کد خبر 1449836
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
‌صدور 166 هزار مجوز کسب‌‌‌وکار در درگاه ملی مجوزها/‌‌ کدام ارگان‌ها در مجوزدهی پرتأخیرند

دبیر کار گروه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد از صدور 166 هزار مجوز کسب و کار از طریق سامانه ملی مجوزها از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: فاز اول سامانه ملی مجوزهای کسب و کار تا پایان ماه جاری بهره‌برداری کامل می‌شود.

به گزارش مشرق، سیدامیر سیاح در مورد آخرین وضعیت درگاه ملی مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: در حال حاضر ۷۵ درصد از سامانه ملی کسب و کارها کامل شده و امیدوارم تا آخر دی‌ سال جاری فاز اول این سامانه آماده بهره‌برداری شود.

* بهره‌برداری کامل از فاز اول سامانه ملی مجوزهای کسب و کار تا پایان ماه جاری

وی افزود: البته از اول امسال از سامانه ملی مجوزهای کسب و کار به طور نیمه‌کاره بهره‌برداری شد و تاکنون حدود ۱۶۶ هزار مجوز هم صادر شده است، ولی تا آخر دی‌ فاز اول به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

دبیر کار گروه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت:‌ فاز دوم‌ زمانی آغاز می‌شود که شامل صدور آنی مجوزهای کسب و کار باشد وقتی که مدارک متقاضی در درگاه ملی کامل باشد که به صورت اتوماتیک مجوزها صادر می‌شود، در حال حاضر این گونه نیست و فقط مجوزهای ثبت‌محور به شکل اتوماتیک صادر می‌شود.

سیاح عنوان کرد: بخش دیگری از درگاه ملی مجوزها که از دی‌ماه شروع می‌شود، این است که همه استعلامات از دستگاه‌ها به طور خودکار و از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان ماه جاری، ‌ فاز اول درگاه ملی کسب و کارها تکمیل شود.

* پرکارترین و کم‌کارترین ارگان‌ها از دیدگاه سامانه ملی مجوزهای کسب‌وکار

وی در مورد دستگاه‌هایی که بیشترین و کمترین همکاری را با سامانه ملی مجوز کسب و کارها داشته‌اند، توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش مشاغل خانگی همکاری خوبی داشته‌اند، بعد از آن وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی و سازمان ملی استاندارد بیشترین همکاری را داشته‌اند و دستگاه‌هایی که بدتر از همه جواب متقاضی را داده‌اند، بخش‌های وزارت کار به جز مشاغل خانگی، وزارت صنعت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی و وزارت علوم است، این ارگان‌ها و سازمان‌ها بالای ۴۰ درصد تأخیر در بررسی درخواست‌ها داشته‌اند.

دبیر کار گروه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد در مورد تعداد اشتغال ایجاد شده از طریق صدور مجوزهای کسب و کار گفت: کسی نمی‌داند چه تعداد شغل ایجاد شده است.

وی در مورد اینکه آیا آزادی ورود و خروج به بازارها با آسانی مجوز کسب و کار محقق می‌شود؟ عنوان کرد: با آسان شدن صدور مجوزها طبیعتاً آزادی ورد به بازارها بیشتر می‌شود اما در مورد خروج از بازارها باید بخش حقوقی و قوانین ورشکستگی اصلاح شود.

سیاح این نکته را هم گفت: تسهیل در صدور مجوز کسب و کار با ایجاد مشاغل دو چیز مجزا است و صدور مجوز به معنای ایجاد شغل نیست.

* درخواست مجوز مشاغل خانگی بیشترین تقاضا در درگاه ملی مجوزها ‌

وی همچنین در مورد بیشترین تقاضای مردم برای مجوزهای کسب و کار، اظهار داشت: مشاغل خانگی بیشترین متقاضی را دارد که شامل قالیبافی، خیاطی و گلیم‌بافی است که بیشترین مجوزها هم در این رشته‌ها صادر شده است، همچنین پرورش مرغ بومی، احداث آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای و تأسیس واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی از بیشترین تقاضاها بوده و بیشترین موافقت هم در این زمینه‌ها انجام شده است.

به گفته دبیر کار گروه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد، مجوزهای احداث واحد دامداری صنعتی و نیمه صنعتی هم در رده‌های پرمشتری بوده است و پرورش طیور، تولید انفرادی صنایع دستی از جمله مشاغل پرمتقاضی بوده است.

* نظارت‌ها از روش پیشینی به نظارت پسینی تبدیل می‌شود

سیاح در مورد نظارت بر کسب وکارها تأکید کرد: ادعا نمی‌شود که با مجوزهای کسب و کار شغل ایجاد شده است، اما براساس قانون تسهیل کسب و کار و ماده ۷ قانون اجرای اصل ۴۴ از نکات مهم در بخش نظارت بر مشاغل خانگی نظارت‌ها از روش پیشینی به نظارت پسینی تبدیل می‌شود، یعنی ابتدا اجازه می‌دهند یک شغل ایجاد شود و سپس نظارت‌ها از طریق مردم، از طریق اتحادیه‌ها، دستگاه‌ها و مأموران نظارتی انجام می‌شود و بیشترین نظارت هم توسط مردم به عنوان متقاضی و خریدار انجام می‌شود.

دبیر کار گروه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد افزود: مشتری می‌تواند در مورد کیفیت، بهداشت و احترام به مشتری در مورد محصولات مشاغل خانگی و مجوزهای صادر شده اظهارنظر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس