‌اش که شکست ظرف ایران به جای تغییر مظروف آن می‌باشد، نزدیک سازد. آنچه در این شرایط می‌تواند در تحر

ر اندازه که دولت نشان دهد به فکر مردم و حل مشکلات آنهاست به همان میزان هم مردم به حمایت از دولت پرداخته و به اجرای سیاست‌های آن کمک خواهند کرد. نکته مهم در این میانه توانایی دولت در مستندسازی و معتبرسازی ادعاهای خویش در بهبود بخشیدن به وضعیت معیشتی مردم می‌باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از نظر افکار عمومی دولت اولاً فاصله خویش با مردم در درک مشکلات را کاهش داده و در کنار مردم قرار گیرد و دوم قابلیت عمل به وعده‌هایش را اثبات نماید که در گرو کارآمدی و بکارگیری نیروهای کارآمد می‌باشد.

ج) ابرحماسه ای در راه است

بزرگداشت یوم الله نه دی و حضور مردم در این مراسم اگرچه همه ساله و در هر شرایطی برکات و پیامدهای خاص خود را دارد اما این مراسم در سال جاری به دلیل جنگ ترکیبی و جنایات دشمن و خیانت‌هایی که توسط برخی از عوامل داخلی صورت گرفته و احتمالاً ادامه نیز خواهد داشت، شرایط ویژه‌ای را حاکم ساخته که تکرار حماسه‌ای حتی بزرگتر حماسه نه دی ۸۸ را متصور می‌سازد. ابرحماسه ای که می‌تواند دنیا متوجه خویش نموده و فصل الخطابی برای پروژه پیچیده جنگ ترکیبی فعلی باشد. از این رو، برنامه ریزی برای هفته بصیرت و مراسم نه دی باید به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته بوده تا شاهد حضوری دشمن شکن و پایان بخش وضعیت فعلی و آغاز دوره جدیدی خاصه به لحاظ اوضاع فرهنگی باشیم.

یک شکاف‌ها مؤثر واقع شود، دوگانه‌هایی مانند حجاب و بی حجابی است که توسط رسانه‌های وابسته به جبهه دشمن ساخته می‌شود تا گسل‌های انقلابی و غیرانقلابی، ارزشی و غیر ارزشی، غیرت و بی غیرتی و... را فعال سازد.

بدون شک در چنین شرایطی نمایش وحدت و انسجام ملی می‌تواند پادزهری بر توطئه دشمن باشد که با گردهم آمدن قطره قطره مردم از جای جای کشور و نمایش دریایی از بصیرت و اتحاد ممکن می‌گردد.

راهبرد ماندگارسازی انقلاب اسلامی

مهم‌ترین کارکرد راهبرد نه دی ماندگارسازی انقلاب اسلامی است که علت اصلی آن را باید در ماهیت مردم سالار نظام اسلامی جستجو کرد. چراکه در نظامات زرسالار، راز ماندگاری در «پول و سرمایه» نهفته و در یک رژیم کودتایی رمز استمرار حکومت در گرو قدرت و سلاح می‌باش؛ اما رمز ماندگاری حکومتی مردم سالار و انقلابی منحصر به حضور مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی می‌باشد. اگر مردم با همان علائق دینی و احساس وظیفه نسبت به ارزشهای اسلامی پای بر خیابان نهاده و پیام واحدی را به جهان مخابره کنند، بدون شک دشمنان اسلام و انقلاب ناگزیر به تسلیم در برابر اراده الهی مبنی بر استمرار حکومت اسلامی می‌گردند.

د) الزامات حضور حماسی مردم

خلق حماسه‌های مردمی مانند نه دی نیازمند الزاماتی می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-نمایش اقتدار

آنچه می‌تواند همچنان مردم را در صحنه‌های دشمن شکن بسیج کند اقتدار ملی است که نه با موشک و سلاح‌های پیشرفته بدست می‌آید و نه با نیروهای نوپو و تجهیزات ضد شورش تکمیل می‌شود. اقتدار یک ملت در گرو چهار متغیر اساسی است. ملت بزرگ، مکتب درست، دشمن زیاد، رهبری مقتدر که اقتدار آن به تحقق فرامین حکیمانه‌اش می‌باشد. عدم تحقق فرامین رهبری این نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل کرده و امید مردم به بهبود وضعیت را به یاس تبدیل می‌کند. چراکه مردم در سلامت، دلسوزی، اشراف، حکمت، درایت و شجاعت رهبری معظم انقلاب اسلامی تردیدی ندارند و یقین دارند چنانچه رهنمودهای معظم له جامه عمل بپوشد و توصیه‌های ایشان برای حل مشکلات مردم عملی شود، بر مشکلات فائق آمده و آرمان‌های انقلاب نیز به بار می‌نشیند. از این رو، لازم است تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان مطالبه نیروهای انقلابی و دلسوزان ملت ایران درآید.

۲-فزایش امید

هنوز چند صباحی از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم اصفهان نمیگذرد که در خصوص وظایف همه نخبگان دانشگاهی و حوزوی و همه تریبون داران و اصحاب قلم در این شرایط بر لزوم پیشرفت ایران تاکید کرده و راه و ابزار آن را امید معرفی فرمودند.

مفهوم روشن این رهنمود تاکید بر محور قرار دادن امیدآفرینی در جهاد تبیین می‌باشد تا مانع موفقیت جنود ابلیس و شیطان بزرگ در ایجاد یاس و نومیدی جوانان به منظور جلوگیری از پیشرفت کشور گردد. پرسش مهم در این میدان چگونگی افزایش امید است که نیازمند پاسخ‌های دقیق و کارشناسی در دو حوزه عملی و نظری می‌باشد. لکن آنچه روشن است تغییر میدان مبارزه دشمن با نظام اسلامی از فضای حقیقی به فضای مجازی است. امروز دشمن می‌داند که آنچه مبنای قضاوت و تحلیل مردم قرار می‌گیرد، دیده‌ها و شنیده‌هایی است که برای آنها به تصویر کشیده می‌شود نه آنچه واقعیت داشته و حقیقت می‌نمایاند. این درحالیست که تمرکز حکمرانی در نظام اسلامی بر فضای حقیقی بوده و از مدیریت ذهن مردم باز مانده است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه همین فرمایشات خویش عملاً به تعدادی از پیشرفت‌های کشور در دوران اغتشاش اشاره فرمودند تا نشان دهند که متاسفانه عموم مردم از پیشرفت‌های کشور بی اطلاع بوده و مسئولان هم ضرورت بیان گزارش عملکرد خویش پی نبرده‌اند. ظاهراً دستگاهی با همین مسئولیت لازمست تا در کنار دستگاه‌های عملیاتی به ایفای نقش بپردازد.

۳- همدلی مسئولان

از جمله لوازم افزایش امید همدلی مسئولان قوا و سایر دستگاه‌هاست. انتظار مردم حل مسائل کشور در یک جلسه و نشست نیست اما آنچه مردم را نومید می‌کند عدم تشکیل این نشست ها و یا سخنان اختلاف برانگیز بعد از این گونه نشست هاست. شاید در این نشست ها لازم باشد که مسئولان کشور برای نحوه اداره یا تأمین منافع مردم به یکدیگر به نزاع هم بپردازند که نه تنها نگران کننده بلکه امیدبخش هم هست اما نشستن‌های صمیمانه و بی حاشیه کنار هم و رسانه‌ای کردن اختلافات که معمولاً برای یار گرفتن از میان مردم صورت می‌گیرد نه تنها به عنوان اهرم فشار به کار دولتمردان نمی‌آید بلکه مردم را از آینده و امید به حل مسائلشان نومید می‌سازد. لذا صرف همدلی میان مسئولان به مردم دلگرمی بخشیده و مردم دلگرم می‌توانند پشتیبان نظام باشند.

۴- بهبود وضعیت معیشتی

از مهمترین الزامات حضور مردم در میدان، احساس توجه مسئولان کشور به مشکلات فردی و اجتماعی آنهاست. رابطه میان حاکمیت و ملت رابطه‌ای دوسویه و متقابل است،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 3
    تصاویری از آن حماسه عظیم و فتنه‌سوز در خبر قرار دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس