کد خبر 1452657
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
دقیق‌ترین نقشه مرکز حافظه در مغز را ببینید

دانشمندان دقیق‌ترین نقشه پیوندهای ارتباطی میان هیپوکامپ، مرکز کنترل حافظه و سایر قسمت‌های مختلف مغز را ایجاد کردند.

به گزارش مشرق، دانشمندان دقیق‌ترین نقشه پیوندهای ارتباطی میان هیپوکامپ، مرکز کنترل حافظه و سایر قسمت‌های مختلف مغز را ایجاد کردند.

دانشمندان دقیق‌ترین نقشه را از پیوندهای ارتباطی میان هیپوکامپ، مرکز کنترل حافظه و سایر قسمت‌های مغز ایجاد کردند. این نقشه تصور ما را از حافظه انسان دگرگون می‌کند.

دکتر مارشال دالتون (Marshall Dalton)، یکی از محققان این تیم پژوهشی از دانشکده روانشناسی در دانشگاه سیدنی در استرالیا، گفت: دریافتیم ارتباطاتی که میان هیپوکامپ و نواحی قشر پیشانی وجود دارد، از آنچه می‌پنداشتیم کمتر و ارتباطات میان هیپوکامپ و نواحی پردازش بینایی اولیه از آنچه انتظار داشتیم بیشتر است. این موضوع ما را شگفت‌زده کرد؛ هرچند، اگر در نظر بگیریم که هیپوکامپ نه فقط در حافظه، بلکه در تخیل و توانایی ما برای ساختن تصاویر ذهنی نقش مهمی دارد، این موضوع، منطقی به‌نظر می‌رسد.

تصویر فرایند نقشه‌برداری هیپوکامپ

هیپوکامپ که در داخل مغز قرار دارد، یک ساختار پیچیده‌ شبیه به اسب دریایی است. این ساختار برای مغز ضروری است و نقش مهمی در شکل‌گیری حافظه و همچنین انتقال خاطرات از محل ذخیره کوتاه‌مدت به بلندمدت دارد. هیپوکامپ علاوه بر این کارکردها، در جهت‌یابی، توانایی تصور آینده یا تجربیات ساختگی، ایجاد تصاویر ذهنی و حتی در ادراک بصری و تصمیم‌گیری نیز نقش دارد.

تیم پژوهشی برای تهیه این نقشه، از تصاویر اِم‌آرآی یک پایگاه داده تصویربرداری عصبی استفاده کردند. آن‌ها این داده‌ها را با استفاده از روش‌هایی که طراحی کرده بودند، پردازش کردند و توانستند اتصالات را از تمام گوشه‌های مغز تا نقاط پایانی خود در هیپوکامپ دنبال کنند. چنین پژوهشی درباره مغز، سابقه نداشته است.

دقیق‌ترین نقشه مرکز حافظه در مغز را ببینید

تصویری با وضوح بالا از نمودار سیم‌کشی مغز انسان که اتصالات به هیپوکامپ را نشان می‌دهد

دقیق‌ترین نقشه تا به امروز

یکی از محققان گفت: ما نگاهی بسیار دقیق‌تر به مسیرهای ماده سفید داشتیم؛ این مسیرها اساساً بزرگراه‌های ارتباطی بین نواحی مختلف مغز هستند. ما روش جدیدی را طراحی کردیم که این امکان را فراهم می‌کند نحوه اتصال هیپوکامپ به گوشته قشر مغز (لایه بیرونی مغز) را به روشی بسیار دقیق ترسیم کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 0
    منتظر باشید تا چند سال دیگه یه عده دوباره بیان بگن تا حالا اشتباه می کردیم، و دوباره این نظر هم عوض بشه. این انسان جاهل و نادان چیزی از اسرار هستی نمی داند، اگرچه تلاشش اگر برای خدا و خدمت به خلق باشد، والا و پسندیده است. تا به حال نظریات علمی زیادی مثل همین مطلب دچار دگرگونی شده اند، از جمله اینکه چند سال پیش دانشمندان عنوان کردند که بر اساس شواهد موجود عمر نابودی دایناسورها که قبلاً حدود ۶۵ میلیون سال قبل تخمین زده می شد، حد اقل ۳ تا ۵ برابر بیشتر است، یعنی ما از چندصد میلیون سال اختلاف حرف می زنیم، در حالی که با اصرار ادعا می کردیم که بر اساس علم فیزیک و نیمه عمر کربن ۱۴ ما در تخمین عمر اشیاءِ تاریخی خیلی دقیق هستیم، و البته اشتباه می کردیم. یا اینکه قبلاً پوست بدن دایناسورها را مثل تمساح و کروکودیل و سوسمارها پوشیده از پولک می‌دانستند و اکنون تصور می کنند که از پر یا چیزی شبیه مو پوشیده می شده. همچنین مسئله ماهیت نور که مدتی موجی و مدتی ذره (کوانتومی) تلقی می‌شد و سپس گفتند نور هر دو ماهیت ذره ای و موجی را با هم دارد، یا در موارد بسیار دیگر که از حوصله این بحث خارج است. «و ما اوتیتم من العلم الّا قلیلاً. و انّ الانسان کان ظلوماً جهولا...
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    سبحان الله.
  • FR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    الله اکبر.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    الله اکبر از این همه شُکوه! قابل توجه اون احمق هایی که میگن دنیا تصادفی به وجود اومده.
  • سعید IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    در واقع انسان خردمند،پرسشگر،متفکر،پاسخگو،عامل خیر و شر و پاسخ دهنده اعمال در روز جزا،نشات گرفته و مدیون و وام دار حتی کمتر از یک گرم پروتین واسید آمینه و اجزا کوچکتر زیر اتمی وبه اصطلاح عامیانه یک گرم چربی هست که با ولع نوع گوسفندی آن را در کله پزیها هر روز و هر هفته با اشتها میل میکنیم،اسرار خلقت واقعا فعلا دیت نیافتنی بنظر میآید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس