فرزین

رئیس کل بانک مرکزی سیاست های این بانک برای ایجاد ثبات در بازار ارز را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمدرضا فرزین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: از روز پنجشنبه مجدد قیمت‌های ارز رو به افزایش بوده که البته اعتقاد به این قیمت‌ها نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از روز اول اعلام کردیم به دنبال ثبات ارزی هستیم که در این راستا مذاکرات سازنده با شرکای تجاری کشورمان یعنی قطر، امارات، چین و عراق داشتیم که دستاوردهای خوبی هم داشته‌ایم.

فرزین اضافه کرد: نیاز دیگر بازار متشکل ارزی است و از ابتدای سال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار عرضه شده است و در بازار متشکل ارزی نیز این میزان ارز عرضه می‌شود، تا دو هفته دیگر بازار مبادله و ارز و طلا را راه اندازی می‌کنیم، در سامانه جدید نیازهای ارزی مردم دیده شده است و بر اساس مستندات مردم به آنها ارز پرداخت خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارز داده شد و صرافی‌ها باید همیشه ۳۰ هزار دلار موقعیت مثبت داده شده است. مردم نیز اجازه دارند تا سقف ۵ هزار یورو برداشته کنند.

فرزین افزود. هم به دلیل صادرات نفتی و هم به علت منابع ارزی که قبلاً بلوکه شده کسری ارز نداریم، در بازار آزاد دلار نیز نرخ سازی خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم با فضاسازی مجازی نرخ دلار را دستکاری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: به تمام کشورهایی که دارای روابط تجاری داریم سفر خواهم کرد و اکنون ارتباطات خوبی با بانک‌های مرکزی قطر، امارات و عمان داریم و در آینده به عمان سفر خواهم کرد.

فرزین افزود: از روز سه شنبه هفته قبل اعلام شد از طریق صرافی‌ها به مردم ۵ هزار یورو ارز می‌دهیم، اگر صرافی‌ها محدودیت ارزی داشتند در بازار متشکل ارزی، دلار را عرضه کرده و به نرخ ساز در بازار آزاد تبدیل خواهیم شد. طبق قول اصلی در سامانه نیما، کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات را تأمین کرده و ارز حاصل در نیما از محل فروش نفت و مواد پتروشیمی به دست آمده است، بخش دیگر ارز صادرکنندگان را در بازار مبادله‌ای عرضه خواهیم کرد تا صادرکنندگان نیز متضرر نشوند.

محمدرضا فرزین اضافه کرد: نرخ ۲۸۵۰۰ تفاوت‌های جدی با ارز ۴۲۰۰ دارد، ۲۸۵۰۰ بودجه دولت را به تعادل می‌رساند زیرا دولت بودجه را با رقم ۲۳,۰۰۰ تومان بسته است، تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود زیرا افزایش قیمت در مواد اولیه تولید نخواهیم داشت، چون این ارز بخش عمده را از نفت و پتروشیمی‌ها می‌گیرد صنایع نفتی و پتروشیمی متضرر نشده و آن صنایعی که متضرر می‌شوند در بازار مبادله‌ای ارز را عرضه خواهند کرد.

فرزین افزود: باید دید منشأ نقدینگی تورم در کشور چه مسأله‌ای است، منشأ نقدینگی در کشور بخش عمده از پایه پولی است، این محل از کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها بوده و تمام تلاش این است که جلوی منشأ نقدینگی را بگیریم، اگر دولت نتواند کسری بودجه را رفع کند پایه پولی را افزایش خواهد داد، برای تک تک بانک‌های ناتراز برنامه داریم و برخی از بانک‌ها اضافه برداشت‌های زیادی از بانک مرکزی دارند، بانک‌ها دارایی‌های خوبی دارند و می‌توانند ناترازی خود را رفع کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: از ابزار سیاست پولی نیز تورم را کنترل خواهیم کرد، بسته سیاست پولی را در هفته‌های آینده عرضه خواهیم کرد و تمام تلاش این است که این موضوع را مدیریت کنیم. نرخ سود بانکی باید در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

فرزین در پایان گفت: عرضه ربع سکه قیمت‌ها را کاهشی کرد اما با افزایش انتظارات تورمی قیمت ربع سکه در معاملات امروز به قیمت بالایی رسید، لازم باشد تمام سکه را نیز در بورس عرضه خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    19 1
    جناب رییس بانک مرکزی؛ این توضیحات متین، دستت درد نکنه. ما ازتون خواهش می‌کنیم قیمت دلار و طلا و یورو به قیمت واقعیش برسونید و تثبیت بفرمایید. باقی داستان‌ها بدرد مایی که سفرمون هر لحظه کوچک می‌شه نمی‌خوره. بخاطر افزایش قیمت دلار و عدم نظارت قیمت تمامی اقلام بصورت لحظه‌ای بالا میره! حتی با کاهش دوباره دلار هم قیمتا ثابت میمونه. نیازی نیست 5 میلیارد یورو به مردم عادی که قرار نیست تجارت بکنن ارز تخصیص بدید، و عملاً دلال بسازید، برعکس دلال دستگیر و حکم سنگین وضع کنید. مردم واقعی جلوی صرافی دنبال ارز نیستن، بلکه سودجویان و اخلال گران دنبال ارز و طلا هستن.
    • کارگر IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      1 1
      مشکل ارز راه حل بسیار ساده ای دارد. دکتر سبزوار رضایی فرمودند
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      پس طنابی به سقف بندد و خود را از آن بیاویزد تا خفه شود، آن گاه بنگرد که آیا این حیله و کید او خشمش را از بین می‌برد؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      1 2
      حالا ثابت شه چه فایده داره دو سال ثابت بود دیگه دو سال دیگه یکی دیگه قش می‌کنه میمیره میریزن تو خیابون
    • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      1 1
      مشرق لطفا پیگیر پشت پرده واقعی این مصوبه بشو ممانعت از رشد فرابورس توسط دولت با تصویب اجبار به حداقل خرید ۵ میلیونی خریداران ظلم آشکار به مردم کم درآمد
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    7 1
    کلا بجای ریال وتومان از(دلار وطلا)استفاده شود تا بیشترازاین بانکها ودلالهاشون،دولت ومردم راغارت نکنند
  • کاظم IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 1
    خب صالح آبادی هم که نرخ رو همین تحویل داد. فقط اون بدبخت رو برکنار کردین؟ این که شروع افتضاح تری داشته
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    3 1
    کاری از دست شما ساخته نیست
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 1
    یک بار اجازه بدید بدون دخالت بانک مرکزی،، دلار بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت واقعیش رو پیدا کنه حالا مثلا ۷۰۰۰۰ تومان ،، اقلا تو یک دوره ای این قیمت رو تثبیت کنید .به نظر این خیلی بهتره تا به مرور و در طول یک دوره زمانی به این قیمت برسه.
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      0 0
      مشکل در مدیریت توزیع دلار هست
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 0
    کدوم سیاست جدید ؟؟ اینا که همش تکرار کورکورانه کپی نسخه های منسوخ دولتهای قبله!!
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    زرشک
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 1
    هرگونه دو نرخی شدن به معنای ایجاد رانت و بیماری اقتصاد است
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      شفافیت باشه نمیشه
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    3 0
    بهترین راه اینه که کلا ریال رو ازچرخه پولی حذف کنین وفقط با دلار معامله کنین ریال بدجور مایه بی ابروئی کشور شده
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    هرچی باخون دل ادم کارمیکنه بلکه یه قرون جمع کنه شاید بتونه یه چیزی بخره فردا میبینی فرتی دلاررفت بالا وپولت ازبین رفت مردم توی خواب هم نمی دیدن یه جنسی یه میلیاردتومن قیمت داشته باشه ولی الان میلیاردشده پول خورد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    روسیه عقلش میرسید که رفت انقد طلا خرید ولی شماها خوابید وقتی بودجه را کسانی که تخصص ندارن میبندن میشه این به راحتی میتونیم به کشورهای افریاقیی و امریکا جنوبی نفت بدیم طلا مایحتاج بگیریم چرا انقد طرح های کشاورزی ونزوئلا رو حواس چرا اقای رئیس به کشورهای مهم صفرنمیکنند چسبیدن به ایران
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    مردحسابی تو که هرروز بلند میشی یک تز درمیکنی
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    سلام. یک سال چند ماه از آمدن دولت آقای رئیسی می گذرد اما از ریشه مسائل اقتصاد کشور حل نشده است. راه حل این است: 1. حذف بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خصوصی. و بانک ها و موسسات دولتی اضافی. 2.حذف تمامی حساب های کوتاه مدت (سود ده). 3.تکلیفی کردن تسهیلات بانکی مثلاً:(وام خرید کالا صرف خرید کالا شود نه چیز دیگر). 4.با پول ملی کشورها تجارت خارجی مان را انجام دهیم نه دلار، یورو، پوند. 5.انرژی(نفت،گاز،بنزین،گازوئیل، و غیره......پشتوانه پول کشور قرار گیرد نه طلا. ((این کار های بانک مرکزی ثبات اقتصادی ایجاد نمی کند. و باعث رشد اقتصادی نمی شود.ریال همچنان بی ارزش تر خواهد شد.))
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    4 0
    تا زیر ساخت اقتصادی و سیاسی کشور درست نشود من ریش گرو میگذارم اگر این تصمیمات کارساز باشد
  • عرفان IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    2 0
    اره مثل خودرو که وارد بورس کردید و دوبرابر قیمت کارخانه به مردم می اندازید
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    احسنت به آقای فرزین کاری هم نکرد دو بار آمد تلویزیون شفاف صحبت کرد خدا امواتش را رحمت کند افرین
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    آمریکا در عرض یکسال سود نه بار سود بانکی را افزایش داد جهت جلو گیری از تورم آقایان چیز خوب یاد بگیرند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    انشاالله مجری اجازه بده ایشان برنامه و حرف هایشان رابزنند، مردم بشنوند
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    اول اینکه نصف گرانبها تقصیر خود مردم است اگر مردم هجوم نبرند برای خرید دلار و سکه و خودرو و مسکن همشون ارزان میشود همانند مرغ که بعد التماس کنند بخرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس