1

گزارشات به‌دست‌آمده طی روزهای اخیر بیانگر این است که حجم خروج اسکناس ارز از کشور افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

سرویس سیاست مشرق- رئیس جدید بانک مرکزی ساعتی پس از گرفتن رأی اعتماد از دولت در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و اعلام کرد که سیاست‌های ارزی کشور به زودی تغییر خواهد کرد، فرزین وعده داده بود که ارز نیمایی را احیا کرده و کالاهای اساسی مشمول یک قیمت جدید خواهند شد. این سیگنال خیلی زود روی بازار اثر گذاشته و در کمتر از چند ساعت قیمت دلار در بازار معاملات تا ۵ هزار تومان نیز کاهش یافت.

در وضعیتی که دلار در کانال‌های تلگرامی مشکوک تا ۴۴ هزار تومان معامله شده و حتی خبر می‌رسید ممکن است قیمت دلار در هفته پیش رو حتی مرز ۵۰ هزار تومان را نیز رد کند؛ سیاست‌های جدید اعمالی از سوی دولت باعث شد این حباب التهابی شکسته شود؛ حتی گفته شده است که ممکن است با فروکشیدن دامنه نوسانات در بازار قیمت ارز سیر منطقی‌تری به خود گرفته و در کانال‌های واقعی قرار بگیرد.

اما هم زمان با افزایش پر شتاب قیمت دلار در بازار برخی کارشناسان معتقد بودند که قیمت دلار واقعی نیست و با توجه به شرایط موجود قیمت واقعی دلار کمتر از رقمی است که تابلوی صرافی‌ها و کانال‌های تلگرامی آن را نشان می‌دهند، به اعتقاد تحلیل‌گران بازار قیمت واقعی دلار کمتر از ۳۰ هزار تومان بوده و اگر دولت بتواند تقاضای کاذب در بازار را کنترل کرده و تفکیک دقیق میان عرضه و تقاضا ایجاد کند، قیمت‌ها را تا سطح قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ زیرا در وضعیت موجود اگر بانک مرکزی دو میلیارد ارز در سامانه نیما عرضه می‌کند، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار آن بیشتر مصرف نمی‌شود، پس مشکل در نیازهای رسمی برای واردات نیست.

در روزهایی که قیمت دلار به‌صورت افسارگسیخته بالا رفته بود برخی از رسانه‌ها نیز به شایعات دامن زده و ادعا می‌کردند که افزایش نرخ ارز به دلیل کسری بودجه در سال آتی است، اما رصد تحولات اقتصادی نشان می‌داد که بازگشت ارزی کشور در شرایط نرمال بوده و دولت قادر به تأمین ارز موردنیاز در آینده است. جواد اوجی، وزیر نفت از «ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان ماه امسال» خبر داده و مسئولان بانک مرکزی از بازگشت ارزهای صادراتی اطمینان می‌داند، محمدرضا پور ابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته بود که میزان منابع ارزی به کشور بر اساس اخبار رسیده به‌واسطه افزایش فروش نفت از یک‌میلیون بشکه تجاوز کرده و این مسئله در تاریخ سال‌های تحریم هم کم‌سابقه بوده است، این مسئله نشان‌دهنده افزایش دسترسی به منابع است و بر اساس آن میزان ارز ارائه‌شده در سامانه نیما به‌شدت از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

پیگیری سرنخ‌های ماجرا نشان می‌داد که رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و تورم بالای ۴۰ درصد سه عامل مؤثر اقتصادی در افزایش قیمت ارز بوده است، اما دو عامل باعث شده بود این افزایش قیمت روند غیرطبیعی بگیرد! جولان دلالان در بازار و اغتشاشات از مهم‌ترین عواملی بود که مسیر به‌صورت نامرئی به قیمت دلار ضریب می‌داد.

کارشناسان حوزه مالی و بانکی معتقد بودند که افزایش قیمت دلار بخشی از حاشیه‌های شبکه اغتشاشات در ماه‌های اخیر است که سعی دارد آشوب‌ها را تغییر فاز داده و به‌اصطلاح آن را معیشتی کند؛ بر اساس این طرح کُدگذاری روی اغتشاشات اجتماعی به اهداف خود دست پیدا نکرده و میرا نشده است، اگر آشوب‌های جنس اقتصادی پیدا کند احتمال هم‌افزایی آن افزایش خواهد یافت. قماربازی دلالان در بازارهای فردایی نیز عاملی دیگر برای افرایش قیمت دلار بوده است.

در این وضعیت تحولات بانک مرکزی و نیز ورود نهادهای امنیتی و نظارتی به ماجرا باعث شد افزایش تصاعدی قیمت دلار کنترل شود، اعمال سیاست جدید در بازار نیمایی و تعیین نقشه تجاری و ارزی جدید از سوی دولت و نیز دستگیری بیش از ۱۱۰ دلال ارزی و انهدام چند شبکه دلار فردایی باعث شد التهابات ارزی به حداقل خود در یک بازه زمانی معین برسد. البته در شرایطی که دولت با همه توان در حال در تلاش بود بازار را کنترل کند شبکه اغتشاشات فاز دوم تحرکات تروریستی خود را عملیاتی کرده است!

گزارشات به‌دست‌آمده طی روزهای اخیر بیانگر این است که حجم خروج اسکناس ارز از کشور افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. مطابق این گزارش، هم‌زمان با نوسانات ارزی، با تأییدیه گمرک حجم خروج ارز از برخی مبادی هوایی مانند فرودگاه مشهد توسط اتباع افغانی و ایرانی افزایش‌یافته است.همچنین در مسیرهای منتهی به دبی نیز این روند صعودی است و میزان خروج اسکناس ارز از کشور نسبت به بازه زمانی مشابه رشد جهشی را نشان می‌دهد. در صورت ادامه این روند ضمن تشدید نوسان نرخ دلار، تبعات اقتصادی در پی خواهد داشت.

البته این بار اول نیست که شبکه قاچاق ارز برای ایجاد اغتشاشات اقتصادی فعال‌شده است، طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ که بیشترین فشارهای تحریمی علیه ایران وجود داشت، علاوه بر اینکه شبکه قاچاق ارز در هرات، اربیل و دبی به‌شدت فعال بود؛ بخش زیادی از ارزهای صادراتی یا با تأخیر برمی‌گشت و در این فرایند چندین بار دست‌به‌دست شده و حتی کالای قاچاق با آن وارد می‌شد یا منابع آن از بازار داخل جمع‌آوری می‌شد یا برخی صادرکنندگان موقت نیز وجود داشتند که صادرات را برای خروج سرمایه انجام داده و ارزی برنگرداندند. در دور جدید از جنگ اقتصادی نه‌تنها بازگشت ارز صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه باید مبادی قاچاق ارز نیز باید به‌صورت کامل کور گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    28 11
    این افاغنه رو از کشور اخراج کنید
    • سید IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      9 13
      اون مملکتی که قیمت ارز رو چند تا افغانی پایین بالا کنن باید درشو گل گرفت
    • منصور IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      9 1
      قوه قضاییه و مجلس رسماً دولت مردمی را تنها گذاشتند برخلاف ادعای هماهنگی کامل قوا! یکی با کوتاهی در تصویب طرح مالیات بر عایدی و دیگری با رها کردن برخورد با مجرمان مالی و ارزی
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      9 0
      چند روز قبل از افزایش نرخ ارز وزیر خارجه انگلیس بود گفت غربیها از ایران برن بیرون کد داده بود به همینا برای خروج ارز
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    13 2
    ظاهرا تاوان قیمت دلار را همه دنیا باید بپردازند.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    4 16
    خب داداش این 28 تومن با اون 4200 چه فرقی داره؟ :)))
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      7 2
      دلار جهانگیری رانت خالص برای نورچشمی های دولت تحقیر امید بود یعنی به عبارت ساده خود دولت بنفش کار همین قاچاقچیان ارز رو هم برعهده داشت
    • DE ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 3
      خب خیلی فرق با تفاوت داره پیداست ۴۲۰۰ حداقل دوتا صفر بیشتر داره . ۲۸ اصلا کلا صفر نداره . والا روشنه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    5 17
    مملکت ول وله.هرکس میاد
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      9 2
      مملکت ول بود امثال تو الان داشتی برای داعش نوکری میکردی البته اگه زنده می موندی
  • CA ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 7
    مشرق میگه دنبال جمشید بسم اله بگردید البته نباید ار فریدون غافل بود. تو دیگه کی هستی
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 4
    افغانی ها دردسری برای ایران شدند
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 0
    عرضه مدیریت ندارید؟ این همه شهید ،ملت مومن تقدیم کرده. چرا اجازه می دهید اسکناس از کشور آنهم از مبادی رسمی خارج شود؟ غلط کردند که پول دارند، سقف خروج بگذارید آقای گمرک، آقای مسئول.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 3
    هیچ جای دنیا چهار میلیون سفند رو بی حساب و کتاب به مملکت شون راه نمیدن این مدل اداره کشور تو هیچ جای دنیا قابل اجرا نیست .
  • ناشناس IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    5 10
    احمق ها خروج ارز از مرزها از بی عرضگی عوامل امنیتی و اطلاعاتی است که مشغول رصد احوال یومیه مردم و استراق سمع آنها هستند و فرصت و توان و نیروی کافی جهت امور تخصصی و اصلی خود ندارند که باعث رخنهٔ ضد انقلاب و عوامل نفوذی دشمنان می شود در ثانی گرانی ارز توسط خود دولت بی عرضه و بی وجود جهت تامین کسری بودجه صورت گرفته و از قضا چنان ناشیانه و نخ نما بود که بزرگ و کوچک همگی متوجه این عمل کثیف دولت و حاکمیت شدند که عمداً قیمت ارز را در عرض یک هفته از ٢۶ هزار تومان حرکت داد و تا بالای ۴٠ هزار تومان(۴۴ هزار تومان) پیش برد و با یک جابجایی از پیش تعیین شده(رئیس به ظاهر بانک مرکزی) ارز کنی پایین تر آورد تا در مرز ۴٠ هزار تومان برای سال جاری تثبیت نماید تا با دست کردن در جیب مردم به بهای از بین بردن ارزش پول ملی و بار کردن گرانی و تورم بر مردم، کسری بودجه خود را تامین نماید فقط همین! کاری هم ندارد که با این عمل خبیثانه و کثیف چه خسارتی به کشور و سرمایه های ملی و مردمی وارد می شود!!!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 5
    بابا بسه دیگه مسخره کردید مردمو دولت خودش قیمت ارز ازاد رو برده بالا و از طریق صرافی ها داره ازاد میفروشه همین
  • حسین IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 2
    علت افزایش نرخ برابر ارزها در برابر ریال همان تورم است که گفتید باقی مباحث حاشیه ای است. اسکناس هرگاه صرفه داشته باشد وارد میشود و خارج علت تورم کسری بودجه دولت است. این دکتری اقتصاد نمی‌خواد برای درک. مجلس باید بودجه های تخیلی درست نکند. اگر کسر بودجه مهار شود ارز و کالاها ثابت می‌مانند
  • حمیدرضا IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    *** واقعا تشکر از حوزه خبری مشرق نیوز .... ساعت 2320 دقیقه روز جمعه .. تیتر خبر عالی -- محتویات تمام موثق و مستند و پژوهش شده -- مثل شیفت کاری با تعهد ..‌‌‌‌. و نیروی انسانی متخصص خدا قوت ..... . دل حاج قاسم را شما ها شاد میکنید .. ..‌‌ آقای سید علی خامنه ای رهبری فرهیخته عزیز ملاحظه بفرمایید متخصص و متعهد و ارزشمند در رسانه ها .... مشرق عزیز و ارزشمند ها به صراحت و با اطمینان کامل گفته میشود یک فرد متعهد در حد اداره کل نه یک معاون و نه یک رییس با همین گزارش دلار را تا 5 هزار تومان میتواند بشکند ...
  • خسرو IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    وجه ریالی اینهمه دلار خریداری شده در داخل از کجاست ؟ وجه آن همان پولهایی است که قبلا وارد ایران شده و املاک خریداری شده است حال از تفاوت سود آنها دلارهای کف بازار جمع و به خارج ارسال میشود و این چرخه ادامه خواهد داشت برای همین است که بزرگان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را نمی گذارند اجرا شود و یا اگر بخواهد اجرا شود مجلس آنرا آنقدر خنثی خواهد کرد تا اثری نداشته باشد چون انگلیس اینطور میخواهد
  • سعید IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 8
    خجالت بکشید،حال آدم بهم میخوره،با۴۳ تجربه هر سال بدتر و ضعیفتر از سال قبل،در دنیا یک سنت ارز کشورها حساب و کتاب داره،اینجا در اوج گرفتاری مردم صحبت از ده ها میلیارد فرار ارزی میشه،چه کسی پاسخگو هست،یا اصلا کسی میدونه چه اتفاقی در حال وقوع هست،آیا عمدی در کار هست،؟آیا کار بلدی وجود نداره؟آیا قانون ناقصه؟ واقعا چیه موضوع،؟ساندویج همبرگر امروز ۳۵۰۰۰۰ تومان،یعنی ۱۰ تا ساندویچ حقوق یکماه.داداش خیلی ناراحتم وجدانا نشر بده شاید با خوانده شدن نظرم کمی آروم بشم.
  • .سعید IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 0
    اگر تاریخ این مقاله پاک بشه با یک مقاله نوشته شده در ۴۳ سال پیش اشتباه میشه،یعنی اینکه در این ۴۳ سال هنوز مشکلات همان مشکلات و در بر همان پاشنه میچرخد.آقایان مشرق اگر صداتون به جائی میرسه ،وجود جاسوسان و عوامل نفوذی را در تک تک اتاقهای وزارتخانه ها را به عوامل امنیتی و نظارتی ،البته اگر کس هست و وجود دارند،را هشدار و گزارش دهید.جان هر که دوست دارید و یا اگر کسی را دوست ندارید بخاطر حرمت خون شهدا ،دیگه نمیدونم چی بگم.
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 1
    چطور میخواهید جلوی خروج ارز به شکل قانونی رو بگیرید؟ سرمایه گذار خارجی که نمیاد هیچ این داخلی های سرمایه گذار هم پولشون رو میبرن عمان و دبی و گرجستان و ترکیه برای سرمایه گذاری! هی گفتیم گلومونو پاره کردیم که نخبگان علمی و اقتصادی و سرمایه دار زحمت کش، رانت خوار مفت خور رو میبینن که چطور به جیب میزنه قهر میکنن میرن.
  • ناشناس IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 0
    تنها ارز نیست که درز میشه خیلی چیز های دیگه هم هست که متاسفانه هرز میشه .
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    واسه چی به هر کد ملی ۲۰۰۰ دلار ارز ارزان میدن
  • جاوید ایران اتمی US ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    6 1
    برید ببینید بی بی سی توی سایتش چه تیتری زده بی شرف، تیتر زده از سرگیری تظاهرات خیابانی در سنندج!!!!! چرا این تیتر رو زده؟ میپرسید مگه چی شده توی سنندج؟؟ هیچی چهارنفر رفتن فوری چندتا آتش روشن کردن چندتا شعار دادن فرستادن اونور آب!!!! یعنی بی شرفی و وقاحت بی بی سی رو ببینید!! چطور شد الان شد ازسرگیری تظاهرات خیابانی درحالی که این مدل رفتار بی ارزش توی این چند هفته گذشته هم یکی دوبار تکرار شده بود پس چرا اونوقت این تیتر رو نزد الان زد!!؟؟ این یعنی اینکه بی بی سی و انگلیس خیلی دلش تظاهرات میخواد!!!! داره جو میده!! یعنی من خیال میکردم اینترنشنال پر رو ترین رسانه هست اما چندبار برام اثبات شده بی بی سی یه چیز دیگه هست از نظر رفتارهای خاص امنیتی و پوشش عجیب بعضی مسائل در زمان های خاص!!!! میبینید؟؟ برای همین هست که بارها گفتم وقتی چند نفر میرن خیابون رو با آتش میبندن باید همون شب همشون رو بازداشت کنید وگرنه دلشون میخواد به این رفتار ادامه بدن، ادامه دادن به این رفتار از این نظر خوب نیست که چون بی شرفانی مثل بی بی سی با وقاحت در این مواقع میان تیتر هایی میزنن که آدم حیرت میکنه!!!! حواستون جمع باشه بهانه به دست بی بی سی ندید، اجازه ندید این مدل رفتار گهگاه ادامه پیداکنه، میبینید که بی بی سی خیلی دلش تظاهرات میخواد، دلش هوس تظاهرات داره، در موقعی که همه مخالفان رژیم ناامید شدن میبینید یهو بی بی سی وارد صحنه میشه چه تیتر امید دهنده ای میزنه؟؟ عین زمان کودتای ۲۸ مرداد که بی بی سی اسم رمز کودتا رو اعلام کرد، بی بی سی رسانه عادی نیست فوق العاده هفت خط و بی ناموس و امنیتی هست، پس یادتون نره این افراد باید دستگیر بشن همون شب. ماجرای اکباتان و چیتگر رو که خیلی ادعا داشتن خیلی خوب جمع کردید ایول داره، اونایی هم که شعار از خونه یا پشت بوم میدن رو فعالانه تر جلوگیری کنید، امشب فیلم منتشر کردن گفتن هرشب کارمون اینه شعار میدیم پس میشه راحت شناسایی کرد کدوم ساختمونا هستن. ماجرای زاهدان رو هم در کوتاه ترین زمان حلش کنید اجازه ندید کش بدن، عبدالحمید خیلی وقاحت به خرج میده، به هر روشی که خودتون بهتر میدونید باید آشوبهای جمعه های زاهدان جمع بشه، درسته که خیلی آرومتر شده اما کلا‌ باید جمع بشه.
  • Ali IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    ارز رو هیچکس به صراف نمیفروشه چون قیمتش از آزاد پایین‌تره میفروشن به دلال دلال هم بسته‌اش جور بشه میفروشه به تهران. تهران هم چنتا چنتا بسته جور میکنه میفروشه به افغان و عراقی و ایرانی که ببرن سلیمانیه و هرات. چرا؟ چون نرخ سلیمانیه و هرات از ایران بالاتره! این دیگه کشف نیوتونی نمیخواست که!
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    در مورد قاچاق هر سوالی دارید بپرسید
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 2
    مدتیه مشرق رو میخونم . همیشه کلمه پشت پرده ، پشت صحنه ، پشت . . . رو بکار میبره
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 0
    خودروسازان و اونهایی که قیمت خودرو تو بورس رو دو برابر کردند، رو هم باید مثل تروریستهای اقتصادی محاکمه کرد
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    دولت چرا به هر کارت ملی ۲۰۰۰ دلار میفروشه؟ من درب صرافی ها افرادی را دیدم که دلال هستند و با کارت ملی افراد کمیسیون میگیرند اگر هدف دولت پایین اوردن قیمت است باید انرا با قیمت پایه ۲۸۵۰۰ بفروشه و انهم نه با کارت ملی
  • حمید ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 2
    گرانی و افزایش قیمت دلارنشان از شروع یک فتنه اقتصادی میدهد که سر منشاء ان طیف کارگزاران و اصلاح طلبان و بیشتر اعضای کابینه دولت روحانی هستند که برای رسیدن به اهداف کثیف سیاسی خود از روی مردم می گذرند.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 1
      این لعنتی ها رو بریزن توو دریا مملکت گلستان میشه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خب این ارزهای اسکناسی چطوری تهیه می شوند؟! خود بانک مرکزی داره پخش می کنه. بله قانون ۲۰۰۰ دلار ارز نیمایی برای هر کارت ملی چه معنایی دارد؟ چرا باید بانک مرکزی این ارز را به افراد بدهد؟! که چه بشود؟! مگر پول رسمی کشور ما ریال نیست؟! افراد غیر تاجر ارز برای چه می خواهند؟! مگر جز این است که این ارزها یا در خانه ها حبس می شود یا تبدیل به خروج سرمایه از کشور می شود.
  • جواد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    اینقدر بدبخت شدیم که اتباع نبض قیمت دلار توایران به دست گرفته وقیمت دلار وبالاوپایین میکنه
  • .سعید IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 1
    مشرق عزیز ممنونم نظر منو نشر دادید،واقعا داشتم از عصبانیت منفجر میشدم ،قدری آرام شدم .واقعاممنونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس