نفت ونزوئلا

یک روز پس از مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید برزیل، گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود از امیدواری واشنگتن به پیشبرد اهداف در ونزوئلا به کمک دولت جدید برزیل حکایت دارد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مائورو ویِرا همتای برزیلی خود درباره سفر لولا داسیلوا رییس‌جمهوری جدید این کشور به واشنگتن گفت‌وگو کرد.

رویترز به نقل از منابع خبری خود در وزارت خارجه آمریکا نوشت: در این مکالمه ۴۰ دقیقه‌ای دو وزیر درباره مسائل مربوط به ونزوئلا نیز به گفت‌وگو پرداختند.

به گفته این منابع، همزمان که دولت بایدن در حال کاهش برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا است و با توجه به روابط خوب لولا با رهبران کاراکاس،‌ دولت جدید برزیل می‌تواند در این میان به یک پل ارتباطی تبدیل شود.

در نوامبر (آبان ماه) ۲۰۲۲، واشنگتن به شرکت «شورون» برای ایفای نقش گسترده در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در تولید، فرآوری و صادرات نفت در ونزوئلا مجوز ۶ ماهه داد تا بتواند نفت این کشور را به ایالات متحده برساند. این مجوز جریان‌های نفتی را که تقریباً چهار سال پیش به دلیل تحریم‌های آمریکا بسته شده بود، بازگشایی خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در باره زمان سفر رییس‌جمهوری جدید برزیل به کشورش اعلام کرد: دو کشور در حال بررسی به منظور تعیین یک زمان مناسب برای سفر لولا به واشگتن هستند.

یک منبع دیگر نیز گفت که این سفر ممکن است ماه آینده میلادی (فوریه) صورت گیرد.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا معروف به «لولا» که ژائیر بولسونارو نماینده جناح راست افراطی برزیل را در رای گیری ۸ آبان با اختلاف کمتر از ۲ درصد شکست داد، روز یکشنبه (به وقت محلی) برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور برزیل سوگند یاد کرد.

بلینکن روز یکشنبه در پیامی در توییتر با تبریک پیروزی لولا و ابراز امیدواری نسبت به آینده روشن روابط دو کشور نوشت: ما مشتاقانه در انتظار تداوم همکاری قدرتمند واشنگتن و برزیلیا در بخش‌های مختلف از جمله تجارت، امنیت، توسعه پایدار، نوآوری و مشارکت هستیم.

این گزارش می‌افزاید: رییس‌جمهوری سابق برزیل که به ترامپ برزیل نیز شهرت دارد، روابط دیپلماتیک خود را با نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا قطع و نماینده وی را نیز از برزیلیا اخراج کرده بود. وی در مقابل خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون این کشور را به رسمیت شناخته بود.

اما لولا روابط خود را با مادورو احیا و وی را به مراسم تحلیف خود دعوت کرده بود، اگرچه رئیس‌جمهوری ونزوئلا در این مراسم شرکت نکرد.

بر اساس این گزارش، نخستین سفر رییس‌جمهوری جدید برزیل مطابق سنت این کشور، در روزهای ۲۳ تا ۲۵ ژانویه (۳ تا ۵ بهمن) به آرژانتین صورت خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس