کد خبر 1449715
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
تصاویری شگفت‌انگیز از کریسمس مریخی!

برف یخ در سطح مریخ چه شکلی است؟ اخیرا ناسا تصاویری از مناظر یخبندان روی مریخ را منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، یک موجود بیگانه فضایی، اگر در گوشه‌ای سرد از سیاره سرخ ایستاده باشد، بعید است که هرگز رویای کریسمس سفید و برفی در ذهن بپروراند. با این حال، ناسا انگار مشتاق تماشای این منظره در مریخ است. در ماموریت‌های متعدد آژانس فضایی در چند دهه گذشته، موارد عجیب و غریبی از یخبندان مریخی مشاهده شده که نشان می‌دهد مریخ گاهی چقدر به زمین شبیه است.

ناسا اکنون سرگرم یکی از ماموریت‌های آرتمیس است و در حال کسب دانش بیشتر درباره امکان زیست انسان در جایی به غیر از زمین. کشف آب یخ‌زده یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آژانس فضایی در این راستا است. در تصاویر جدیدی از آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) در کالیفرنیا (مرکز اصلی کاوشگران روباتیک ناسا در فضا) می‌توان دید که برف و یخ در مریخ چگونه به نظر می‌رسد.

سیلوین پیککس، دانشمند آزمایشگاه پیشرانش جت درباره مریخ می‌گوید: «اگر در جاهای مناسب جست‌وجو کنید، آب یخ‌زده پیدا خواهید کرد، درست مانند یخی که روی زمین داریم.» هنگامی که فونیکس، کاوشگر مریخ ناسا در سال ۲۰۰۸ سطح قطب شمالی مریخ را خراش داد، درست زیر سطح توانست آب یخ‌زده پیدا کند.

پیککس ادامه می‌دهد: «این نوعی از آب یخ‌زده‌ای است که فضانوردان می‌توانند در آینده از آن استفاده کنند.»

تصاویری شگفت‌انگیز از کریسمس مریخی!

یخ دی اکسید کربن روی سطح مریخ که مدارگرد شناسایی ثبت کرده است

مریخ همچنین دارای یخ خشک، یعنی شکل جامد دی‌اکسید کربن (CO۲) است. یخ خشک به جای ذوب شدن مانند آب‌ یخ‌زده، تصعید می‌شود و همانطور که این ماده از جامد به گاز تبدیل می‌شود، مناظر بدیعی خلق می‌کند.

پیککس می‌گوید: «برای مثال، ما مناظری به شکل عنکبوت، پروانه‌، آب‌فشان و حتی مناظری شبیه به تخم مرغ نیمرو روی مریخ می‌بینیم که بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.»

تصاویری شگفت‌انگیز از کریسمس مریخی!

یخ‌زدگی روی سطح مریخ شبیه به تخم مرغ نیمرو

کریستال‌های یخ نیز مانند برف روی سطح مریخ می‌ریزند. زمانی که فونیکس از LIDAR (تشخیص نور و مسافت‌یابی) ساخت کانادا برای شلیک لیزر به آسمان سیاره سرخ استفاده کرد، توانست بلورهای آب یخ‌زده را که از ابر می‌ریزند، شناسایی کند.

برخی نقاط مریخ از شبنم منجمد پوشیده شده است. فرودگرهای وایکینگ ناسا در دهه ۱۹۷۰ تصاویری از یخبندان آبی گرفته‌اند و اخیرا فضاپیمای اودیسه و مدارگرد شناسایی مریخ یخ‌زدگی دی اکسید کربن در آن را مشاهده کرده‌اند.

پیککس می‌گوید: «یخ‌زدگی CO۲ چیزی است که ما روی زمین نداریم. جایی که یخ دی اکسید کربن یا یخ خشک در آن یافت شود، باید تقریبا به اندازه ۱۲۳- درجه سانتیگراد سرد باشد.»

تصاویری شگفت‌انگیز از کریسمس مریخی!

تصویری که مدارگرد شناسایی مریخ از شبنم‌های یخ‌زده روی تپه‌های شنی سیاره سرخ، در آغاز انقلاب زمستانی ثبت کرده است

ناسا در بیانیه‌ای درباره مقایسه زمستان‌های زمین و مریخ نوشته است: «در هیچ منطقه‌ای از مریخ بیش از چند ده سانتی‌متر برف نمی‌بارد، که بیشتر آن هم در مناطق بسیار مسطح است. با اینکه این سیاره بسیار سرد است، اما انتظار بارش برفی درخور کوه‌های راکی را نباید داشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • منتقد گمنام IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    با دیدن این تصاویر نهادهای امنیتی و نظامی بیشتر از گذشته مراقب باشند. وقتی تکنولوژی تلسکوپها چنان پیشرفت کرده که از میلیونها کیلومتر دورتر بتوانند تصاویری بگیرند که انگار از یک متری گرفته شده به راحتی میتوانند توسط ماهواره ها تصاویر بسیار دقیقی از تحرکات و مراکز ویژه ما هم داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس