کد خبر 1451452
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
تبادل اطلاعات مهم اتمی بین هند و پاکستان

هند و پاکستان، دو قدرت اتمی جهان در اقدامی تنش‌زدا فهرستی از تاسیسات اتمی خود را مبادله کردند.

به گزارش مشرق، هند و پاکستان، دو قدرت اتمی جهان روز یکشنبه در اقدامی تنش‌زدا فهرستی از تاسیسات اتمی خود را مبادله کردند.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» مقامات وزارت خارجه هند گفتند که این تبادل از طریق مسیرهای دیپلماتیک به طور همزمان در «دهلی نو» و «اسلام آباد» انجام شده است.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فهرست تاسیسات اتمی و نحوه استفاده آن‌ها مشمول توافقنامه ممنوعیت حمله به تاسیسات هسته‌ای بین هند و پاکستان است.»

این مبادله بر اساس توافق دوجانبه بین دو کشور انجام شد که آنها را از حمله به تاسیسات اتمی یکدیگر منع می‌کند. این توافقنامه که در دسامبر ۱۹۸۸ امضا و در ۲۷ ژانویه ۱۹۹۱ لازم الاجرا شد، مقرر می‌دارد که هند و پاکستان در اول ژانویه هر سال، یکدیگر را از تاسیسات اتمی هم مطلع کنند.

این دو کشور از امضاکنندگان «ان پی تی» نیستند. پاکستان در سال ۱۹۹۸ در پاسخ به آزمایش اتمی هند، چندین آزمایش اتمی موفقیت آمیز انجام داد. پاکستان هفتمین قدرت اتمی جهان است.

این رویداد در حالی رخ داده که هند به تازگی موشک اتمی برد بلند را با موفقیت آزمایش کرده است. چند روز پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز موشک بالستیک «آگنی-۵» با قابلیت حمل کلاهک اتمی، منابع آگاه اعلام کردند که برد این موشک قدرتمند بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر است.

وزارت دفاع هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این موشک که از موتور سه مرحله‌ای سوخت جامد استفاده می کند، می‌تواند اهدافی را در بردهای تا ۵۰۰۰ کیلومتر با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار دهد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس