حسن رشوند

تقریباً همه اتفاقات و پدیده‌های سیاسی،اجتماعی دارای یکسری وجوه مشترک است که اگر تحلیلگران بتوانند زنجیره بین آن‌ها را درست تشخیص دهند،می‌توانند مانع ازگسترش و شکل‌گیری اتفاقات مشابه درمقاطع دیگر شوند.

به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: فتنه ۸۸ از همان جنس اتفاقات تلخی بود که به شکل دیگر و در قالب کوچک‌تر در دی ماه ۹۶، آبان ۹۸ و در نمونه تلخ‌تر آن که با مسئله حجاب گره خورد، در ماه‌های اخیر به بهانه فوت مهسا امینی در مرکز پلیس امنیت تکرار شد. وقوع ناآرامی‌ها و فتنه‌ها در هر کشوری نمی‌تواند خلق‌الساعه باشد، بلکه مدت‌ها زمینه‌چینی و بسترسازی می‌خواهد تا آن اتفاق رخ دهد.

تورق در بسترهای شکل‌گیری ناآرامی‌ها و فتنه‌های گذشته در جمهوری اسلامی ایران همان طور که رهبر معظم انقلاب در فتنه ۸۸ تأکید داشتند، نشان می‌دهد که حداقل دشمنان قسم خورده ایران اسلامی یک دهه و بیشتر روی آن کار کردند و تمام عده و عده خود را همانند جنگ احزاب در صدر اسلام بسیج کردند تا آن را به نتیجه برسانند. از این رو بررسی اشتراکات و افتراقات فتنه‌ها و بحران‌ها، مضاف بر شناخت ابعاد مختلف آنها، کشور را با شیوه‌های گوناگون بحران‌سازی و براندازی آشنا می‌کند و راه‌های مقابله با فتنه‌های آینده را پیش‌روی کشور می‌گذارد. از ابتدای انقلاب تاکنون، به ویژه در دو دهه اخیر بروز فتنه، آشوب و اغتشاش در کشور موجب آسیب‌های زیادی شده است که گاهی آثار آن تا سالیان زیادی تأثیر خود را بر منافع و امنیت ملی کشور گذاشته است. وقوع فتنه ۸۸ با اسم رمز «تقلب» در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و آشوب‌ها و اغتشاشات ۱۴۰۱ با اسم رمز «قتل مهسا امینی» در دو سطح داخلی و بین‌المللی پیامدها و خساراتی برای کشورمان داشته است.

با بررسی اجمالی رفتار دشمن در فتنه ۸۸ و اغتشاشات اخیر می‌توان فهمید که تحرکات تبلیغاتی دشمن و تلاش آن‌ها برای اثرگذاری بر افکارعمومی از یک روند تبعیت می‌کرده است. راهبرد «فتح کشورها بدون خونریزی» با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای دیرزمانی است به‌عنوان یکی از محوری‌ترین سیاست‌های «جنگ نرم» علیه کشورمان در فضای سایبری و رسانه‌ای دنبال می‌شود؛ سیاستی که در آن با برجسته‌سازی «دروغ‌ها» و «ادعاها» و پمپاژ شدید آن به جامعه از سوی منابع رسانه‌ای مختلف تلاش می‌شود پدیده «وارونگی افکارعمومی» اتفاق بیفتد؛ پدیده‌ای که معاندان با وقوع آن می‌کوشند مخاطبان و کاربران خود را متقاعد کنند که وضعیت بحرانی است تا با استفاده از القای فکری، هدفی بزرگ‌تر دنبال شود.

امروز با وجود گذشت ۱۳ سال از حماسه الهی مردم ایران در نهم دی‌ماه ۸۸، اگر ادعا کنیم حوادث سیاه و پرفتنه پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری تاکنون بیشترین سهم را در شکل‌دهی وضعیت سیاسی کشور در فضای داخلی و خارجی پس از آن داشته است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. فتنه‌ای که آثار منفی آن در اغتشاش چند ماه اخیر به نوعی آشکار دیده شد. اگر طراحان فتنه ۸۸ و پیاده نظام آن‌ها با رمز تقلب در انتخابات، کشور را هشت ماه درگیر آشوب نمی‌کردند، حتماً امروز مرگ مهسا امینی رمز آشوب و اغتشاش در ماه‌های اخیر نمی‌شد. اگر آن روز که طراحان آشوب در انتخابات ۸۸ تلاش می‌کردند با مرگ مشکوک «ندا آقاسلطان» با پروژه «کشته‌سازی» بر آتش فتنه بدمند تا نظام را با چالش تصمیم‌گیری و مدیریت بحران روبه‌رو سازند، مردم در نهم دی به صحنه نمی‌آمدند، حتماً شرایط امروز متفاوت‌تر از گذشته بود و نظام باید در مقابل پروژه‌های کشته‌سازی که با «نیکا شاکرمی» و «سارینا اسماعیل زاده»‌شروع شد، اکنون فاز دیگری پیدا کرده بود. تفاوت مقطع حاضر با فتنه ۸۸ در این بود که در فتنه ۸۸ مردم پس از هشت ماه بحران‌آفرینی جریان فتنه که اوج آن در روز عاشورا و هتک حرمت به ساحت امام حسین (ع) صورت گرفت، به صحنه آمدند و تومار فتنه را برچیدند و در اغتشاشاتی که از ۲۳ شهریور آغاز شد و بیش از ۶۰ روز کشور را درگیر خود کرد، مردم بی تفاوت به فراخوان‌های ساختارشکنانه و تبلیغات رسانه‌ای داخلی و خارجی آن‌ها و صف کشیدن آدم‌های سیاسی و سلبریتی‌های به اصطلاح هنری و ورزشی در کنار اغتشاشگران، فقط نظاره گر بودند و صف خود را از آشوب طلبان جدا کردند تا نشان دهند که مؤمن هیچ‌گاه از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

مردم در فتنه ۸۸ هرچند با دروغ بزرگ تقلب در انتخابات مواجه بودند و سران فتنه با سوار شدن بر موج احساسات مردم، توانستند چند صباحی آن‌ها را از واقعیتی که اتفاق افتاده بود، دور نگه دارند که سرانجام در عاشورای ۸۸ پرده‌ها فرو افتاد و حقایق از پشت ابر بیرون آمد، باید پذیرفت که در فتنه ۸۸ این حجم تبلیغات منفی و سیاهی که امروز از سوی دشمن علیه انقلاب و نظام پمپاژ می‌شود وجود نداشت. آن روز چند سفارتخانه خارجی و یکی دو شبکه خبری آتش‌بیار معرکه بودند، ولی امروز علاوه بر آن سفارتخانه‌ها، ده‌ها شبکه رسانه‌ای دشمن از اینترنشنال سعودی، بی‌بی‌سی، رادیو فردا گرفته تا اینستا گرام، تلگرام، واتساپ، توئیتر و... روزانه ده‌ها دروغ را علیه جمهوری اسلامی در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌پراکنند تا آنجاکه بر اساس آمارها در همان هفته اول اغتشاشات بیش از ۵۰ میلیون هشتگ با نام مهسا امینی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

اگر در فتنه ۸۸ فقط با مرگ دراماتیک «ندا آقاسلطان» مواجه بودیم، در اغتشاشات اخیر تصویری از دختری به نام «نیکا شاکرمی» درست می‌شود که در یک مهمانی به همخوانی یک موسیقی می‌پردازد و این تصویرخیلی زود از شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های ضدانقلاب با توضیح قتل دختر ۱۷ساله‌ای که در تجمعات ضدحکومتی شرکت کرده است، سردرمی‌آورد. تصویری که هوشمندانه با هدف گرفتن احساسات مردم انتخاب شده است و با کلیدواژه «شرکت در تجمع و مفقود شدنش» بازتاب پیدا می‌کند. در این دو ماه با دروغ‌های شاخداری همچون «وجود بدل برای رهبری»، «سقوط اشنویه» حتی «پیوستن نیروهای ارتش و پلیس به مردم»‌و ده‌ها دروغ دیگر از سوی امپراتوری رسانه‌ای دشمن روبه‌رو بودیم که هر کدام آن‌ها اگر با همراهی مردم و همنوایی با دشمن صورت می‌گرفت، می‌توانست شیرازه یک حکومت را به هم ریخته و قدرت مدیریت بر صحنه را از تصمیم‌گیران سلب کند. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، مردم باطل السحر همه فتنه‌ها و آشوب‌ها بوده‌اند که اوج آن را در ۹ دی و بی توجهی و عدم همراهی آن‌ها با اغتشاشگران در سه ماه گذشته می‌توان دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 5
    جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس