تایوان

ایالات متحده آمریکا در ادامه سیاست‌های تنش‌آفرین در شرق قاره آسیا، فروش سامانه‌های ضد تانک را به تایوان تایید کرد.

به گزارش مشرق، تارنمای روزنامه اقتصادی لِزِکو (Les Echos) روز پنجشنبه اعلام کرد: در این چارچوب تایوان باید به عنوان بخشی از قرارداد ۱۸۰ میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، سامانه‌های ضدتانک وُلکانو (Volcano)، کامیون‌ها، مهمات و حتی عناصر پشتیبانی لجستیکی دریافت کند.

بر اساس این گزارش، آخر هفته گذشته، چین ۷۱ جت جنگنده را برای انجام مانورهای نظامی در اطراف تایوان مستقر کرد.

به ادعای این روزنامه اقتصادی فرانسه، حرکت چین یکی از بزرگترین اقدامات در راستای نقض حریم هوایی تحت کنترل تایوان است.

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه هفته جاری نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را نسبت به قانون مجوز دفاع ملی ایالات متحده اعلام کرد که به تازگی از سوی جو بایدن رئیس جمهوری این کشور به امضا رسیده است.

چین که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، به بودجه نظامی سال آینده آمریکا که در آن کمک‌های نظامی به تایوان افزایش یافته، واکنش شدیدی نشان داد و «مخالفت قاطعانه» خود را اعلام کرد.

وزارت خارجه چین بر این باور است که بودجه نظامی ۸۵۸ میلیارد دلاری آمریکا که تا سقف ۱۰ میلیون دلار برای کمک امنیتی و تسریع روند خرید سلاح برای تایوان در نظر گرفته است، می تواند موجبات بروز آسیب‌های جدی به صلح و ثبات تنگه تایوان را فراهم آورد.

وانگ یی وزیر امور خارجه در تازه ترین گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که واشنگتن باید دست از قلدری بردارد و مانع توسعه چین نشود.

وی افزود: واشنگتن باید به نگرانی‌های مشروع پکن توجه داشته باشد، از فشار برای جلوگیری از توسعه چین دست بردارد و مدام خطوط قرمز چین را به چالش نکشد.

اظهارات وانگ به دیدار شی جین پینگ رئیس جمهوری چین با همتای آمریکایی اشاره دارد که دو طرف در حاشیه نشست جی ۲۰ در بالی بر سر موضوعات کلیدی از جمله تایوان بحث و گفت‌وگو کردند. این نخستین گفت‌وگوی رهبران دو کشور از سال ۲۰۱۷ به این سو بود.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و معتقد است که واشنگتن در حال نابودی منافع پکن است و به آمریکا هشدار داده که باید از اقدامی که می‌تواند به چین برای واکنش قدرتمندانه چراغ سبز دهد، پرهیز کند.

از سوی دیگر، بایدن به آنچه که اقدامات خصمانه و تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان می‌داند، اعتراض دارد؛ اقداماتی که به گفته رئیس جمهور آمریکا صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف کرده و آرامش جهانی را به خطر می‌اندازد.

اما رئیس جمهوری چین، تایوان را نخستین خط قرمز خود دانسته و تاکید دارد که آمریکا نباید از آن عبور کند.

به استناد گزارش‌های خبری، تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط دولت محلی اداره می‌شود و از آن زمان تاکنون تایوان پرچم و نمادهای جمهوری خلق چین را برای خود حفظ کرده اما نمی‌خواهد تحت حاکمیت چین باشد.

تایوان معتقد است جمعیت ۲۳ میلیون نفری این جزیره خود باید برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند. این در حالی است که دولت چین همواره معتقد است که این جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین مادری چین است و نمی‌تواند مستقل شود و هرگز استفاده از زور برای کنترل تایوان را رد نکرده است.

واشنگتن همواره یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین حامیان بین‌المللی و تامین کننده سلاح برای تایوان به شمار می‌آید و در حال حاضر آمریکا به رغم نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان همواره به فروش سلاح به تایوان ادامه می‌دهد و این مساله سبب شده است فروش سلاح به تایپه تبدیل به تنشی جدی در روابط بین واشنگتن و پکن تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    عجب! زمان جنگ تحمیلی همین آمریکا و آلمان و فرانسه از عراق متجاوز حمایت می کردن، بعد می گن از روسیه حمایت نکنید!
    • ناشناس ۵ IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      حمایت کن از روسیه. کی گفته حمایت نکنی؟ انگلیس گفته حمایت نکنی؟ انگلیس کاری نمیتونه بکنه. به حمایتتون از روسیه ادامه بدید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس