‌تورم اتحادیه اروپا یک ساله سه برابر شد

روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب ضمن مرور گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: کسب و کارهای اقتصادی در کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکا، روزهای سختی را سپری می‌کند و موج اخراج نیروها به خاطر افزایش نرخ تورم و ترس از رکود اقتصادی تشدید شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که برخی محافل غربگرا اصرار دارند شرایط اقتصادی را صرفاً در ایران بحرانی نشان دهند، «دنیای اقتصاد» در گزارشی نوشت: اخیراً شرکت استلانتیس اعلام کرد که به دلیل هزینه‌های گزاف خودروهای الکتریکی، در فوریه ۲۰۲۳، حدود ۱۳۵۰ نیروی کارش را اخراج خواهد کرد.

هفته گذشته نیز در خبرها آمد که پپسی، غول تولیدکننده اسنک و نوشابه‌های گازدار، درصدد تعدیل صدها نیرو و حذف صدها شغل شرکتی در آمریکای شمالی است. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، این بیشترین تعدیل نیرو از میان کارکنان واحد تولید نوشیدنی‌ها خواهد بود.

اواخر سال گذشته نیز کوکاکولا اعلام کرد بیش از دو هزار نفر از کارکنانش را اخراج خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، به ویژه در حوزه‌های تکنولوژی و رسانه به دلیل فشارهای ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی، اقدام به تعدیل نیروی گسترده کرده‌اند. عامل این اخراج‌های دسته‌جمعی چیست؟

آخرین مورد، مربوط به شرکت استلانتیس است که طبق گزارش سی‌ان‌ان، قرار است در ابتدای سال آینده، کارخانه مونتاژ خود در ایلینوی را تعطیل و ۱۳۵۰ نیرویش را اخراج کند. وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته در گزارشی نوشت که قرار است شرکت پپسی، صدها نیرو را در آمریکای‌شمالی تعدیل کند. «بیاند میت» و «ایمپاسیبل فودز» و پلتفرم سفارش و تحویل غذای «دوردش» نیز از جمله شرکت‌های فعال در حوزه غذا هستند که اقدام به تعدیل نیروی گسترده کرده‌اند. توئیتر که همیشه در صدر خبرها بوده، چندی پیش با انتشار خبری مبنی بر اخراج گسترده کارکنان، بار دیگر سوژه رسانه‌ها شد.

با ورود ایلان ماسک به این شرکت، شک‌ها به یقین تبدیل شد. یک هفته بعد، متا اعلام کرد که به زودی، ۱۳ درصد از کارکنان خود، یعنی حدود ۱۱ هزار نفر را اخراج خواهد کرد؛ فرآیندی که اوایل نوامبر شروع شد و کماکان ادامه دارد. هر کدام از شرکت‌ها دلایل خاص خود را مطرح می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که انگیزه همه آنها یکی است: «تهدیدی به نام رکود».

در سه سال گذشته، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی مردم دنیا تحت تاثیر کرونا بوده. قرنطینه و خانه‌نشینی، باعث شد مردم برای کار، آموزش، خرید و سرگرمی، دست به دامان تکنولوژی شوند. بازار صنعت تکنولوژی داغ شد. پس از کرونا و همزمان با احیای اقتصادی، شرکت‌های تکنولوژی بیش از سایر حوزه‌ها اقدام به استخدام نیرو کردند. مایکروسافت، متا و آلفابت، نیروهای خود را حدود ۲۰ درصد افزایش دادند. حالا همان شرکت‌ها نمی‌دانند چطور از پس هزینه‌های آن استخدام‌ها بربیایند. سی‌ان‌ان در گزارشی ضمن اشاره به گسترش تعدیل نیرو و تعلیق استخدام در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی می‌گوید: «این خبر خوبی برای اقتصاد نیست.» تعداد اخراج‌ها، هشداردهنده است. آمازون اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی، هیچ نیرویی استخدام نخواهد کرد. ارزش سهام این شرکت در سال اخیر، بیش از ۴۷ درصد افت کرده. اپل هم مانند سایر شرکت‌های تکنولوژی، نگران کاهش سرعت رشد در فصل تعطیلات، افزایش نرخ بهره و کاهش مخارج مشتریان است. شرکت حمل‌ونقل آنلاین «لیفت» هم به دلیل افزایش نرخ تورم و ترس از رکود اقتصادی، نزدیک به ۷۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرده.

بنیان‌گذاران این شرکت گفتند: «امروز، روز سختی برای ماست. دیر یا زود با رکود مواجه خواهیم شد و هزینه بیمه حمل‌ونقل اشتراکی نیز رو به افزایش است.» استرایپ که غول پرداخت آنلاین است، ماه پیش از تعدیل ۱۴ درصد از کارکنانش خبر داد. «پاتریک کالیسون»، مدیرعامل این شرکت گفت: «ما زیادی نسبت به رشد کوتاه‌مدت اقتصاد اینترنتی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خوش‌بین بودیم و احتمال و اثرات رکود را دست‌کم گرفته بودیم.» طی ماه‌های اخیر، درآمد و ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده. علتش تا حدی، هراس مشتریان از رکود احتمالی است که باعث شده کمتر خرج کنند. به این‌ترتیب، شرکت‌ها با کمبود درآمد مواجه شده‌اند و با توجه به پیش‌بینی‌های ناخوشایند اقتصادی، تصمیم به کاهش هزینه‌ها گرفته‌اند و ظاهرا، دیواری کوتاه‌تر از دیوار کارمندها نیست.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته: «همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی، شاهد حذف مشاغل در شرکت‌های رسانه هستیم. سازمان‌های خبری، شبکه‌های تلویزیونی، استودیوهای فیلم‌سازی و غول‌های سرگرمی، یکی پس از دیگری در حال اخراج نیروهایشان هستند. فقط در هفته گذشته، صدها نفر از کارکنان این شرکت‌ها اخراج شده‌اند. تنها در سه ماه اخیر، دیزنی، دیسکاوری و پارامونت روی هم حدود 2/5 میلیارد دلار در حوزه استریمینگ از دست داده‌اند و حالا سعی دارند این ضرر بزرگ را جبران کنند.

شبکه AMC گفته که به زودی ۲۰ درصد از نیروهای کارش در ایالات متحده را اخراج خواهد کرد. وضعیت روزنامه‌ها و ناشران نیز تعریفی ندارد. واشنگتن پست اخیرا اعلام کرده که دیگر نسخه چاپی «ساندی» را منتشر نخواهد کرد. این باعث از بین رفتن ۱۰ شغل می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها نگران رکود اقتصادی‌اند. این نگرانی‌ها و تعدیل نیرو توسط سایر رقبا، باعث می‌شود یک شرکت راحت‌تر اقدام به کاهش نیروهایش کند. نتفلیکس یکی از نخستین شرکت‌های استریمینگ بود که اقدام به تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌ها کرد. اوایل امسال، این شرکت ۴۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کرد. برخی از مدیران حوزه رسانه می‌گویند این اقدام که به دنبال کاهش تعداد مشترکان این شبکه، برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر بود، باعث شد سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استریمینگ نیز درصدد کاهش هزینه‌ها و بهبود سودآوری برآیند. به نظر می‌رسد که این روزها، تعدیل نیرو حالت «مسری» دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس