کد خبر 1450835
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
چهارمیخ کردن دلار

رئیس ‌کل جدید بانک مرکزی ساعتی پس از انتصاب‌اش به‌عنوان دومین سکاندار سیاست‌های پولی و ارزی در دولت سیزدهم از سیاستی جدید به نام تثبیت نرخ دلار در سامانه نیما، روی نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومان خبر داد.

به گزارش مشرق، محمدرضا فرزین، رئیس ‌کل جدید بانک مرکزی ساعتی پس از انتصاب‌اش به‌عنوان دومین سکاندار سیاست‌های پولی و ارزی در دولت سیزدهم از سیاستی جدید به نام تثبیت نرخ دلار در سامانه نیما، روی نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومان، خبر داد. او اعلام کرد: تلاش خواهیم کرد نرخ مبادله‌ای، به بازار آزاد نرخ بدهد؛ سیاستی که در همان نخستین واکنش‌ها به‌عنوان سیاست تثبیت قیمت ارز قلمداد شد. انتظار می‌رود هیأت عامل بانک مرکزی براساس ریل‌گذاری جدید در روزهای آینده دچار تغییرات جدی شود.

زمزمه تغییر رئیس ‌کل بانک مرکزی از ۲ماه پیش پس از جدی‌شدن استعفای علی صالح‌آبادی قوت گرفت. قرار بود این تغییر تا قبل از آغاز فصل زمستان، نهایی شود. سرانجام عصر روز پنجشنبه، دولت تصمیم نهایی را گرفت و در حضور سید ابراهیم رئیسی، محمدرضا فرزین به‌عنوان بیست و دومین رئیس‌کل بانک مرکزی، از هیأت وزیران رأی اعتماد گرفت تا راهی ساختمان میرداماد شود.

سیاست تثبیت نرخ ارز

فرزین ساعتی پس از گرفتن رأی اعتماد و قبل از حضور در اتاق کار جدیدش راهی تلویزیون شد و اعلام کرد: براساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸هزار و ۵۰۰تومان تثبیت می‌شود. او با بیان اینکه منابع ارزی بسیار مطمئن است، گفت: بانک مرکزی تمام نیازهای ارزی برای تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات را در بازار نیما با نرخ ۲۸۵۰۰تومان تامین می‌کند. به‌گفته او، رویکرد مدیریت جدید بانک مرکزی، اعمال سیاست ارزی مبتنی بر سیاست تثبیتی است.

نرخ ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی را برطرف خواهیم کرد. رئیس‌کل جدید با اعلام اینکه برای عبور از شرایط ملتهب بازار ارز، ضروری است مردم به او اعتماد کنند، افزود: حتما تلاش خواهیم کرد که پاسخ این اعتماد را بدهیم و ثبات را به بازار ارز بازگردانیم. رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در عین حال، دغدغه رئیس جمهوری را معیشت مردم اعلام و تأکید کرد: این دغدغه را با کنترل تورم و ارز تامین خواهیم کرد و برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم.

واکنش بازار به تغییر در بانک مرکزی

فرزین پس از تصدی مسئولیت تأکید کرد: بانک مرکزی در دوره جدید مدیریت، نرخ بازار آزاد را نادیده نمی‌گیرد. او گفت: با وجود سهم اندک بازار آزاد، از کل مبادلات ارزی، نرخ ارز در این بازار به فعالان اقتصادی علامت می‌دهد، برای همین تلاش خواهیم کرد تمام نیازهای اصلی اقتصاد ایران را در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی پاسخ دهیم تا بازار آزاد بیش از بیش کوچک شود و نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یابد.

در پی انتشار زمزمه‌های تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و به‌دنبال باز شدن دامنه نوسان نرخ ارز در بازار توافقی ارز، از ظهر پنجشنبه نرخ دلار در بازار آزاد به‌صورت پلکانی از مرزهای بالاتر از ۴۴هزار تومانی به سمت ۴۱هزار تومان کاهش یافت؛ موضوعی که از واکنش مثبت بازار به این تغییر حکایت داشت.

۱- روسای بانک مرکزی در گذر تاریخ

از زمان تاسیس بانک مرکزی، ابراهیم کاشانی، علی‌اصغر پورهمایون، مهدی سمیعی، خداداد فرمانفرمایان، عبدالعلی جهانشاهی، محمد یگانه، حسن‌علی مهران، یوسف خوش‌کیش، محمدعلی مولوی، علی‌رضا نوبری، محسن نوربخش، مجید قاسمی، محمدحسین عادلی، ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری، محمود بهمنی، عبدالناصر همتی، اکبر کمیجانی و علی صالح‌آبادی سکان هدایت این نهاد را بر عهده داشته‌اند که مهدی سمیعی و محسن نوربخش ۲بار تجربه ریاست بر بانک مرکزی را تجربه کرده بودند.

۲- رئیس‌کل جدید بانک مرکزی کیست؟

محمدرضا فرزین که قرار بود با آغاز به‌کار دولت سیزدهم مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده بگیرد، با یک‌سال و نیم تأخیر به این مسئولیت رسید. او که در دولت فعلی مدیر عامل بانک ملی ایران بود، قبل از آن مدیرعامل بانک کارآفرین بود. ولی‌اله سیف، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هم تجربه مدیرعاملی در بانک‌های ملی و کارآفرین را در کارنامه داشت که به ریاست بانک مرکزی انتخاب شد. از بین روسای کل بانک مرکزی، پس از انقلاب، بهمنی، سیف و همتی ازجمله افرادی بوده‌اند که پیش از حضور در ساختمان میرداماد، در بانک ملی مسئولیت داشته‌اند.

در سابقه رئیس‌کل جدید که در دولت محمود احمدی‌نژاد چهره شد، دبیری کارگروه طرح تحول نظام بانکی و ارزشگذاری پول ملی، ریاست صندوق توسعه ملی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها و البته عضویت در شورای پول و اعتبار دیده می‌شود. او البته اهل کاشان است و تحصیل کرده ۳دانشگاه شهید بهشتی، تهران و علامه طباطبایی، در رشته اقتصاد است.

۳- دستگیری سرشاخه‌های التهاب ارزی

همزمان با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، وزارت اطلاعات هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌منظور ثبات بخشی به روند بازار ارز و برخورد با عوامل برهم زننده آن، تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های اصلی کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات مجازی که درصدد قیمت‌گذاری جعلی ارزهای خارجی، انجام معاملات فردایی و سوداگری بودند، مورد رصد اطلاعاتی قرار گرفته، شناسایی و دستگیر شدند.

به‌گفته وزارت اطلاعات، ۱۱نفر از عوامل مؤثر بر نوسان غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی با دستور مقام‌های قضایی بازداشت و روانه زندان شده‌اند، همچنین ۳۲۰نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز شناسایی شده‌اند که به‌زودی اقدامات لازم برای برخورد با آنان صورت می‌گیرد.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 11
    قبلا که این سیاست جهانگیری رو مسخره کردید...صد البته که سیاست دستوری بدون حل مشکلات اقتصادی پاسخگو نیست! ولی قابل توجه مردم که دل به دولت انقلابی در ج۶ت حل مشکلات اقتصادی و ..بسته اند!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      0 0
      دولت دنبال کارهای بزرگتری هست آن هم زیر ساخت اقتصادی عوض کردن هست در ضمن نرخ اصلی دلار براساس شرایط بازار 33 هزار تومان و بر اساس عملکرد ناشی گرایانه دولت قبل که از عمد دلار را بالاتر از نرخ واقعی کرد و همان جا نگه داشت 23 هزار تومان هست. که واسط بگیری همین نرخ مشکلی ندارد منتهی تا یک سال آینده باید افزایش یابد تا به دلار جهانگیری مبدل نشود چون تورم بالا هست تا موقعی که اصلاح ساختاری کامل انجام گیرد و تورم کم شود و دلار و ارزها بالا نرود
    • تورج IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      دولت روحانی حرفای خوبی میزد اما عمل نمیکرد. فرقش اینجاست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    چقدر 28500 شبیه 4200 ته
  • حاج حسین IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 0
    هرکاری بکنید جناب فرزین، بالاخره به نفع دلار است و حتی تثبیت قیمت دلار به تثبیت دلار هم می انجامد. چرا با این همه مزایای بیان شده حذف دلار در این چند سال، هیچ سخنی از حذف دلار از اقتصاد ایران در اظهارات جنابعالی دیده نمی شود؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    شد بهشت دلالها از اونجائی که بازاریان ایرانی کاملا سوء استفاده گرونون به نرخ رو زخورهستن دیگه همه به دنبال خریدن جنس با قیمت بیست وهشت وپونصدوفروش با قیمت دلار بازار آزاد میرن اشالله که هرسودی که از این بازار میبرین بشه سرنگ
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    4 6
    فقط خداکنه مثل 4200 گند نزنه به اقتصاد مملکت
  • magid IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 2
    جالبه 90 درصد درآمدهای ارزی دست دولته بعد یه عده با 10 درصد بقیه کشور رو دچار نوسانات ارزی می کنند.بعد ادعای مدیریت جهانی هم دارند؟ بابا بس کنید اینهمه دروغگویی و ریاکاری رو .
  • ساس IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 1
    بازی قدیمی
  • على IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    تثبیت نرخ ارز ىعنى همان دلار جهانگیرى البته اىن بار روى مبلغ بالاتر
  • US ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 1
    چطور ميشه افزايش اون حبابه و تاثير كانال هاي تلگرامي معلوم الحال و كاهش اون پاسخ بازار به تغيير رييس بانك مركزي؟! 🤔🤔
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 1
    چرا نظام اقتصادی ما باید تا این حد وابسته به دلار باشد ما باید هرچه زودتر خودمان را از سلطه دلار خارج کنیم.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      2 0
      کل دنیا وابسته دلار هست.البته بجز کره شمالی که باهیش کی دادو ستد نداره.چقد خوشبختن این کره شمالیها
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    کی می فهمین بازار قواعد خودشو داره؟ چار میخ چی الکی جو میدین رودلار 40 تومنی هم بازم حرف دارین برای گفتن واقعا؟؟!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 1
    مواظب باشید ارز نیمایی فرزین به سرنوشت غم انگیز ارز جهانگیری تبدیل نشود وگرنه اقتصاد کشور برای همیشه نابود می گردد. خیلی خیلی مراقب باشید. دلالان کاری می کنند که دلار به مرز 100 هزار تومن میرسه و ارز نیمایی 28500 فرزین مثل ارز 4200 جهانگیری یه عده را ثروتمند و بقیه مردم را بیچاره می کند.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    باز دوباره داستان دلار ۴۲۰۰ جهانگیری شروع شد. باز خزانه ارزی رو خالی می‌کنند و دلار به ۱۰۰ هزار تومن هم تا یکی دو سال دیگه می‌رسه
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    29 9
    چقد پولمون ارزشش اومد پایین. سید محرومان چ کردی با ما؟!
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      3 0
      قیمت دستوری روشی منسوخ شده هست و به خاطر همین به جای کاهش تورم اصولی با ارز دستوری دنبال کاهش تورم هستید ولی بعد فنر می زند بالا!
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      1 0
      هنوز فکر میکنی محرومی که سید هم داشته باشی
  • NL ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 0
    مسببین بی ارزش شدن ارزش پول ملی محاربه با خدا نیستند !
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    4 0
    خدایی خودشون خجالت نمیکشن؟؟
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 0
    خدایی خودشون خجالت نمیکشن؟؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    ضمن خدا قوت به آقای فرزین فقط مثل جهانگیری ارز پاشی نکن ارز را به تولید و خدمات ضروری اختصاص بدید هزینه را برای کسانی که ارز را در جای خودش خرج نمیکنن اینقدر بالا ببرید که جرات نکنن به این سمت برن( استفاده از ناظران متعهد و رشوه‌نگیر انشالله که هنوز وجود داشته باشد)
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    امریکا بره یه فکری به حال دلارش بکنه که هی گرونتر میشه!
  • میهمان IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    الان این افراد بازداشت شدند مشکل حل میشه دلار برمیگرده به قیمت 10 روز پیش
  • mehdi IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    داریم به ته خط میرسیم
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    اشتباه اول وگام درمسیر گذشتگان ۴۲۰۰ هزارتومانی
  • رحیم IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 4
    تبعات دولت روحانیه
  • وحید IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    سامانه نیما که ارز برای فروش ندارد یعنی ارز و لار نقدی ... غیر نقدی که واقعی نیست،
  • GB ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 1
    تا بازار رانت جمع نشه و دلار تک نرخی نشه هیچ چیزی درست نمیشه. دلتونو به اون رفت این اومد خوش نکنید.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 3
    هرکس دستگیر میکنین- برمبنای خسارتی که زده-اموالش را شناسایی و مصادره به بیت المال کنین و اعلام هم بکنین تا بقیه حساب کار دستشون بیاد
  • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    11 4
    یه جوری تیتر زدین انگار ۲۸۰ تومنه!!! بابا،مگه ۲۸۵۰۰ تومن کمه!!!؟؟؟؟
  • بوفالوی عجیب IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    تنها راه حل تراز کردن دارای ها کشور و نقدینگی است. اول باید تعداد کل دارایها و ارزش واقعی محصولات را با دقت حساب کرده و به اندازه این دارای ها پول نقد باید داشته باشیم . یعنی تعادل در تراز خرج و دخل کشور. و با اصطکاک و گذشت زمان محصولات و ساختمان های قدیمی و کارخانه جات کهنه را با قیمت و ارزش گذشته و کاهشی محاسبه کرد و حتی به دلیل کهنه بودن و از دست دادن زیبایی و ایجاد آلودگی حتی جریمه شون ،،و دادن تسهیلات به دارای های جدید که در تلاش برای به روز شدن و توسعه کشور هستن با نرخ سود خیلی کم . مثال ساده اگر یک خودرو مدل پایین به دلیل کهنه شدن و اصطکاک با جریمه و بیمه بالا روبرو شود هیچ وقت مردم خودرو را کالای سرمایه ای نمی کنند ، ساختمان ها هم چنین است ، مطمئن باشید با این سیاست قیمت ها چنان در تعادل قرار می گیرن و نیازی هم به تعویض این فرد و آن فرد و مذاکره هم نیست . راه حل همین است
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    3 0
    زارت دوباره میره بااا لا
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    1 2
    ایول، این شد مدیر؛ قبلی ها اصلا همچین وعده هایی نمیدادن
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    2 0
    قابل توجه رئیس محترم بانک مرکزی : مسئله مهم و اصلی کشور برای تمام اقشار کم درامد مسکن است که با این ارز نیمائی هیچ اتفاقی خاصی برایش نخواهد افتاد زیرا صاحبان مسکن خانه هایشان را بر مبنای دلار ازاد 40 هزارتومانی ارزش گذاری میکنند. اگر بانک مرکزی میخواهد کاری انجام دهد در جهت منافع عموم مردم بایستی ارز را تک نرخی کند!
  • کاظم IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    دلار و بانک ها رییسی رو زمین زدند. اگر تحریم ادامه پیدا کنه خطرش برای نظام بزرگ خواهد بود
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    4 0
    سوریه، کره شمالی، کوبا و روسیه هم تحریم هستند چرا دلار آنها اینقدر بالا نمی رود؟
  • روح اله خاکپورنهن IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر وزارت اطلاعات اراده کند دئیس بانک مرکزی مواظب مسئولین زیربط بانک مرکزی باشند دلار۳۲ تومان را در بازار آزاد نمی‌تواند فتح کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس