کد خبر 1450654
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
‌

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حالی در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد که کارشناسان تصویب آن را برای مقابله با سوداگری در اقتصاد ایران ضروری می‌دانند.

به گزارش مشرق، مالیات بر عایدی سرمایه با اهدافی همچون محدود کردن فعالیت های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی از چند ده سال پیش در کشورهای مختلف جهان وضع شده است.

مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) مالیاتی است که بر عایدی به میزان مابه التفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی در هنگام فروش آن به دست می آید.

وضع مالیات بر عایدی سرمایه مزایای زیادی دارد؛ کنترل سوداگری، افزایش درآمدهای دولت و بهبود عدالت مالیاتی از جمله مهم ترین مزایای این پایه مالیاتی است.

به باور کارشناسان، کنترل سوداگری مهمترین دستاورد این نوع مالیات است و افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد همچون سفته بازی و سوداگری در بازار املاک، ارز، سکه و غیره به نحوی که به طور مؤثر مزیت خود را از دست دهند، یکی از اهداف وضع مالیات بر عایدی سرمایه است.

با وضع این مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خریدوفروش دارایی ها کاهش می یابد و تقاضای سوداگری کاهش و تقاضای واقعی و مصرفی خانوارها افزایش خواهد یافت.

«بهبود عدالت مالیاتی» دیگر هدف این نوع مالیات است زیرا در حال حاضر همه کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق خود، مالیات دولت را پرداخت می کنند، اما سفته بازان و سوداگران غیررسمی به‌ویژه در حوزه زمین، مسکن، طلا و ارز با وجود فعالیت غیرمولد و حتی در مواقعی اخلال در نظام اقتصادی، مالیاتی پرداخت نمی کنند.

وضع مالیات بر عایدی سرمایه به رعایت عدالت بین این اشخاص به‌طور چشمگیری کمک می کند.

«افزایش درآمدهای دولت» دیگر رویکردی است که در طرح مجلس دیده شده و بر اساس تجارب بسیاری از کشورها وضع مالیات بر عایدی سرمایه موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می شود و سهم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی این کشورها مربوط به درآمدهای حاصل از این پایه مالیاتی است.

با این اوصاف طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سوم تیرماه سال ۹۹ در مجلس اعلام وصول شد و گزارش شور نخست آن در ۲۹ مهرماه همان سال در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و سپس کلیات آن پنج خرداد ۱۴۰۰ از تصویب نمایندگان مجلس گذشت.

مشکل اصلی گزارش شور اول کمیسیون و طرح اولیه، عدم پیش بینی زیرساخت اجرا و عدم تمهید سازوکاری برای شناسایی همه درآمدهای اشخاص حقیقی غیرتجاری بود؛ همچنین برخی مفاد آن از جمله نرخ ها، معافیت ها و نحوه تعدیل عایدی سرمایه نسبت به تورم، از انسجام لازم برخوردار نبود و ممکن بود در عمل با چالش های اجرایی مواجه شود.

از سوی دیگر در جلسات مشورتی برگزار شده در کمیسیون اقتصادی، نکاتی درخصوص اصلاح «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» به منظور تسهیل اجرای این قانون و نیز به منظور شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات مطرح شد.

بر این اساس، مجموعه پیشنهادهای فوق به همراه احکام قانونی لازم برای تکمیل زیرساخت اجرا و تمهید سازوکاری به‌منظور شناسایی همه درآمدهای اشخاص حقیقی غیرتجاری، ذیل بخش «بستر اجرایی» در ابتدای گزارش شور دوم کمیسیون آورده شده است.

در گزارش شور دوم کمیسیون، در کنار توجه به لزوم کنترل سوداگری، به منظور حمایت از خانوارها و کسب وکارهای مستقر در سرزمین اصلی و مناطق آزاد، معافیت هایی در نظر گرفته شده است؛ این موارد از طریق معافیت ساخت مسکن، تخفیف عایدی سرمایه شرکت های تولیدی متناسب با میزان اشتغال و رونق واحد تولیدی، تخفیف عایدی سرمایه شرکت های مناطق آزاد تجاری-صنعتی، تعویق مالیاتی برای مشاغل، معافیت املاک مسکونی و خودرو و طلای مصرفی خانوار، در طرح مذکور لحاظ شده است.

توجه به این نکته ضروری است که معافیت های این طرح به گونه‌ای طراحی شده است که تقاضای مصرفی افراد و خانوار ها در دارایی هایی نظیر مسکن، خودرو، طلا و جواهرات، به هیچ وجه مشمول مالیات نشود، بلکه فقط سوداگرانی که بیش از حد مصرفی خود و خانوار خود به خرید و فروش مکرر دارایی های مذکور اقدام می کنند و در بازار اختلال به وجود می آورند، مشمول این مالیات می شوند.

تعدد و میزان معافیت‌های این طرح به گونه‌ای است که این مالیات به تعداد بسیار کمی از خانوارهای جامعه (کمتر از پنج درصد بر اساس شواهد آماری) اصابت می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    زیر دیپلم یکی توضیح بده. ممنون.
    • محمد حسین IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      تصور کنید که مسکنی را سال گذشته به قیمت 100 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و حال قصد فروش آن را دارید. مشتری مسکن شما را به قیمت 120 میلیون تومان خریداری می‌کند. در این میان شما 20 میلیون تومان از فروش مسکن خود سود کرده‌اید. حالا باید برای این 20 میلیون تومان که عایدی مسکن است، مالیات پرداخت کنید.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      مثال دوم ما برای سهام و اوراق بهادار است. تصور کنید که پنج سال قبل تعداد صدهزار سهم از یک شرکت را به قیمت 500 میلیون تومان خریداری کرده‌ اید. این تعداد سهم در این پنج سال پس از افت‌وخیزهای فراوان، حالا یک میلیارد و دویست میلیون تومان ارزش دارد، و شما پس از فروش این سهام 700 میلیون تومان سود کرده‌ اید که این عایدی سرمایه سهام شماست. حالا باید برای این 700 میلیون تومان مالیات پرداخت کنید.
    • محمّد حسین IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      مالیات بر ضرر سرمایه؟! سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر شخصی در معاملات خود ضرر کند، تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه او چه می‌شود؟ آیا دولت که در سود مؤدی شریک است، در ضرر مؤدی نیز شریک است؟ پاسخ این است که مالیات بر عایدی سرمایه به‌صورت کلی محاسبه می‌شود، و اگر به‌ طور مثال شما از یک معامله 300 میلیون تومان سود کرده‌ اید و از معامله‌ ای دیگر 100 میلیون تومان ضرر کرده‌ اید، باید برای مجموع سود خود که 200 میلیون تومان است مالیات پرداخت کنید. از سویی دیگر اگر در یک دوره زمانی در تمامی معاملات خود ضرر کنید و در آن دوره زمانی به‌ طور کلی ضرر کنید، میزان ضرر شما در حساب مالیاتی شما ذخیره‌ شده و از سود دوره بعدی شما کم می‌ شود. در واقع به میزان ضرر خود در دوره فعلی، در دوره بعدی معافیت مالیاتی خواهید داشت.
    • .... IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      خوب اگر ایشان با پول فروش همین خانه یک منزل دیگر بخرد چی ؟ آیا مردم بابت تورمی که خود دولت مسبب آن هست باید مالیات بدهد. در مثال شما این فرد هیچ سودی نکرده اند. و با ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ایشان به هیچ عنوان نمی شود همان خانه را مجدد خریداری کرد. صحیح این است که بگوئیم ایشان حفظ ارزش پول کرده اند.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    در کشوری که تورّم 50 درصدی وجود دارد باید اوّل این نرخ از عواید ظاهری سرمایه کم شود و سپس به مازاد آن مالیات تعلق گیرد. یعنی اوّل میزان اثر تورّم باید از آن حذف شود.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      مالیات بر سوداگری دقیقاً یکی از کاربردهایش همین است که تورم بالا را کم کند یعنی هر کس در طول یک سال بیش از یک خانه، ماشین یا دلار غیر ضروری یا طلا بخرد یا فروش شامل مالیات بر سوداگری است و با توجه به تورم 40 درصدی ایران نرخ مالیات مربوطه باید سنگین محاسبه شود حتی بالای 100 درصدی تا سوداگری منفعت نداشته باشد و به کالاهای مصرفی تبدیل شوند. آن وقت تورم در میان مدت 2 الی 4 ساله تا 5 الی 10درصد خواهد رسید.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    افزایش فیمتی که ناشی از تورّم و کاهش ارزش پول است!! این شده درمان تورّم؟ این شد عایدی؟ واقعاً که..
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    یک نفر جنسی را می خرد، یک زمانی آن را می فروشد، نیم ساعت بعد پشیمان می شود و یا لازمش می شود و می خواهد همان جنس را بخرد. اگر مالیات ازش گرفته باشن که دیگه نمی تونه جنس خودش رو که نیم ساعت قبل فروخته بخره. چون پولش کف رفته. این کجاش عدالته؟
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 1
    اگر این قانون برای کنترل دلالی در بازاره، دلال ها به همون مقدارِ مالیات، می کشن روی قیمت ها و دوباره مردم می مونند و قیمت های نجومی تر. بازار فقط با نظارت مستمر و شدید، قابل کنترله. دلال جماعت غیر از زور چیزی نمی فهمه.
    • محمد حسین IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
      0 0
      چاره ای جز اقتصاد آزاد وجود نداره. زور یعنی تعیین سفت و سخت تعرفه که این، تا یک حدی قابل اجرا یا مفید است و سختگیری بیشتر جواب نمیده.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    در اقتصاد تورمي اين قانون مسخره است...عايدي سرمايه وقتي تورم نباشد...كاش يكي بر عليه دولت و مجلس قانون ميكذاشت بابت بودجه با اين همه كسري

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس