کد خبر 1463243
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴
چهل و دومین پرواز بالگرد مریخی «نبوغ» انجام شد

بالگرد مریخی «نبوغ»، چهل و دومین پرواز خود را بر فراز سیاره سرخ انجام داد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپیس، بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) ناسا به نقطه عطف ۴۲ پرواز در فاز توسعه‌یافته خود برای پشتیبانی از ماموریت مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) رسید.

«آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا در یک توییت نوشت: رسیدن به ۴۲ پرواز، نشان‌دهنده معنای زندگی، جهان و همه چیز است.

بیانیه اولیه در مورد بالگرد نبوغ، پس از این که بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی روی سطح مریخ فرود آمد، فقط پنج پرواز را خواستار شد. این ماموریت، دستور کار بزرگتری را برای جستجوی حیات باستانی در دهانه «جیزرو» (Jezero) دارد که چندین سال پیش میزبان دلتای رودخانه بود.

هنگامی که نبوغ ثابت کرد پرواز در سیاره سرخ امکان‌پذیر است، دامنه آن به سرعت گسترش یافت. اکنون این بالگرد به یک شریک قابل اعتماد در جستجوی نمونه‌ و پروازهای استقامت تبدیل شده است.

هنگامی که ماموریت مشترک ناسا و «آژانس فضایی اروپا» (ESA) به مریخ برسد، طرح اصلی مستلزم آن است که استقامت، نمونه‌ها را به تنهایی به یک فضاپیما منتقل کند. در صورت عدم موفقیت، دو بالگرد پشتیبان به عنوان نیروی امداد سیاره سرخ عمل خواهند کرد. فضاپیما نمونه را زودتر از سال ۲۰۲۳ به زمین بازمی‌گرداند.

گزارش پرواز بالگرد نشان می‌دهد که نبوغ در جدیدترین سفر خود، بیش از دو دقیقه پرواز کرد و حدود ۲۴۸ متر را در شمال غربی سطح مریخ پشت سر گذاشت. این بالگرد به حداکثر ارتفاع و حداکثر سرعت زمینی ۱۰.۷ کیلومتر در ساعت رسید.

چهل و دومین پرواز بالگرد مریخی «نبوغ» انجام شد


این بالگرد از ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور میانگین هفته‌ای یک پرواز داشته است؛ زیرا استقامت به خزیدن روی سطح مریخ ادامه می‌دهد و لوله‌های نمونه را در طول مسیر می‌ریزد.

نبوغ و استقامت به طور یکسان در حال کار کردن روی یک پروژه هشت ماهه جدید هستند که مقامات آزمایشگاه پیش‌رانش جت، آن را «دلتا تاپ» (Delta Top) می‌نامند. به نظر می‌رسد منطقه مورد نظر، سرشار از سنگ‌ها و رسوبات یک دریاچه از دوران باستان است و امکان دارد میزبان دهانه یک رودخانه مریخی بوده باشد که شرایط را برای زندگی بلندمدت فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    1 0
    اینا همش چاخانه ولش کن اگه راست هم باشه پول حروم کردنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس