آمریکا نگران «فعالیت تحریک‌آمیز نظامی پکن» در چین شد!

شورای امنیت ملی آمریکا امروز با مداخله در امور داخلی پکن اعلام کرد: ما از فعالیت تحریک آمیز نظامی چین در نزدیکی تایوان نگران هستیم‌!

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، شورای امنیت ملی آمریکا امروز دوشنبه با نقض قوانین بین المللی در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در بیانیه ای اعلام کرد: ما از فعالیت تحریک آمیز نظامی چین در نزدیکی (جزیره) تایوان نگران هستیم‌!

به گزارش این شبکه تلویزیونی، در بیانیه کوتاه صادره از سوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص آمده است: ما به کمک تایوان در حفظ قابلیت دفاع از خودِ کافی در راستای تعهدات دیرینه و مطابق با سیاست مان پیرامون چین واحد ادامه خواهیم داد!

«شی یی» سخنگوی فرماندهی رزمی منطقه شرق ارتش چین دیروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: نیروهای مسلح چین امروز تمرین های نظامی انواع و شاخه های مختلف نیرو را نزدیک جزیره تایوان برگزار کردند.

بر اساس اعلام سخنگوی فرماندهی رزمی منطقه شرق ارتش چین، برگزاری رزمایش مذکور در واکنش به اقدامات تحریک آمیز واشنگتن و تایپه به انجام رسیده است.

«شی یی» بدون ارائه جزئیات بیشتری در این باره اعلام کرد: همه اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهیم داد.

شبکه تلویزیونی سی جی‌ تی‌ اِن در این ارتباط گزارش داد: ارتش چین گشت‌ زنی‌ ها و تمرین‌ های امنیتی و آمادگی رزمی را در آب‌ ها و حریم هوایی اطراف جزیره تایوان برگزار کرد. «شی یی» سخنگوی فرماندهی جناح شرقی گفت که این پاسخی قاطع به تشدید همدستی میان ایالات متحده و منطقه تایوانِ چین به شمار می رود.

پس از آنکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قانون بودجه دفاع ملی این کشور در سال ۲۰۲۳ را امضا کرد، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به طور عامدانه «تهدید چین» را بزرگ جلوه می‌دهد تا برای افزایش بودجه نظامی آمریکا بهانه‌تراشی کند.

تان کفه‌ئی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: واقعیت‌ها بارها ثابت کرده‌اند که آمریکا تهدیدی مستقیم برای نظم بین‌الملل و باعث و بانی هرج‌ومرج‌های منطقه‌ای است.

در ادامه این بیانیه آمده بود که آمریکا در تلاش برای تحصیل منافع خود، بارها «یا علیه کشورها جنگ به‌راه انداخته یا با ایجاد درگیری، باعث تلفات گسترده و آوارگی غیرنظامیان بی‌گناه بوده است».

در بودجه ۸۵۸ میلیارد دلاری نظامی آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۳ که به امضای بایدن رسید، ۱۰ میلیارد دلار کمک امنیتی و تسلیحاتی به تایوان تخصیص داده شده و خود بخش دیگری از زنجیره اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا به شمار می‌رود که به گفته پکن «صلح و ثبات در تنگه تایوان را به شدت به خطر انداخته و علاوه بر این خطر رویارویی نظامی چین-آمریکا را افزایش می‌دهد.»

جزیره تایوان از سال ۱۹۴۹ به طور خودمختار اداره می‌شود اما هرگز به طور رسمی از پکن اعلام استقلال نکرده و چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند. تنش‌ها بین پکن و آمریکا پس از سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست تشدید شد و واکنش تند پکن را به همراه داشت.

وانگ یی، وزیر خارجه چین اوایل هفته جاری در مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی وی گفت که «واشنگتن باید حقه قدیمی زورگویی یکطرفه را کنار بگذارد زیرا این حقه در گذشته درباره چین جواب نداده و در آینده هم نخواهد داد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس